Pantani

Steelisreal

Ny medlem
Pantani
det som händer på maillistan Eurobike just nu:

"from cyclingnews.com:

"This afternoon, the body of 34 year old Marco Pantani was found in a room in
Le Rose di Rimini apartments in the Italian Adriatic coastal city of Rimini. The
alarm was given to the Rimini police by the manager of the apartment
complex. When the police arrived on scene they found Pantani's body. The
cause of death is not yet known, although according to initial information from
the Rimini police, Pantani did not die a violent death. The coroner will come to
examine the scene and there will be an autopsy according to Italian law.

Italian national coach Franco Ballerini was quoted by La Gazzetta dello Sport
as saying that, "This whole thing doesn't seem real."

Marco Pantani was arguably the top climber of the 1990's, winning eight
stages apiece in the Tour de France and the Giro d'Italia. He won both races
in 1998, but was expelled from the 1999 Giro on the penultimate stage while
in the lead after failing a hematocrit test. Since then his career has spiralled
downwards, and he has had to answer several charges of doping related
sporting fraud in court. Although eventually cleared of all charges, he
disappeared from competition completely after the Giro d'Italia last year.
Several reports claim that he was suffering from depression, and it was
doubtful that he would ever return to racing again."

Pantani
mer ...

> That what a text message I just got said...
>
> .. a hoax or another Jimenez?

A Dutch sports programme brought the same news. And having a look on
videotext said that this news originally came from the Italian television...
And both sources said that his body was found dead in his house in Rimini,
which was the only news possible to give now. So, perhaps more next week...
???

Gr,
Roel"

kommer nog någon bekräftelse i morgon

Pantani
Great cyclists have always pushed the limits of human potential. Pantani was no exception, winning both the Giro and the Tour in the same year ('98) - a truly exceptional feat.
The year after he was thrown out of the Giro on suspicion of drug offences; although in court there was insufficient evidence to prosecute. Since his disgrace, Pantani has struggled with competing;showing occaisional glimpses of his greatness, only to be lost again. He was reported to be depressed and overweight.
With the controversy surrounding doping sure to be raised during Pantani's autopsy, let us listen to a few words from former greats of "The Tour"....

"You have no idea what the Tour de France is, but do you want to see how we keep going? Cocaine for the eyes; chloroform for the gums. You want to see the pills, too? Under the mud our flesh is as white as a sheet....our eyes are swimming, andevery night we dance like St.Vitus instead of sleeping." 1924, Henri Pelissier ( 1923 winner) to a journalist .

"Only an imbecile imagines that a professional cyclist who rides 235 days a year can hold himself together without stimulants" Jaques Antequil - five times tour winner in the sixties.

" let's not be hypocrites. Ypu just don't do that on fizzy mineral water and salad." Spokeman for tour sponsors Credit Lyonnais.

So before the accusations fly, take note that drugs are not new in the sport, and have often not been regarded as cheating. The rigeurs of stage racing are inconcievable to anyone that hasn't experienced it, the choice to improve with, or without, drugs is the individuals. The accomplishments of riders like "Il Pirate" (a great even if we take into consideration "doping") should not be denuded by mere mortals as ourselves.
Allez Pantani!

Pantani
han va den som fick mig att sitta klistrad framför eurosport -98

när han i högform vann girot och touren.

frågan är ju vad som är störst.
Vinna Touren 5 gånger ellar att vinna Giro di Italia och Tour du France samma år.

dags att ut och köra en tur
med bandana under hjälmen för att hedra Pantani´s minne.

att de vita strecken på himlen skulle va ånga från jetplanen är bara struntprat
vi vet ju att det är spår efter "Il Pirato´s" nya träningsrundor i cyklisthimlen

Jan

Post Ändrad (04-02-15 12:39)

Pantani
R.I.P

Han var en färgklick i cykelsporten om än med lite inslag av mörka färger.
Naturligtvis frågar man sig vad orsaken var men tydligen skulle han ha haft drogproblem under hösten.

Pantani
"Tragiskt, men tyvärr vanligt inom cykelsporten"

Inte är det väl vanligt i cykelsporten att folk tar livet av sig?

Min gissning...

Pantani
OK denna diskussion lär hålla på ett tag. Visst var han en bra cyklist och en förebild för många eller som steelisreal skrev:

frågan är ju vad som är störst.
Vinna Touren 5 gånger ellar att vinna Giro di Italia och Tour du France samma år.

Min fråga till dig blir; helgar ändamålen alltid medlen? Skall dopning accepteras för att alla andra gör det eller kan vi kräva mer moral av de duktiga cyklisterna som för sporten framåt?

Vila i frid
dp

Post Ändrad (04-02-15 17:26)

Pantani
Han visade ju sina kvaliteter många gånger när han bevisligen var ren. Dessutom blev han rentvådd från anklagelserna förra året. Sen att man blir deprimerad efter 4 års fanatiska förföljelser och samtidiga försök att fokusera på cyklingen för att kunna göra sig själv rättvisa och få upprättelse, utan att man får vare sig det ena eller andra - det är inte konstigt! Väldigt tråkig historia i allafall..
R.I.P

<Freahl> Vad är vanligt??

