Pendlarcykel ~13km

Maattiasf

Medlem
Pendlarcykel ~13km
Hej!
Har för tillfället en crosshybrid av märket Scott Sub cross 20 som jag cyklar till och från jobbet på.
Mina handleder är inget jättefan av mitt raka styre och känner rent generellt att cykeln känns ganska tung.

Har börjat kolla på gravelcyklar då de känns rimliga för mitt ändamål.
Har dock aldrig testat annat än en "vanlig" cykel. Men som jag förstått det lär jag inte ångra ett byte till en gravel?

Har tittat på bla Cannondale topstone 1 och Trek domane Al 5 som kandidater.

Så, från en relativt ny cykelpendlare, är jag inne på rätt spår? Är det något ni tycker jag bör tänka på vid köp av cykel? Har ni tips på andra liknande cyklar? Osv

Tack!

Pendlarcykel ~13km
Bockstyre är trevligt för handlederna och gör gott. Skall du skaffa ny cykel så se till att den tar skärmar med de däcken du vill ha.

Är du snål kan du säkert rädda nuvarande åt med bättre däck och barends. Antigen innanför eller utanför handtagen. Lite snik, men rätt utfört rätt bra. En mellanlösning kan vara Surlys nya styre som fungerar med vanliga reglage. https://surlybikes.com/blog/the_surly_corner_bar_dropbar_mountain_bike_handlebar

Pendlarcykel ~13km
Ska du pendla så se till att skaffa en hoj som du kan sätta riktigt bra skärmar på. Alltså inga små miniskärmar som man kan spänna på räserhojar som saknar skärmhål. Riktiga skärmar.

Din drivlina samt rygg/skor etc kommer tacka dig. ?

Pendlarcykel ~13km
Barends är snällt mot händerna. Jag har tourat långa turer och kört långa lopp med en hybridcykel med barends. Cyklar man mycket stadscykling skulle jag inte rekommendera bockstyre (då man får lite sämre ögonkontakt med övriga trafikanter).

Pendlarcykel ~13km
Bockstyre är trevligt för handlederna och gör gott. Skall du skaffa ny cykel så se till att den tar skärmar med de däcken du vill ha.

Är du snål kan du säkert rädda nuvarande åt med bättre däck och barends. Antigen innanför eller utanför handtagen. Lite snik, men rätt utfört rätt bra. En mellanlösning kan vara Surlys nya styre som fungerar med vanliga reglage. https://surlybikes.com/blog/the_surly_corner_bar_dropbar_mountain_bike_handlebar
Jag skulle själv inte klassa mig själv som snål när jag tittar på cyklar för +20k ?
Sätter du för mycket last på handlederna? Kan vara att du hänger på armarna, testa att aktivera bålen mer.
Mja, lite möjligtvis. Tror det handlar en del om bredden på styret också. Brukar hålla smalare och det går bättre, men då håller jag på växelreglagen i princip så det blir obekvämt av andra anledningar ?
Ska du pendla så se till att skaffa en hoj som du kan sätta riktigt bra skärmar på. Alltså inga små miniskärmar som man kan spänna på räserhojar som saknar skärmhål. Riktiga skärmar.

Din drivlina samt rygg/skor etc kommer tacka dig. ?
Skärmar kommer jag ha, därav har jag kollat på gravel istället för renodlad racer!
Barends är snällt mot händerna. Jag har tourat långa turer och kört långa lopp med en hybridcykel med barends. Cyklar man mycket stadscykling skulle jag inte rekommendera bockstyre (då man får lite sämre ögonkontakt med övriga trafikanter).
Just för händernas skull skulle säkert ett byte av styre/barends funka. Men vill gärna minska lite på känslan av den tunga cykeln. Men det kanske inte blir mycket lättare ändå? ?

Kommer inte cykla särskilt mycket stad, så bockstyre funkar från den synvinkeln iaf!

Pendlarcykel ~13km
Köp styre som @Bengt-re föreslår ovan, kläm dit ett par skärmar och bra stänklappar om de inte redan finns och använd cykeln till pendling. Om du kan få tag i en stel gaffel att ersätta den fjädrade du har får du en lättare och bättre cykel för ändamålet.
Sen kan du köpa en ny&bra cykel att köra långt och ha roligt med. 13 km en väg är inte särskilt lång pendlingsväg och att investera i nått nytt bara för den saken är inte lönt med tanke på den cykeln du redan har.

edit, ser dock att Surlys styre inte finns i handeln förrän i september nångång. Bar ends är väl då bästa alternativet om det brådskar. Det brukar det ju göra när det gäller cykeldelar… ?

Senast ändrad:
Pendlarcykel ~13km
Om du bara ser cykeln som ett pendlingsverktyg kan jag hålla med övriga om att det kanske räcker att uppgradera din Sub med stel gaffel och få ordning på styret, men om du har tankar på expandera cyklandet bortom pendlingsrutten kan det vara värt att köpa en lite roligare cykel...

Pendlar sen 2019 dagligen (bortsett senaste året :confused:) sparsamma ~14 km ToR genom Stockholm på en Canyon Grail. Tycker det funkar hur bra som helst med gravelcykelns bockstyre i stadsmiljö och har inte haft intresset eller utrymmet som motiverar att en pendlarcykel vid sidan om den roliga cykeln. En Grail AL6 är varken lyxigt stöldbegärlig eller dålig, funkar fint och med hydrauliska bromsar (rekommenderas!) och Tiagraväxlar är den tillräckligt bra för mig – både som pendlare och som tränings- och bikepackcykel. Jag har klarat mig OK med SKS Speedrocker (med förlängningar för att skydda lite mer) som jag monterar till höst och vår, men rejäla stänkor är förstås bättre om prio är funktion.

Dedikerad pendlar/fincykel har jag alltså inte, däremot tycker jag att det är trevligt att ha en vintercykel med dubbdäck och rejäla stänkor redo; till det har jag just nu en Bootzipper – när det blir halt ute uppskattar jag också flatbar. På det viset kan jag välja cykel efter underlag och slipper cykla dubbat hela vintern, något som egentligen behövs väldigt sällan här i Stockholm. Kan tänka mig att din Scott Sub skulle kunna göra ett utmärkt jobb som den tråkigare vinterpendlaren om det känns som ett intressant spår, kanske med en ny kolgaffel...

Senast ändrad:
Pendlarcykel ~13km
Min syn på pendlare: de ska vara tåliga, funktionella och se icke stöldbegärliga ut. Om tjuven inte vill ha den, är det en klar bonus. Den ska ha bra skärmar. Den behöver inte vara lätt (den används ju inte till rolig cykling). Den ska klara av dubbdäck. På vintern föredrar jag ett "rakt" styre för att lättare hantera snö/halka. På sommaren har jag ett touringstyre (den dubblerar som semestercykel) som är hemskt på vintern. Det finns många styren med olika sweep och ibland är det svårt att hitta rätt position för handlederna. Men det är bara att leta.

Pendlarcykel ~13km
Just för händernas skull skulle säkert ett byte av styre/barends funka. Men vill gärna minska lite på känslan av den tunga cykeln. Men det kanske inte blir mycket lättare ändå? ?

Kommer inte cykla särskilt mycket stad, så bockstyre funkar från den synvinkeln iaf!
Den här känslan är viktig för mig, även vid pendling och transportsträckor. Kan tycka att 13 km är mer än tillräckligt för att det ska vara skönt att slippa några kilon. Men andra i tråden håller ju inte med och har säkert lika rätt med sina perspektiv, så det bästa är väl om du kan ta dig till en cykelaffär och testa några modeller själv. Då känner du om det är en betydande skillnad eller kanske overkill för dina ändamål.

En lättare bockstyrecykel kan ju dessutom ge inspiration till att ta en gradvis längre väg från jobbet, sedan börja med helgrundor, sedan börja snegla i randonneurtrådarna på Happy...

Pendlarcykel ~13km
-1
En tung och tråkig cykel skulle göra att jag inte pendlade med den utan tog bussen. Det skall vara kul att cykla, även under pendlingen. Gärna med några avstickare/genvägar om tid medges.
Där är vi olika (och det är ju tillåtet). Jag tar omvägar med min pendlare ändå. Och jag kör rolig cykling med roligare cyklar. Pendling är pendling. Är det oplogat och motvind spelar cykeln ingen roll. Den ska ta mig till jobbet (och tillbaka) på bästa sätt. Tar tråkiga däck före punkteringar alla dagar i veckan.

Pendlarcykel ~13km
Jag velar rätt mycket på pendlare.

Fördel med en tung billig hybrid är att de är avsevärt säkrare i storstaden (enligt min högst personliga åsikt) och att det känns rätt bra att inte man har en för fin cykel i city.

Fördel med en gravel eller liknande är att de är betydligt snabbare och mera lättcyklade.

Träningseffekten bör det nog inte skilja så mycket mellan, möjligen större träningseffekt med hybriden för om jag skulle trycka på med samma effekt med en gravel skulle det sannolikt gå i snabbaste laget.

Just nu har jag en tung hybrid men började nästan gråta hur tung den kändes efter sommarens racercyklande, löjligt stor skillnad, ungefär dubbelt så tung och med feta däck.

Pendlarcykel ~13km
Jag velar rätt mycket på pendlare.

Fördel med en tung billig hybrid är att de är avsevärt säkrare i storstaden (enligt min högst personliga åsikt) och att det känns rätt bra att inte man har en för fin cykel i city.

Fördel med en gravel eller liknande är att de är betydligt snabbare och mera lättcyklade.

Träningseffekten bör det nog inte skilja så mycket mellan, möjligen större träningseffekt med hybriden för om jag skulle trycka på med samma effekt med en gravel skulle det sannolikt gå i snabbaste laget.

