Pakethållare eller front rack till pendlare?

Swemurse

Medlem
Titeln säger ev det mesta.
Planen är en pendlar/familjecykel i tresäsongsutförande. Planerar en gravel med tillbehör men klurar på om man ska satsa på pakethållare eller front rack initalt. Kommer ha barnstol fäst på ramen periodvis.

Jag kör på bägge men använder sällan racket.
Pakethållare är väl det vettigaste att börja med.
Har alltid två väskor på men blir även ett till racket så småningom

Barnstol brukar ofta vara i vägen för cykelväskor på pakethållaren, i alla fall på mina cyklar. Särskilt om man vill ha barnstolen så lågt som möjligt, vilket man vill för att hålla nere tyngdpunkten.

Jag tycker att ett lite större rack fram, gärna med sarg, är fenomenalt för pendling. En stor fördel är att man kan slänga på vilken väska som helst, och att man därmed blir mindre låst till cykelväskor med fästen för pakethållaren. Wald-korg funkar såklart också.

Jag har både och. Oftast tjänar de först och främst till att avlasta varsin Carradice sadel-/styrväska, men om det är pakettransporter som gäller så får de sköta det också.

Jag började med Tubus Vega bak och Surly Eight Pack Rack fram. Nu har jag dock bytt till ett litet Nitto M18 fram. Dels väger åttapacken bly, fastän jag intalar mig att jag inte bryr mig om vikten på en ren brukscykel. Men ffa sväljer den så otroligt mycket om jag maxar dess kapacitet att cykeln känns svajig som överkokt spaghetti och dessutom blir ”svängig” och tung i styrningen. Man måste tydligen inte maxa bara för att man kan, men jag har inte lärt mig än hur man gör för att låta bli.

Hur olika last påverkar cykeln varierar med alla olika faktorer som skiljer olika cyklar åt, så bäst är förstås om du har möjlighet att testa olika varianter.

Jag var lite svag för porteur-looken med pakethållare bara där fram och inget där bak. Men nu skiter jag i det och tycker att en cykel där det dels syns att den är byggd för att användas, dels syns att den används är snyggast.

Tillbaka
Topp