Passar vevpartiet?

Fingerskiva

Ny medlem
Passar vevpartiet?
Jag har en racer med SRAM Rival-komponenter och jag står i viktminskningssyfte i begrepp till att byta vevparti och vevlager till SRAM Red. Fullständigt lost är jag med alla begrepp vad beträffar vevparti, vevlager och den biten.

Men på SRAM:s hemsida finner jag att Rival-vevlagret enbart finns i GXP-utförande:
http://www.sram.com/sram/road/products/sram-rival-bb

Då har jag alltså GXP, eftersom jag har SRAM Rival?

Så, om jag skulle köpa exempelvis detta SRAM Red-vevparti med tillhörande GXP-vevlager
http://www.ebay.com/itm/SRAM-Red-Crank-and-BB-/111246098050?pt=US_Cranksets&hash=item19e6c8be82

Så skulle jag kunna plocka bort mitt vevlager och vevparti och ersätta med det i Ebay-auktionen?

Tack på förhand för svar och förståelse för mina kunskapsmässiga tillkortakommanden på området.

Passar vevpartiet?
Hmm? Kollar man på vevpartiet så verkar det finnas både GXP och BB. Har du utanpåliggande koppar på ditt nuvarande vevparrti eller är lagren inuti ramen?

Passar vevpartiet?
GXP heter alla SRAM vevpartier som inte är BB30. Sen finns GXP-vavlager som pressfitt, med engelskgänga och italienskgänga.

Passar vevpartiet?
Rock skrev:
-------------------------------------------------------
> GXP heter alla SRAM vevpartier som inte är BB30.
> Sen finns GXP-vavlager som pressfitt, med
> engelskgänga och italienskgänga.

Okej, hur vet jag om jag har engelskgängad eller italienskgängad? Pressfitt kan jag ju inte ha i alla fall, för då hade jag väl inte kunnat skruva bort det(?) (om än med specialverktyg).

Passar vevpartiet?
nä då har du engelsk eller italienskgänga, med största sannolikhet engelsk. Det är överlägset vanligast idag. Lossade du båda skålarna genom att skruva dom framåt i cykelns riktning. DVS Höger sida medsols och vänster sida motsols?

Passar vevpartiet?
För att krångla till det lite så är det säkert engelsk gänga ( också kallad bsa ) på din cykel så då kan du ju beställa även ett HT2-vevparti om du också byter lagren till HT2. Det är typ samma som gxp fast shimanos och det som skiljer är väl att det är 24mm i båda ändarna medan gxp är 24 på ena sidan och 22 på andra. Det här säger jag för att du då möjligen kan hitta flera varianter på vevpartier att söka på till kanske bättre priser då jag inbillar mig att shimanos ht2 finns i flera exemplar där ute än gxp.

Passar vevpartiet?
SRAM Red är det jag har siktet inställt på.

Er uppfattning är att det kittet i ebay-auktionen kommer att passa min cykel? Jag har inte specialverktygen som behövs för att montera isär den typen av delar i nuläget, så kan kan inte göra några djupare "undersökningar" i vad jag har för "utrustning" nu.

Passar vevpartiet?
bojsänke skrev:
> Enligt forumlänken är det ju BB30 och inte
> gängat, men varför vill du byta lager? Det borde
> väl räcka med veven?

Alltså, det är ju detta jag inte begriper mig på. Hur kan jag veta vad jag har? Eftersom jag har SRAM Rival borde jag ju ha GXP?
Obegripligt!

Rock skrev:
> har du en G5a?

Japp!

Tack för era svar och tålamod!

Passar vevpartiet?
Fingerskiva skrev:
> Alltså, det är ju detta jag inte begriper mig
> på. Hur kan jag veta vad jag har? Eftersom jag
> har SRAM Rival borde jag ju ha GXP?

Vevpartiet bryr sig inte om hur lagret är fäst i ramen. Bara hur axeln (hålet) set ut. Till gängade lager använder man GXP, och till pressade lager i detta fall BB30. För vevpartiet ser de precis likadana ut.

Passar vevpartiet?
bojsänke skrev:
> Fingerskiva skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alltså, det är ju detta jag inte begriper mig
> > på. Hur kan jag veta vad jag har? Eftersom jag
> > har SRAM Rival borde jag ju ha GXP?
>
> Vevpartiet bryr sig inte om hur lagret är fäst i
> ramen. Bara hur axeln (hålet) set ut. Till
> gängade lager använder man GXP, och till
> pressade lager i detta fall BB30. För vevpartiet
> ser de precis likadana ut.

Okej, så jag skulle kunna köpa ett givet vevparti för GXP eller BB30, så kommer det att fungera på min cykel? http://img14.imageshack.us/img14/7178/y3vm.jpg
Om jag köper ett vevparti där det ingår ett GXP-vevlager så kan jag själv montera det med detta verktyget?: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/park-tool-external-cup-bb-hollowtech-ii-tool/rp-prod4062

Passar vevpartiet?
Rock skrev:
> du behöver inte ens montera bort vevlagret som du
> har. Det är samma.

Jag förstår det, men jag tänkte att om det ändå följer med ett vevlager till vevpartiet som väger mindre än det jag har, så har jag i alla fall möjlighet till att byta.

Tack för alla dina svar!

Senast ändrad:
Passar vevpartiet?
Det lär vara samma vevlager. SRAN har bara två, Team och Black Box. Team är stållager, Black box är keramiskt. Lagret på bilden på Ebay är ett stållager.

Passar vevpartiet?
Fingerskiva skrev:
> Jag förstår det, men jag tänkte att om det
> ändå följer med ett vevlager till vevpartiet
> som väger mindre än det jag har, så har jag i
> alla fall möjlighet till att byta.

Det finns väldigt lite vikt att plocka på den här typen av lager. Ett kullager är ett kullager är ett kullager.
Axeln och allt annat tungt sitter på veven.

Tillbaka
Topp