[OT] Visa-kort för internethandel (hata Swedbank)

Octagon

Aktiv medlem
SWEDBANK har beslutat att göra det svårare för bedaragare, men framförallt för sina kunder genom att kräva ett ultrasäkert webcerifikat för att man ska kunna använda Visakortet till att e-handla med. SJ-biljetter, Chain Raction Cycles, Sport-Conrad. Allt blir skitbökigt.

vad ska jag skaffa för bank för att e-handla? ICA-banken? handelsbanken? Vilka funkar för e-handel och vilka har vettiga e-lösningar och låga årsavgifter?

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Jag har Nordea och använder både´deras Visa och Mastercard. Vid köp i e-butik´får man använda koddosan. Det fungerar väldigt bra och känns tillräckligt säkert.

Danske Bank, vanliga kortet funkar och det enda man behöver är att komma ihåg ett lösenord man själv väljer och behöver uppge hos de butiker som har stöd för den certifieringen. Annars behövs det inte.

Hittills inte blivit blåst. Men det kommer väl... :)

Handelsbanken funkar bra men kräver att man har dosan tillgänglig vilket man ju oftast inte har när man tröstshoppar på jobbet (ja lunchen alltså...)

jag jobbar på handelsbanken och är asförbannad på deras lösning. Man måste ha koddosa som är stor och otymplig för alla "verified by visa" och motsvarande. Skandiabanken har inga avgifter för att ha ett kreditkort hos dem, och de hade, då jag skaffade mitt kort inga säkerhetsspärrar.

SEB har jag haft sen mitten av 90-talet. Aldrig ett endaste problem. Förmodligen världens bästa kundtjänst också!

Swedbanks lösning är väl smidig, det enda du behöver för att kunna handla är ju ditt visakortsnummer och ett lösenord för "verified by visa" som du väljer själv?

pow skrev:
-------------------------------------------------------
> Swedbanks lösning är väl smidig, det enda du
> behöver för att kunna handla är ju ditt
> visakortsnummer och ett lösenord för "verified
> by visa" som du väljer själv?

+1, men har inte testat på CRC, men en hel andra nätbutiken på sistone och alltid fungerat oavsett korthanteringssystem? :)

Hade även inte bytt pga någon bank kanske fortf kör "osäkert" iom att Visa har en hel del nya regler som alla sakta med säkert börjar följa och därmed kommer även fulkorten sluta fungera.

pow skrev:
> Swedbanks lösning är väl smidig, det enda du
> behöver för att kunna handla är ju ditt
> visakortsnummer och ett lösenord för "verified
> by visa" som du väljer själv?

Samma hos SEB, jag använder det regelbundet. Dock tillåter inte "Verified by Visa SEB edition" att man använder & eller _ i lösenordet!

Jag tycker Swedbanks e-kort har funkat bra förutom dom gånger jag har velat köpa t ex biobiljetter på SF. Där ska man ju mata in kortet man betalade med i en maskin och få ut biljetterna... har inte lyckats klura ut hur man gör detta med ett sånt där e-kort?!

Jag skrev ut mitt e-kort,laminerade och klippte till snyggt. Funkade inte ändå.

se92923 skrev:
> Jag tycker Swedbanks e-kort har funkat bra
> förutom dom gånger jag har velat köpa t ex
> biobiljetter på SF. Där ska man ju mata in
> kortet man betalade med i en maskin och få ut
> biljetterna... har inte lyckats klura ut hur man
> gör detta med ett sånt där e-kort?!

Jag får helt enkelt surfa runt lite mer på Swedbank och se om jag kan få det att funka. Internationell banktransaktion är oerhört segt med alla BIC och IBAN. Tack för input!

Octagon skrev:
> SWEDBANK har beslutat att göra det svårare för
> bedaragare, men framförallt för sina kunder
> genom att kräva ett ultrasäkert webcerifikat
> för att man ska kunna använda Visakortet till
> att e-handla med. SJ-biljetter, Chain Raction
> Cycles, Sport-Conrad. Allt blir skitbökigt.

Eh, va? Du väljer en kod på internetbanken, en gång. Sen när du betalar anger du koden. Hur lätt som helst.

Om du tycker DET är skitbökigt måste det seriöst vara något fel på dig.. Det hade t ex gått betydligt fortare att välja kod än att starta den här tråden. För att inte tala om att byta bank.

Senast redigerad av en moderator:
Jag använder Swedbanks e-kort. Funkar ju hur enkelt och bra som helst. Men jag går å andra sidan inte på bio nuför tiden...

SuperApe skrev:
> Jag tyckte också det var lätt, tills jag glömde
> mitt ultrasäkra lösenord. :-)

Gjorde jag också en gång, men sen insåg jag att hälsningsfrasen funkar utmärkt att använda som lösenordspåminnare.

