Pendlarhoj med internväxling och skivbroms - utkast utan kläder

Daner

Aktiv medlem
Har har vi ett första försök som byggdes ihop på nolltid för att kunna visas på Cykelmässan i Sollentuna. Ett stort tack till Phil för allt slit.

DSC03316.jpg

DSC03319.jpg

Färgen på produktionsmodeller blir troligen en tråkig mörk grå. Målsättningen är att cykeln ska vara så anonym som möjlig för att inte dra uppmarksamhet från tjuvar.

Dels av samma anledning ska ett vanligt styrlager användas istället för WTB GG. GG är värdelös om man inte spruta in mer fett då och då, och jag vill att cykeln ska vara så underhållsfri som möjligt.

Skärmarna blir speciella full-coverage modeller som är 65mm breda från SKS, men de har inte kommit ännu. Funderar på att inkludera dem här som standard:

img_3353.jpg

Fortfarande osäkert om vilken konfiguration av packethållare jag vill ha, men jag har flera idéer som ska testas.

Styret blev en ganska vanlig OS riser från WTB eftersom jag hade den på lager, men jag ska prova flera andra också. Mary, Albatross och Noah's Arc står högt på listan.

Måste också komplettera cykeln med en lämpligt framlampa. Helt absurd att montera en generatornav utan en lampa, eller hur? Det blir troligtvis en B&M Lumotec Oval Sensor Plus, med standlight funktion (lampan förblir tänd en stund även om man stannar):
171.jpg

Jag har lust att prova en Brooks Flyer (fjädrad) sadel med Aged Leather på den, bara för att se hur skön det kan bli att glida över kullarstenar som en gammal Cadillac, men det blir lite väl tung, flashig och dyr för production. Kanske en B17, men mest troligt någonting billig och inte helt fel från WTB. Målkunden vet vad han/hon vill ha och vill inte slösa pengar på en alltför dyr sadel bara för att den passar min rumpa.

Samma sak med pedalerna. Meningen är att den här ska bli en bra cykel för den som vet vad kvalitet är, men som behöver någonting som man kan cykla in till stan med utan att behöver byta klädseln eller skor. Det blir troligtvis vanliga flatties som inte kostar för mycket, men som har möjligheten att kompletteras med clips eller Power Straps vid behov. Den som vill kan byta till vad de vill utan att ha slösat för mycket pengar på någonting som matchar inte deras behov.

När det gäller däck ska jag prova ett tag med de största Big Apples och de största Marathon XR (50-622, som är drygt 200g lättare per däck än 60-622 B.A.). Jag lovar också att gör allt jag kan för att få Nokian att tillverka deras Hakka 294 i en 29'er version. Innan den får stänkskärmar kommer jag att montera NanoRaptors på den för att prova lite på stig också. Kanske ber Tobias att visa mig SSWC banan eftersom jag var för uppptagen med andra saker att uppleva den under tävlingsdagan. Undrar om Skeppshult har lust att gör en pendlarhoj shootout därute? ;)

Senast redigerad av en moderator:
Nu börjar det likna nåt. Ska bli spännande att den helt färdig.
Vad beräknas den kosta till kund?
/J

Coolt, fundera oxå över alternativ till pakethållare för de som har barnstol bak. Frontlastare finns det väl som fungerar hyfsat?

Denna hoj har vunnit designpriser i Tyskland och på Eurobike:

bike_52.jpg

Priset i Sverige för en Storck Multitask med Alfine-gruppo skulle bli runt 13500:- utan skärmar eller packethållaren. Vi satsar på en pris under 15000:-

Vår ram har utrymme för 2.4 däck. Storck ser ut att har 2.0 Big Apples monterad.

Vår ram har bättre geometri för den som är van med en kvalitetscykel (MTB eller racer).

Vår cykel har mycket mindre chans av toe overlap, särskilt med skärmar monterade.

Vår ram är lite tyngre, men troligtvis mer slitstark med lite mer följsam karakter, med geometri som tillåter montering av dämpargaffel vid behov.

Vår fälger är både lättare och bredare (Salsa Delgado Disc 29er v. Mavic A317).

Vår cykel kommer att säljas med skärmar. De enda full-coverage skärmar som fungerar med 60-622 Big Apples säljs enbart som OEM inom Tyskland (än så länge) så det blir väldigt svårt för den som köper en Multitask att eftermonterar skärmar.

