Pendla med hund

Jokkmokken

Medlem
Pendla med hund
Hej,

Finns säkert tråd om detta redan men är även ute efter eventuella åsikter eller recensioner om en specifik cykel jag tittar på. Har inte ägt en elcyklar tidigare och marknaden är ny för mig.

Har tänkt börja cykelpendla med hunden, en hyfsat liten en på 7kg, till jobbet, ca 1 mil enkel väg. Ingen utmanande terräng eller backar.

Tittar på den här modellen https://www.cykelkraft.se/lastcykel...MI952T4rK6hAMVQGeRBR335gefEAQYBCABEgLlWfD_BwE

Skulle detta vara en prisvärd variant för ändamålet eller finns det bättre alternativ?

Pendla med hund
Den är för liten för henne tyvärr. Har tittat på andra lösningar men har landat i att det nog blir bäst med en liknande modell som jag länkat till.

Har funderat på cykelkärra som dras efter cykeln men det känns sådär, dels på grund av att jag bor på landsbygden och vägen jag tänkt ta är ganska smal och det går tung trafik på den mellan varven. Vägen är också i ganska dåligt skick med en hel del ojämnheter som jag tror att hon skulle uppleva som ganska otrevligt i en vagn bakom mig.

Hunden väger inte så mycket men rent volymmässigt är hon större än riktigt små hundar så det hela handlar mer om volym än vikt.

Så det jag värdesätter är möjligheterna att packa volymmässigt, inte lika mycket vikten, och att upplevelsen känns solid och stabil för oss båda.

Det är heller inte dumt att jag också kan få med mig en matkasse hem till och från.

Senast ändrad:
Pendla med hund
Hej,

Finns säkert tråd om detta redan men är även ute efter eventuella åsikter eller recensioner om en specifik cykel jag tittar på. Har inte ägt en elcyklar tidigare och marknaden är ny för mig.

Har tänkt börja cykelpendla med hunden, en hyfsat liten en på 7kg, till jobbet, ca 1 mil enkel väg. Ingen utmanande terräng eller backar.

Tittar på den här modellen https://www.cykelkraft.se/lastcykel...MI952T4rK6hAMVQGeRBR335gefEAQYBCABEgLlWfD_BwE

Skulle detta vara en prisvärd variant för ändamålet eller finns det bättre alternativ?
du e medveten om load unit säljs separat så med den så landar du på dryga 40k i pris

Pendla med hund
Jag har cyklat med våran hund en hel del och haft henne i vagn bakom cykel. Mindre hund på ca 8kg.
Finns en hel del olika varianter på cykelvagnar för hund. Både storlek och pris.
Eventuellt går det att använda vagn som är till barn också.
Tänker som alternativ till last cykel.
Båda varianterna har sina för och nackdelar

Pendla med hund
@Jokkmokken en i Cykla med lastcykel gruppen på Facebook har skrivit om sitt köp av en Bergamont E-Cargoville LJ. En till i kommentarerna hade då nyligen köpt en också, finns också några senare kommentarer av samma användere i andra trådar i gruppen. Båda använder cykeln till just hund. De kan säkert vara villiga att berätta mer om sina erfarenheter om du frågar dem. ?

Senast ändrad:
Pendla med hund
Jag har cyklat med våran hund en hel del och haft henne i vagn bakom cykel. Mindre hund på ca 8kg.
Finns en hel del olika varianter på cykelvagnar för hund. Både storlek och pris.
Eventuellt går det att använda vagn som är till barn också.
Tänker som alternativ till last cykel.
Båda varianterna har sina för och nackdelar
Ja jag har funderat på den lösningen och hade det inte varit för att vägen jag kommer ta är en landsväg i ganska dåligt skick med tung trafik emellan åt hade det helt klart varit lösningen. Men med dom förutsättningarna känns det inte helt bra att ha henne efter mig i kärra, framförallt för att jag inte riktigt har koll på kärran bakom mig och att vi inte är ett ekipage så att säga. Känns bara som att jag vill ha oss ”samlade” om att i fall jag behöver manövrera undan exempelvis fordon.

Pendla med hund
du e medveten om load unit säljs separat så med den så landar du på dryga 40k i pris
Jo tack, jag är medveten om det. Blir ju absolut inte den billigaste lösningen… Dock tycker jag att utbudet ligger däromkring generellt. Verkar som att jag kommer undan lite billigare om jag skulle välja en Lådcykel med tre hjul då det verkar finnas ett större utbud av dom modellerna men dom känns inte som att jag skulle vilja pendla med dag ut och dag in. Kanske bara är jag som tänker att det skulle kännas klumpigt i längden?

Pendla med hund

Den här kanske? Borde gå att hitta billigare.

På Bergamonten tillkommer själva flakdelen för 7000 kr.
Ja jag har tittat på den också men är inte superförtjust i lösningen att ha henne där uppe framför mig. Kommer behöva någon form av bur eller liknande och jag tycker det skulle skymma för mycket av sikten.

Det jag i min fantasi tänkte skulle funka bra innan jag började efterforska var nån slags lösning som möjliggjorde en större lastyta på själva pakethållaren. Så att man kunde sätta en lite större bur där på. Inte för att man skulle kunna lasta så tungt men grejer med större volym. Dock har jag inte hittat något sådant, lite till min förvåning. Är kanske en produktidé? ?

