Pendlarcykel till syrran

Antracith

Medlem
Pendlarcykel till syrran
Systern min den yngre vill börja pendla till jobbet, ca 2 mil. Sedan tidigare bara cyklat på damcyklar men vill nu spendera ca 6k på något bättre för pendling/vardagscykling. Atletiskt byggd.
Racer känns lite väl extremt och inte så lämpligt för annat. Hybrid skulle kanske va nått, men tänker att hon inte ska ha nån dämpare, den kommer ändå aldrig servas. En CX kanske?

Vad skulle ni rekommendera?

Pendlarcykel till syrran
En typ CX fast med skärmar. Det hade varit mitt väl, men alla gillar inte krullstyre och det blir ofta lite dyrare också eftersom STI reglage rent allmänt är lite dyrare.

Eller

En hybrid med stel gaffel och med lite sportigare sittställning, lite smalare och lägre monterat styre och små barends. Fungerar riktigt bra

Bilagor

• specialized_2017_specialized_sirrus_elite (2).jpg
    specialized_2017_specialized_sirrus_elite (2).jpg
    81.9 KB · Besök: 27
Pendlarcykel till syrran
Bengt-re sa:
En typ CX fast med skärmar. Det hade varit mitt väl, men alla gillar inte krullstyre och det blir ofta lite dyrare också eftersom STI reglage rent allmänt är lite dyrare.

Eller

En hybrid med stel gaffel och med lite sportigare sittställning, lite smalare och lägre monterat styre och små barends. Fungerar riktigt bra

Oh, men det kanske vore nått, en stel hybrid :)

Pendlarcykel till syrran
Ja men det var ju till hans syrra haha, man vill ju att syrran ska kunna bromsa i trafiken...

Det är ju noll bromskraft med fälgbroms vissa dagar, speciellt om vädret växlar runt nollan. Jag har fått lägga hela ekipaget ner på backen/snön mer än gång på vintern framför rödljus (alltså cykla som en tok och sen "slänga" sig på backen). Att hålla rent fälgar och bromsklotsar på en pendlingshoj är ju rätt skönt att slippa också.

Pendlarcykel till syrran
Bengt-re sa:
Murdock sa:
Det är svårt att hitta hydrauliska skivbromsar på detta prisspann. Se om ni kan hitta en rabattkupong på denna:

https://m.bikester.se/kona-esatto-fast-hybridcykel-gra-877710.html

Edit: tyvärr bara 56a kvar.

Hydrauliska skivbromsat är inget man vill ha vid vinterpendling ändå. Skiten tål inte kyla och sopsaltare.

Mnjaa, min pendlare med hydrauliska skivbromsar är nu på god väg in i sin femte vinter utan annat än något bromsklossbyte och ett bromsvätskebyte.
Kan ju förstås bero på att det vita på marken här i Malmö i regel är salt och inte snö.

Pendlarcykel till syrran
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Murdock sa:
Det är svårt att hitta hydrauliska skivbromsar på detta prisspann. Se om ni kan hitta en rabattkupong på denna:

Hydrauliska skivbromsat är inget man vill ha vid vinterpendling ändå. Skiten tål inte kyla och sopsaltare.

Mnjaa, min pendlare med hydrauliska skivbromsar är nu på god väg in i sin femte vinter utan annat än något bromsklossbyte och ett bromsvätskebyte.
Kan ju förstås bero på att det vita på marken här i Malmö i regel är salt och inte snö.

Går kanske bättre med något annat än shimanos, men deras ok tål banne mig inte salt. Kärvar ihop, fastnar, är tröga och börjar läcka. Skräp kort och gott även om de fungerar bra och är trevliga till dess de går sönder.

Pendlarcykel till syrran
Att ha roligt på cykel är väl en balansgång mellan obegåvning och kalkylerad skicklighet...
Problemet är inte heller så mycket tokeriet som att få ner hastigheten lika snabbt som man brukar.
Prova att köra valfritt DH spår i snö med fälgbroms och se hur lätt det är att kontrollera farten. På retro hoj har man ibland turen med bromsar som funkar i 100 meter.

Pendlarcykel till syrran
Bengt-re sa:
Går kanske bättre med något annat än shimanos, men deras ok tål banne mig inte salt. Kärvar ihop, fastnar, är tröga och börjar läcka. Skräp kort och gott även om de fungerar bra och är trevliga till dess de går sönder.
Hur många exemplar har du provat? :-)
Jag delar för övrigt Pfaffs problemfria erfarenheter av Shimano i saltmättat väglag.

Pendlarcykel till syrran
Örjan Lax sa:
Bengt-re sa:
Hur många exemplar har du provat? :-)
Jag delar för övrigt Pfaffs problemfria erfarenheter av Shimano i saltmättat väglag.

Fyra (fast ett av dem läckte på sommaren så det räknas kanske inte som saltdödat) ok har jag bytt. På samma tid och 4 gånger så många vintermil 0 mekaniska ok. Säger inte att annat än de är mysiga när de fungerar. Tyvärr så är det ett kortvarigt nöje.

Senast ändrad:
Pendlarcykel till syrran
Enig med Bengt-re, jag byter ok efter varje vinter. I feb-mars börjar dom krångla och till slut ger jag upp och byter. Bak ger upp först. Fram till strulet är dom dock oerhört bra. Mekaniska är sämre, frös fast och krävde konstant justering av oket.

Det är en slitdel som byts liksom kedja, kassett ock klossar mm.

Pendlarcykel till syrran
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Murdock sa:

Det sitter Shimano med något nummer på min pendlare men det skall medges att saltslask inte förekommer i månader i följd här i djupa södern utan rätt sporadiskt. Salt finns det däremot gott om men oken är inte inbäddade i motsvarigheten till den härliga stockholmska bruna sörjan särskilt ofta. :-)

Pendlarcykel till syrran
konken sa:
Det är ju noll bromskraft med fälgbroms vissa dagar, speciellt om vädret växlar runt nollan.
konken sa:
Att hålla rent fälgar och bromsklotsar på en pendlingshoj är ju rätt skönt att slippa också.

Fördelen med rullbroms: minimalt underhåll, och fullständig avsaknad av bromsprestanda oavsett årstid och väder – inga överraskningar kring hur de kommer att bete sig.

Pendlarcykel till syrran
jokke sa:
konken sa:
Det är ju noll bromskraft med fälgbroms vissa dagar, speciellt om vädret växlar runt nollan.
konken sa:
Att hålla rent fälgar och bromsklotsar på en pendlingshoj är ju rätt skönt att slippa också.

Fördelen med rullbroms: minimalt underhåll, och fullständig avsaknad av bromsprestanda oavsett årstid och väder – inga överraskningar kring hur de kommer att bete sig.

Jag har rullbroms fram på sommarpendlaren som gått åtta år nu. Oservad sen dess funkar den fortfarande likadant som vid inköp (dvs. halvdan men pålitlig bromseffekt).

Lyckad pendlarlösning i praktiken för oss som kortpendlar utan elitpendlarambitioner! #åsikt

Pendlarcykel till syrran
nisseson sa:
Lyckad pendlarlösning i praktiken för oss som kortpendlar utan elitpendlarambitioner! #åsikt

Fullständigt medhåll; jag har själv (på året-runt-varje-dag-pendlare) rullbroms fram av nämnda anledning(ar), samt fotbroms bak för att kunna eliminera en vajer som kan frysa och trilskas. Därtill Nexus 7 som är billigt och enkelt att byta slitdelar på (och ersätta när det väl behövs) jämte minimalt behov av TLC.

Tillbaka
Topp