Pendla i svarta kläder

Longines

Aktiv medlem
Pendla i svarta kläder
Jag höll på att köra på en cyklist i S:t Lars park i Lund idag, tror jag. Skolor dit nästan alla åker bil och plötsligt ser jag en svartklädd (eventuellt en Rapha-klädd) cyklist i min backspegel efter att jag hade svängt ut/ höger på en lite större genomfartsled. Självfallet skall jag som bilist uppmärksamma allt i min omgivning men en relevant fråga är vad jag som cyklist kan göra för att synas. Ja, jag brukar cykla med min dotter men fem km, minusgrader och födelsedagsfirande...
Raphas nya kollektion och filmer slår ett slag för det svarta och mörka - men hur bra är det att pendla i sådana färgställningar (om det nu ens är en färg?). Jag köpte några färgglada brevet-jersey på rean, även en synnerligen gräll rosa-orange väst, för att skydda mig själv i samband med pendling men även för fina rundor när rapsen blommar eller när som helst. Ett antal bekanta har blivit påkörda av bilar och det är tragiskt för alla inblandade, en trebarnsmamma avled.

Pendla i svarta kläder
Jag pendlar i svarta Rapha kläder, och håller med om att det inte är optimalt(snyggt däremot). Köpte en rosa väst för att synas bättre men använder den lite för sällan. Det blir ett plagg till att ta på sig. Jag är väldigt medveten om min osynlighet i trafiken.

Pendla i svarta kläder
Jag pendlar också i svart/mörkblått men kompenserar med att cykeln är försedd med stora mängder reflextejp utöver Philipsen fram och dubbla baklysen. Jag upplever att det fungerar hyfsat för jag får ofta bra med utrymme. Men jag räknar inte med att jag syns.

Pendla i svarta kläder
svarta/mörka cykelkläder borde vara förbjudna den mörka delen av året. höll på att fronta med en ninjacyklist häromdagen som kom hasande med en liten diodlampa fram som enda point of attention.

//gnälliga glassgubben

Pendla i svarta kläder
Jag märkte stor skillnad på när jag pendlade i min gamla svarta haglöfs och nu när jag har en varselgul jacka. Med den vetskapen kommer jag aldrig att pendla i svart igen. Det är dumt att riskera livet liksom!

Pendla i svarta kläder
Alltid reflexväst vid pendling och mörker. Liksom...palla se snygg ut när man pendlar till jobb. Skärpning.

Fincykling på söndagen är ju en helt annan sak.

Pendla i svarta kläder
Ä'la inget fel på svart. Syns bra i dagsljus. I mörker och skymning har man ju ljus och reflex för då är ingen kulört på kläderna något att förlita sig på.
Klarar inte bilister av att se svart i dagsljus eller lampor/reflexer i mörker så ska de lämna in körkortet på närmsta polisstation för de är nämligen en allmänfarlig styggelse.

Pendla i svarta kläder
emmer sa:
Ä'la inget fel på svart. Syns bra i dagsljus. I mörker och skymning har man ju ljus och reflex för då är ingen kulört på kläderna något att förlita sig på.
Klarar inte bilister av att se svart i dagsljus eller lampor/reflexer i mörker så ska de lämna in körkortet på närmsta polisstation för de är nämligen en allmänfarlig styggelse.

Här låter det lite mer som "cyklister har alltid rätt"
Vi cyklister som pendlar 5 dgr i veckan året runt har också en skyldighet att synas i trafiken.
Många gånger räcker det tyvärr inte med reflexer och någon lampa för att synas.
En cykel/cyklist har en del blindspots och även så trafiken.

Jag är rädd om mitt liv och vill gärna komma hem till min familj så jag tar det säkra före det osäkra.
Knallgul jacka med reflexer, knallgula fotöverdrag med reflexer och lampor/reflexer på hojjen.

Själv höll jag på och frontalkrocka med en cyklist som hade någon billig diodlampa fram och ett reflexband på överkroppen. Detta var med snöfall och kl 19 på kvällen för några veckor sedan.
Han hade både reflex och lampa, och vi möttes på en raksträcka som var cirkus 75 meter lång. Men jag såg honom inte.

Visst så har bilisterna skyldighet att hålla ögonen på vägen och dess omgivning. Men syns man inte så finns man inte. Och jag tycker inte man bara ska anse som cyklist, att bara för att man har reflexer på sig och cykeln så syns man.

Många aspekter spelar ju in när man färdas, omgivningen, ljussättningen och klimatet.
Spöregnar det och är mörkt så blir det svårare för alla att se varandra.
Man kan inte åka runt och tänkta "jag har reflexer och lampor, så alla ser mig" för då lever man farligt.

