Passande enduro/DH till 12-åring

Kattis85

Medlem
Hej, är okunnig förälder till son som älskar att cykla. Han har idag en Kona Stinky 24", cyklade ca 45 dagar DH ifjol i Åre. (vi bor i närheten). Han är 150 lång och 24" är nu för liten. Han vill även cykla stig, men inte haft passande cykel.
Vi har tittat på beg Scott Ransom S samt Specialized Status S, men trots beg är det höga priser till en 12-åring. Har ni andra förslag, vad ska jag leta efter, hur ska jag tänka?!

En Specialized Status är en bra cykel, men riktigt trogtrampad. Den är bara lämpligt till luftburen cykling.
Jag vet inte om Scott Ransom, men det verkar också inte som en cykel en barn kan trampa med uppför.

Mitt standardtips Cube Stereo HPC 140 Rookie verkar inte tillverkas längre. Kanske något som en Canyon Spectral?

Storlek är en annan fråga. Min son kör en stigcykel med 425 mm reach sedan han var 143 cm. Han har dock ingen problem alls med stora cyklar. För att barn växer riktigt snabbr i den ålder är det trevligt om cykeln kan användas i några år.

Enduro och DH, så är det heldämpat som gäller och tyvärr dyrt. ? Även service per år kostar, ta med det i budgeten. Begagnat är nog rätt tänk, barnen växer fort och det kommer bli dags att stega upp storlek igen om nåt drygt år. Just nu är det nog köparens marknad, många har satt höga prislappar men jag tror inte de får riktigt så mycket betalt för cyklarna längre.

Sonen upptäckte bike parks och hopp parallellt med första trevande enduro-intresse och vi köpte en Trek Remedy. Enda nackdelen med den är 27,5 tum stora hjul, och prislappen. Funkar skapligt på platten och uppför, gör inte bort sig i enduron eller i bikeparken. DH kan kräva värre cykel, men där är jag ganska okunnig.

Kolla lokala köp&sälj sidor för Åre cykel intresserade. Lär finnas ett rimligt bra begagnat utbud för enduro/DH cyklar.

Kan även vara värt att kolla med dem som har hyrcyklar om de har något uttjänt till salu. Kommer duga för ett barn som växer.

Tillbaka
Topp