Jag tycker att vår cykel kommer att bli ett klart bättre val för vår målgrupp än den från Storck. Jag har inte sett vad Cannondale och andra kommer att göra med Alfine, men när man tänker på att gruppen med skärm och framlampa kommer att kosta mer än LX, och att jag kommer att köpa gruppen här i Sverige istället för i Tyskland eller Asien, det blir omöjligt att sänka priset mer än så.

Åh vilken fin form på den översta påminner om instigator, kobe-ti och litespeed.
Coolers hoj!

Jag kan meddela att biltemas skärmar passar på big apple 2.35 om man hjälper till lite med en varmluftspistol.

finns big apple 2.35 för 29?

Biltema har haft skärmar för 28tumscyklar iaf, det borde gå att modda dem med med en varmluftspistol. Inget för en serieproducerad hoj men iaf.

rikard: Ingen aning om big apple 2.35 finns för 29". Jag fick uppfattningen att Daner snackade om en 29" hoj därav frågan om biltema hade 29"-skärmar. Han skriver att han skall ha 60-622 Big Apples på sin så om jag inte fattat fel är väl 622 = 29"

Den cykeln såg väldigt fin ut faktiskt. även om inte gillar gaffeln så mycket, vad är det för någon? kommer den utan v-bromsfästena eller blir det något man måste leva med? annars var den som sagt väldigt fin, gillar ramen skarpt för det ändamålet.

Smala slicks och racerskärmar på bara så och bredare på vintern. (:

jo 622 är 28 tum.. men med mtb däck så blir det 29 tum. Ja, så resonerar man i alla fall. Same same but different

Rippa har rätt att 60-622 är lika med 28 x 2.35. De allra flesta som kör med Big Apple (eller Schwalbes lättare, snabbare variant SuperMoto) kör med 60-559 / 26 x 2.35 variant. Det finns ett flertal 65mm skärmar som fungerar med dem, men väldigt få (bara 2 st. som jag har kunnat hitta i 2 år) som är rätt storlek för marknadens största 622/28" däck. De från SKS är i plast och har deras välkänd monteringssystem. De som Skeppshult använder är i stål, väger för mycket för min smak och monteringssystemet är väldigt svåranpassad till skivbroms.

Gaffeln kommer från samma fabrik och företag som ramen. Den är lite tyngre än vad jag hade hoppats, men den är lättare än motsvarande modell från Surly och tillräckligt billigt att den som vill kan byta ut den mot en Reba eller annan 29er dämpargaffel eller Pace RC29 utan att känna som de har redan investerat för mycket i standardgaffeln. V-broms fästen kanske kommer att användas som fäste till en packethållare och belysningen fram, så det är inte helt fel att ha dem kvar trots att de kommer inte att användas som bromsfäste.

Den är verkligen jättesnygg. Synd bara att den stod framför en färgglad affisch i Shimano-montern på Mässan så det gick inte att ta en bild av den. Det här är en cykel som alla borde ha, oavsett hur många cyklar man redan har. Den kommer att bli ännu bättre i grått.

Daner skrev:
-------------------------------------------------------
> Fortfarande osäkert om vilken konfiguration av
> packethållare jag vill ha, men jag har flera
> idéer som ska testas.

Jag råkade träffa på två holländska pendlar-cyklar för ett tag sen som var utrustade med lowrider och lite annat jox från http://www.tubus.net/ Jag har ingen koll på vad som är optimal konfiguration men de verkar ha mycket skoj prylar på sina websidor iallafall (bl.a. en lowrider som uppges funka med dämpad framgaffel).

Ser lovande ut, jag skulle nog vilja ha smalare däck på sommaren och antagligen dubbdäck på vintern. Har dock aldrig provat 28" dubbdäck så jag vet inte vad som är lämpligt. Hur står sig en Kona P2 29er disc framgaffel pris och viktmässigt? Kanske ser skumt ut med rak framgaffel på cykeln.

-Palle

Man kan naturligtvis montera nästan vilka 622 (aka 28" och 700c) däck som helst på den för att få ner vikten eller för att få bättre fäste på grus eller snö, men poangen med att bygga prototyp nr. 1 med Biggest Apples är att se till att skärmarna och packethållare passar med dem.