Pendla i svarta kläder
JockeS sa:
emmer sa:

Vi cyklister som pendlar 5 dgr i veckan året runt har också en skyldighet att synas i trafiken.
En cykel/cyklist har en del blindspots och även så trafiken.

Jag är rädd om mitt liv och vill gärna komma hem till min familj så jag tar det säkra före det osäkra.
Knallgul jacka med reflexer, knallgula fotöverdrag med reflexer och lampor/reflexer på hojjen.

Själv höll jag på och frontalkrocka med en cyklist som hade någon billig diodlampa fram och ett reflexband på överkroppen. Detta var med snöfall och kl 19 på kvällen för några veckor sedan.
Han hade både reflex och lampa, och vi möttes på en raksträcka som var cirkus 75 meter lång. Men jag såg honom inte.

Visst så har bilisterna skyldighet att hålla ögonen på vägen och dess omgivning. Men syns man inte så finns man inte. Och jag tycker inte man bara ska anse som cyklist, att bara för att man har reflexer på sig och cykeln så syns man.

Många aspekter spelar ju in när man färdas, omgivningen, ljussättningen och klimatet.
Spöregnar det och är mörkt så blir det svårare för alla att se varandra.
Man kan inte åka runt och tänkta "jag har reflexer och lampor, så alla ser mig" för då lever man farligt.

Du motsäger dig själv, om man nu ändå inte kan lita på att man syns även om man spökat ut sig som en (h)julgran utan hela tiden måste misstro att andra trafikanter inte ser en och att detta kan ursäktas, ja då kan man ju lika gärna köra ninjamode. Om du höll på att frontalkrocka med cyklist som hade reflexband på överkroppen så kan du inte skylla på blindspots utan på att din egen lampa inte (heller) var tillräckligt bra eftersom ingen av er såg varandra.

Pendla i svarta kläder
JockeS sa:
Så som reglerna runt trafik är uppbyggda så är det tänkt att det är tillräckligt.
Nu skiter ju många (även cyklister, och så även jag som inte har isonormerad reflexrand på däcken, men dock lampor som syns lagstadgade 300 meter i mörker med fri sikt) i de regler som gäller - men det är ingen ursäkt att ställa egna påhittade krav på andra.
Städa först upp på egen gård - efter det kan du börja gnälla...

Och att tycka att någon ska se ut som Ronald McDonald på rymmen från barnpsyk bara för att någon inte har följt reglerna (för sunkiga lampor) eller någon annan inte följt reglerna (kört för fort eller ouppmärksamt i dåliga siktförhållanden) är ju inte annat än totalknas. (Om man tänker efter istället för att gnälla loss.)

Pendla i svarta kläder
mattel sa:
svarta/mörka cykelkläder borde vara förbjudna den mörka delen av året. höll på att fronta med en ninjacyklist häromdagen som kom hasande med en liten diodlampa fram som enda point of attention.

//gnälliga glassgubben

Låter mer som undermålig belysning borde förbjudas i det fallet. (och endast diodlampa fram är väl det dessutom).

me.I.am sa:
Jag har en lite galen teori, man syns bättre med gul jacka än om man har en svart.

Det finns såna där superreflekterande jackor nu, där hela materialet är en stor reflex. Det borde vara ännu bättre.
Själv pendlar jag i svarta kläder. Har dock reflexer på ryggsäcken och på kläderna. Dessutom har min cykel mycket bra belysning och reflexer. Jag tror att om nån kör på mig för att jag inte syns så har det inget med färgen på kläderna att göra. Jag är beredd på att satsa mitt liv på det och gör det också.

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
BOFH sa:
Själv pendlar jag i svarta kläder. Har dock reflexer på ryggsäcken och på kläderna. Dessutom har min cykel mycket bra belysning och reflexer. Jag tror att om nån kör på mig för att jag inte syns så har det inget med färgen på kläderna att göra. Jag är beredd på att satsa mitt liv på det och gör det också.
Hälsar på dig när vi möts :-)

Pendla i svarta kläder
Tycker vi att det ska finnas lagkrav på hur folk är klädda? Nu jävlar!. Inför cykeluniform med skyddspansar också. Nädu, ha vilka kläder du vill, anser jag. När det gäller cykeln så ska den vid färd vara utrustad på korrekt sätt. Reflexer och lampor i mörker, bromsar oavsett ljus osv.

Vi kan ta det ett steg längre och säga att vi ska ha självlysande kläder alltid, när vi ska vistas ute i trafiken så att det blir enklare för plåtlådefordonsförare att se de oskyddade trafikanterna. Det är väl vad Volvo ville med sin färg man skulle måla sig med. Att sänka farten i trafiken är ju inget som säljer. Speciellt inte i dålig sikt. Snacka om victim blaming.

