Pendla med mtb

gobo8275

Medlem
Pendla med mtb
Har köpt en dyrare mtb och är helt ny i den sporten.
Parallellt skall jag börja cykla till jobbet ungefär 1,2 mil enkelriktad 3 dagar i veckan. Vet att det blir lite trögare självklart än med en racer men min fråga egentligen om det blir en så pass onödig slitage på mtb som motiverar en extra pendlingscykel ?
Tack för hjälpen

Pendla med mtb
Parallellt skall jag börja cykla till jobbet ungefär 1,2 mil enkelriktad 3 dagar i veckan. Vet att det blir lite trögare självklart än med en racer men min fråga egentligen om det blir en så pass onödig slitage på mtb som motiverar en extra pendlingscykel ?
Tack för hjälpen
Min erfarenhet är att det inte är så gött för kroppen att cykla någon längre sträcka på asfalt med en MTB som ju är gjord för stigar... Finns billiga alternativ för pendling. Jag köpte en gravel bike på rea och satte på skärmar/lampa och har kört året runt med den.

Pendla med mtb
Tack för hjälpen
Jag skulle inte göra det utan hellre köpa en enkel pendlingscykel med skärmar.
Dämperiet mår väl inte så dåligt om vi inte pratar vinterväglag.
Kassett, kedja och däck kommer slitas mycket. Allt förstås utbytbart men en fin kassett och fina däck kostar mycket och en mtb på asfalt (antar jag) är ju ändå varken rolig eller bra.

Pendla med mtb
Jag har pendlat med min MTB i två år, och det som främst slits är ju däcken. Har plockat hem min gamla stålracer från landet som jag ska renovera upp och ha som pendlare istället, för att på så sätt spara däck och drivlina. Kommer däremot använda MTBn när det är mycket snö och is, så slipper jag trassel med dubbdäck.

Pendla med mtb
pendlar mot strömmen åt olika håll i tokholm, och möter en hel del mtb. de flesta är gamla 26or med tysta får man förmoda utvalda lättrullande däck. dessa cyklar har ofta rätt tajt kassett, och tredelat vevpart med hyggligt stor klinga vilket kan vara en användbar kombo på asfalt.

de har inte sällan barends, ett tillbehör som om det saknades fick cykeln att betraktas som närmasr ocyklingsbar när dessa cyklar var nya?

rätt sällan ändå möter man moderna 29or med typiskt dundrande terrängdäck och ett styre med bredd som plöjer åt sidan det mesta. den för ändamålet för lilla singelklingan medför att drivlinan snabbt tar slut, och snart kommer en duktig räkning på en ny kassett.

på det sättet verkar konceptet självutrotande. stöldfrekvensen är väl en annan faktor.

Pendla med mtb
Man måste ju ändå serva gaffel och dämpare efter schema så det känns ju lite konstigt att bara vaska de pengarna utan nytta. Jag pendlar 7 timmar i veckan och min lyrik ska servas efter 50h. Jag cyklar bara i skogen 2h per vecka så det blir en jäkla skillnad.

Men ibland tar jag ändå MTB och motiverar det med att jag behöver cykla mer MTB.

Pendla med mtb
Jag pendlar bara på Mtb , försöker använda alla cyklarna även till pendling.
1692732338796.jpeg

Den här med långa skärmar funkar utmärkt på vintern ?

Pendla med mtb
Jag året-runt-pendlar, som sagt, med min MTB. Nu har jag visserligen bytt till en 36T där fram, men eftersom jag pendlar enbart genom stan så spelar gör däcken väldigt lite skillnad för tiden till och från jobbet, det är snarare rödljus och mottrafikanter som ställer till det. På mina 8,5 km kan det skilja 7-8 minuter på en bra och en dålig dag.
På vintern blir det värre, eftersom jag har någon variant av klisterfäste på mina WTB Vigilante. Å andra sidan behöver jag inga dubbdäck.
20230821_101908.JPG

Pendla med mtb
Tack för hjälpen
Jag har pendlat motsvarande sträcka med min Scale 920 under massor med år. Stadstrafik, blandat cykelbanor o villavägar. Mycket korsningar. Tycker MTB är perfekt med bra balans och bromsar. Går ändå inte utnyttja en racers hastighet i den trafikmiljön. Visst slits drivlina en del då tvättandet, speciellt på den mörka/skitiga årstiden blir eftersatt men det är smällar man får ta.

Tillbaka
Topp