Peak LVGhoj för 20 papp

Peak LVGhoj för 20 papp
Peppeluns skrev:
-------------------------------------------------------

> I övrigt vill jag bara tillägga att jag inte
> heller tycker det är något märkligt med en
> kolfiberhoj med ultegrakomponenter i butik, i
> Sverige för 20.000kr. Det är kanske inte det
> allra mest prisvärda, men jag förstår inte
> riktigt trådens första inlägg.

Det var nog att de "haft" ett pris på 35kkr som trådstataren anmärkte sig på.

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag förstår vad du menar, självklart måste det finnas underlag som visar att cykleln är köpt i butiken där säljaren jobbar. Garantiåtagandet står fast och om en svetsfog(oftast, rambrott 10år garanti) skulle gå så måste det framgå att cykeln är köpt i den butiken. Jag menar att butiken kan neka kunden då man med säkerhet inte kan säga att cykeln är köpt där. Jag blev lite osäker nu men jag hade för mig att kunden skulle bevisa för det kan väl ändå inte stå för butiken om kunden lackar om cykeln, eller? Garantin brukar normalt täcka fabrikationsfel.

Ta ditt exempel med mercan, om en "snorunge" ryckt bort dekalerna så kan kunden vända sig till en ford färsäljare och hävda garanti. Om inte ford kan bevisa detta så ska ford då betala reparationen av kopplingen på mercan (sjukt konstigt exempel men se det som att ford och merca har likadan karosser)? Du tog däremot upp en bra grej med kontoutdrag som kan vara en bra och viktig sakatt komma ihåg men detta är då förutsatt att köpet är gjort med kort.

Peak LVGhoj för 20 papp
Freddo skrev:
> Peppeluns skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > I övrigt vill jag bara tillägga att jag inte
> > heller tycker det är något märkligt med en
> > kolfiberhoj med ultegrakomponenter i butik, i
> > Sverige för 20.000kr. Det är kanske inte det
> > allra mest prisvärda, men jag förstår inte
> > riktigt trådens första inlägg.
>
> Det var nog att de "haft" ett pris på 35kkr som
> trådstataren anmärkte sig på.

Tack, skönt att se att tråden inte svävar iväg :-)

http://www.talkofbike.com/
Miniintervjuer med några elitåkare inför SM

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
Jag menar att
> butiken kan neka kunden då man med säkerhet inte
> kan säga att cykeln är köpt där. Jag blev lite
> osäker nu men jag hade för mig att kunden skulle
> bevisa för det kan väl ändå inte stå för
> butiken om kunden lackar om cykeln, eller?

Konsumentens påstående presumeras vara rätt och att det är upp till den som säger att så inte är fallet att bevisa det. Man får så att säga bevisa sina egna påståenden, kunden "bevisar" det genom att visa upp cykeln (omlackad) och ett kvitto, butiken måste då på något sätt bevisa att det inte är rätt cykel.

> (sjukt konstigt exempel men se det som att ford och merca
> har likadan karosser)?

Ja, vi släpper det exemplet :)

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> Ramnr står aldrig på kvittot tillsammans med
> kvittonr om kunden inte själv skriver dit det och
> då kan man fortfarande inte vara säker på om
> just den cykeln är köpt i butiken.

Nähä. Undrar hur ramnumret hamnade på kvittot på de cyklar jag köpt i butik? Jag har inte skrivit dit det. Var det den goda ramnummersfén som skrev dit det?
"aldrig" är ett väldigt starkt ord, men det krävs bara ett endaste exempel för att falsifiera det.

Det finns säkert butiker som inte noterar ramnummer däremed riskerar att hamna i en intressant diskussion med kunden vid reklamationstillfället, men det finns också butiker som noterar ramnumret på kvittot. Eller serienumret på nån annan pryl.

> Notera att detta va ett exempel och inget
> faktabaserat.

Uppenbarligen.

