Pendla på en racer

Triloc

Ny medlem
Pendla på en racer
Hmmm, har en känsla av att jag blir bannad snart om jag fortsätter fråga om saker som diskuterats förr.
Men jag sökte på pendla och racer och fick så många träffar att jag kunde spenderat hela helgen med att sortera.
Tänkte i alla fall höra om det är helt åt skogen att använda en landsvägscykel till vardags.
Till exempel att pendla med.
Det sliter ju onekligen en del på en cykel att pendla med den.
Men det finns ju en del hojar som är i överkomligt pris.
Det börjar bli dags att hitta en ny arbetshäst eftersom cykeln jag pendlar på nu sjunger på sista versen.
Funderar på att använda en cykel i landsvägsstilen och tänkte därför höra mig för om vilka för och nackdelar som finns.
Några erfarenheter?

Passar på att fråga om en annan sak också.
Någon som känner till fler sidor i stil med fixedgeargallery.com?
Behöver lite cykelinspiration =).
Har för mig det fanns fler liknande sidor med cyklar som inte var fixed

Tackar för tålamodet

Senast redigerad av en moderator:
Pendla på en racer
Enda nackdelen jag kan komma på är väl att de flesta landsvägs cyklar är mer stöldbegärliga än en vanlig sunkig cykel. Viuss det sliter på cykel men en cykel är ju till för att användas så bara man sköter den borde inte vara något problem utöver 23 mm däck på is är ingen höjdare.

Pendla på en racer
Jag pendlar på racer, många som jag kör om och blir omkörd av pendlar också på racer.
Jag cyklar från Lödde till centrala Malmö och det är ca 3,5 mil. Vi har dessutom riktigt fin asfalt hela vägen.

Klarar inte min Look 595 detta så skulle det vara skam.

Jag behöver inte oroa mig för stöldmomentet då jag har en låst källare att ställa in cyklen i när jag kommer fram.

/Jerka

Pendla på en racer
JAg är inne på samma sak, att ta min racer o pendla på och då får jag ju dessutom en anledning att köpa en ny träningsracer eftersom man inte kan ha samma cykel till pendling och träning....eller hur?

Det enda som hindrar mig just nu är att det inte går att ta in cykeln där jag jobbar. Det rör sig dessutom lite skumma typer utanför mitt jobb (sjukhus). Vet inte hur jag ska lösa detta, tror inte jag kan släpa in hojen genom halva sjukhuset och sen upp två våningar och in i omklädningsrummet. Tycker personligen att landstinget borde främja friskvård genom att bygga en ordentlig cykelparkering dit ingen obehörig har tillträde....

Steff

Pendla på en racer
Jag pendlade på en raceraktig cykel, med skillnaden att den hade plats för stänkskärmar och pakethållare (dock ingen cx), och det gick hur bra som helst.

Jag skulle inte vilja pendla på en vanlig racer pga att den saknar stänkor och pakethållare (iofs går det på vissa), men annars ser jag inga problem. Detta antaget att man kan ta in cykeln då.

Pendla på en racer
Stänkskärmar har jag iofs inte haft på min tidigare cykel heller så jag är van =).
Ingen pakethållare heller men jag klarar mig med min monsterrygga.
Det är inte mer än ca 12km enkel väg så det är ju knappast något marathon vi snackar.
Finns det fler nackadelar på vintern än smala däck på halt väglag?

Pendla på en racer
Scott tokig skrev:
-------------------------------------------------------
> Stänkskärmar till din racer:
>
> http://www.sks-germany.com/sks.php?l=de&a=product&
> i=5288300000
>
> Finns hos Cykelcity,Bikebuster och
> Cyclecomponents.

Antar att du 1. inte använt dessa skärmar. eller 2. Inte har något emot att gå prickig på jobbet eller 3. Inte pendlar när det är blött ute scott tokig?

De där stänkorna du hänvisar till suger fet banan man kunde nästan lika gärna vara helt utan stänkor.

Dock är jag inne på att modda de fästena som följer med till ett par långa stänkor. För ramar utan skärmfäste.

PS Jag kan/vill ej vara prickig på jobbet

Pendla på en racer
Jag använder dessa skärmar och pendlar och går inte prickig på jobbet. Förstår inte varför de inte funkar för dig? Jag använder kompislapp bak som enda modd.

