På jakt efter nytt

Makkan

Medlem
På jakt efter nytt
Hej!
Efter att ha kört min Nishiki team under några år inser jag, min cykel och min rygg att heldämpat kanske inte är så dumt ändå..

Eftersom jag just nu bor i stockholm så blir det mest cykling häromkring på stigar med mycket sten och rötter men på sommaren har jag kört steniga utförslöpor i svenska och norska fjällen samt fina singeltracks i dalarna.

Har hållt på till och från med Mtb sen 2005 och känner mig helt ok när det gäller blandad cykling.

Nu behöver jag en ny cykel men inser att jag drunknar i alternativen, har hänt massor sen jag senast var insatt. Så nu min fråga: vad väljer jag???
Har hittils provat en Trek topfuel 8 som kändes fantastisk. Trek remedy 7, Kona Hei Hei som kändes ok men inte lika "lätt" och kona Precept 130 och 150 som är helt andra typer av cykel.

Det svåra är att veta vilken typ av cykel man ska satsa på? Mer slaglängd som typ remedyn eller som på Topfuel? Är det dålig kompromiss att cykla stig med remedyn tex? Eller begränsar jag mig själv med en Topfuel?

Det var enklare förr... ;-)

På jakt efter nytt
Jag hade dessa tre som alternativ innan jag valde Scott-cykeln.

Scott Genius 720: https://www.scott-sports.com/se/en/products/249559009/SCOTT-Genius-720-Bike
Cube Stereo 140: https://www.cube.eu/uk/2017/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpa-pro-275-greynflashorange-2017/
Canyon Spectral CF8.0: https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0.html

Vad har du för prisnivå? är väl där man börjar antar jag,
Är ju inget som hindrar att man uppgraderar komponenter varteftersom om man lägger sig billigare från början.

På jakt efter nytt
Men om Trek Top Fuel 8 kändes fantastisk, så är det väl bara att slå till. Det blir inte mycket bättre än fantastiskt, faktiskt.

Visst, 100mm är ju mer lätt stig/XC men det beror ju som sagt på vad du normalt cyklar. Det är ju dumt att köpa en cykel som är anpassad för 10% av den typen av cykling som du brukar köra.

Men, med detta sagt, så säger jag att du ska kolla på en YT Jeffsy. Väldigt mycket cykel för pengarna. Dock börjar de bli slutsålda om du är lite längre.

På jakt efter nytt
Visst är det så, man cyklar den terräng man cyklar, inte den man önskar man cyklar :-)

Därför blir jag lite fundersam över att det är så stort utbud på cyklar med 140-150 i slag. Hjälp mig här, är det något jag missar med att köpa en xc som topfuel t.ex. Jeffsyn är väl också mer av enduro eller all mountain eller är jag ute och snurrar med begreppen?

Min budget ligger nånstans runt 20'

På jakt efter nytt
vinylknaster sa:
Jag hade dessa tre som alternativ innan jag valde Scott-cykeln.

Scott Genius 720: https://www.scott-sports.com/se/en/products/249559009/SCOTT-Genius-720-Bike
Cube Stereo 140: https://www.cube.eu/uk/2017/fullsuspension/stereo/cube-stereo-140-hpa-pro-275-greynflashorange-2017/
Canyon Spectral CF8.0: https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/spectral-cf-8-0.html

Vad har du för prisnivå? är väl där man börjar antar jag,
Är ju inget som hindrar att man uppgraderar komponenter varteftersom om man lägger sig billigare från början.

Geniousen är väl också lite åt endurohållet?

På jakt efter nytt
Det går förmodligen bra att köra lite mer teknisk stig med en topfuel, allt beror ju på hur duktig man är på hantera och läsa terrängen. 140mm slag är ju till för sådana som mig, som inte kan cykla ordentligt i skogen ;)

Jeffsyn är en uttalad stigcykel, men övervikt mot det lite mer tekniska. Man kan kanske klassa den som en AM-hoj. Men inte som Enduro.