Jag har tagit kontakt med tillverkaren av ram och gaffel för att fråga om följande ändringar i design:

1) Mount double open hose guides at the three locations under the top tube instead of the triple cable guides/stops.

2) Mount open hose guides on the underside of the right seat stay instead of the cable stops.

3) Use a 68 mm bottom bracket shell (Alfine is only available with 68 mm crank sizing.)

4) Provide additional relief on the outer portion of the driveside chainstay to allow clearance for the Alfine 39t chainring.

5) Add rack mount eyelets on the upper seatstays.

6) Do not include the seat tube cable stop.

We are also interested in the possiblity of including a pre-mounted Tange headset (preferably the most durable available) and a rigid fork with this frame. The 29er MTB fork that Merry Sales/IRD has available is an option, but my preference would be one using identical tubing and dimensions but with the following modifications:

1) Forward-facing dropouts to eliminate the chance of the axle coming out as a result of disc-brake induced torque.

2) Double eyelets at the dropout (one in front, one behind)

3) Disc-only brake mount

We would like the finish for the frame and fork to be a dark metallic silver with no decals whatsoever. Our extreme winter environment and the widespread use of road salt in Sweden requires the most durable finish possible, so please advise regarding options for this.

If your company can provide any form of internal rustproofing prior to delivery we are interested in this option.

Ser mycket mycket bra ut. Kombinationen av alla egenskaper blir precis som jag själv tycker en brukscykel borde vara. Men hur är det med styrhöjden? Även med de distanser som är på bilden ser det väl lågt ut för att vara bekvämt för en brukscyklist. Reglerbar styrstam? Är det orimligt att kunna få upp styret upp till en decimeter ovanför sadeln?

Jag har kollat igenom lowridersortimentet under sommaren och kommit fram till att det nog är surlys nice rack som är den mest flexibla frampakethållaren. Lite dyr men inte så mycket dyrare än tubus. Förmodligen blir den billigare i bulk.

Med ett nice rack på framgaffeln så behöver man ingen pakethållare alls bak utan kan ha barnstol (eller extracycle) utan bekymmer. Nice rack borde vara kompatibelt med de flesta cykelkorgar också.

Bilden är lite missvisande eftersom styrhöjden är ungefär samma som sadeln med en 400 mm sadelstolpe så högt det går och den vändbara styrstammen vänd så att den pekar nedåt. Ramen i frågan är det minsta som kommer att erbjudas. När man kombinera alla 3 faktorer kommer man fram till att det kommer inte att vara problem att ha händerna en bra bit högre än sadeln. En decimeter är lite mer än vad jag hade tänkt mig, men en bra bit högre eller lite lägre än sadeln kommer troligtvis inte att bli problem för de flesta som är längre än 165 cm.

Ser riktigt fint ut! Priset verkar tyvärr bli lite i högsta laget...

Tankar:
Påsvetsad sadelklämma (tänk Moots, tänkt skruv)

410mm långa sadelstolpar, är inte Thomson rätt dyrt?

Hur mycket energi försvinner i navet?

"Bara" ziptiez för att fästa heldragna höljen hade vart att föredra, snyggare, billigare, bättre om man vill köra SS.

Hur mycket underhåll och problem förvinner i navet? ;)

Ju mer jag tittar på cykeln, desto mer gillar jag den. Den är en pärla helt enkelt. Hoppas folk får upp ögonen för den.

Fredrik -

Påsvetsad sadelklämma tycker jag mycket om, men det är dyrare än eftermonterade alternativet och ger inte samma möjlighet att välja mellan snabbkoppling, vanlig insex och anti-theft varianter.

Sadelstolpen på prototypen är en Oval 27.2 x 400 som jag hade liggande. Jag slits lite mellan viljan att hålla priset så lågt som möjligt och viljan att bygga den med komponenter som är så underhållsfria som möjligt. Om det blir Thomson sadelstolpe och styrstam på produktionsmodellen så blir det utan loggor för att vara så anonymt som möjligt, och när man beställer 50 st. i taget som OEM blir skillnaden i slutpriset mellan Thomson och andra bara några hundralappar. Jag tycker att det är värt det.

