Pannlampa / ficklampa / cykellampa

Dinmorsa

Medlem
tja!

nu ska vi se ( passar bra med tanke på trådens ämne) mohahah!!

tänkt köpa mig en riktigt fet ficklampa men vet inte vad jag ska köpa för model

jag har landställe och går mycket promenader men inte så mycket på kvällen,( jag har ju ingen lampa), ska jag köpa pannlampa istället för ficklampa? om jag nu ändå ska köpa något; och vad ska ska jag ha på cykeln då jag kör lite i skogen på kvällarna då man blir sen.

finns det lampor som man kan fästa på cyklen och även ha i handen när man ska på utedasset
eller i pannan då man ska ut och köra i skogen.

ska det vara uppladningsbart med extra batteri eller med AAA batterier, vad LED eller annat.

kan slänga ut runt 3000:- för köper jag nu en lampa vill jag ha den ett tag och den ska lysa brett och långt och BRA!

Det känns som jag borde skriva om denna ficklampa någonstans. Jag gillar ficklampor och har testat lite olika, Maglite LED var favorit innan, har även en Gerber LX3 (lyser inge vidare men är bra läcker). Har testat några kinalampor också förut men nu fick jag uppdrag att beställa en ficklampa till tjejen så jag researchade lite och kom fram till att en sådan här med 18650-batteri och XML-L2 LED verkar ju finemang. Så jag beställde denna Cree.

Testade i helgen, den är ju helt sjuk alltså. Lyser otroligt bra, "typ" lika som min SingFire 400 som kör 4x sådana batterier och 3x LED av någon äldre sort. Här ser man dessa bredvid varandra. Batteriet bredvid en vanlig R6 (AA) (fick två batterier och laddare). Ganska smutt format också, man drar frontpartiet för att zooma ljusbilden (se nedan).

IMG_3174.jpg

IMG_3186.jpg

Ljusbilden (till höger) lämpar sig kanske bättre som ficklampa än cykellyse, den har ingen vidare hotspot utan lyser mer jämt över hela området.

IMG_3175.jpg

En bra finess är att man kan zooma in ljusbilden och få ett bra "sökarljus" ganska skarp fyrkantigt blir det då. Också perfekt för just ficklampa när man är ute och lyser och antingen söker efter något eller bara vill ha en mindre ljusbild. Det ska sägas att det är steglöst mellan dessa två ytterligheter och mittemellan och mittemellan är det mer cirkelformat fast mindre.

Inte förstahandsvalet som enbart cykellyse tycker jag väl kanske men som en kombo eller bara som en ficklampa är den ju kanon. Jag blev faktiskt så imponerade att jag beställde fyra stycken till nyss :) två till en kollega, en till föräldrarna också en till mig såklart så jag inte ligger efter nu :)

Bilagor

• IMG_3182.jpg
    IMG_3182.jpg
    69.9 KB · Besök: 48
Varför inte en BikeRay FI pann-/cykellampa så lär det bli ljust och rapporterna om UFOs öka markant :-)
(Och det blir väl så pengar över så det räcker till en kokt korv med bröd.)

Jag har en variant av den Sambal visar ovan som jag köpte till min fru.
Lyser skitbra, känns gedigen och zoomen är guld värd när man vill söka av ett område ordentligt.
Kostade under 100kr och har funkat ett par år, dock han nätladdaren upp nyligen.

Sambal var köpte du? Jag köpte på Ali och hade flyt med leverantören men skulle hellre köra via eBay.

Efter trådkapningen: Dinmorsa, pannlampa är bra om man _måste_ ha händerna fria men det är rätt kass annars tycker jag jämfört med handhållen. Jag tycker det är lite bökigt att gå och rikta huvudet och inte sällan lyser den lite fel åt nåt håll så man går och spänner nacken. För cykel och jogg däremot föredrar jag pannlampa.

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Sambal var köpte du? Jag köpte på Ali och hade
> flyt med leverantören men skulle hellre köra via
> eBay.

Köpte också på Ali. Förra gången när jag beställde bara en så gick det finfint, hoppas det går lika bra nu. Samma leverantör.

Skulle väl egentligen velat ha någon lite finare och mer påkostad möjligtvis men det är så tråkigt för man har dem nåt år sedan har det kommit nåt bättre så det är bra att köpa billigt. Kan man byta ut den sedan utan dåligt samvete :) Den utstrålar ju iofs rätt bra kvalitet så den borde hålla ett tag. Men funderar ändå på att sälja Gerber LX 3.0'an, någon som vill köpa? :)

(ps. en till bra grej med sådana 18650-lampor, det går att använda 3x AAA i nödfall! :) rätt bra faktiskt, man får med adapter till lampan. Kul kuriosa också att de använder samma batteri i Tesla Roadster, kolla)

Senast ändrad:
Sambal Oelek skrev:

> > Sambal var köpte du? Jag köpte på Ali och
> hade
> > flyt med leverantören men skulle hellre köra
> via
> > eBay.
>
> Köpte också på Ali. Förra gången när jag
> beställde bara en så gick det finfint, hoppas
> det går lika bra nu. Samma leverantör.
>

Har du lust att lägga upp en länk till leverantören?

Sambal Oelek skrev:
-------------------------------------------------------
> Stewe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du lust att lägga upp en länk till
> leverantören?
> här

Hygglo :-)

oj, nu blev man sugen på att uppgradera skräplampan vi har hemma. Men 5 dagars hantering och 15-45 dagars leverans. Det är..... länge. Betalar man i förskott?

Nu fick jag dem! :) håller på att ladda för fullt! Bra bra! Gick rätt snabbt ju, tog knappt 2,5 vecka för dem att dyka upp från att jag lade ordern.

CreeXM-L2-01.jpg

CreeXM-L2-02.jpg

============================================================

Måste visa ett trick med dessa kina-adaptrar. De är ju inte helt säkra rent elsäkerhetsmässigt. Men jag brukar limma fast dem så blir det bra. Med smältlim då. Så drar man lite extra runt om också så blir det extra bra isolering där. Rekommenderas!

_1290002.jpg

_1290003.jpg

Tillbaka
Topp