Peak LVGhoj för 20 papp
helt korrekt med ramnummret, aldrig är ett starkt ord som jag tar tillbaka.
Jag omformulerar mig. Jag har aldrig jobbat i en cykelkedja där man bokför ramnummret på kvittot om man inte skriver dit det för hand efter att det blivit utskrivet.

Det exemplet som uppkommit i denna tråden med omlackade cyklar är bara för att jag tycker att det är ett intressant fall om det skulle ske, har aldrig blivit utsatt för detta. Jag skulle själv vara väldigt försiktig och aldrig anklaga någon om de kommer ín med en omlackad cykel men nu har jag fått det korrekt beskrivet, tack peppeluns.

Peak LVGhoj för 20 papp
Underbart med internetdiskussioner, de svävar liksom iväg och så har man plötsligt lärt sig något oväntat.

Minns ni förresten Biltemas racercykelsatsning? Jag såg faktiskt en gubbe på en Biltemaracer vid ett motionslopp för ett par år sedan. SKämsfaktorn måste ha varit ganska hög...

I teorin hatar och föraktar jag märkesbögeri, men i praktiken vet jag att jag är lika smittad av detta irrationella tänkande som många andra.

Sen är det ju faktiskt så att ett känt (fint) märke ofta är en garant för bra kvalité. Detta har jag till min förtvivlan själv upptäckt gång på gång då jag gjort felköp.

Peak LVGhoj för 20 papp
Min sambo har en Peak, skitcykel med billigast tänkbara komponenter där lacken totalt blekts bort på några år, klöpt till totalt överpris (innan jag blev bekant med nämnda sambo)

Det enda possitiva jag kan säga om cykeln är att den är relativt lätt.

Senast redigerad av en moderator:
Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:
> Garanti ingår inte i lagen, d e ett frivilligt
> åtagande. Varför tror du vissa har
> 3mån,6mån,1år,3år. De är för att butikerna
> eller kedjorna bestämmer själva.

För att butikerna vet att kunderna är lättlurade.

Under första 6 månaderna har man lagstadgad reklamationsrätt, där det är på säljarens ansvar att bevisa att felet orsakats av kunden, eller laga/ersätta varan.

Det är liktydigt med vad som tidigare i svensk konsumentlagstiftning benämndes garanti, och vad de flästa förknippar med ordet.

Under resterande 30 månader har kunden reklamationsrätt, men där det är kundens ansvar att visa att felet var ursprungligt.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:

> Du gillar verkligen inte peak va?
> Ett skitmärke även om de har bra komponenter,
> ramar och hjul.

De Peak jag kommit i kontakt med har oftast en helt ok bakväxel, ibland ok nav, åtminståne bak, sen brukar vevpartier, framväxel, bromsar och reglage vara billigast tänkbara.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:

>
> Ta ditt exempel med mercan, om en "snorunge" ryckt
> bort dekalerna så kan kunden vända sig till en
> ford färsäljare och hävda garanti. Om inte ford
> kan bevisa detta så ska ford då betala
> reparationen av kopplingen på mercan (sjukt
> konstigt exempel men se det som att ford och merca
> har likadan karosser)? Du tog däremot upp en bra
> grej med kontoutdrag som kan vara en bra och
> viktig sakatt komma ihåg men detta är då
> förutsatt att köpet är gjort med kort.

Nu är det ju så med bilar, att förutom att se något olika ut, har de en unik identitet, i form av ett ramnummer/chassienummer.

Precis som cyklar.

Peak LVGhoj för 20 papp
velociped skrev:

> Jag har
> också hört att det är merida som står bakom
> specialized patent på fyrlänkad baksving för
> att slippa spänningar i kedjan vid bakdämpning.
> Specialized köpte patentet av merida av vad jag
> har hört men som sagt, jag kan ha fel.

Jag antar att du menar deras four bar-länkage med Horst-link. Den konstruerades av Horst Leitner för AMP Research, världens genom tiderna coolaste cykelmärke (innan de sålde sin själ till Mercedes (som ett kort tag hade världens coolaste bilmärkesbrandade citybike/xc-racingspett-hybrider)).
De sålde sedan patentet till Specialized, som utvecklat det en gnutta och vaktat det som en hök sedan dess.
Merida hade rätt tidigt en modell med en licenstillverkad Horst-link, men jag tror inte de hade något med designen att göra från början.