Jag använder handelsbanken och gillar inte alls att jag ska behöva släpa med mig koddosan ifall jag får ett infall och vill beställa något över internet.

Över huvud taget tycker jag Handelsbanken har missat poängen med koddosan. Tex är det ett särskilt kort som endast används för internetbank-funktionerna. Varför inte göra som andra banker och använda det vanliga bankkortet för att kunna logga in?

Frolicc skrev:
> Handelsbanken funkar bra men kräver att man har
> dosan tillgänglig vilket man ju oftast inte har
> när man tröstshoppar på jobbet (ja lunchen
> alltså...)

Inte om du har Visa allkort från Handelsbanken, då är det bara handla som ett vanligt kort så länge du har pengar på kontot det är knutet till... :-) T

swedo skrev:
> jag jobbar på handelsbanken och är asförbannad
> på deras lösning. Man måste ha koddosa som är
> stor och otymplig för alla "verified by visa" och
> motsvarande. Skandiabanken har inga avgifter för
> att ha ett kreditkort hos dem, och de hade, då
> jag skaffade mitt kort inga säkerhetsspärrar.

Inte om du har Visa allkort från Handelsbanken, då är det bara handla som ett vanligt kort så länge du har pengar på kontot det är knutet till... :-) T

H. skrev:
> Vad är skillnaden på Visa allkort och visa
> bankkort från handelsbanken?

Allkortet har ett separat konto som pengarna dras ifrån, vanligt Visa dras det från lönekontot. Därför kan man ha ett lagom belopp på det konto som belastas och minimera förluster vid scam tex. Dessutom får man bonus på allkortet + reseförsäkring och annat. Det kräver dock tt man är inloggad och flyttar pengar på banken ibland vilket man oftast är iaf :-) T

Ok, du har förklarat skillnaden, men jag förstår inte den praktiska skillnaden för mig som kund hos handelsbanken.

alt. 1 - du har ett kort kopplat till ett konto som du själv för över pengar till - du behöver inte använda dosa

alt. 2 - du har ett kort kopplat till ett konto som du (förhoppningsvis) får in en lön på ibland - du måste använda dosa.

Nå? Varför ska jag behöva krångla med en dosa bara för att jag kör på alt. 2? Det finns ju inget som säger att jag inte har 300 000kr liggande på kontot kopplat till alt. 1?

Nej, jag tycker handelsbanken har gjort bort sig när det gäller dessa e-tjänster. Det enda de har gjort är att krångla till det för kunderna.

Använder OKQ8 och får då 1% av köpesumman tillbaka på alla inköp. Precis lika osäkert att handla på nätet med som Visa-kort traditionellt sett har varit.

H. skrev:
> Nej, jag tycker handelsbanken har gjort bort sig
> när det gäller dessa e-tjänster. Det enda de
> har gjort är att krångla till det för kunderna.

Skälet till att jag lämnade H-banken, de hänger inte med utan tänker för traditionellt.
Kör Skandiabanken nu vilket iofs inte är ultimat men jag jobbar inom koncernen så...

Har heller inga problem med Swedbanks lösning. Men jag har hittills inte behövt uppge mitt VBV-lösen, får väl se om jag kommer ihåg det när det väl behövs :-P

Ett annat ställe där det inte funkar med e-kort är långtidsparkeringen på Arlanda, där behöver man också kortet man betalade med för in/ut passering.

Thomas

Jag måste väl säga att jag tycker om icabankens lösning, och det känns bra att det inte räcker med bild av fram och baksida av kortet för att kunna tömma kontot..

Men ja, man behöver då Mastercard, internetbankdodsa (stor som ett kort men kanske 6mm tjock) och lite koder..
Vad det är för årsaavgift vet jag helt enkelt inte, men dock inga påslag på valuta vid växling när man handlar eller reser så det är ju superchill!

swedo skrev:
> jag jobbar på handelsbanken och är asförbannad
> på deras lösning. Man måste ha koddosa som är
> stor och otymplig för alla "verified by visa" och
> motsvarande. Skandiabanken har inga avgifter för
> att ha ett kreditkort hos dem, och de hade, då
> jag skaffade mitt kort inga säkerhetsspärrar.

Jag har handelsbanken, men har funderat på att byta sedan de införde den krångliga dosan.

Förut räckte det med skrap-kort, dosan får ju inte plats i plånboken.

Med GE Money Banks Mastercard, som kreditkort eller sparkonto samt med ICA bankens kort slipper du valutaväxlingspåslag det är värt att beakta om du handlar mkt utomlands. Det motsvarde för några år sedan när jag jobbade på bank ca 1.5%.

Jag kör med GE's kort och de har inga webcertifikat.

Tillbaka
Topp