På jakt efter ovanlig ram, finns den? Spåna gärna vidare.

Jilster sa:
zam sa:
Pickenflick ramset går ju dessutom att köpa med 25% rabatt på Planet-x nu, eller den nya tempest så får man skärmfästen också. Det är lockande med titan!

On-one har höjt ramarna just innan REAN. Med 25% så betalar man fortf mer än jag gav för den i höstas......

Kollade aldrig Pickenflick, men tempest höjdes en bit in på rean. Gick att få för 800 då. Jag var sugen men eftersom inte leverans är förrän februari så avvaktar jag.

Den blev sjukt cool för övrigt!

Tempest hade inte så mycket tyre clearance så den gick bort för mig. Lite snyggare än pickenflick men men.

Här kommer en snabb spec:

Ram: On-one Pickenflick (Flickenpuck)
Hjul: Stans no tubes flow med dt 240nav (Lite overkill jag vet men det var det som fanns hemma)
Drivlina: RaceFace turbin Clinch med Zee bakvxl 1x10, Gevenelle thumbie shifter TRP kit
Bromsar: TRP Hylex
Skivor: Clarks flytande 160mm
Sadelstople Easton EC90
Sadel: Selle Italia BMX flake
Barnsits: Yancopad
Styre: Bianchi coursa Shallow Alu
Linda: SRAM Mocca loccalike
Däck: Maxxis Pace (Söker dubbdäck runt 2,0 i 27,5 tips mottages)
Lyse: ORP fram Magshine usb bak

Vikt 9,5kg inte för det spelar någon större roll :-)

Så här ser den ut skodd i den ohippa 26 stassen.

IMG_6335.JPG

Senast ändrad:
Ah skön set up?
Är det där retroshift lr vad de nu heter? Ser riktigt fet ut, hur stora däck får du in i den där?

Hej BBB du kan då sniffa till dig lite titan du :-) Japp! Gevenelle 1x10.

Med 26 får man plats 2,4. Med 27,5 2,1.

Blev ju bra det där till slut.
Några smådetaljer som stör, Typ för många växlar och lite för mycket luft mellan däck och ram men gör ändå att jag nu blir ännu mer sugen på en titan-hoj för kommande höst och vintersäsonger.

//j

Årets första Rodenbach Vintage slank ner utan problem.
Fortfarande en favorit i den här klassen men kommer inte i närheten av första gången som jag provade denna. Minns inte vilket år det var men den hade mycket tydligare ton av murrig, äppelfylld, jordkällare vilket är något som jag saknat hos alla de senaste årgångarna.

//j

Håller med dig Jesper om att den inte är optimalt vacker i 26. Men här i Jämtland måste man ha vinterdäck om man vill cykla året runt. Det finns så himla dåligt med 27,5 (650b) dubbdäck än så länge så det får bli 2,25 ice spiker pro i 26 på isvägarna i vinter.

På sommaren skor man om den till 27,5 eller 29 beroende på förutsättningar och ändamål.

Den nådde inte alla önskemål och men blev ändå en vädigt mångsidig cykel tror jag.

Ps bild på 27,5 hjul monterad finns på förra sidan BBB ?

Senast ändrad:
Nu är det bara pedaler och de konstiga 4-bult skivorna från Hope kvar. Väntar på skivorna från Neil på Velotech och ett vilse paket som kört Tyskland<--->Sverige tur och retur ett par gånger. Skodd med ordentliga dubbdäck. Går inte cykla utan dom nu då lårbenshalsar står som spön i backen.

image.jpg

Tack för inspirationen Jilster! Jäkla najs med titan.. Tjackade själv en Pickenflick Apex 1 nu på senaste rean.. Förhoppningsvis leverans i veckan som kommer.. Vad är det för storlek på din?

Vad trevligt att höra! Min är en Medium. Beställde först hem en Large men den var på tok för stor.

Senast ändrad:
Det har hänt lite på denna front. Skulle fortfarande vilja ha en klassisk ram som tar ice spiker pro 2,35 bak. Har köpt sommarhjul till denna skapelse i 27,5. Bilder kommer!

Detta är en grym vinterträningshoj vill jag för övrigt påpeka....

Hej Olaola.

Cykeln fungerar utmärkt. Den har verkligen fått sättas på prov då vin har väldigt mycket snö i år där jag bor. Man pratar om "inte sedan 80-talet har vi haft så här mkt snö. Att köra motionsrundor i allt detta har jag gett upp då inte ens fatbikes gör sig besvär om man inte noggrant trampat upp stig. Kör längd ist för motionens skull. Detta var meningen att det skulle bli en vinter pendlar/vinter tränings cykel som även är kul att ta ut på lite stig på den snöfria säsongen och till det fungerar den utmärkt.
Den har fått nya 650b hjul som ska bli roliga att pröva när snön är borta.

Guuu va kul att höra! Tack för update!

