Pakethållare DIY

Thomas

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
Har kört med en standardpakethållare (Blackburn nånting) på pendlaren och det har funkar helt ok med tanke på att jag köpte den på loppis för en tia.
IMG_1338.JPG

Här med mina vanliga väskor, de är jättebra och funkar till båda mina cyklar. Nu fullproppade med sopsäckar och grabbens sittkudde ligger fastklämd på hållaren.

För ett tag sen köpte jag en cykelväska till damen som ville ha en STOR väska. En sån här blev det: http://www.wigglestatic.com/images/knog-dutch-2010-zoom.jpg Alltså en Knog the Dutch. Den rymmer det mesta och är i min mening ganska snygg. När damen provade den var den okej på cykeln men de där 20-30 metrarna som hon får gå mellan cykelställ och hem/jobb så släpar den i backen för hon är bara dryga 150cm över havsnivån så det blev bojkott och en annan tantig väska. Sen kom även barnsadel in i bilden så väskan har till mitt förtret blivit liggandes. Har ju givetvis försökt använda den på min vanliga pakethållare men den är för lång och jag slår i hälarna i den hela tiden så det är inte funkis. Efter att ha läst dessa inspirationstrådar har det gnagt i mej att jag borde hitta på något själv för att kunna använda väskan.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1297084/1297091
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1650378

Efter ett bra tag bestämde jag mej för att fixa nånting så jag rotade i verktygsförrådet och hittade en sån där bockningsapparat som Ileberg har för 8mm och 10mm rör som jag råkat komma över på nån auktion för massa år sen och som aldrig blivit använda. Kompis som kan svetsa har jag så jag drog iväg till lokala hydraulfirman och tjackade 8mm och 10mm rör. Skissade på en design för pakethållaren och började kapa och bocka. I detta stadiet har jag inga bilder tyvärr, var för ivrig och ett gäng felbockningar sent en kväll gjorde att jag fick fixa mer rör, haha.

Svetsande kompis är bra att ha men krappen är ju aldrig hemma så jag fick göra det själv också. Svets uteslutet men hårdlödning går ju göra utan avancerade verktyg, bara man har en bra värmekälla. Retroaktiv löneförhöjning är bra att ha när man behöver besöka Jula för att proviantera, det blev en Mapgasbrännare som är perfekt. Den som funderar på nåt liknande ska undvika gasol/blandgasbrännaren på Jula, den ger inte alls samma värme i praktiken och det tar skitlång tid att löda.
IMG_1360.JPG

Här lite användbara verktyg. Några regler vid lödning är att det ska vara jäääkligt rent innan man börjar bränna på, annars fäster det dåligt. Inte för att jag vet hur man verkligen SKA löda, jag har läst lite på nätet hur man gör och testar mej fram. :)

Innan lödningen anpassade jag lite rör för bästa passform, lillesvarv fram ur gömmorna och fulfräsa lite:
IMG_1354.JPG

I den hitre änden kan man ana att röret är urfräst med 10mm fräs för att passa mot 10mm rör. När man löder vill man ha en liten spalt med bra passform för bästa funktion så därför gjorde jag såhär. Eller så kom jag inte på nåt bättre, sak samma.

Så jag började tråckla ihop lite rörböjar:
IMG_1355.JPG

IMG_1356.JPG

Och såhär blev det.
IMG_1362.JPG

IMG_1363.JPG

IMG_1366.JPG

Allt blir inte exakt som planerat, värme påverkar ju metall så det inte är helt rakt osv men med tanke på att jag är nybörjare på detta med lödande så är jag väldigt nöjd. Har provsuttit med mina dryga 75kg och det är STABILT!
Ytfinish och gradning osv kommer snart, har inte bestämt mej vad jag vill göra. Ileberg körde pulverlack och jag är lite inne på det med. Svart till kulören lär det bli, nog med färg på resten av cykeln som faktiskt dykt upp i "fulaste cykel"-tråden här på happy. Jag är nöjd med sladdertackan så jag kör den så länge det går. ;)

Sorry för dåliga bilder, det blir så när jag håller i kameran.

