OT: Volkswagen Transporter mellan 30-50k - kända fel?

Matthias87

Aktiv medlem
Väldigt OT, men vet att Happyiter har koll på det mesta :)

Tänkte skaffa en WW Transporter att ha som crossbuss, och letar efter en i prisklassen 30-50k.
Vilka kända fel skall man kolla efter? Några speciella modeller man skall undvika?

Mvh Matthias

Jag har haft en T4, men för den pengen borde du väl kunna få en generation nyare kanske. Nåväl, hade en 2,5 tdi, trevlig bil (buss...) och förhållandevis snål motor, men kamremsbyte är mycket viktigt, och att man även byter spännrullar och vattenpump i samband med det, en ganska dyr reparation om man lämnar bort det till verkstaden, och det bör man nog göra om man inte är mycket säker på vad man ger sig in på.
Koppling och svänghjul är också viktigt, det är dubbelmassesvänghjul på den, och det är dyrt och kräver speciella verktyg för att dela motor och växellåda, lyssna efter skramlande ljud på tomgång.
Vissa leder i framvagnen är också komplicerade att byta, så kolla det, inget klonk eller glapp ska finnas.
Sen är det ju rost förstås.... Många transportrar lever ett ganska hårt liv i ur och skur och utan tvätt, så plåten kan bli dålig om det är ett äldre exemplar, importerade från södra Europa är ofta bättre.

Mvh Ulf S.

Tja..Jobbar med just VW transporter (Sen 2004)

T5 är en stabil bil om den är omhändertagen. Service är viktig. 2,5L saknar kamrem men har 2 andra kopplingsprylar ska bytas vid 15/18000mil.
2,5L är den vanligaste motorn även om 1,9L (Kamrem / 12000mil) är hyffsat vanlig oxå. Håll dig bort från Bensin bilar.
Som ovan skriver så är svänghjul en vanlig felkälla till skrammel mm.

Framvagnarna håller hyfsat , fjäderbenslager , styrstag , krängstag är det som pajar mest.

T4 = stabilt härke. Dom pajar men är ganska lätta att laga. 2,5L är motorn du ska titta efter (1,9L är sjukt slö).

Hittar du nån bil så skicka PM så kan jag slå upp den och kolla historik på den. :)

Tack för jättebra svar! Kommer kolla allt ni nämnt.

Mini_me: Fan vad snällt! Hör kanske av mig i dagarna om jag hittar något bra då :)

Har en 1,9 och på bilmetro ville dom ha 14000 för kamremsbyte!!! Mekonomen ville ha 12000 tror jag så kolla att det är gjort på den om du får tag på en slöhög!?
Krävs tydligen nåt spezzialtool för att ställa bränslepumpen efter byte också så inget man gör bara så där.

Kommer bara ha bilen fram till oktober max, sen säljer jag den igen. Så kamremsbyte vill jag inte råka ut för under den tiden :)

Är det någon mer anledning till att välja 2.5:an framför 1.9:an än att 1.9:an är slö? Det gör inte mig så mycket egentligen.

Om du kör på en T5 (dvs 2004 och framåt) så är 1,9L helt ok. T4 och 1,9L = slö :)

Kan inte komma på nån anledning att köra 2,5L om du bara ska ha den så kort tid.

Med den årsmodell och det miltal som är aktuellt för den pengen får man räkna med att det blir åtminstone mindre fel i stort sett hela tiden.

T5 är en stabil bil om den är omhändertagen. Service är viktig. 2,5L saknar kamrem men har 2 andra kopplingsprylar ska bytas vid 15/18000mil.
2,5L är den vanligaste motorn även om 1,9L (Kamrem / 12000mil) är hyffsat vanlig oxå. Håll dig bort från Bensin bilar.

Framvagnarna håller hyfsat , fjäderbenslager , styrstag , krängstag är det som pajar mest.

T4 = stabilt härke. Dom pajar men är ganska lätta att laga. 2,5L är motorn du ska titta efter (1,9L är sjukt slö).