Ställer man bara in dämparna ordentligt, så tror jag inte att det är någon jätteskillnad på att trampa en cykel med 100mm slag än en med 140mm slag. Men jag kan vara helt ute och cykla här. Visst, du förlorar säkert en del i trampeffiktiviteten, men samtidigt tror jag att det är roligare utför och över tekniska partier med längre slag än 100mm.

På jakt efter nytt
Makkan sa:
Geniousen är väl också lite åt endurohållet?

Ja. Enligt scott så har dom Genius som trail och Genius LT som enduro.
För mig är trail och enduro lite samma lika. Känns som de flesta cyklarna idag korsar in lite på de olika områdena iaf.
Tror det gäller att hitta en modell som känns rätt för en själv och sedan strunta i vad tillverkaren (eller nån annan) säger vad den
är gjord för :)

Jag gillar att cykla väldigt mycket off-road. Ju mindre stig (ingen alls) desto bättre.
Kör man mycket singletrack, stigar, vägar i "snäll terräng" behöver man nog inte titta på stor slaglängd, då räcker 100 gott och väl.
Är väl iof precis som allting annat en smaksak.

På jakt efter nytt
Finns det någonstans man kan klämma på en Jeffsy? :-)

Ok, så enduro och trail är lite åt samma håll. Jag kanske kopplar ihop slaglängd och typ av cykel för mycket?
Jag kommer inte köra grusvägar mer än nödvändigt, det tycker jag är trist. Gillar utförslöpor med lagom stök och varierande stig. Kommer inte köra Utför på bana i t.ex Järvsö.

Cyklade i Rörbäcksnäs i somras, den "svårare" av slingorna där gillade jag skarpt. Det fanns även en lätt som gick mest på väg som var lite trist. Cykelvasan är också för lätt. Då kan jag köra HT:n

Det jag är rädd för är att jag köper en xc för att sedan inse att en Am har lika bra känsla och egenskaper fast på "hela" berget.

På jakt efter nytt
Hej!

Jag håller med Jeppe_E, det blir inte mycket bättre än fantastiskt. Men med det sagt så tycker jag det låter som att du vill ha en trailcykel som tar stöket bättre än din HT (nu framgår det inte om du tittat på 650b eller 29", men jag gissar 29?), och då tror jag att 120-140 mm dämpning kommer att bli roligare. Här kommer några lite mindre kralliga alternativ till Jeffsyn:

Trek Fuel Ex 5 stannar just under 20k, men har kanske inte roligaste specen.
Kona Hei-Hei trail 29 verkar ju få bra kritik och kan hittas för 20* tex här: http://www.fixmybike.se/hei-hei-trail-2016/
Jag skulle även titta på Radon Slide 130, bra spec under 20 http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide-130-29-8.0-463995

Lycka till!

På jakt efter nytt
Helt rätt, sen kanske trek:en fick lite orättvist positiv kritik från mig jämfört med de andra eftersom jag fick möjlighet att prova den i skogen :-)

Kollade lite på treks hemsida o där listar de topfuel som en race xc. Ser man det så är kanske Trail det jag ska satsa på som du säger. Kona Heihei testade jag häromdan men bara runt butiken och det gav inte så mycket egentligen mer än en hint om sittställningen.

En lätt trail med 120-130 är kanske the way?

På jakt efter nytt
Giant Anthem, som är Giants XC FS, har ju till 2017 fått slag och geo justerat åt trailhållet. 120 fram och 110 bak vill jag minnas och lite slackare gaffelvinkel än tidigare. Men fortfarande en rapp XC.

Själv bytte jag från en XC HT till en 140mm trail i somras och det blev skillnad som natt och dag i skogen.

På jakt efter nytt
Var i den här sitsen för några veckor sen. Velade mellan flera olika cyklar och kategorier, men framförallt mellan Top Fuel och Remedy. Jag hade tidigare en 29" HT som fick gå blandad grusväg, asfalt och lite stökigare stig. För mig var det stigen som var roligast, men det var väl stötigt och hoppigt med hardtail vilket var anledningen till bytet.