Hur var du klädd?
då får du skylla dig själv!

edit pga felstafning

Senast ändrad:
Pendla i svarta kläder
Fast lite jävla ansvar för att vara möglig att se får man ju ta. Inom rimliga gränser såklart.

Att påstå att svart är en färg som syns bra är bara tramsigt. Därmed inte sagt att det är fel bara man är medveten om det.

Sen är det tyvärr bara att gilla läget och inse är många är idioter som inte tittar oavsett om man cyklar på en julgran eller inte.

Pendla i svarta kläder
Rattnalle sa:
Fast lite jävla ansvar för att vara möglig att se får man ju ta. Inom rimliga gränser såklart.
Och det är reglerat i regler för att få vistas i trafiken.
Kan du dom?
Vad är i så fall felet på dom?

Rattnalle sa:
Att påstå att svart är en färg som syns bra är bara tramsigt.
Svart är väl en utmärkt kontrastfärg i dagsljus.
Finns ju inte mycket svart att smälta in i (mer än nylagd asfalt vilket man behöver vara elefantryttare för att ha problem med att cyklisten försvinner i).
Finns en jäkla massa gråbeige och det är ju färger nära såväl reflex som gult...
Och därmed var en meningslös diskussion på tio sidor, med valfri diktator efter fyra, startad :-)

Pendla i svarta kläder
När man ligger på sjukan med åtta frakturer så hade man kanske önskat att man synts bättre... trots att man hade förkörsrätt. De som vill synas klär sig i grälla färger, och de som vill klä sig mörkt gör det. Det är ett aktivt val hur man gör, och trafikreglerna reder nog ut skuldfrågan. Trafikreglerna är dock dåliga att läka en sargad kropp. Själv är jag dum i huvudet och använder hjälm ganska sällan, men klär mig oftast i färg och rör mig logiskt och förutsägbart.

Pendla i svarta kläder
Det går att uppfylla reglerna till punkt och pricka också ändå synas rätt dåligt om man ger sig fan på det.

Svart mot en bakgrund av betong som det ofta är i en stad är rätt kasst. Men den fula gula är inte våldsamt mycket bättre i dagsljus. Orange eller rosa är mina favoriter.

Viktigast för den egna säkerheten är att utgå från att omgivningen är blind och korkad. Att andra inte syns är mest ett irritationsmoment.

Pendla i svarta kläder
Rattnalle sa:
Viktigast för den egna säkerheten är att utgå från att omgivningen är blind och korkad. Att andra inte syns är mest ett irritationsmoment.

Absolut. Nästan dagens sanning.
Har blivit påkörd ungefär lika ofta i varselkläder som utan. När jag har haft varselkläder har jag blivit mer skadad och förvånad.... Jag syntes ju, eller? Uppenbarligen inte då. När jag kör i "vanligt" färgade kläder vet jag att jag är osynlig så per cyklad km är det ungefär lika farligt. För mig i alla fall.

Pendla i svarta kläder
Pugilism sa:
Rattnalle sa:

Absolut. Nästan dagens sanning.
Har blivit påkörd ungefär lika ofta i varselkläder som utan. När jag har haft varselkläder har jag blivit mer skadad och förvånad.... Jag syntes ju, eller? Uppenbarligen inte då. När jag kör i "vanligt" färgade kläder vet jag att jag är osynlig så per cyklad km är det ungefär lika farligt. För mig i alla fall.

Min erfarenhet också. Samt att man ute på vischan "syns bättre" än inne i stan, kanske för att motoristerna har mer lättläst trafikmiljö (eller mindre möjlighet att peta på mobilen).

Pendla i svarta kläder
För egen del så har det funkat bra att pendla i svart under de senaste 20 åren. Kan inte säga att jag märkt någon direkt skillnad under de perioder jag kört med något mer färgglatt.

//j

Pendla i svarta kläder
Om färgen på kläderna gör att det inträffar flerolyckor vid mörker så borde det rimligtvis gälla för färgen på bilar också.
Är det fler svarta bilar inblandade i olyckor vid mörker?

Jag tror snarare att man lätt skyller på klädernas färg när det egentligen handlar om att man inte sett för att man inte tittat.
"Jag såg inte" -> undermedvetet, det måste berott på dom mörka kläderna eftersom jag själv är ofelbar.

På landsväg med lång sikysyräcka så gör ju otvivelaktigt reflexer nytta men i stan inte alls på samma sätt. Tom inte alls vid klassisk högersvängsolycka.

Pendla i svarta kläder
Reflexer och lampor syns utmärkt och reflexvästar syns ännu mer. Cykla som om du inte syns alls.

Blinkande lampor däremot, de syns sämre tycker jag, skapar irritation och försvårar hastighetsbedömning.