Peak LVGhoj för 20 papp
Kanon, bra inlägg. Jag har bara hört lite på omvägar att det är Merida som tagit fram den men du har säkert helt rätt, tur att jag skrev de sista fyra orden då:). Jag förklarade den korfattat för att fler skulle förstå men det kan ju vara en nackdel i sig, det är Horst-link jag menar som du berättar om.

Peak LVGhoj för 20 papp
bjorre skrev:
> Oj, nu får cykelfotopoliserna nåt att frossa
> i....

Och den såg nästintill likadant inställd i butiken......

http://www.talkofbike.com
Miniintervjuer med några elitåkare inför SM

Peak LVGhoj för 20 papp
Men, komigen. Hur många av har haft en Peak? Körde själv en Peak hybrid som inhandlades för ca fyra lök. Hyfsat utrustad med Tiagra växlar. Körde den som pendlarcykel i tre år. Hjulen var väl inget vidare. Bakhjulet fick bytas ut efter en inte helt perfekt trottoarkantspassage. Lite knak och knarr uppkom som fick åtgärdas med fett och åtdragning. 23mm däck utan punkteringsskydd byttes snabbt ut. Men, den funkade faktiskt utan större problem. Körde den på Vättern förra året (9,5h) och fick smak för landsvägcykling och köpte en CX istället. Intressant nog lyckades jag sälja cykeln för mer än halva nypriset. Sammanfattningsvis tycker jag den gav mycket pang för pengarna.

Peak LVGhoj för 20 papp
Jag har en bekant på 162 cm som köpte sig en peak-hybrid hos sportex, hon hade ingen som helst erfarenhet och gick ifrån butiken med en i stl L/XL. Hur fasn kan man som säljare låta en liten tjej i hennes storlek köpa en L/XL??

Peak LVGhoj för 20 papp
Fast å andra sidan så är det väl inte bara de som säljer Peak som försöker sälja på noviser för stora cyklar, eller?
När min särbo(165 cm) skulle köpa sin första LVG så hade hon spanat in in Sintesi. För att göra en lång historia kort försökte den lokala handlaren sälja på henne en cykel i strl L(om jag kommer ihåg rätt) som han händelsevis hade på lager. Så sent som förra året lyckades samma handlare sälja på en bekant, även hon 165 cm, en Sintesi i strl L.

Peak LVGhoj för 20 papp
Krymper kanske i regn? :-)
Nä Ingrids hoj var alldeles för stor. Hon lyckades lämna tillbaka Sintesin och köpte en Scott(i rätt storlek) av en annan handlare.

Såg sedan Sintesin utannonserad som"endast demokörd i butik!"?? Handlaren hade då sänkt priset på cykeln med hela 1500:-

Peak LVGhoj för 20 papp
Sambons första cykel då hon började cykla landsväg var en Peak pendlarhybrid. Hon körde sin första Vättern 2007 på den. Tung som ett as, men OK annars. Vet inte om den skulle åldras med värdighet. Hon förvarade den alltid inomhus. Tror hon gav 3500 kr och sålde den för 3000 kr ett år senare. En bra affär för henne.

Hon skulle nog aldrig ha satsat på just den bågen om hon visste hur intresset skulle utvecklas, men det är lätt att vara efterklok. Å andra sidan blev kontrasten till den riktiga racer hon köpte sedan, desto större och angenämare.

Sportex försäljningsidé är att göra det enkelt för kunden. Det är som cyklarnas Willys, medan riktiga cykelaffärer av många kan uppfattas som lite mystiska gourmetbutiker. Man bygger upp mentala barriärer ofta helt i onödan. Detta exploaterar Sportex, Cykelringen, Biltema och andra grosshandlare.

Tillbaka
Topp