Otäcka insekter: Renstyng och renflugor

Fick höra talas om dessa "söta" krabater här om dagen, de lägger normalt ägg på renars päls i augusti/september och larverna kryper in i huden (Renstyng) eller bihålorna (Renfluga). Larverna stannar i värddjuret över vintern och är då 30 mm långa. I maj kryper de ut ur värdjuret och förpuppas sedan på marken. En enda ren kan ha 2.000 larver på sig vilket är hela tre kilo larver.

Honor av Renstyng, Hypoderma tarandi, på renhudar. ­Honan till höger lägger ägg.

bilds1696.jpg ht=198

Renfluga, Cephenemyia trompe.

cep_tro_t2.jpg ht=531

I sällsynta fall kan insekterna lägga äggen på människa och då tenderar larverna att krypa in i själva ögat, vilket sannolikt leder till blindhet (om det inte behandlas).

Det andra fallet gäller en inuitpojke, som hade varit i kontakt med renar och som sökte för ensidiga ögonbesvär som diagnostiserades som glaukom och uveit. En 4 mm lång larv belägen bakom retina avlägsnades genom vitrektomi och kunde artbestämmas. Trots behandlingen tilltog inflammationen och man ansåg sig tvingad att ta bort ögat.

Äggen sätter sig på hårstråna och ser ut som vanliga lusägg, men har man varit i rentrakter i augusti/september är det alltså en god idé att låta kolla upp vilken art det är. Det är även vettigt att täcka håret när man är i rentrakter under den tiden och det är mycket insekter i luften.

Läs mer här: http://www.lakartidningen.se/index.php?sectionId=0&articleId=14643

a.k.a. Korm

De är inte roliga att ha runt sig. Dock är de väldigt synliga så man missar inte när de börjar närma sig, så chansen att man faktiskt skulle bli angripen är liten.

Här är en ekorre som är infekterad med en tredje art, Hypoderma bovis. Den finns över hela norra halvklotet mellan 25 och 60 grader latitud men smittar mest boskap.

Eastern_Gray_Squirrel_suffering_from_warbles.jpg ht=544

http://en.wikipedia.org/wiki/Warble_fly

Det finns en fjärde art som smittar hästar, en femte som smittar får... I världen finns 150 olika styngflugor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Styngflugor

Hypoderma syftar på att larverna lever under huden.

Plötsligt känns fästingar relativt festliga...

Svenska Wikipedia säger följande om Korm: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korm
Kormflugan ("Korm", av samiskans kurhmä[1]) (Hypoderma tarandi) är den största arten [1] i gruppen styngflugor och är en av de vanligaste parasiterna hos ren, där den orsakar bulor i renens hud allteftersom den växer. Den befruktade honan fäster efter parningen 300–500 ägg[2] i sommarpälsen runt renens ljumske, gärna hos kalvarna. Äggen kläcks efter ett par dygn, varefter larven borrar sig in under huden på renens rygg där den bosätter sig under vintern. Larven gör ett hål i skinnet och lever på lymfvätska. I juni när larven är färdig för förpuppning, utvecklas den till en fluga lika stor som en humla. [3] Det latinska namnet på korm, Hypoderma tarandi, betyder under huden (på) ren.

Kroppen är tätt täckt med långa, gröngula, svarta och rödgula hår; huvudet är "sammetssvart" baktill. Dess ben har fullkomligt cylindriska lår. [1]

Nordisk familjebok skriver [1] om kormen att "Detta styng förföljer under Juli och Augusti renhjordarna, som af dess angrepp blifva såsom om de voro besatta, i det hela hjorden skakar hufvudena och slår med fram-fötterna i luften och mot marken."

Tur att bilderna bara blir röda kryss! Aggh

Bear Grylls borde gilla dem. Han skulle ha färdkosten med sig hela tiden.

Senast redigerad av en moderator:
"En död fluglarv [som medan den levde tog sig fram under huden och åt sig in] i ögat kan orsaka en kraftig lokal reaktion." Åfan...