Pendla på en racer
Hm jag cyklade iof i regn men blev yber prickig. He he jag har även monterat stänkorna enligt instruktionen......skulle kunnat vara en anledning annars.....

Tycker om långa lååånga stänkor jag!

Pendla på en racer
Triloc skrev:
> Finns det fler nackadelar på vintern än smala
> däck på halt väglag?

Förutom mörker, kyla, salt, sand & slask, menar du?

Pendla på en racer
Jag pendlar ofta på en "nästanracer" dvs hybridhoj, enda problemet är att jag inte kör min ordinarie pendlarhäck (sliten lågpris-MTB) så som jag av ekonomiska skäl borde. Saken är den att efter några turer med hybben blir den gammla pendelhäcken enormt tråkig. Men ser man till hälso och miljövinsterna och den ekonomiska vinsten gentemot bilpendlande kan man kosta på sej en fin hoj! Det är inga fickor på svepningen!!!!

Pendla på en racer
En cross borde vara den ultimata pendlaren, fast med skivor och stänkor. Är själv inne på en sådan när det är dags att byta..

/Magnus

Pendla på en racer
Pendlar på diverse olika hojar till jobbet, ett par månader i somras användes racer. Vad är det för miljö du skall pendla i? Den enda nackdelen jag ser med racer är bromsverkan, främst pga att det är så lite anläggningsyta mot asfalten på racerdäck. Inte optimalt i Stockholms innerstad t.ex., då man dels behöver bromsa hastigt. Men skall du nöta 25 km cykelväg utan start och stopp borde räser passa ytmärkt.

Pendla på en racer
Jag pendlar på en gammal stålräser (Miyata 0ne ten). Det ä förvisso inte riktigt samma sak som en ny räser men det har sina fördelar. Ett par ordentliga skärmar är inga problem att få på. En gammal räser är inte så stöldbegärlig och om den blir stulen är det inte hela världen då jag gett 400 kr för den. Jag har inte bytt kedja eller drev på sju år. Det enda som slitits ut är däcken.

Ett länktips:
http://www.cyclofiend.com/

Pendla på en racer
Yps skrev:
> En cross borde vara den ultimata pendlaren, fast
> med skivor och stänkor.

Det beror på vilken typ av CX.
En klassisk tävlingsCX har tex vevpartiet såpass högt över marken att det blir svårt att nå ned till marken utan att hoppa av sadeln.
Att kunna 'klicka ur' och sätta ned foten i marken vid tex korsningar och rödljus krävs för en ulimat pendlare, enl mig åtminstone.
Med många touring, eller ännu hellre sporttouring, ramar kan man göra det, sådan ramar är överlägsna (tävlingas-)CX-ramar som pendlingscyklar.

Plats, och fästen, för skärmar och samtidigt feta däck krävs oxå enl mig.
Skivbromsar är bra, men det bör då kombineras med navväxel och heltäckande kedjeskydd, och då undrar jag om det är en racer eller ens en CX längre...

Stampe skrev:
> Den enda nackdelen
> jag ser med racer är bromsverkan, främst pga att
> det är så lite anläggningsyta mot asfalten på
> racerdäck.

Du behöver endera skaffa bättre bromsar/bromsklossar eller träna på din bromsteknik.
Med alla moderna racerbromsar jag har provat går det att utan större problem bromsa såpass hårt att bakhjulet lättar från marken.
Men då krävs det att man inte är 'rädd' för att använda frambromsen.
När man kör fort/hårt nedför i tex serpentiner går det inte att använda öht, bara man nusddar handtaget låser bakhjulet och då kan det gå riktigt illa...

/Håkan

Pendla på en racer
Triloc skrev:

> Passar på att fråga om en annan sak också.
> Någon som känner till fler sidor i stil med
> fixedgeargallery.com?
> Behöver lite cykelinspiration =).
> Har för mig det fanns fler liknande sidor med
> cyklar som inte var fixed
>

Velospace har visserligen många fixies men även andra.
http://velospace.org/

Japanska Pedalmaffias Bike Check One Two är väl också mkt fixies men lite annat också:
http://www.pedalmafia.com/bikecheck

Pendla på en racer
Triloc skrev:

> Det börjar bli dags att hitta en ny arbetshäst
> eftersom cykeln jag pendlar på nu sjunger på
> sista versen.

