OT: Vill du ha ett Gmail-konto?

De övergav BSD för fem år sedan.

Det är en rolig anektdot i sig eftersom det var nästan en månad som hotmail var nere när de försökte migrera till NT4.

När de insåg att det inte gick så gick de över till solaris istället.

Och jag tror att de kört solaris sedan dess. Men jag vet inte så noga längre.

/rikard

jomper Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur får man invitations? Via mail antar jag? Har
> inte fått en enda till min nån vecka gamla
> gmail-konto.
>

Det står på själva inbox-sidan i överkanten av mejlrutan. Det är en mörkblå kant där det står att man har si och så många invitations med en länk "Send an invitation to a friend"... om man har några alltså. De verkar delas ut helt slumpvis.

Hörni, jag fick följande reaktion från en kille när jag meddelade min nya gmail-adress. Har ni hört något liknande?

"I confess to a reluctance to use gmail cos they state that the emails
may be kept forever (even if you delete them), and they can be scanned
to decide your preferences or for almost any other purpose. I think I
prefer to keep some things to myself..."

Ja, de tittar på dina mail för att besluta vilken (text-)reklam som ska visas på sidan.

Jag använder Gmail-adressen som skruttadress och kör vidare med min vanliga adress för "riktiga" syften så jag känner mig inte så rädd för att bli "kartlagd". De garanterar även att det endast är datorer som kommer titta på posten, inga människor.

Minna Skrev:
-------------------------------------------------------
> Hörni, jag fick följande reaktion från en kille
> när jag meddelade min nya gmail-adress. Har ni
> hört något liknande?
>
> "I confess to a reluctance to use gmail cos they
> state that the emails
> may be kept forever (even if you delete them), and
> they can be scanned
> to decide your preferences or for almost any other
> purpose. I think I
> prefer to keep some things to myself..."

Jag bara undrar vad man har för garanti att inte Microsoft sparar all mail på HotMail?! Skillnaden är bara att Google inte smyger med sådant..

Microsoft hade under en period en paragraf i sitt avtal som sade att de ägde upphovsrätten till allt material som passerade hotmail....

Jag får hellre relevant reklam än ger mina mejl till Microsoft.

/r

Jag har hört (illvilliga) rykten om att MS har i sin EULA för hotmail att allt matrial som distribueras via Hotposten är upphovsrättsligen Microsofts. Vet inte om det stämmer då jag inte läst den och inte använder hotpost mer än i yttersta nödfall. =)

All e-mail som inte är krypterad är lika enkel att läsa som vykort, för den som verkligen vill. Jag förutsätter att ingen orkar bry sig om mina mail men jag skickar inte kreditkortsnummer eller lösnord den vägen.

Telefoner (även mobil) är också väldigt lätta att avlyssna.

Visst är det enkelt att läsa epost. Men det krävs att eposten skickas genom en dator som jag har tillgång till (eller åtminstone ett nät som jag har tillgång till). Dvs, det är väldigt enkelt att läsa en kollegas epost (om inte företaget lägger eposten på en säker lina dvs), men jag har stora problem att läsa dina mail tobbe (om du inte skickar dem till mig (även då kan det vara problem att förstå dem...)).
Att lägga upp all sin mail till ett företag, typ Google/Microsoft är en helt annan femma...

f

appropå googles annonser så är de "family-safe" på ett ganska intresant sett. De vill inte riskera att väcka anstöt hos användare så om deras algoritmer uppfattar mejlet som allvarligt eller känslomässigt upprörande så får man inga annonser.

Så vill man inte ha annonser lägger man till orden tradgedy, catastrophy, disaster, eller dylikt i meljen. Ungefär som M-x spook i emacs.

/rikard

Nu verkar det finnas mängder med invites på länken i första inlägget och jag har fått femtio av Google. Snart släpper de GMail-kontona fria.

största fördelen med gmail är ändå att ´man kan ha den i eposthanteraren som jag vill och kommer göra när jag byter bredbandsoperatör.

Nu är jag också lycklig ägare av ett förhoppningsvis fungerande Gmail-konto=) Nu kanske man slipper trilskas med MSN Hotbrev?=)

/Erik

appropå microsoft så har jag för mig att de sparar de 50 loggarna efter att man nämner ord som microsoft, msn, hotmail och liknande.. sedan om det är skrock eller inte är en annan femma.

Jaha, ser att denna tråd har kommit upp igen.
Om någon är intresserad av en invite så har jag 50 invites till gmail att ge ut.
Dra ett mail till mbladh@gmail.com om ni vill ha en.

/Mikael

Eller kika i länken i första tråden som sagt, där fanns över 200 000 gmail invites när jag kikade senast. De fick mina 50 också..

Jag hade ett gmail-konto som inte fungerar längre, inte heller kan jag registrera ett nytt med det namnet. Vet inte om jag inte besökte det tillräckligt ofta eller nåt. Nån som råkat ut för liknande?

Jag har inte lyckats logga in på ett par månader med mitt konto. Jag har testat med tre browsers och två datorer, men inget händer när jag klickar på login-knappen, förutom att det kommer upp en blank sida...

Tillbaka
Topp