Pendlarhoj Canyon 8.0s eller 9.0s

Nybb67

Ny medlem
Jag har varit här tidigare och frågat om råd (och även fått råd) men kan inte bestämma mig.
Funderar på antingen Canyon Inflite 8.0s eller 9.0s, eller Cannondales CAADX 105.

Blir man klassad som dum i huvudet om man köper en 9.0s och kör året runt? En polare tyckte att det var onödigt att slänga ut 17000 kr på en cykel som slits på vinter/saltade vägar. Jag har ju t o m läst de som klassat folk som kör med 105:or som idioter.

Jag hade velat ha hydralbromsar och det finns ju bara på 9.0.

Har idag en Merida CX3 som är 3.5 år gammal, som funkat bra men som är ganska sliten nu.

Både 8.0s och 9.0s är extremt snygga, snyggare än mitt 3:e val, Cannondale CAADX 105 DISC.

Vad tycker ni? Är jag en idiot som köper 9.0s?

Som vanligt är jag tacksam för hjälp i mitt val.

Lite väl fin cykel för att ha som pendlare tänker jag, men har du råd och vill så varför inte? Shimano hydrualbromsar har dock tveksamt rykte i kyla - löst eller inte?

Canyon Inflite 9 är läcker, men.... som pendlare hade jag som sagt valt något billigare och enklare.

Isf fall är jag en idot, fast en glad sådan :-)
Kör blandat 105 & Ultegra, båda gruppernas komponenter är så (förhållandevis) billiga. Iaf om man ser till de delar som slits av salt & skitväder. Och ska man pendla året runt tycker jag att man är värd lite Premium. Men högre än Ultegra skulle nog inte jag personligen gå.

(skulle gärna pendla på Di2 & hydraliska skivbromsar & skulle nog kunna sträcka mig dit om cykeln kunde låsas in säkert)

jag har också siktat in mig på Inflite 9.0S! ser mycket trevlig ut. om det är värt pengarna kan bara du själv bedöma, ju oftare och längre man cyklar är det trevligt med bra grejor. själv har jag nästan 5 mil t.o.r och cyklar 2 - 3 gånger i veckan när det är barmark och plusgrader.

är 5800 grupper kompatibel med 6800 gruppen? om det är så kan man ju ta kedja och kassett från den billagare 5800 gruppen när det är dags för byte!

själv fundera jag på vilken sadelstolpe jag skall välja? och vilken storlek ligger precis mellan small och medium.

På canyons hemsida står det att den är tillgänglig v46. Hur trovärdigt är detta, läste på ett annat forum att leveranserna är försenade till nästa år.

Men hallå?
Vad du vill lägga på din pendlarcykel är inte iq betingat. Du kommer samma sträcka för 1000 kronor, får samma cykelkänsla för 10 tusen, men att åka till jobbet på sin älskling är en annan dimension.

Vad du tycker ger den känslan är din sak. Varför skulle du bry dig om tillrop på happy?

Senast ändrad:
Nybb67 skrev:
-------------------------------------------------------
> Oj! Detta svar hade jag inte förväntat mig. Hade
> mer tänkt mig "idiot" "kapitalförstörare" mm
> :-)
>
> Tack!

Om du verkligen kommer använda cykeln är det aldrig kapitalförstöring. om den kommer stå längs in i förrådet nästa sommar då kan vi snacka kapitalförstöring.

Och att lägga 17kkr på en cykel som man har i tre år är ju fortfarande klart bättre värdeminskning än en ny bil. Finns många sätt att räkna och tänka på, men vill du och har råd så go for it!

Happymtb, Sveriges trevligaste cykelforum! Ja, det verkar ju stämma. :-)
Är normalt van vid att man får nedlåtande kommentarar på andra forum.

Jag tänkte mig väl kanske att Ultegra, som är finare modeller än 105, och Tiagra som jag har idag, kanske är mer tåliga delar än finmekaniken i Ultegra. Men det stämmer kanske inte.

Det blir mest lättare och växlar lite smidigare med högre grupper. Håller man rent, väljusterat, väloljat och har bra fräsha vajrar och höljen fungerar dock alla grupper väl

Bengt-re skrev:
> Det blir mest lättare och växlar lite smidigare
> med högre grupper. Håller man rent,
> väljusterat, väloljat och har bra fräsha vajrar
> och höljen fungerar dock alla grupper väl

+1

Tänkte nu beställa en Inflite 9.0s men då får man ju fler val.....:-(

Vilken utväxling ska man ha??? Vad vet jag, behöver återingen hjälp av er kunniga.

