[OT] Visa din entusiastbil

Jo Kadetter har jag sett många men inte Rekord från denna tid. Gissar på att de flesta vill spara/renovera Kapitäner, Rekord är ju inte lika sexigt. :-)
Nej precis, prisskillnaden mellan Rekord och Kapitän är rätt markant. Själv är jag lite Rekord-frälst mot min vilja. Är egentligen amerikanska bilar som tilltalar mest men budgeten har genom åren korsat mina vägar med 4st 60-tals Opel Rekord, och lika glad är jag för det 😁

20210821_144434.jpg

Står mest och samlar damm i garaget.

Köpte häromveckan en ny hobbybil, rätt udda för mig som för några år sedan rynkade på näsan åt amerikanska bilar förutom för klassiska muskelbilar. Tjänstgör so pendlarbil till första snön kommer. Vi får se vad som blir av med den.

Bilagor

• WhatsApp Bild 2024-10-05 kl. 17.20.07_e0d67701.jpg
    WhatsApp Bild 2024-10-05 kl. 17.20.07_e0d67701.jpg
    365.7 KB · Besök: 208
Köpte häromveckan en ny hobbybil, rätt udda för mig som för några år sedan rynkade på näsan åt amerikanska bilar förutom för klassiska muskelbilar. Tjänstgör so pendlarbil till första snön kommer. Vi får se vad som blir av med den.

Tjena!

Du är väl ändå lite väl ung för den där?
Fantastiskt uttalande från Corvette klubbens ordförande: "Vi är den bilklubben i Sverige som har högst medelålder!". Är inte säker på att det är helt positivt..

Så nu får du köpa New Balance skor, kortärmad skjorta, vita tubsockor och jeansshorts..

8gorf8.jpg

Tjena!

Fantastiskt uttalande från Corvette klubbens ordförande: "Vi är den bilklubben i Sverige som har högst medelålder!". Är inte säker på att det är helt positivt..

Så nu får du köpa New Balance skor, kortärmad skjorta, vita tubsockor och jeansshorts..

Visa bilaga 733876
Svensk tradition kräver en knappt passande skinnjacka utan krage, med Corvette-brodyr på ryggen, samt matchande ful keps.

Tjena!

Visa bilaga 733876
Du hade ett frågetecken efter den kommentaren. :) Det stämmer nog kanske att jag är runt 30 år för ung för sådana bilar. Kvalar foppatofflor in? Det kan nog hänga mer ihop med att jag inte har råd med en Porsche 911, köper en C5 istället. Såna kan ha hyfsade allroundprestanda.

Du hade ett frågetecken efter den kommentaren. :) Det stämmer nog kanske att jag är runt 30 år för ung för sådana bilar. Kvalar foppatofflor in? Det kan nog hänga mer ihop med att jag inte har råd med en Porsche 911, köper en C5 istället. Såna kan ha hyfsade allroundprestanda.

Tjena!

C5 går ju att svänga med iallafall. C4r bland det värsta jag vet i bilväg, bara Camaro från samma årtal som är värre.

En T-5R som jag ägt i över 10 år, åkt till helvetet och tillbaka med denna bil. :) Lite uppskrämd till 300hk, en drös med uppgraderingar som skett genom åren.
DSC_6292-1.jpg

Andrabilen är en Turbo, mestadels original men inte helt :D Används mest som vinterbil, och nu som cykelfraktare.
DSC_7208-6_2_Ä.jpg

Senast ändrad:
Coolt, vad sitter en så liten låda i?

Den är inte så liten egentligen. Huset tillhör VW Passat men sitter i en Golf mk2.
Ser ut att vara fyrväxlad men är fem. Både växel och dogdrev för femman sitter på övre axel.
De sexväxlade har även sexan där, tyvärr. Men de var väl för lata för att utveckla något nytt. Samma princip i 35 år, funkar förvisso.

Den är inte så liten egentligen. Huset tillhör VW Passat men sitter i en Golf mk2.
Ser ut att vara fyrväxlad men är fem. Både växel och dogdrev för femman sitter på övre axel.
De sexväxlade har även sexan där, tyvärr. Men de var väl för lata för att utveckla något nytt. Samma princip i 35 år, funkar förvisso.
Om du ger den till mig så kan jag lätt fixa den till singlespeed... :)

Någon som kan/vill tipsa om någon rolig sommarbruksis i prisläge runt 100 000?
Vad hade ni valt av det som finns ute på blocket/marketplace nu, med den budgeten?

Ska det vara en sportbil, en cab, ska du kunna ta mer än en passagare, lite bagage för roadtrips eller cyklar?

Ge oss lite input!
Behöver absolut inte vara någon sportbil och helst inte cab.
Storleksmässigt så hade två passagerare och en golfbag varit önskvärt. I övrigt så finns önskemål om manuell låda och bakhjulsdrift. Jag tänker mig väl egentligen ev vanlig standardbil, fast lite äldre och med en gnutta körglädje. Något man kan ta fram på sommaren och använda med gott samvete, men som kan få stå i garaget på vintern för att hålla rosten borta så länge det går. I min bekantskapskrets kallar vi den här typen av bilar för "sommarbruksbil" och jag får väl erkänna att jag trodde det var ett vedertaget begrepp, men så är kanske inte fallet.

Senast ändrad:
Med den definitionen måste det finnas hur mycket som helst. En 3-serie med 6:a borde du få i bra skick för den pengen.
Ja du har helt rätt. Med den synnerligen vaga beskrivningen av vad jag söker så är ju problemet snarare att det finns för mycket att välja på än för lite.

En 3-serie med 6:a känns lite som sommarbruksbilarnas svar på missionären under täcket med släckt lampa. Vilket inte nödvändigtvis behöver vara fel, men det hade varit kul om någon hade förslag på något lite ovanligare.

Tillbaka
Topp