Hm, hur menar du nu? En cykel tar ju inte slut bara så där. En cykel som verkligen sjunger på sista versen har börjat rosta så in i norden att det inte går att få loss varken vevlager eller styrlager, alternativt att hela cykeln har så konstiga dimensioner att det inte går att byta ut de slitdetaljer som så småningom måste bytas.

Pendla på en racer
Johan S skrev:
> Hm, hur menar du nu? En cykel tar ju inte slut
> bara så där. En cykel som verkligen sjunger på
> sista versen har börjat rosta så in i norden att
> det inte går att få loss varken vevlager eller
> styrlager, alternativt att hela cykeln har så
> konstiga dimensioner att det inte går att byta ut
> de slitdetaljer som så småningom måste bytas.

Summan av att köpa lösa delar kan mycket väl närma sig priset för en komplett ny cykel. Och köper man en ny kan man ha den gamla som reservcykel (om man inte säljer den).

Jag har också funderat lite på en cross, men det är ont on såna med skivbromsar.

Pendla på en racer
folk har klarat sig utan skivbromsar i hundra år.. en cx med skivbromsar är ingen cx, det är en mtb med bockstyre och smala däck..

Pendla på en racer
Jag pendlade ett tag med min räser in till Vasastan i Stockholm från Nacka. Jag slutade eftersom det kändes som att cykeln skulle gå sönder då kvaliteten på vägarna i Stockholm är att jämföra med någon bananrepublik, alltså massor av hål, vassa skarvar, halvfärdiga gatuarbeten och röda trafikljus. Dessutom brukar man i min hemkommun sopa gruset från vägar och cykelbanor lagom till midsommar...
En CX tror jag skulle vara en vettigare pendlarcykel i Stockholm men du kanske bor på ett bättre ställe :-))

Pendla på en racer
Det är rätt mycket folk klarat sig utan i hundra år men som vi uppskattar idag.

Hade inte tävlingsbestämmelserna för cyclocross varit så inskränkta hade det funnits massor med crosscyklar med skivbroms. Undrar varför? Om det varit tillåtet men fungerat dåligt skulle ju ingen använda det ändå. Fungerar det för bra? Skall det vara lite onödigt svårt och elitistiskt?

Och vad är det för fel på att vilja ha bockstyre OCH skivbroms OCh smalare däck än en MTB? Vad hände med valfriheten?

Pendla på en racer
Sprockets skrev:

Summan av att köpa lösa delar kan mycket väl
> närma sig priset för en komplett ny cykel. Och
> köper man en ny kan man ha den gamla som
> reservcykel (om man inte säljer den).

Formulerade mig lite starkt kanske men det var det jag menade...

Cykeln används i princip uteslutande i stadsmiljö och på asfalterade cykelvägar så det är inget terrängvansinne jag utsätter hojen för.
Men är landsvägshojar i allmänhet mera känsliga för salt, grus och skit än ex hybridhojar som oftast används till att pendla med?

Har iofs funderat på att skaffa en fixed eller singlespeed för att minimera utgifter på underhållet då det som sagt inte är någon marathon sträcka jag pendlar.
På så sätt kan jag få mitt bockstyre samtidigt =)

Tack för länkarna förresten!

Senast redigerad av en moderator:
Pendla på en racer
to sprockets:
Skulle uci tillåta skivbromsar på cx så skulle skillnaden mellan en crosscountry och cx bli betydligt mindre.

I min mening så är en stor del av cx att det ska vara jävligt och dant. Även om inte skivbromsar skulle sabba sporten helt så skulle det iallafall innebära att en spik sätts i cx redan byggda kista.

Pendla på en racer
Kör med racern ibland på sommaren. Men eftersom att jag är alergisk mot tunga ryggsäckar med ombyteskläder i kräver det att jag har kläder hängande på jobbet och bara har plånbok och lunchmackor i ryggan. Annars kör jag MTB eller en touringhoj som har plats för cykelväskor.

Tillbaka
Topp