Pantani
Kommer alltid att minnas Pantani, som med sin Bianchi och rosa(nåja, inte min smak men men) kläder trampade upp som ingen annan. Händerna i bocken, även om det lutade brant uppför. En legend har gått ur tiden, men det märkliga är att det är först efter döden som alla minns en bäst - jmf t.ex. med mordet på Anna Lindh.

Det var faktiskt Pantani och Co som fick mig bli såpass intresserad av landsvägscykling att jag till slut köpte mig en racer också, som komplement till mtb.

/Leo

Pantani
DP:
eftersom du ställde frågan till mig så ska jag svara dig
annars var det bara en tråd som är helt ämnad för att hedra Pantani.

Pantani har aldrig blivit anklagad för att ha varit dopad det året (-98) när han vann både Girot och Touren.

Forza Pantani

Jan

Pantani
Dr.Spoke skrev:

> Great cyclists have always pushed the limits of human
> potential. Pantani was no exception, winning both the Giro and
> the Tour in the same year ('98) - a truly exceptional feat.
> The year after he was thrown out of the Giro on suspicion of
> drug offences; although in court there was insufficient
> evidence to prosecute. Since his disgrace, Pantani has
> struggled with competing;showing occaisional glimpses of his
> greatness, only to be lost again. He was reported to be
> depressed and overweight.
> With the controversy surrounding doping sure to be raised
> during Pantani's autopsy, let us listen to a few words from
> former greats of "The Tour"....
>
> "You have no idea what the Tour de France is, but do you want
> to see how we keep going? Cocaine for the eyes; chloroform for
> the gums. You want to see the pills, too? Under the mud our
> flesh is as white as a sheet....our eyes are swimming, andevery
> night we dance like St.Vitus instead of sleeping." 1924, Henri
> Pelissier ( 1923 winner) to a journalist .
>
> "Only an imbecile imagines that a professional cyclist who
> rides 235 days a year can hold himself together without
> stimulants" Jaques Antequil - five times tour winner in the
> sixties.
>
> " let's not be hypocrites. Ypu just don't do that on fizzy
> mineral water and salad." Spokeman for tour sponsors Credit
> Lyonnais.
>
>
> So before the accusations fly, take note that drugs are not new
> in the sport, and have often not been regarded as cheating. The
> rigeurs of stage racing are inconcievable to anyone that hasn't
> experienced it, the choice to improve with, or without, drugs
> is the individuals. The accomplishments of riders like "Il
> Pirate" (a great even if we take into consideration "doping")
> should not be denuded by mere mortals as ourselves.
> Allez Pantani!

Om det inte går att genomföra ett etapplopp som Tour de France utan att dopa sig så finns det bara en lösning och det är att göra loppen lättare. Doping är aldrig OK. Att cyklister på 20-talet dopade sig rättfärdigar inte att dagens cyklister gör det. Och jag kan inte hålla med om att Pantani hör till de "stora" om han var dopad. Han kan bara höra till de stora om han var ren.
Var han dopad? Vem vet. Men incidenterna har varit för många för att åtminstone jag skall kunna hylla honom som en hjälte. Däremot beklagar jag verkligen att han är död (dopad eller ej).
/Staffan

Pantani
"REN"!!?? Snälla ni INGEN (landsvägs) cyklist är ren utom kanske vissa svenskar men så går det inget bra heller.

Kan garantera att det inte finns någon TdF eller Giro vinnare som varit ren...

Tyvärr kommer det nog mer och mer inom MTB också, snart håller "alla" på där med.

Fast...släpper man allt fritt (huga) så är det ändå den bäst tränade som vinner!

Pantani
NH skrev:

> "REN"!!?? Snälla ni INGEN (landsvägs) cyklist är ren utom
> kanske vissa svenskar men så går det inget bra heller.
>
> Kan garantera att det inte finns någon TdF eller Giro vinnare
> som varit ren...
>
> Tyvärr kommer det nog mer och mer inom MTB också, snart håller
> "alla" på där med.
>
> Fast...släpper man allt fritt (huga) så är det ändå den bäst
> tränade som vinner!
>

Jag vill gärna inte tro att alla i klungan är dopade.
Några frågor dyker upp:
Är alla tester som görs helt meningslösa? Är WADA och UCI m. fl. naiva små barn som tror att de kan avslöja någon?
Hur kommer det sig ingen i klungan pratar? Det är ganska många som måste känna till det, men som inte snackar.

Jag hoppas och tror att inte hela klungan är dopad, utan att det rör sig om ett fåtal individer med tvivelaktig moral.
/Staffan

Pantani
avslutar med ett klipp från Eurobike´s forum

"Cyclists may be surprised to learn that Pantani received a very
appreciative send off (to biker's heaven) in the local Boston Globe.
The obituary this morning was a generous and glowing tribute by
Armstrong to a great athlete, who will be remembered fondly as the
pirate and winner of the tour de France.

--
Arthur J. Weitzman WEITZMAN@NEU.EDU "

ha det
Jan

Pantani
Bara att beklaga, den lille mannen i rosa har gått bort. R.I.P. Få har lyckats vinna både Touren och Girot samma år. Pantani var en stor cyklist, som fått oförtjänt mycket skit på slutet.

Pantani
NH skrev:

> "REN"!!?? Snälla ni INGEN (landsvägs) cyklist är ren utom
> kanske vissa svenskar men så går det inget bra heller.
>
> Kan garantera att det inte finns någon TdF eller Giro vinnare
> som varit ren...
>
> Tyvärr kommer det nog mer och mer inom MTB också, snart håller
> "alla" på där med.
>
> Fast...släpper man allt fritt (huga) så är det ändå den bäst
> tränade som vinner!
>

Jag säger att du har fel!! De tester som utförs på cyklisterna är så pass ofta och nogranna att jag tippar på att få vågar chansa. Ännu mindre på ettapplopp som Touren och Girot där man tävlar under en lång tid. Ett dopingpreparat stimulerar kroppen att kunna prestera bättre, men det kräver underhåll (läs: mera piller under tävlingens gång). Det innebär att risken att bli upptäckt ökar markant! Därav tror jag inte att cyklister vågar dopa sig under en tävling som tex Touren.

Vad cyklister gör under uppbyggnadssäsongen kan jag inte svara på. Men vad jag vet är att längdskidåkare iallafall blir testade på träningsläger också. Om cyklister blir det, det vet jag inte.

Jag hoppas att metoderna för att upptäcka doping förfinas ytterligare så att det blir omöjligt att dopa sig, för det enda folk tänker på när man nämner cykling vid fikabordet på jobbet är just doping.

En artikel om Pantani och de övriga idrottsmän som dött den senaste tiden:
<http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,434436,00.html>

Pantani
Obed>>> Psykofarmaka kan mycket väl ges vid behov av att redusera maniska symtom, inte helt ovanligt hos elitidrottare.

mickeh>>> Tyvärr tror även jag att det är väldigt få världcyklister som är odopade. WADA, UCI och liknande har inte samma resurser att jaga fuskare som de som jagas, alltså, det ligger mer pengar i att hitta nya preparat än att stoppa befintliga.

jonas

Pantani
WADA menade ju att 70% av längdskidåkarna var dopade vid VM för två år sedan så visst är doping utbrett inom fler idrotter än cykel. Problemer är ju att det fungerar så djävla bra.

Att någon av de riktigt stora skulle vara helt fri från doping måste jag tyvärr betvivla starkt. Notera också att ganska många faktiskt har varit avstängda kortare eller längre perioder. För misstänkt eller bekräftad doping.

Varför ingen berättar? Valet står ju rimligen mellan att spela med eller att aldrig få kontrakt igen så för de flesta så är det nog ett ickeval.

Visst har det blivigt bätte nu än för ett par årsedan. Testerna är mer frekventa och bättre än tidigare men det är nog en bit att gå. Som Jonas skriver så är det mer pengar i att vinna än att hitta fuskare.

Trösten är väl att cykel är en av få idrotter som faktisk satsar seriöst på att komma tillrätta med problemen.

Pantani
Visst är det bra tester, men dom hittar bara sån dom letar efter...

Kolla på det nyaste dopingmedlet inom friidrotten, hade dom inte blivit tipsade så hade dom fortfarande inte haft en aning om det!

Pantani
NH: Naturligtvis är det inte vanligt med självmord i cykel, men när jag skrev det så visste jag bara att han dött.
Och det var det jag menade med vanligt. Sen vet inte jag om det dör fler cyklister än idrottare i andra sporter, det kanske bara är så att det uppmärksammas mer. Vad vet jag?

David: Ja du, vad är vanligt egentligen. Finns det nått vanligt. Jag kanske formulera mig lite klumpigt. Men jag menade att det känns inte som nån överraskning av att en cyklist har dött. Har läst/hört ganska mycket om dödsfall inom cykling. Det hör/ser inte jag inom t. ex simning.

/Fredrik

Pantani
Verkar som om jag får lägga mig i denna disskution... Men jag kommer nog försöka leva i illusionen om att toppcyklisterna i t.ex Touren inte är dopade. Det skulle kännas _mycket_ tråkigt om det kom fram att t.ex. Armstrong var dopad. Personligen tycker jag att han har lite hjältestatus. Låter lite larvigt... jag vet. Men att efter cancern se honom bemästra Touren så bra värmer om hjärtat.

Pantani
Ett sidospår: Såg en reklamsnutt på Discovery för ett tag sedan, som var reklam för Pfitzer. Slutordet var något i stil med att "nothing is impossible" och att om man använde deras produkter för astma eller vad det var så skulle hela världen bli vackrare.

Det som fick mig att skratta i flera minuter (och berätta om det här på forumet) var att dom använde Lance A som modell, och berättade hans framgångssaga i reklamen.

Smakade lite konstigt i munnen, med att vara sponsrad av ett läkemedelsbolag.

/Mattias

Tillbaka
Topp