Det slutade med en Remedy 9 för min del. Anledningen var att den kändes otroligt busig samtidigt som man har total kontroll i stöket (än så länge trampar jag så fort jag orkar och styr, resten sköter cykeln:) ). Min tankegång var också att remedyn kommer ge mig möjlighet att prova terräng som en xc inte trivs i, som t.ex. lättare downhill eller enduro. Jämfört med min hardtail är remedyn klart sämre när det går uppför eller är platt (typ grusväg), så prioriterar man dessa områden är nog top fuel rätt väg att gå. Jag tycker dock den kompenserar mycket väl för de här bristerna när det går nedför eller är lite stökigare:)

Ett alternativ mittemellan är som nämnt Fuel EX, och det kanske är så att den är den perfekta kompromissen om man inte ska ge sig på riktig utförskörning. Den går ju garanterat bättre än remedyn uppför eller på ett långlopp och bättre än top fuelen i stök eller utför. Alla 3 Trek är mycket bra cyklar, så du blir förmodligen nöjd oavsett vilken du väljer.

Mvh

På jakt efter nytt
Kollar man på filmerna på Giants modeller så personifierar jag mig mer med deras Trailmodeller än xc filmer men det är nog för att det ser roligare/coolare ut, inte för att jag egentligen kör sådan terräng. ;-)

Går det ens att hitta sådana utförsstigar i sverige? ? Det ser ju omekligen kul ut.

På jakt efter nytt
Thunell sa:
Var i den här sitsen för några veckor sen. Velade mellan flera olika cyklar och kategorier, men framförallt mellan Top Fuel och Remedy. Jag hade tidigare en 29" HT som fick gå blandad grusväg, asfalt och lite stökigare stig. För mig var det stigen som var roligast, men det var väl stötigt och hoppigt med hardtail vilket var anledningen till bytet.

Det slutade med en Remedy 9 för min del. Anledningen var att den kändes otroligt busig samtidigt som man har total kontroll i stöket (än så länge trampar jag så fort jag orkar och styr, resten sköter cykeln:) ). Min tankegång var också att remedyn kommer ge mig möjlighet att prova terräng som en xc inte trivs i, som t.ex. lättare downhill eller enduro. Jämfört med min hardtail är remedyn klart sämre när det går uppför eller är platt (typ grusväg), så prioriterar man dessa områden är nog top fuel rätt väg att gå. Jag tycker dock den kompenserar mycket väl för de här bristerna när det går nedför eller är lite stökigare:)

Ett alternativ mittemellan är som nämnt Fuel EX, och det kanske är så att den är den perfekta kompromissen om man inte ska ge sig på riktig utförskörning. Den går ju garanterat bättre än remedyn uppför eller på ett långlopp och bättre än top fuelen i stök eller utför. Alla 3 Trek är mycket bra cyklar, så du blir förmodligen nöjd oavsett vilken du väljer.

Mvh

Då satt du i samma sits :-)
Fuel EX är kanske den gyllene medelvägen eller Giant Trance eller liknande.

Skulle vara kul att prova Ex:en, någon som sett den i någon

Vari ligger den kännbara skillnaden egentligen mellan en XC och en Trail?

På jakt efter nytt
Makkan sa:
Då satt du i samma sits :-)
Fuel EX är kanske den gyllene medelvägen eller Giant Trance eller liknande.

Skulle vara kul att prova Ex:en, någon som sett den i någon

Vari ligger den kännbara skillnaden egentligen mellan en XC och en Trail?

Jag vill påstå att XC har 100-110mm slag och att geometrin är mer utformad åt lite plattare och enklare stigar. Därmed har du en lite mer liggande position. Förmodligen inte alls långt ifrån de som vi normalt cyklar på här i Sverige.

Trail har 120-140mm slag och en geometri som passar mer för snabba utförsåk, tekniska stigar och lek. Vilket leder till att du mer sitter mer upprätt. Lite så som våra bikeparks runt om i Sverige är utformade.

På jakt efter nytt
Tänkte bara säga att jag nu köpt en Kona Hei Hei trail. Den kändes bra, stoppar mig inte utför och 29:orna klättrar fint över stöket.

Tack för all hjälp!

På jakt efter nytt
På allmän begäran :-)

IMG_6885.JPG

Tillbaka
Topp