Överkroppsskydd trail/enduro

Är på jakt efter ett lätt och smidigt kroppsskydd för trail/enduro.
Om det funkar för en och annan vända i Järvsö/Åre är det ett stort plus.

Prioritet är att det inte känns för bulkigt på hemmastigarna vilka innebär mycket teknisk klättring och utförslöpor fyllda av sten och rötter.
Är det inte bekvämt kommer det inte användas och kan lika gärna kvitta.

Det som verkar mest lovande är POC Aseus VPD Torso.

Enligt spec går både rygg och bröstplatta att ta bort för tvätt av västen.
För mig innebär det att det även går att köra med enbart ryggskyddet vid enklare stigcykling.

Har någon test och kan ge ett omdöme?
Eller finns tips på bättre alternativ?

Den typen av väst blir nog väldigt varm för trailcykling skulle jag tro. Har en liknande från Dainese (men som är mer mot enduro/DH). Inget jag skulle drömma om att trampa runt i om jag inte behövde. Poc har ju även VPD system. Då har man ju ett löst ryggskydd som man kan ha utanpå en tröja eller jacka för den delen. Blir nog luftigare. Går att komplettera med bröstplatta. Skulle jag själv välja något ryggskydd för mer trail så skulle jag nog välja någon form av ryggsäck med ryggplatta typ Camelbacks, då har man ju vätskeblåsa och utrymme för verktyg etc. En sån lösning skulle jag nog använda. Att dra på sig en varm väst, absolut för tuffare enduro men inget för trail, apropå om man faktiskt skulle använda det..

Slår ett slag till för vätskerygga. POC e.d. med camelbac i. I hemmsakogarna skulle jag tycka allt mer än det blir för varmt. Testade någon enstaka gång att cykla kortare vända i mjuk POC VPD-jacka, men ack vad kasst det blir.

Och flip-side: Med mer nedför (Åre/Järvsö/etc) så känner jag att jag vill ha mer än det som är OK i hemmaskogen.

Så för egen del är det knäskydd och vätskerygga hemma. Leatt-väst och hårda knäskydd om det ska utförs i högre hastighet.

Jag har ett POC VPD System Torso som jag kör när det är liftburen cykling som gäller och är mycket nöjd, väldigt justerbart, och oerhört smidigt när det väl sitter på, man märker det knappt tycker jag. Enda nackdelen är att man måste ha en tröja under, så det blir två lager om man som jag inte vill ha skyddet ytterst.

När jag trampar hemma kör jag på sin höjd knäskydd utöver hjälmen, delvis på grund av att det känns så varmt och tätt med överkroppsskydd. Jag har ibland funderat på att skaffa remmarna så att man kan köra med bara ryggskyddet, och i alla fall testa, men det har inte blivit av. Dock upplever jag ryggskyddet som ganska luftigt, så det kan nog vara ett alternativ. Det kan dock vara lite pilligt att plocka av och på de olika remmarna, men fördelen är att du kan ha ett löst ryggskydd, om du så vill.

Ja som ni säger blir det nog väl varmt för cykling i skogen.

För att specificera kanske jag skall tillägga att jag lokalt har några riktigt stökiga nedförslöpor på ett par km sammanhängande åkning men även grävda hoppbanor. Är framför allt för dessa jag är ute efter skydd då farten lätt blir hög när det skall hoppas eller hårda landningar i stöket. Å andra sidan kanske inte ett enkelt ryggskydd gör någon skillnad om det väl smäller...

En väst med ryggplatta och lite förvaring kanske är att föredra för dessa turer.

För mig är det också olika system som gäller.
Evoc-rygga med ryggskydd, knäskydd, armbågsskydd för stigcykling.

För DH kör jag hård leatt roost/ryggskydd och nacksskydd. Västen är över tröjan och man kan lätt knäppa upp den lite om man vill svalka sig. Kalasbra tycker jag.

Jag har även en "mjuk" oneil-väst med bröst och ryggskydd som jag har använt mycket. Men den blir ganska varm. Jag har slagit bröstkorgen i en träramp väldigt hårt och det blev inte ens ett blåmärke så skyddet verkar vara ok. Går att köra i maskin.

För endurocykling med mycket trampande och tuffa steniga stigar så kör jag evoc-säcken. Men jag kompletterar med en bröstplatta från camelback som även har ett gopro-fäste.

Sen har jag en mesh-tröja med ryggskydd och ett löst ryggskydd men de används inte då jag alltid behöver en ryggsäck.

Jag har ett Flaxta-ryggskydd (tror det är modellen i länken).

Det funkar bra till stigcykling men det är givetvis varmare och tyngre än utan - det kan man ju inte riktigt komma undan om man vill ha skydd. Jag har inte riktigt 'testat' (tack och lov) det än men antar att det skyddar som det ska. Använder det mest när jag cyklar själv på stigar jag inte känner till.

Jag har en POC VPD Air Vest också. Den är väldigt bekväm och det känns som den har lite mer substans än Flaxta-västen. Därmed inte sagt att den nödvändigtvis skyddar bättre. Men den är VARM, funkar inte riktigt till stigcykling om du frågar mig.

Ja som ni säger blir det nog väl varmt för cykling i skogen.

För att specificera kanske jag skall tillägga att jag lokalt har några riktigt stökiga nedförslöpor på ett par km sammanhängande åkning men även grävda hoppbanor. Är framför allt för dessa jag är ute efter skydd då farten lätt blir hög när det skall hoppas eller hårda landningar i stöket. Å andra sidan kanske inte ett enkelt ryggskydd gör någon skillnad om det väl smäller...

En väst med ryggplatta och lite förvaring kanske är att föredra för dessa turer.

Känns ju som om du för detta ska ha något rejälare. Du får väl helt enkelt köra dessa som separat tur med skydd och övriga stigar utan. Blir nog svårt att hitta en vettig kombo som funkar för båda tror jag utan att ha sett de här stigarna.

Bra input från alla. Såklart kommer inte ett varmt skydd hängas på för standard stigcykling.

Blir en Column VPD väst med ryggplatta som är enkel att ta på sig ovanpå befintliga kläder då planen är att köra de lite mer riskfyllda åkningarna. Det tillsammans med Parachute hjälm ger ändå ett hyfsat skydd.

Jag har ett POC VPD System Torso som jag kör när det är liftburen cykling som gäller och är mycket nöjd, väldigt justerbart, och oerhört smidigt när det väl sitter på, man märker det knappt tycker jag. Enda nackdelen är att man måste ha en tröja under, så det blir två lager om man som jag inte vill ha skyddet ytterst.

När jag trampar hemma kör jag på sin höjd knäskydd utöver hjälmen, delvis på grund av att det känns så varmt och tätt med överkroppsskydd. Jag har ibland funderat på att skaffa remmarna så att man kan köra med bara ryggskyddet, och i alla fall testa, men det har inte blivit av. Dock upplever jag ryggskyddet som ganska luftigt, så det kan nog vara ett alternativ. Det kan dock vara lite pilligt att plocka av och på de olika remmarna, men fördelen är att du kan ha ett löst ryggskydd, om du så vill.
Hej
Är sugen på poc vpd system torso.. fråga bara kring storlek .. Hur lång m.m. är du och vilken storlek kör du ?
Är själv 187cm , 87kg atletiskt byggd...... enligt deras tabell ska jag ha Large för längden, men ligger precis i i gränslandet mellan M och L vad gäller bröstmått m.m.

Hej
Är sugen på poc vpd system torso.. fråga bara kring storlek .. Hur lång m.m. är du och vilken storlek kör du ?
Är själv 187cm , 87kg atletiskt byggd...... enligt deras tabell ska jag ha Large för längden, men ligger precis i i gränslandet mellan M och L vad gäller bröstmått m.m.
Jag är nästan 180cm (tyvärr ej atletiskt byggd, 80kg) Jag har storl M.
Du ska ha storl L. men jag tror att du är skyddad i storl. M också.

Jag använder den här från Leatt när jag åker lite mer utförs. Det blir en del pushbikande hemmavid där liften som regel står still. Det är lätt och välventilerat och det känns inte som nåt besvär att cykla med det. Fullfacehjälmen slarvar jag inte heller med och den är "jobbigare" än västen. Jag har en sån kroppsstrumpa också men då är detta hundra gånger smidigare.

Jag är nästan 180cm (tyvärr ej atletiskt byggd, 80kg) Jag har storl M.
Du ska ha storl L. men jag tror att du är skyddad i storl. M också.
Ok tack ….. skulle du kunna mäta ryggskyddets längd , så kan man kolla om M kanske räcker ?
Vore intressant att veta längdskillnad på M och L.
Tack på förhand

Ok tack ….. skulle du kunna mäta ryggskyddets längd , så kan man kolla om M kanske räcker ?
Vore intressant att veta längdskillnad på M och L.
Tack på förhand
51,5cm på längden och 22,5cm på bredden.
Vad märkningen betyder vet jag inte, men det står 41-46 på ett ställe.?

IMG_4217.jpeg

Förut fanns dom i långsmala storlekar men det verkar poc ha slutat med? Jag har varianten utan bröstplatta i storlek medium slim. Sitter perfekt på mig 187/75kg.

FOX Baseframe eller liknande lösningar med "nättröja" brukar ju funka. Kör själv ibland med förra generationen av Alpinestars Paragon LS långärmad tröja och det funkar bra och känns ungefär som man har t-shirt för mycket på sig under varma dagar på teknisk långsam stig. Kommer man bara upp lie i fart så känns den inte varm alls.

Finns ju ett gäng att välja på och jag tror alla är svalare än POCäs VPD. Skyddsmässigt låter jag vara osagt.

FOX Baseframe eller liknande lösningar med "nättröja" brukar ju funka. Kör själv ibland med förra generationen av Alpinestars Paragon LS långärmad tröja och det funkar bra och känns ungefär som man har t-shirt för mycket på sig under varma dagar på teknisk långsam stig. Kommer man bara upp lie i fart så känns den inte varm alls.

Finns ju ett gäng att välja på och jag tror alla är svalare än POCäs VPD. Skyddsmässigt låter jag vara osagt.

Fördelen med t ex VPD system är att det är minimalt med textil som blir unken och behöver tvättas, man bara byter underställslinne/tisha mellan dagarna.

Tillbaka
Topp