Påverkar dämparens slaglängd sittställningen?

akire

Medlem
Funderar lite på det här med dämpare. Kommer en lång slaglängd, typ 105mm, göra att framändan på cykeln blir väldigt hög om man själv är lätt, eller har dessa två saker inte med varandra att göra? Eller kan det bli så att det blir svårt att "tynga ner" dämparen?
Kan det då vara vettigare att satsa på en cykel där det sitter en manitou axel elite, 80 mm, istället? Dämparen med den långa slaglängden är en marzocchi MX comp Air, btw.

har extremt svårt att bestämma mig för vilken cykel jag ska köpa... :)

Din vikt spelar ingen roll för hur hög fronten blir om du ställer in dämparen rätt (du kommer ju köra med ganska lågt lufttryck missänker jag => gaffeln kräver mindre kraft för att komprimeras).

Annars så:
Dock så ger längre dämpare en högre front, vilket är ganska naturligt. De hojar som är byggda för längre gafflar har ibland högre vevparti också - vilket gör att man kan få samma "effektiva fronthöjd" trots en högre dämpare om man så vill. Fattar du hur jag menar.

En 80mm marzocchis är oftast en bit högre än en 80mms Manitou tex, så det är inte bara slaglängd som säger hur hög en gaffel är... måttet du skall kolla på är axle-crown eller axel-krona på gaffeln.

akire skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar lite på det här med dämpare. Kommer en
> lång slaglängd, typ 105mm, göra att framändan på
> cykeln blir väldigt hög om man själv är lätt,
> eller har dessa två saker inte med varandra att
> göra? Eller kan det bli så att det blir svårt att
> "tynga ner" dämparen?

Det beror på ramens mått, en längre dämpare än ramen är ritad för medför en flackare styrvinkel, hur mkt man tynger ner, s k "sag", betingas av fjädermediet, med luftfjädring är det ganska lätt att få rätt "sag" med spiralfjäder el elastomer kan det krävas att man byter fjäder el elastomer eftersom de som kommer som standard tenderar att vara avsedda för fläskberg. Jag har en Marzocchi coil-and oil och den blev riktigt bra först sedan jag hade bytt fjädrar i den. Väger 62 kg o den kom med fjädrar avsedda för 95 kg:s personer.

Man ska vara försiktig med att sätta på för höga gafflar. Att sätta en 80 mm på en ram avsedd för 60 mm är ok, liksom att sätta 105 på en ram avsedd för 80 mm. Däremot bör man normalt inte sätta en 135 mm på en ram avsedd för 80 mm.

Per

Jag antar att cykeln är anpassad för marzocchidämparen eftersom den levereras med den. Så det kan alltså vara vettigare med en lång luftdämpare som är lättare att anpassa, än en kortare oljedämpare som man måste byta fjädrar i för att få rätt dämpning då?

Om man inte är väldigt kinkig så behöver man säkert inte byta fjädrar, oftast, eller alltid?, när det förekommer fjäder finns en ratt på dämparkronan som man vrider på för att ställa in förspänningen, preload, på fjädern så att det ska bli rätt sag beroende på hur mycket man väger. Om preloadinställningen på den befintliga fjädern räcker för bra känsla och rätt sag, då kan man fundera på att byta fjäder. Så rata inte fjäder eller coil dämpare, dom brukar oftast ha en lite smoothare känsla än dito luft.

Ramarna är som du tror med all säkerhet anpassad efter det axel till krona måttet som marzocchidämparen har, och därför går det bra att byta dämpare till en annan med liknande mått om du skulle vilja det.

Så om en cykel som standard har 100mm slag(och A-C mått därefter), så behöver inte den cykeln ha flackare styrvinkel än en cykel som har 80mm slaglängd.

neodym skrev:
> Så rata inte fjäder
> eller coil dämpare, dom brukar oftast ha en lite
> smoothare känsla än dito luft.

Absolut, men, är man lätt, säg under 70 kg, o köper en Marzocchi med spiralfjäder, är risken stor att man inte blir riktigt nöjd med den förrän man bytt till en annan fjäder en den som den levererades med. Talar av egen erfarenhet. Sedan jag väl hade bytt fjäder och justerat oljenivåerna har gaffeln dock varit hel skön, "smooth" som du säger.

Fox Vanilla brukade komma med tre olika fjädrar när man köpte dem lösa.

KingsburygradeArmstrong13.jpg

Elisabeth, min fru köpte en i Colorado, och med mjukaste fjädern och rätt mängd olja (monterat o justerat av en urduktig mekaniker) passade den perfekt från första dagen. Byter jag gaffel blir det till en Vanilla.

Per

Låter bra med Vanillan, alla gaffeltillverkare borde göra som Fox, fast skicka med fjädrar med OEM gafflar också.

Vägde in fjäder/viktproblemet när jag köpte min gaffel, blev en MX Comp pga. av kompromissen med både Air och Coil, väldigt smidigt med Airpreload.

Man kanske skulle fläska på lite så att man lägger sig på orginalfjäder vikten för de flesta gafflarna. Får se hur det blir med fjädrarna på Piken som kommer snart, den ska tydligen vara rätt mjuk i orginalutörande så det passar nog bra.

Per skrev:
> Fox Vanilla brukade komma med tre olika fjädrar
> när man köpte dem lösa.

Det gör även 2005:orna. Om man köper Retail och inte OEM.

De flesta av Marzocchis stålfjädergafflar kommer med luftförspänning, så man får det bästa ur båda världar utan att behöva byta stålfjäder. Min Z1 Freeride ett har stålfjädrar i båda benen samt även luft i högra benet. Väger 67kg och har ingen luft i, fjädrarna känns helt rätt för min vikt.

/Leo

the_TnT skrev:

> Det gör även 2005:orna. Om man köper Retail och
> inte OEM.

Skönt att veta, f ö håller jag med neodym, att det borde specificeras vilka fjädrar gafflarna kommer med, antar att det är det han menar, att det borde framgå vilken vikt fjädrarna i gaffeln är specificerad för, när det gäller coil and oil är det ju avgörande. Rätt fjädrar är en nödvändig förutsättning för att det ska vara någon fördel med coil and oil.

Per

ursäkta jag stör lite i tråden men en fråga angående OEM Vanillagaffeln. Finns det fjädrar att köpa löst och går det att ändra slaglängden ifrån 100 till 130mm på något sätt?

På A svarar vi: ja, det gör det.
På B chansar vi: ja, det borde det göra. Är det inte så att Vanilla är en 130 mm (eller 125 mm pre2005) och sänkt till 100 mm? Det går enkelt att sänka genom att ta bort en distans i ena benet (eller var det båda?). Då borde det vara lika enkelt att göra det motsatta, om man har grejerna. Lite osäker, har själv inte gjort operationen och jag har ingen manual här. Är även lite osäker på om Vanilla sålts i en 100 mm version, dessutom vet man ju aldrig med OEM-versioner.

Edit: missade en grej
Edit 2: kollade lite snabbt på Fox hemsida och det verkar ju som det sålts en Vanilla 100 tidigare. En snabbkoll i manualen, som finns att ladda ner, visade en beskrivning på hur man ändrar slaglängd. Jag fick uppfattningen att det går att göra en 100 längre men det är nog säkrast att du läser lite noggrannare själv...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp