Peak cykel

• Trådstartare Trådstartare CLS
  • Start datum Start datum

CLS

Ny medlem
Peak cykel
Hej, Jag köpte mig en Peak cykel i fredags (Peak cycle Pt Douglas 28") som jag är nöjd med. Där är dock ett problem med den, frambromsen tjuter högt när jag bromsar, inga problem med bakbromsen. Jag cyklade ner till Sportex med cykeln och påpekade problemet. Jag fick genast hjälp av dem med att ställa in frambromsen. Efter de hade ställt in den så märkte jag att frambromsen tog mycket svagare men tjutet var borta. När jag frågade dem om frambromsen skulle vara så svag så menade de att frambromsen var en komplement till bakbromsen och frambromsen inte skall bromsa lika mycket som bakbromsen. Till min fråga nu, skall jag nöja mig med detta nu. Bakbromsen är bra och bromsar snabbt ner cykeln, frambromsen bromsar också, dock lite bara. Det känns som cykeln har en defekt då frambromsen tar svagare. Det går naturligtvis att ställa in frambromsen så att den tar bättre men då komma det irreterande tjutet från bromsen igen.

CLS

Peak cykel
Majoriteten av bromskraft skall vanligtvis komma från framhjulet. Det där med "komplement till bakbromsen" luktar rätt så oseriöst.

Om du har v-broms (antar detta) så är det troligen så att de har vinklat dina belägg något "toe-in" så inte belägget ligger platt mot fälgytan. Har de satt beläggen i en aggressiv vinkel så förlorar man mycket bromseffekt. Det räcker oftast men en liten förändring för att bli kvtitt ljudet.

Bakänden på beläggen kanske skall vara någon millimeter från fälgen när framändan på beläggen tar i när du bromsar, då kommer belägget gradvis kontaktera fälgen ju mer du krämar på med bromsen.

Sedan kan det bero på gummitypen i beläggen, vissa belägg är svåra att få skrikfria i kombination med olika bromsar/fälgar.

Jag tycker du inte skall nöja dig med detta, åk tillbaka till affären och be dem fixa din cykel så att bromsarna tar bra.

Peak cykel
Jag åkte ner till Sportex och sa att jag inte var nöjd med frambromsen så de försökte ställa in den bättre men lyckades inte (de t.o.m bytte bromsklossar) men oljudet från frambromsen försvann inte. Jag tröttnade på allt och hävde köpet, vilket inte var några problem.

Därefter åkte jag till en annan cykelaffär och köpte en Marvil Santa Cruz http://www.jaguarverken.se/index.php?sida=bike_show&bike_id=495 och den fungerar klockrent! härlig cykel!

CLS

Tillbaka
Topp