Jag hade ingen aning om att de kunde gå på människor, och kommer ändå uppifrån Kiruna och känner många renskötare. Korm kallar man dem normalt här. I slutet av sommaren har nästan alla renar sådana där larver vad jag vet. Jag har inte sett det själv, men vet att när man flår en ren kan de ligga i klasar under huden, dussin-, ja hundratals. Och stora är de också, tjocka som ett finger. Men det påverkar inte köttet alls, de ligger bara löst under huden.

Visste inte heller hur flugorna såg ut, men sådana där har man ju set många gånger, jag har trott det varit någon humla-variant.

Så här kan en angripen ren se ut.

1997401661.jpg ht=312

Bild från http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.2...lever-pa-renar-har-spridit-sig-till-manniskor

Känner till det där och måste säga att det ter sig vedervärdigt, HUGA! Måtte man slippa eländet. Jag håller mig oftast söder om Sundsvall så det borde inte vara ett problem..... :)

oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan inte riktigt se hur detta har en koppling
> till cykling, hr TnT.
Men så är det ju också Ot-märkt i rubriken :)

Otäcka o.s.v.

oxr skrev:
> Jag kan inte riktigt se hur detta har en koppling till cykling, hr TnT.

I detta nu är det minst 20 happycyklister i Åre och har finns ren. Fjällcykling blir allt vanligare och denna åkomma kan vara bra att ha i bakhuvudet om det osannolika är framme, speciellt som det tydligen lätt hänt att vårdpersonal avfärdar det som vanliga huvudlöss.

Är du med mig nu?

Älgflugor har vi gott om här i Götet. De är relativt harmlösa och klättrar mest omkring och velar så det finns tid att ta bort dem innan de ställer till med oreda enligt min erfarenhet. Har haft såna på mig många gånger med aldrig blivit biten (ännu).

Ja älgflugan, eller hjortlusfluga (var det månne Lipoptena cervi?) är harmlös. Den verkar ha spritt sig över Sverige med raketfart de senaste åren. Sommaren 2004 var första gången jag hörde talas om dem från just Göteborgare, den hösten hyllade det av dem i Bergslagen och jag udd inte sett dem tidigare.

plumse skrev:
> Älgflugor har vi gott om här i Götet. De är
> relativt harmlösa och klättrar mest omkring och
> velar så det finns tid att ta bort dem innan de
> ställer till med oreda enligt min erfarenhet. Har
> haft såna på mig många gånger med aldrig
> blivit biten (ännu).

Älgflugor är sjukt äckliga ja! Hårda och svåra att få grepp på och att få loss från skinnet, även när de bara är ute på promenad på kroppen efter att man varit ute i skogen.
Renstygn och effekterna av deras attacker har jag äcklats av sen en utställning om samekultur på muséet hemma när jag var barn, örk!
Annars är jag rätt snäll mot de flesta insekter, typ vanliga krabater som spindlar, humlor, getingar, bin, skalbaggar och sånt. Men jag antar att det mest beror på att jag inte träffat så många "osvenska" insekter, typ kackerlackor eller farliga saker.

Ok har jag förstått rätt om Älglusflugan är "harmlös", i sällsynta fall kanske TVAR?, men Hjortlusflugan, Renstyng?, inte är riktigt lika mysig?

Jag har hört talas om båda och åtminstone Älglusflugan har ju tydligen utbredning i Uppland där jag håller till (Roslagen) har dock aldrig reflekterat över dem trots att jag rör mig mycket i skog och mark. Jag har haft fokus på andra krabater som inte heller är mysiga :) http://sv.wikipedia.org/wiki/Fästingar

edit: hala tangenter :)

the_TnT skrev:
> Ja älgflugan, eller hjortlusfluga (var det månne
> Lipoptena cervi?) är harmlös. Den verkar ha
> spritt sig över Sverige med raketfart de senaste
> åren. Sommaren 2004 var första gången jag
> hörde talas om dem från just Göteborgare, den
> hösten hyllade det av dem i Bergslagen och jag
> udd inte sett dem tidigare.

Det var rätt gott om såna i skogarna på Hunneberg vid Trollhättan/Vänersborg redan för 10-15 år sen när jag bodde där, men det är ju klassiska älg-marker (Tjabo jagar väl här fortfarande, ett område med nästan älg-garanti för turister etc.). Mer irriterande än bitande verkar det som, om det är nåt som är ute och går i hårbottnen efter man varit i skogen så är det ofta en sån liten snubbe.