Pendla i svarta kläder
emmer sa:
Mr Orange sa:
Daniel_S sa:
När man ligger på sjukan med åtta frakturer så hade man kanske önskat att man synts bättre... trots att man hade förkörsrätt.
Förkörsrätt? Inte undra på att du hamnar på sjukan.
+1
(Att komma från höger ger inger rättighet utan bara en möjlighet)

Gud vad duktiga ni är... Och vad kallar ni det om du kommer från höger? Den som kommer från vänster har väjningsplikt, så vad har då den från höger om inte förkörsrätt? Mindre väjningsplikt?

Pendla i svarta kläder
Jag har åretruntpendlat i Stockholm i fyra år och upplever inte att min pippigula vindjacka gör jättemycket för att bilar ska se en. Kör med den ändå bara för att den funkar bra som klädesplagg.
Det som funkat bäst är att reflexstripa cykeln (med svarta 3M-reflexremsor), bra Philips-lampa och vinterdäckens reflexrand.

Jag upplevde ingen som helst skillnad med mörk vs illgul jacka på dagtid. Bilar letar inte aktivt efter cyklister utan kollar efter bilar och fotgängare. Har blivit helt förvånad när bilar gör vänstersväng mitt framför näsan på Sveavägen fler ggr.

Pendla i svarta kläder
stefan. sa:
emmer sa:
Mr Orange sa:
Daniel_S sa:
När man ligger på sjukan med åtta frakturer så hade man kanske önskat att man synts bättre... trots att man hade förkörsrätt.
Förkörsrätt? Inte undra på att du hamnar på sjukan.
+1
(Att komma från höger ger inger rättighet utan bara en möjlighet)
Gud vad duktiga ni är... Och vad kallar ni det om du kommer från höger? Den som kommer från vänster har väjningsplikt, så vad har då den från höger om inte förkörsrätt? Mindre väjningsplikt?
Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?

Pendla i svarta kläder
emmer sa:
Är det så svårt? Högerregeln ger skyldigheter men inga rättigheter. Varför är det så svårt att begripa?

Varför är det så svårt att svara på frågan då, jag upprepar:
Om du kommer från vänster har du väjningsplikt mot dem från höger. Vad har de då i förhållande till dem från vänster?

Pendla i svarta kläder
stefan. sa:
emmer sa:

Om du kommer från vänster har du väjningsplikt mot dem från höger. Vad har de då i förhållande till dem från vänster?
Inte väjningsplikt. Det är långt ifrån samma sak som förkörsrätt.

Pendla i svarta kläder
stefan. sa:
emmer sa:

Skyldighet att vara beredd på att den från höger gör ett misstag.

Pendla i svarta kläder
Rattnalle sa:
stefan. sa:
emmer sa:

Det där är larviga ordlekar/hårklyveri tycker jag. Om du då inte har väjningsplikt så har du väl vadå? Jo, rätt till väg, rätt att köra före den med väjningsplikt. Annars kan ni stå där båda två till någon backar och vänder då...

Pendla i svarta kläder
stefan. sa:
Rattnalle sa:
stefan. sa:
emmer sa:

Det där är larviga ordlekar/hårklyveri tycker jag. Om du då inte har väjningsplikt så har du väl vadå? Jo, rätt till väg, rätt att köra före den med väjningsplikt. Annars kan ni stå där båda två till någon backar och vänder då...
Du fattar fanimej nada.

Pendla i svarta kläder
Jag anser precis som bla. Emmer att lagtexten säger vad som är att synas tillräckligt. Uppfyller man lagen ska det vara tillräckligt, annars är det fel på lagen. Det kan mycket väl vara så att den nuvarande lagtexten inte är tillräcklig(jag kör för lite bil för att ha en väl underbyggd åsikt här) men då är det den som ska ändras och inte de som följer gällande regler som ska skuldbeläggas eller gnällas på.

Sen är det en extremt klen tröst om man blir påkörd att man faktskt följde lagen och att personen i bilen/bussen/etc skulle ha varit mer uppmärksam och eventuellt anpassat hastigheten efter rådande omständigheter. Därför kan det på rent egoistiska grunder finnas anledning att ompröva hur mycket man vill synas.

Förövrigt tycker jag att i väldigt många samtal som detta tas det upp exempel på folk som inte följer lagen som syns extremt dåligt när det berättas historier. Med detta sagt tycker jag att vi utelämnar liknande exempel då de tillför väldigt lite till diskussionen.

Pendla i svarta kläder
Jo, med dina inlägg/ inställning - ja...
Frågan är varför motorcyklister har börjat använda reflexvästar - inte för att de är snygga direkt.
Det var ljust ute, kl 08.15 - men stökig miljö på många sätt. Svarta kläder, svart cykel och kanske 30 km/h. Ja, då syns man dåligt bland hus, bilar, vägar och allt annan skit.

Tillbaka
Topp