Hittar du nån bil så skicka PM så kan jag slå upp den och kolla historik på den. :)

Won294 caravelle 2011 eller 2012 eller 2014? precis köpt och nu upptäckt missljud eller låter ansträngd vid gasppdrag för att öka farten hörs ej vid mkt gas. Missljud vid fullt att utslag. Mvh Peter 0702120238

Köpte en Transporter T5 2,5l 130hk ny i firman 2006,körde den 42000 problemfria mil,vattenpumpar några stycken,nått fjäderbenslager,nått hjulager och bromsar självklart.
Helt klart kanonbuss med mkt små problem.
Ny kör jag en 140hk Transporter 2013 4-motion med 2,0l motorn,lika trevlig med samma bra komfort,men gillade 2,5l mer....mer råvrid än 2,0:an.
Hoppas självklart den är lika problemfri som den innan,hittills ok....ta i trä!
Men helt klart så stor motor du hittar är mitt råd,2,5 före 1,9 alla dagar i veckan.
Men bra buss med bra komfort tycker jag.

Köpte en Transporter T5 2,5l 130hk ny i firman 2006,körde den 42000 problemfria mil,vattenpumpar några stycken,nått fjäderbenslager,nått hjulager och bromsar självklart.
Helt klart kanonbuss med mkt små problem.
Ny kör jag en 140hk Transporter 2013 4-motion med 2,0l motorn,lika trevlig med samma bra komfort,men gillade 2,5l mer....mer råvrid än 2,0:an.
Hoppas självklart den är lika problemfri som den innan,hittills ok....ta i trä!
Men helt klart så stor motor du hittar är mitt råd,2,5 före 1,9 alla dagar i veckan.
Men bra buss med bra komfort tycker jag.
TS letade efter bil år 2016 :)

Tjena !
Är på gång att köpa mig en "camper van", har hittat med en prislapp på 85 tusen och med tanke på det du skrivit här så undrar jag om du kan kolla upp den här PDE 419 ?
Mvh

Jag har en transporter från 2016 , den har förvisso bara gått 14 000 mil men har inte haft några problem med den än.

@Mini_me får rätta mig om jag har fel men har för mig att kamremsbyte är vid 20 000 mil på dessa ?

Tjena !
Är på gång att köpa mig en "camper van", har hittat med en prislapp på 85 tusen och med tanke på det du skrivit här så undrar jag om du kan kolla upp den här PDE 419 ?
Mvh
Brukar inte vara några större bekymmer med dom där. Den verkar ju dock ha gått ganska långt, drygt 27000mil senast den var inne på märkesverkstad i april 2020.

Brukar inte vara några större bekymmer med dom där. Den verkar ju dock ha gått ganska långt, drygt 27000mil senast den var inne på märkesverkstad i april 2020.
Tjena! Hittat en färdig byggd nu , då kan jag använda den direkt iställetn är dock en äldre LT35 från 2002.
Regnr TAL 230 hade vart guld om du kunde få fram nåt där , kanske blir enklare att få ner den lite i pris iaf ?

Tjena! Hittat en färdig byggd nu , då kan jag använda den direkt iställetn är dock en äldre LT35 från 2002.
Regnr TAL 230 hade vart guld om du kunde få fram nåt där , kanske blir enklare att få ner den lite i pris iaf ?
Kollar man på en bil som är så gammal är det nog mer ögonen och fingertopparna som gäller än serviceboken. En sån bil kör man ju inte till märkesverkstaden om man inte har väldigt gott om pengar.

Mvh ägare till en bil från 2003 som närmar sig 43 000 mil och som inte varit på en verkstad sen 2016

Kollar man på en bil som är så gammal är det nog mer ögonen och fingertopparna som gäller än serviceboken. En sån bil kör man ju inte till märkesverkstaden om man inte har väldigt gott om pengar.

Mvh ägare till en bil från 2003 som närmar sig 43 000 mil och som inte varit på en verkstad sen 2016
Lite så jag tänker oxå, den har rullat nånstans runt 20 00 mil.
Kommer åka och titta,klämma och känna på den iaf, tack för svar om dina 40 000 mil + ??

Lite så jag tänker oxå, den har rullat nånstans runt 20 00 mil.
Kommer åka och titta,klämma och känna på den iaf, tack för svar om dina 40 000 mil + ??
Jag har alltså inte en sån. Det är mer en generell observation att märkesverkstadens historik inte är någon bra generell indikator på skick på en så gammal bil.

Tillbaka
Topp