Det är skönt att ha 1 mm långt hår på skallen. Jag gissar att älgflugan ser mig som ett kalhygge och inte som en inbjudande äng! :D

bäst att kolla skägget men att de lägger ägg på människor är extremt sällsynt då djurhud o människohud skiljer sig åt ganska mycket. Mer "lös" hud på ett djur där larven kan gotta ner sig
Sa dom när jag jagade älg iaf

Har en bekant som fick en sån där liten äcklig larv, som vandrade upp till
ögat.
Numera bara syn på ett öga...

cerberos, jag frågade i en tråd tidigare vad som egentligen hände med tvar, konsensus numer verkar vara att det främst var doping som drabbade orienterarna.

the_TnT skrev:
> cerberos, jag frågade i en tråd tidigare vad som
> egentligen hände med tvar, konsensus numer verkar
> vara att det främst var doping som drabbade
> orienterarna.

Där ser man mer än jag visste.... TVAR var ju annars ett effektivt sätt att rädda ungdomar från konditionsidrott ;)

cerberos skrev:
> the_TnT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > cerberos, jag frågade i en tråd tidigare vad
> som
> > egentligen hände med tvar, konsensus numer
> verkar
> > vara att det främst var doping som drabbade
> > orienterarna.
>
>
> Där ser man mer än jag visste.... TVAR var ju
> annars ett effektivt sätt att rädda ungdomar
> från konditionsidrott ;)

Nu har du nog förväxlat TVAR med alkohol!

Älglusfluga tror jag att jag hitta krypande på huden och i kläderna ibland. Dock visste jag inte att de kunde bitas, kanske har jag inte kopplat ihop betten med rätt blodsugare. Bremsarna kanske har beskyllts orättfärdigt :D

the_TnT skrev:
> cerberos, jag frågade i en tråd tidigare vad som
> egentligen hände med tvar, konsensus numer verkar
> vara att det främst var doping som drabbade
> orienterarna.

Jag var hos en läkare förra året som var övertygad om att TVAR egentligen handlade om hjärtmuskelinflammation. Han var gammal idrottsläkare med erfarenhet från orienteringsvärlden. Tydligen var det kutym att "träna bort" förkylningar osv. så det låter inte så långsökt.

Angående tråden så har jag precis bestämt mig för att endast vistas inomhus i fortsättningen.

Skogling skrev:
> Är inte denna tråd OT ?!

Har du fått en renfluga i jacken, eller slöläser du tråden? Svaret finns där...

Fy för satan vad läskiga :( Se till att luskamma hela kroppen alla ni dehå:are innan ni lämnar Åre efter helgen.

the_TnT skrev:
> gör ett hål i skinnet och lever på
> lymfvätska.

Det här borde man lägga upp under läsvärt som ett tips för randonneurer som fått slut på mat och dryck. Vad är det för näringsinnehåll i lymfvätska tro?

Vad tänker ni på? De där larverna är ju jättegoda och fyllda med mums. Fråga vilken rysk inuit/targa-bo som helst, eller gamla sjömän som rört sig i de trakterna (typ Bering). De skulle inte överlevt utan dessa små gobitar. Gäller med all säkerhet samer och andra ursprungsbefolkningar med tillgång till motsvarande värddjur också för den delen.

Så bara ut, lägg ett litet snitt i djurets päls, gräv fram och njut :)

Atlas skrev:
> Vad tänker ni på? De där larverna är ju
> jättegoda och fyllda med mums. Fråga vilken rysk
> inuit/targa-bo som helst, eller gamla sjömän som
> rört sig i de trakterna (typ Bering). De skulle
> inte överlevt utan dessa små gobitar. Gäller
> med all säkerhet samer och andra
> ursprungsbefolkningar med tillgång till
> motsvarande värddjur också för den delen.
>
> Så bara ut, lägg ett litet snitt i djurets
> päls, gräv fram och njut :)

Nu vet jag inte om jag ska kaskadkräkas eller gå och lägga mig... :oC

Tillbaka
Topp