11-28 För kuperad terräng. Denna går ju bort
11-23 För tävlingscyklister. Denna går ju kanske bort men det kanske går fortare :-)
11-25 mångsidig utväxling. Denna kanske?
12-25 mångsidig utväxling. Eller då denna?

Vet inte vad jag har idag. Vad bör jag välja som stadspendlare, inga direkta backar att skryta med.

Och sadelstolpe?
och CANYON BIKEGUARD? Är det bra? Antar det men...?

Alla dessa val......suck....när jag äntligen har bestämt mig.

Senast ändrad:
Nybb67 skrev:
> 11-28 För kuperad terräng. Denna går ju bort

Själv ser jag ingen större anledning att inte köra 11-28T faktiskt. Med dagens 11-delade grupper får du ju samma steg mellan växlarna på en sådan som en 10-delad 11-25T plus en ytterligare lättare växel och det är absolut tillräckligt tätt för mig.

Nybb67 skrev:
> och CANYON BIKEGUARD? Är det bra? Antar det
> men...?

Med tanke på att det inte går att välja bort och du knappast vill låta UPS slänga in hojen i bilen löst utan skyddande låda är det väl ingenting att ens fundera på?!

Eftersom du låter osäker är det bäst med 11-28t. Tätt där det behövs och lätt botten ifall du vill cykla branta backar.

Man blir klassad som dum i huvudet om man inte cyklar. Så skaffa dig en cykel som du själv känner dig nöjd med. En cykel som du gillar blir också mer använd. Bättre bromsar gör dessutom att du vågar öka farten lite. Skulle rekommendera att skaffa kinakolfälgar och ha som pendlarfälg, varför inte köra kolfiber nu när man kan :)

Kol tål dessutom salt, alufälgar gör det inte.

Senast ändrad:
Jag tycker att alla Shimano:s 11-delade kassetter är för glesa.
Om du vill skademinimera; beställ cykeln med 12-25 och när du har tröttnat på den kassetten, köp en BBB eller Miche kassett.

Så, nu är den äntligen beställt. Det blev 11-28 enligt flera andra rekomendationer. Lite lagon inför julen, VECKA 48 står det nu :-(

Nybb67 skrev:
> Så, nu är den äntligen beställt. Det blev
> 11-28 enligt flera andra rekommendationer...

Ett utmärkt val! (om man skall cykla i Alperna)

Hoppas du blir nöjd med cykeln.
Med en 11-28 kassett hade jag valt ett 46-tänders drev som största,
särskilt på en pendlarcykel. Men jag är inte du.
http://www.gear-calculator.com/#

Canyon Inflite 9.0 (dvs modellen utan S) är en av 11 CXar som är testade i Tour
11/2014
T_f64d0640c8.jpg

Testet finns inte på nätet, men hela tidningen går att köpa som digital e-tidning, här.

Om tyskan skulle vara ett problem finns testet översatt till engelska i likaså digitala e-tidningen
Tour International 8/2014 för 2,59 €.

/Håkan

Håkan, du dyker upp i varje tråd. En riktig forumräv :-)

Tack för tipset ändå, men nu när man beställt den vill man ju inte se om det är något negativt med den.

Det sitter 52/36 klingor som standard på den.

Kan du utveckla varför du skulle välja en 46 klinga?

Nybb67 skrev:
> Tack för tipset ändå, men nu när man beställt
> den vill man ju inte se om det är något negativt
> med den.

OK
Det är ju ändå ett test av tävlingsCXar, kanske inte riktigt intressant för dig?

<REDIGERAT>

Ett Tour-test av Canyon Inflite AL 8.0 S 2014 finns att läsa här:
http://www.tour-magazin.de/technik/...einzeltest-canyon-inflite-al-80-s/a29755.html

</REDIGERAT>

> Det sitter 52/36 klingor som standard på den.
>
> Kan du utveckla varför du skulle välja en 46
> klinga?

52-11 är en onödigt tung utväxling, åtminstone på en pendlarcykel och enl mig,
och "hoppet" 52 <=> 36 är onödigt stort jmf med 46 <=> 36, även det enl mig.
Men jämför själv: http://www.gear-calculator.com/#KB=...25,28&GT2=DERS&UF2=2130&TF=90&UF=2130&SL=2.55

/Håkan

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp