Överdragsbyxor för vinterpendling

IvarN

Ny medlem
Någon som har bra tips om överdragsbyxor att dra över jeans eller motsvarande för jobbpendling i kontorskläder under vintermånaderna? Har tittat på skidkläder och liknande, men de är ju inte optimerade för att sitta ned. Allra lyxigast vore någon typ av vindtät bralla med isolerdyna i baken.

Alla bra förslag mottages tacksamt.

Jag skulle inte rekommendera att ha kontorsbyxor under överdragsbyxor. Svida om till full cykelmundering istället så blir alla gladare.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle inte rekommendera att ha kontorsbyxor
> under överdragsbyxor. Svida om till full
> cykelmundering istället så blir alla gladare.

+1

Finns gott om bra adekvata vinterbrallor!

Jag har precis tacklat samma problem. Jag tröttnade på mecket att krypa i lyckrauniformen kl05.15 för att ge mej av till jobbet. Valet för mej blev ett par vandringsbyxor från Bergans, ca 1200kr på xxl sport. Dock inte med Jeans under, det tror jag inte kommer funka oavsett vilken byxa du hittar.

Jag kör med ett ett tunt underställ men det finns plats för fler lager när temperaturen faller. Vindtätt material, andas bra, torkar fort om dom blir blöta men framför allt så går dom upp högt i ryggen.Samt att dom var lagom smala i benen för att inte fastna i kedjan. Tyvärr så är min erfarenhet att man måste betala minst dom pengarna för att få en kvalité som funkar. Finns många andra märken jag provat som är billigare och ser lika bra ut i affären, men dom funkar inte i verkligheten.

/B

pb4ugo2bed skrev:
> Jag har precis tacklat samma problem. Jag
> tröttnade på mecket att krypa i lyckrauniformen
> kl05.15 för att ge mej av till jobbet. Valet för
> mej blev ett par vandringsbyxor från Bergans, ca
> 1200kr på xxl sport. Dock inte med Jeans under,
> det tror jag inte kommer funka oavsett vilken byxa
> du hittar.
>
>
>
> Jag kör med ett ett tunt underställ men det
> finns plats för fler lager när temperaturen
> faller. Vindtätt material, andas bra, torkar fort
> om dom blir blöta men framför allt så går dom
> upp högt i ryggen.Samt att dom var lagom smala i
> benen för att inte fastna i kedjan. Tyvärr så
> är min erfarenhet att man måste betala minst dom
> pengarna för att få en kvalité som funkar.
> Finns många andra märken jag provat som är
> billigare och ser lika bra ut i affären, men dom
> funkar inte i verkligheten.
>
> /B

Kanon, tackar!

Vet inte vad du har för cykel men om du inte har kedjeskydd så är det obra att ha allt för fladdriga byxben. Särskilt om man inte använder största klingan. Allt löst har en tendens att tuggas genom kedjan.

Bullabus skrev:
> Vet inte vad du har för cykel men om du inte har
> kedjeskydd så är det obra att ha allt för
> fladdriga byxben. Särskilt om man inte använder
> största klingan. Allt löst har en tendens att
> tuggas genom kedjan.

Det måste jag ha missat helt. Får kolla efter hål på alla mina byxor tror jag...

Nej det brukar mest leda till en mörk fläck på byxbenet faktiskt. Kanske inte så klädsamt det heller iofs men rätt ofarligt.

Vid minusgrader så slipper man ju regn, så jag kör i mina vanliga shorts, men byter ut bibsen mot fullånga windstopper. Under -10 blir det ett par extra fleeceshorts som mellanlager.

Min pendlingslogistik bygger dock på omklädningsrum med dusch och kemtvätt för jobbkläderna.

Tack för bra tips!

Resan till jobbet är för kort för att det skall vara värt besväret att köra träningsfart, så jag kör i lugnare tempo och sätter därför på mig "civilkläder" redan hemma. Dessutom vill jag gärna kunna ta cykeln mellan olika möten och ärenden mm, så då blir det bäst med någon sorts överdrag över de vanliga kontorskläderna.

Ska nämna att min vinterpendlarcykel är en mäktig Monark damcykel med cykelkorg och hela konkarongen. Har tröttnat på att tvätta växelpaket mm från vintermög, så jag kommer använda denna tills den brakar. Så klingor i byxbenen är inget problem (vintertid).

Allt gott,
Ivar

Brukade cykla med ett par lätta windbreakers för joggare som överdragsbyxor när det blev riktigt kallt eller eländigt. Funkade riktigt bra.
Nu har jag ett gäng kläder på kontoret och kan cykla i för dagen passande cykelbrallor.

Och lite mer seriöst, jag har en gång kört med överdragsbyxor (Endura Firefly tror jag) över favoritkostymbyxan för senare utgång en fredag i tidig december. Vid en liten bro på cykelbanan hade det oväntat frusit på trots temp över nollan och resultatet blev hål på både över- och underbyxa :-/ Sen dess uppskattar jag att köra med ombyte.

NLC skrev:
> Och lite mer seriöst, jag har en gång kört med
> överdragsbyxor (Endura Firefly tror jag) över
> favoritkostymbyxan för senare utgång en fredag i
> tidig december. Vid en liten bro på cykelbanan
> hade det oväntat frusit på trots temp över
> nollan och resultatet blev hål på både över-
> och underbyxa :-/ Sen dess uppskattar jag att
> köra med ombyte.

Läste först att det blev HALT i både över- och underbyxa.... :)

Hade sett ut det... Tur i oturen så missade munnen ett järnräcke med någon dm. Hade just sett snyggt ut att komma till jobbet utan övre tandrad.

Varför överdrag alls? För att det är kallt eller att du blir skitig?
Jag kör med jeans året om till jobbet. Är det kallt har jag underställ. Är lite småkyligt på kontoret så underställda får vara på hela dagen.
Skitigheten undviks med långa skärmar och en bred egolapp som går nästan ända ner till marken. Gör också att man inte får nästan någon skit alls i drivlinan.

Jag har ett par lätt fordrade längdskidåkningsbrallor från Craft, med hellånga blixtlås i sidorna. Gör att det blir snabbt och lätt att dra på och av över skor och byxor under.
Även ett par Montane med hellånga blixtlås i sidorna, Terra Thermostretch Pants, modellen finns dock inte längre. Alternativet som jag kanske hellre hade valt hade varit Montane Terra Pants, med 1/4-långa blixtlås.
Jag valde att gå upp en storlek jämfört med vad jag skulle ha valt, för att ha dem som överdrag. Stretchiga, sköna att röra sig i.
http://www.montane.co.uk/range/men/legwear/terra-pants

skägganders skrev:
> ett par fjällräven brallor? materialet går att
> vaxa så det blir relativt vatten/vindtät där
> det behövs och ventilerar överallt annars

Isf hade jag hellre sytt något i Ventile-bomull.

Tillbaka
Topp