Patellaluxation (knäskål ur led) - erfarenheter?

I fredags kväll halkade jag nerför en brant och vred knät så att knät vreds så knäskålen hoppade ur led, en smärta jag inte önskar min värsta fiende. Blev ambulansfärd till sjukhuset och benet rätades ut efter att jag blivit ipumpad en ansenlig mängd morfin.

Nu ska jag gå med skydd dygnet runt i en månad (samt kryckor så länge det behövs), sedan endast dagtid ytterligare en månad och efter det vid mer aktiv rörelse ytterligare en månad. Är det någon annan som råkat ut för detta och kan säga något om rehab? Vilken typ av träning kan man börja med och när? Läkaren antydde att cykling kanske inte var optimalt :(

Har varit med om en liknande olycka, knäckte knäet åt "fel håll" när jag spelade handboll. Fick precis som du gå med ett skydd ett bra tag + kryckor. När jag började min rehab så var det främst rörlighetsträning och sedan fick jag sakta börja lägga på styrkemoment. Rekommenderar dig att hitta en bra sjukgymnast som är van vid drivna idrottare, då det första året efter skadan avgör hur bra du kan bli, sedan är det bara att pressa sig själv.
Vet inte var du bor men om du bor i sthlm kan jag tipsa om Jens på Arena Rehab i globen, om han är kvar där. Han hjälpte mig och i dag är jag i princip helt återställd, märker knappt av det. Fråga gärna om du undrar något mer, och lycka till.

Jag har också vridit sönder mitt knä. I mitt fall gick det främmre korsbandet av och menisk skadades. Det slutade med operation. Skadan i sig är mångt och mycket anledning till att jag började cykla och forsatt med det. Efter operationen men även efter olyckan i sig (tog ett tag för att få operation) var cykling och rotationsrörlsen man gör när man trampar ett roligare och i mitt tyckte effektivt sätt att få igång rörligheten igen. Nu pratar jag inte om att köra mtb i stöktig terräng utan att sitta stilla och trampa ala spinningcykel. Precis som ante säger tycker jag du ska kontakta en sjukgymnast för att få tips men även uppföljning om hur det går.

Jag var där för 20år sedan, fast då fick jag ha gips i en månad.

När väl gipset var borta, blev det sjukgymnastik i ytterligare en månad
innan allt kändes bra.

Vill inte skrämma dig i onödan, men långt senare började jag få ont i
knät igen, och det var egentligen därför jag började cykla. Men nu är det
bra igen.

Hoppas det går bra
/N

Enda erfarenheten jag har är att det är snordyrt om det drabbar ens hund... samt att all drag var uteslutet för vovvens del.

Hoppas det fixar sig bättre för dig.

Mvh
Fredrik

Sjukgymnast har jag fått en remiss till och det ska jag definitivt satsa på. Tack ante78 för tipset, fler mottages tacksamt.

Det som oroar mig lite grann är att läkaren antydde att vid just den här skadan så var inte rotationsrörelsen så bra, utan det kunde finnas en risk för att det hände igen. Jag är lite osäker dock, jag var fullproppad med morfin och stesolid vid tillfället och kanske inte helt vid mina sinnens fulla bruk.

Tillbaka
Topp