Snart påbörjar jag flak och pannier/väskhållare till framänden, postar mer när jag har nåt mer att komma med.

Thomas

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
Idag fick jag lite tid över till projektet så jag skred till verket efter lunch.

Först några små adaptrar för att fästa flaket i framgaffeln som inte är förberedd för detta, en Marzocchi DH3 från 1996. Svarv o fräs gick varma.
IMG_1368.JPG

Här sidofräsning av alu-adaptrarna som först har svarvats och borrats.
IMG_1370.JPG

Såhär blev det! Använde inte mikrometern många gånger, kör på "känsla".
Sen fram med bockapparaten:
IMG_1369.JPG

Det gick bra, de två ändarna möttes som planerat.
Nästa del värms ihop:
IMG_1374.JPG

Himla bra brännare den här cyklonbrännaren med MAP-gas.

Dags att börja skruva på cykeln. Börjar med de småadaptrarna:
IMG_1372.JPG

Sen på med resten:
IMG_1378.JPG

Ser ju bra ut! Passar fint. Dags att förbereda slutlödningen, gör en mycket avancerad fixtur för hela hojen med två SJ-pallar.
IMG_1383.JPG

Där står den säkert. Då är det bara att börja värma ihop alltsammans.
IMG_1384.JPG

Den utrullbara mikrometern säger att det ser bra ut. Lite värme på det så blir det nog bra:
IMG_1385.JPG

Fårdigt!

Såhär blev det:
IMG_1391.JPG

IMG_1392.JPG

IMG_1389.JPG

Med väskan som egentligen är en "rear pannier" men den kommer funka utmärkt där fram också.
IMG_1394.JPG

Närbild på infästningen i gaffeln. Stabil. Där syns också min fulmekning av framnavet, ett Shimanonav med maskinkullager som jag gjorde för massa år sen. Funkar klockrent fortfarande. Finns en tråd här på Happy om det med för den som är intresserad...

Då återstår bara slipa ner och ytbehandla, det roligaste av allt. Not. Men ändå!

42Hz

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
Haha! Härligt jobbat, trevligt med tillgång till verkstad! Vad blir det för ytbehandling? Lack i kontrasterande färg mot ramen? :)

Thomas

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
Verkstad å verkstad, det är iaf betonggolv på lagret på jobbet till skillnad från plastmattan hemma, verktygen är mina. Svarven får plats i bakfickan... :)

Det blir nog inte fler kontrasterande färger på cykeln. Hade fundering på att göra den lila-gul med tanke på Löfbergs lila här i byn men det skulle bli lite väl löjligt. Svart blir det nog!

Thomas

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
Då var det klart efter några om och men. Blästrade och grundmålade hos målare (han missade lacken men jag orkade inte vänta), jag har lagt det svarta med äkta biltema sprayfärg som egentligen borde förbjudas då det är kasst på de allra flesta sätt men det får duga den här gången. Lite andra modifikationer på hojen samtidigt, styre, sadel, drivlina uppdaterade för ännu en vinter.

fram1.JPG

sida2.JPG

sida1.JPG

Här med väskan som startade alltihop. Den är STOR, kan bäras som ryggsäck och kan förmodligen användas som tält eller i alla fall vindskydd. Den var perfekt för junior att sitta på, håller benen bort från hjulen och vadderar lite åt ändalykten. Ska prova veckohandla nån gång framöver, borde finnas plats nog på cykeln för en tur till ICA och kunna komma hem med motsvarande tre-fyra kassar.

Ser nu att jag glömt kapa skruvarna till flaket fram, får fixas inom kort.
Skulle vara kul att testa det där styret på skogshojen, får se om jag lånar det dit nån gång framöver. :)

Thomas

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
Visst är den horribel, men på ett bra sätt. ;)

Vanligt silverlod från Jula, inget märkvärdigt.

Kimlill, absolut. Det var första cykeln att rippa nya rampen i hallen också. :)

Oskar

Aktiv medlem
Pakethållare DIY
42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Hahaa! Vilken horribel skapelse, I like!

+1, så underbart ful! :-)

Köp & Sälj

Topp