Hade ju egentligen bara behövts två stabila rör eller liknande som man fäste i ramen/pakethållare som gick längre ut med nån form av skiva/lastyta på.

Pendla med hund
Pendla med hund
Toppen, ska kolla lite där. Tack för tips!
NP. Går ju att skapa ny tråd i den gruppen också så dyker det säkert upp ännu fler ägare.

Det jag i min fantasi tänkte skulle funka bra innan jag började efterforska var nån slags lösning som möjliggjorde en större lastyta på själva pakethållaren. Så att man kunde sätta en lite större bur där på. Inte för att man skulle kunna lasta så tungt men grejer med större volym. Dock har jag inte hittat något sådant, lite till min förvåning. Är kanske en produktidé? ?

Hade ju egentligen bara behövts två stabila rör eller liknande som man fäste i ramen/pakethållare som gick längre ut med nån form av skiva/lastyta på.
En longtail lastcykel med räcken och en vanlig transportbur eller liknande kanske kan funka?
Longtail är ju betydligt smidigare än en Front loader/Long John. Jag har en (helt annan) FL och använder den bara när jag verkligen behöver då det är smidigare att bara lasta på pakethållaren på vanliga cykeln (med det sagt är den riktigt användbar när lastkapaciteten verkligen behövs).

Pendla med hund
NP. Går ju att skapa ny tråd i den gruppen också så dyker det säkert upp ännu fler ägare.

En longtail lastcykel med räcken och en vanlig transportbur eller liknande kanske kan funka?
Longtail är ju betydligt smidigare än en Front loader/Long John. Jag har en (helt annan) FL och använder den bara när jag verkligen behöver då det är smidigare att bara lasta på pakethållaren på vanliga cykeln (med det sagt är den riktigt användbar när lastkapaciteten verkligen behövs).
Ja det hade kanske varit ett alternativ. Kollar jag på dessa så har ju även dom en saftig prislapp. Om man skulle köra på den här modellen https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.488.51460/bergamont-lastcykel-e-cargoville-lj-expert-vit plus lastdelen kommer man upp i 40k ca, vilket longtail ligger runt också.

Fördelen med cargo modellen är att om jag skulle vilja få med mig en matkasse eller annat blir det enklare än med exempelvis longtail.

Cargo modellen känns mer flexibel även om det skulle blir nån tusenlapp dyrare. Tycker som sagt att de olika lastelcyklarna ligger runt samma prisklass oavsett förutom trehjulingarna.

Pendla med hund
Ja det hade kanske varit ett alternativ. Kollar jag på dessa så har ju även dom en saftig prislapp. Om man skulle köra på den här modellen https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.488.51460/bergamont-lastcykel-e-cargoville-lj-expert-vit plus lastdelen kommer man upp i 40k ca, vilket longtail ligger runt också.

Cargo modellen känns mer flexibel även om det skulle blir nån tusenlapp dyrare. Tycker som sagt att de olika lastelcyklarna ligger runt samma prisklass oavsett förutom trehjulingarna.
Aaa nä, jag rekommenderade inte longtail för att de är billigare. Utan för att de är smidigare och roligare att cykla på. Dock fanns det en Longtail ifrån Decathlon som var riktigt prisvärd, men den hittar jag inte just nu, kanske har utgått.
Yuba Kombi E5 eller Bergamont E-Cargoville LT (som verkar komma med lastytan) båda för 35k är ju dock en del billigare än de flesta eldrivna FL som typ börjar på 40k.

Fördelen med cargo modellen är att om jag skulle vilja få med mig en matkasse eller annat blir det enklare än med exempelvis longtail.

Skaffar man två sidoväskor till en longtail så går det lätt ner mer än fyra matkassar där i utan några problem. Många LT finns med ett litet flak fram också.

Pendla med hund
Hej,

Om du är ute efter en lättare och smidigare cykel med mindre lastyta framför dig så kanske en lastcykel från Svenska Ginkgo Cargo Bikes kunde vara något? Finns även som elcykel.
Där är en och annan hund som ser ut att trivas i dem.

Pendla med hund
Liten hund, små problem. Större hund, svåra men... OTB!
20240526_152459.jpg
20240516_123503.jpg

Pendla med hund
Hej,

Jag har kört denna https://iumentum.cc/ i någon månad nu. Klart bra cykelkänsla, styv ram och ganska lätt. Stort lastyta där både väska och hund får plats. Ca 18kg i detta utförande. Går att beställa med motor oxå. Hunden väger ca20kg
20240522_074821.jpg

Pendla med hund
Fin hundlast! Jag uppskattar det fulmekade bagagenätet :)

Jag provkörde Iumentum härom året. Jag vill minnas att den hade trevliga köregenskaper. Kanske något nervös.

Här är ett klipp med hundtransport i Ginkgon:

Pendla med hund
Nackdelen med den där konstruktionen med rör på sidorna som Iumentum har är ju att det omöjliggör last som är bredare än flaket. Men å andra sidan så är ju både den och Ginkgo sannolikt klart hållbarare eftersom det är "större trianglar" - Bulliten är ju inte triangulerad alls.

Tillbaka
Topp