Jag letar efter något med ung. samma funktion men några andra parametrar (tex lägre budget och mindre stölbegärlig). Som nästan uteslutande kommer gå som pendlarcykel med barnsadel och väskor och nån eller två gånger per år lättare resa.

Hur funkar det att byta mellan olika hjulstorlekar med discbromsar? Jag har haft setupen att byta olika däck med gamla cantis. I teorin borde det funka klockrent men i praktiken får jag alltid justera om dem ändå.

Vinterdäck för 650b är väl fortfarande sådär med bra att hitta?

Det är inga problem att skifta hjul. Man kan behöva centrera om skivorna i bromsarna men det går på 5 min. Vinterdäck i 650b finns det inte så mycket av. Därför kör jag 26 på vintern. Hör gärna av dig med funderingar så ska jag försöka svara :-)

Man får ju bygga vad man vill såklart och allt beror ju på var man bor och hur vägarna ser ut, men annars är min erfarenhet att om det inte är renodlad snöcykling är dubbade smala hjul det bästa att ta sig fram med, på hyffsat röjda cyckelvägar ska tilläggas. Smalt ger mindre motstånd, kommer ner genom snön/slasket och ger ett högre dubbtryck och därmed bättre grepp på is och hård snö.Titta även på rallybilarna, smala höga däck på vinterväglag. Min 28" gubbcykel med smala biltema gubcykeldubbdäck funkar generellt bättre för pendling även vintertid än min gamla 26" MTB med 300 dubbars 2,25 Hakka dubbdäck som bara glider ovanpå isen och hård packad snö. 29" skulle ge ännu sämre tryck redan med 2,25 p.g.a den större kontaktytan. Här på norrsidan i Sth är de flesta vägar sopade och saltade vilket gör att man absolut inte vill ta ut nåt finare än en Yosemite 28" för 2650:- eftersom saltet sliter hårt, tredje året nu, skiten kan stå ute hela året, man bryr sig inte och dränker kedja m.m. i olja då och då bara. :-)

MickeMud, säg inte så, jag kör med min cube CX med ultegra o hydrauliska bromsar på vintern (min enda cykel som tar vettiga däck och skärmar)

Bilstereon, isp finns ju i 27,5, räcker inte det eller vill du ha dubbfritt?

Der Kaiser sa:
MickeMud, säg inte så, jag kör med min cube CX med ultegra o hydrauliska bromsar på vintern (min enda cykel som tar vettiga däck och skärmar)

Bilstereon, isp finns ju i 27,5, räcker inte det eller vill du ha dubbfritt?
Även t.ex. Suomi WXC'R finns i 27.5x2.25 -> http://www.cykelkraft.se/dubbdack-584-54-275-nokian-wxc-312-dubbar eller http://www.cykelkraft.se/dubbdack-584-54-nokian-wcxr-312-dubbar

Tillägg: Äh, glöm det. Nu läste jag precis längre upp att 2.1" är max för 27.5"/650b på aktuell hoj.

Senast ändrad:
Aha e det där alla klistermärken hamnar .)

Hur känns retroshiftern nu när du fått ha den ett tag. Fortf rätt val?

Ja retroshiftern funkar klockrent. Estetiskt så är det väl inte den snyggaste lösningen men att köpa dedikerade bromsar och handtag till skivbromsar för bock kostar fläsk. Iom att jag kör 1x10 och tänker göra det så är retroshift grymt. De har ett samarbete med TRP och gör handtag som du byter på TRP bromsarna med fästen för shiftern. Klockrent! De har även en "crash replacement" garanti då man kan köpa nya lite billigare iom att de används flitigt inom CX och kraschas ofta. Fin service. Tycker dock TRP handtagen är lite tjocka för mina händer. Men man vänjer sig vid det mesta :-)

Klibbor hit tack! Ska på fler ;-)

TRP gör även handtag som är kompatibla med DI2 sprint knappar.

Bilagor

• 147_result-750x1128.jpg
    147_result-750x1128.jpg
    44 KB · Besök: 85
aha det visste jag inte, att man kunde byta handtagen, smart.

Det tilltalar mig oxå på ngt underligt vis .) e ju iofs ngt jag skulle vilja prova innan man slår till då det ergonomiska kanske skulle kunna kännas fel lr man vet ju inte innan man provat då det är ganska olikt det mesta andra som finns att tillgå.

Tvivlar på att det finns någon som har denna kombo så du kan testa BBB. Jag tycker inte TRP lyckats med att göra dom sköna för mina små händer. Men det är ju tycke å smak. Slås av hur sköna mina SRAM red handtag är i jämförelse.

Ja där får ju 29 Ice spiker pro 2,35 plats iaf..... Ramen var ju inte så snygg dårå. Undrar hur de löst utrymmet bak vid velagret. Någon form a "yoke" skulle jag tro.

Tillbaka
Topp