Pendla på Full-Suspension-cykel?

-****- sa:
kais01 sa:
'riktiga' mtb med 29 tums hjul blir snodda per omgående parkerade på gatan. ska man parkera där är det bättre köra med något buset inte vill ha. 26 hellre än 27,5. nackdelen på asfalt är precis noll.
Jo, men nu hade ts fokus växlat till en renodlad skogscykel och pendla på gamla HT:n....

Ibland svänger det snabbt! Men jo - har läst ikapp nu. 26" helstel är bra - fungerar utmärkt och ratas av huset.

Köpte denna åt frugan när hon fyllde 40
https://www.wiggle.com/vitus-escarpe-vr-mountain-bike-nx-eagle-2019/ Vitus Escarpe VR 29.

Screenshot_20191005_221804.jpg

Den är billig, har OK komponenter och modern geometri. (Jag har alltså sett cykeln live.... ;)). Ingen XC-raket, men en kul och kompetent stigcykel som gör att hon plötsligt har kul även på rotiga och branta stigar. Hon kör flera nivåer snabbare och hänger med.
Den kan förefalla tung på pappret (eller nätet) men det beror på att man har satt på väldigt rejäla däck (Bra för höst och hårdkörning, mindre bra allround) och ofattbart tunga slangar (inte bra för nåt). Jag bytte bakdäck mot ett lättare XC-däck och satte i tubeless (hjulen levererades tejpade och klara) vilket minskade vikten med 700 g. Klart kännbart.
I övrigt är cykeln väldigt kompetent, det enda jag känner att dom snålat på i onödan är att framaxeln inte har snabblås, men ett multitool med insex brukar jag ha med ändå.

Senast ändrad:
uppfattade att upplägget var att skrota ht:n och börja pendla på en fs som också skulle dubbla som bra skogscykel?

ville framhålla att det inte är några problem att pendla på en fs rent cykelmässigt.

men kan säga att förutom stöldrisk finns det en betydande nackdel i form av salt och slask och vad det gör med en påkostad drivlina. skulle hålla mig från konceptet mer än oro för själva fjädringen.

ett sätt kan ju vara att köpa en enklare fs, ramen är ofta samma som en dyrare och lättare cykel; sedan byta dit de lättare godbitarna från ht:n och köra ht:n som pendlare.

och slita dagligt på mellanmjölksgrejorna istället.

Tillbaka
Topp