Navet sägs vara den mest trampeffektiva internväxlade nav Shimano har någonsin byggt. Jag kan inte säga om det är bättre eller sämre än de från andra tillverkare, men den är inte lika tung och dyr som en Speedhub och den tar skivbroms.

I brevet som jag klistrade in ovan ser man att jag har frågat efter "open hose guides" istället för cable guides/stops. Då blir det precis som du hade tänkt.

--

En fråga till alla:

Hur viktigt är val av fälg till er? Jag vill att det ska bli en skivbromsfälg eftersom jag anser att de kan byggas med en bättre styrka/vikt förhållande. Jag valde just Salsa Delgado Disc 29er eftersom det finns ingenting på marknaden som är i närheten av att vara lika bred som är i närheten av att vara lika lätt (<495 g). En bredare fälg ger bättre stöd till större däck och kan resulterar i ett hjul som har bättre upplevd styvhet i sidled, men det finns ett flertal fälg som är bara lite smalare och lite tyngre som är betydligt billigare. Återigen, det är bara några hundralappors skillnaden vi pratar om, men många bäckar små...

Är det bara kvalitetsfälgar ifrån början skulle jag inte bry mig om det nu inte sitter DHfälgar på.

Fälgfrågan:

Eftersom cykeln vänder sig till ett segment av cyklister med högre krav och kunskap än de som köper en Yosemite-cruiser tycker jag att det är bättre att löpa linan ut och gå på den bästa fälgen.

Annars skulle hälften av köparna redan efter första säsongen börja uppgradera för att få bättre grejer... ; )

De enda 29er fälg som jag känner till som är klart starkare än Delgado Disc är Kris Holm Unicycle fälger. De är 38 mm bred (DD är 29 mm) och väger 370 g mer. Ett bra val för en tandem tour på Pan-American Highway eller DH på en Lenz Behemoth i Åre, men kanske lite väl fläskigt för Gamla Stan och Hellas.

KH fälgar?

Jag tycker det känns som även delgado disc är overbuilt. Mavic Open Pro? Lättare och billigare.

Ja, frågan är vart man ska spara pengar. Just nu tänker jag att det är smartast att spara på följande:

Sadeln (de flesta har någon ide vad de vill ha)
Pedalarna (ditto)
Styrlagret (CK är alltid en favorit, men priset kan inte motiveras här.)
Styret (Ledordet är Anonymt. Ett Jones H-Bar i titan är inte anonymt.)
Ekrar (DT Comp med mässing nipplar istället för Sapim CX-Ray ;) )

Det skulle kännas helt fel om någon hade problem med deras sadelstolpe efter några år bara för att jag snålade och inte valde Thomson när jag har möjligheten att få dem utan loggor.

Styrstammen är det mindre skillnad på rent praktiskt, men jag ser det som ett utmärkt möjlighet att utsmycka en annars medvetet anonym cykel med en mekaniskt vacker detalj som kommer inte att dra tjuvens uppmarksamhet men som kommer att bli uppskattad av folk som känner igen det för vad den är. Lite som att beställa Selosse istället för Dom Perignon eller Cordon Negro. Den ena beställer man för att vara flashig, den andra är för att spara pengar.

Men de kommer att försvinna under Big Apples. Jag är också lite tveksam till en Open Pros möjlighet att förbättra kurtagningsförmågan med en ny Wolverine 29er på. Dessutom sparar man mindre än 70 g med dem. Jag tycker om Open Pro för lvg och CX, men jag vet inte här...

Boe skrev:
> KH fälgar?
>
> Jag tycker det känns som även delgado disc är
> overbuilt. Mavic Open Pro? Lättare och billigare.

ett Albatross styre på den hojen vore nog grymt snyggt och även praktiskt också om man lindar fram efter bromshantagen.

Är det pendlarhoj eller mountainbike det byggs?

Får ens WTB 2.55'er plats i Juice ramen? Jag bombar open pros i hellas med exis.

Intressant idé/initiativ!

Kul att någon "helt vanlig person" kan snickra ihop något snyggare än ett välkänt företag, Storcks, hojar. Känns som att man inte vill se vilka hojar som inte kvalade in på listan där Storcks "Multitask" vann... alltså Storcken är ju hur ful som helst.

Kanske om man hade en grundvariant av Soma-commutern (med genomtänkta men billiga och tyngre delar) och sedan en mer lyxbetonad modell med diskret Thomsonstolpe, kanske styrstam om de går med på att göra en sådan, Brookssadel osv.