Just nu har jag en tung hybrid men började nästan gråta hur tung den kändes efter sommarens racercyklande, löjligt stor skillnad, ungefär dubbelt så tung och med feta däck.
Man kan ju ha något mellan blyrörsas med homogena däck och sprättig CF racer.

Min pendlare har halvrejäla däck och är halvtung. Rolig om än inte sprättig att cykla på. Trevlig.

Pendlarcykel ~13km
Pendling och träning 2 flugor i en smäll.

Bilagor

• 4140C901-23E2-4D7C-A4F5-7E5FE58F3DA7.jpeg
    4140C901-23E2-4D7C-A4F5-7E5FE58F3DA7.jpeg
    1.4 MB · Besök: 123
Pendlarcykel ~13km
Lite bättre däck har räddat mången tråkig cykel dessutom. Såg för något år sedan en damtralla med fina racerdäck. Någon som försökt iaf....
Jag är ganska immun mot tråkiga däck (W240 på vintern och Schwalbe Maraton på sommaren). När man rullar cykeln på golvet med vinterdäcken låter det: dunk, dunk, dunk. Men, de har bra grepp. Och de gör att de andra cyklarna blir lite roligare (utan att de blivit roligare).

Pendlarcykel ~13km
Jag är ganska immun mot tråkiga däck (W240 på vintern och Schwalbe Maraton på sommaren). När man rullar cykeln på golvet med vinterdäcken låter det: dunk, dunk, dunk. Men, de har bra grepp. Och de gör att de andra cyklarna blir lite roligare (utan att de blivit roligare).
Sant. Jag har världens hemskaste dubbdäck på vintern. Trögrullade och sladdriga, men greppar och får plats under skärmarna utan att packa fullt med snö. Inte roligt dock....

Pendlarcykel ~13km
Inte hundra på om vikt och rolig cykling är entydigt. Jag kör en Cresent August för kortare pendling upp till milen och för övriga ärenden. Jag är mycket förtjust i den cykeln. Man glider fram med glädje och värdighet (skulle dock inte beskriva den som lätt). På längre pendlarturer kör jag Sam Hillborne (som är lättare men dessvärre lite dyrare och finare). Sam Hillborn är cykeln i mitten på bilden flankerad av sommar respektive vinter touringcyklar.
20210809_173231.jpg

Pendlarcykel ~13km
Men, nu ska vi inte avskräcka från pendling. Seg vinterpendling ger starka ben och pannben!
Finns även viss tjusning att obehindrat ta sig fram på ishala cykelvägar. Där gående kanar eller pulsar i plogvallen vid sidan av. Gnistrande sol uppgång med iskristall halo på morgonen är inte dumt det heller. Kör man mycket cykelväg (med få cyklister) så slipper man att plinga om man har dubb (och folk väjer åt rätt håll). Vissa år har jag haft dubb till midsommar.

Pendlarcykel ~13km
Vintercykling och köra festive 500 (på riktigt ute) är lite skoj dock!

Bilagor

• 20171224_070328.jpg
    20171224_070328.jpg
    492.2 KB · Besök: 87
  • 20171226_142752.jpg
    20171226_142752.jpg
    343.7 KB · Besök: 93
  • 20171225_135242.jpg
    20171225_135242.jpg
    947.8 KB · Besök: 86
  • 20171229_140040.jpg
    20171229_140040.jpg
    658.2 KB · Besök: 96
Pendlarcykel ~13km
Nu känner jag mig som en väldigt ouppfostrad man här. Frågar om tips men gör ändå som jag hade tänkt från början.
Kom nämligen ut en Topstone 1 2021 på blocket för 17k inklusive pedaler, skärmar, väskor osv så jag slog till!

Blev 2 mil hem och det kändes lättare än när jag kört kortare 4km sträckor med min nuvarande, så det känns ändå som ett bra val! Och det var tamejfan kul att cykla också så längre turer är nog inte omöjligt ändå!

Jag är dock tacksam för forumet och dess medlemmar, har lärt mig mycket när jag surfat runt här! ?

Pendlarcykel ~13km
Nu känner jag mig som en väldigt ouppfostrad man här. Frågar om tips men gör ändå som jag hade tänkt från början.
Kom nämligen ut en Topstone 1 2021 på blocket för 17k inklusive pedaler, skärmar, väskor osv så jag slog till!

Blev 2 mil hem och det kändes lättare än när jag kört kortare 4km sträckor med min nuvarande, så det känns ändå som ett bra val! Och det var tamejfan kul att cykla också så längre turer är nog inte omöjligt ändå!

Jag är dock tacksam för forumet och dess medlemmar, har lärt mig mycket när jag surfat runt här! ?
Sen är vi lite tjötiga rigida surgubbar ibland, men lycka till! Vi tycker ibland lite väl filtrerat av våra egna uppfattningar. Kul att du blev nöjd!

Tillbaka
Topp