Parkering Uppsala

Pearl

Medlem
Parkering Uppsala
Hej gott folk.

Har nyligen flyttat till Uppsala och söker efter en billigare (helst gratis) parkering för min bil. Har givetvis ställt mig i kö till parkeringsplats hos bostadsrättsföreningen, men kötiden var ett par månader.

Finns det gratisparkeringar någonstans i Uppsala? Var i så fall (det gör inget om det är ett par km från centrum), eller finns det parkeringar som är lite billigare? (Betalar just nu 20kr/timmen, och det känns ju dyrt i längden) skriv gärna namnet på gatan ifall ni kommer på något.

Tack på förhand!

Parkering Uppsala
Välkommen hit, välkommen hem.
(Uppsalas officiella slogan :))

I Luthagen på norra sidan om Luthagsesplanaden är det gratis att stå på gatan mest överallt. Exempelvis längs Geijersgatan.

/Johan

Parkering Uppsala
Tack för svar och tack för välkomnandet, verkar vara en mycket trevlig stad detta!

Har kollat på den där parkeringskartan och vad jag förstår så är det betalparkeringar alltihop?

Får ta och parkera på Luthagen, vet du hur det är där? Måste man flytta bilen en gång varje dag eller kan den stå längre? kommer inte att använda bilen särskilt mycket.

Parkering Uppsala
Pearl skrev:
-------------------------------------------------------
> Får ta och parkera på Luthagen, vet du hur det
> är där? Måste man flytta bilen en gång varje
> dag eller kan den stå längre? kommer inte att
> använda bilen särskilt mycket.

Det är lugnt att stå flera dagar (vågar inte säga hur många dock och om det är lika på precis alla gator. Kolla skyltning). Står själv ibland hela veckor utan att röra bilen.
Se bara till att inte stå för nära korsning eller övergångsställe för då blir man lappad :)

/Johan

Parkering Uppsala
Pearl skrev:
> Tack för svar och tack för välkomnandet, verkar
> vara en mycket trevlig stad detta!
>
> Har kollat på den där parkeringskartan och vad
> jag förstår så är det betalparkeringar
> alltihop?
>
Ja, den kanske inte är så hjälpsam.

Men om du inte bor mitt i stan så kan det väl inte vara så svårt att hitta en gata med gratis parkering inom ett par kvarter?

Parkering Uppsala
Lulle skrev:
> På grusplanen vid grindstugan brukar det stå
> mycket bilar under dagarna. Vet dock inte hur
> länge man får stå.

Om man ska tro (frånvaron av) skyltning på själva grusplanen är det nog tämligen oreglerat. Personligen skulle jag nog inte lämna bilen någon längre tid där.

Parkering Uppsala
tack för alla tips, fortsätt gärna.

Är ju helt ny i Uppsala och inte helt hemma med alla områden osv. men tror vi bor rätt så centralt varför gratisparkeringar lyser med sin frånvaro. Vi bor typ vid hörnet av kålängsgränd och kungsängsgatan ifall det säger er något =) Så vet ni av någon billigare/gratis parkering åt det hållet så vore det mycket uppskattat.

Parkering Uppsala
Välkommen till Uppsala!
Och ja, ni bor i stort sett så centralt man kan. Som de andra svarat så är det en bit till gratisparkering i Luthagen. Villakvarteren i Fålhagen kanske fungerar, jag vågar inte uttala mig om det. Det enklaste för er vore kanske månadsparkering i Centralgaraget http://www.uppsalaparkering.se/?p=10 eller Grimhild http://www.q-park.se/tabid/750/qpar...il/ParkingID/1225/language/sv-SE/Default.aspx det allra enklaste, men det är ju inte gratis. Billigare än 20 kr/h i alla fall!

Parkering Uppsala
Det gör inget ifall det är en bit till parkeringen då jag troligtvis inte kommer att använda bilen mer än nån gång/vecka. Verkar ju onekligen vara en cykelstad detta.

Parkering Uppsala
Är det kommunal väg o inga skyltar är det väll 48 timmar? Eller var set 24? Sen att de sällan kollar i tex Luthagen ä en annan femma

Tillbaka
Topp