King lär ju inte göra No Logo igen men man vet ju aldrig... skulle själv vilja ha ett sådant King No Logo styrlager på den vanliga mtb:n och jag är inte ensam så efterfrågan på dem finns det nog.

Frågan är vad det kommer att kosta om man lastar på King, Thomson, Brooks osv?

En grej jag funderar på är om ramen finns att få utan den där böjen, inte så att jag tycker det är fult men det är något som inte finns på de flesta vanliga ramar och det som sticker ut får uppmärksamhet och det ville vi ju inte ha på en sådan här cykel, som kommer att få grå ram och kanske fina grejer utan logga. En vanlig diamantram utan böj försämrar stand over i jämförelse men det kanske kan vara något att tänka på i alla fall.

Vilka storlekar kommer ramen att erbjudas i? (kanske framkom i annan tråd?)

Boe: komforthoj tror jag. Skulle jag köpa en kommer det åka på smala fina däck iaf. 2,4" är max i ramen enligt Somas hemsida.

2.4 är max enligt Soma men jag kan intyga att WWLT 26 x 2.55 är bara några ynka mm högre än SuperMoto 26 x 2.3, och nästintill precis lika bred. Efter att har sett Biggest Apple monterad har jag ingen anledning att tro att Wolverine kommer inte att passa.

Boe, jag vet att du bombar nästan allting med denna kombination, men du är cyklings motsvarighet till Randy Wayne White, som tog en mutton snapper, en bonefish, en tarpon och en permit på en och samma dag, med flugfiskeutrustning.

Att bygga med bredare fälg är ett sätt att maximera luftkammaren (och därmed komfort) oavsett vilka däck man monterar. Faktum att det kan gör den till en bättre MTB är bara bonus. Målsättningen är att minimera rullmotståndet över kullerstenar och ojämn asfalt och grus och därmed maximera åkkomfort och effektivitet vid icke-svetto ansträngningsnivåer utan att välja bort möjligheten att göra mer med cykeln.

Jag vill bygga en pendlarhoj som har ingen problem med att cykla nedför trappor vid behov.

Jag vill inte vara orolig om någon bestämmer sig för att lasta cykeln till max för att cykla från Nordkapp till Kapstaden.

Målsättningen är en cykel som inte blir första valet för någon för att cykla VR, men som blir klart i framkant för någon som kommer att tillbringa flera timmar per dag i sadeln för flera veckor eller månader. En cykel för den som fokusera på resan istället för mållinjan.

Tommy - storlekar och geometri hittar man på sidan som beskriver Soma Juice. Om vi använder samma fabrik och rör och geometri kan ramarna tillverkas samtidigt med bara minimala ändringar (som jag har beskrivit ovan) för att anpassa ramen och gaffeln efter våra ändamål. Då blir det mer effektiv för alla inblandad.

Med bara 50st cyklar med samma gruppo blir det lite svårt att splittra fokus mellan 2 varianter. Både blir dyrare än annars.

Daner skrev:
> Rikard - Problemet är att få Nice Rack att lira
> med skivbroms.

Inte om man kan speca vart tillverkaren skall sätta fästpunkter på gaffeln. Nice rack är jättebrett och har inga delar som sträcker sig bakom gaffelbenen. på en 29:er så hamnar dessutom nice rack så högt att det borde gå helt fritt från oket.

Hört nåt från sherwood föresten?

Hur viktigt är det med dynamonav och framlampa?

I'm trying to remove as many excuses as possible for why a person would choose not to use their bike for basic transportation, so having a useful light that doesn't rely on batteries is fairly high on the list. That having been said, including this option adds cost, weight and drag. The options as I see it are as follows:

1) Standard disc hub (White Industries) with no generator
2) Shimano Alfine generator disc hub and B&M light shown above.
3) Schmidt generator disc hub (better quality, less weight and drag, costs more)

Vad säger ni?

alt 2 helt klart.

Jag tror att de flesta som vill ha generator på cykeln kommer vara så otroligt tacksamma över skillnaden mot en vanlig däcksmonterad dynamo att det inte är värt pengarna att gå upp till en SON.

Vill du prispressa så har Biltema framhjul med dynamo och lampa för 298kr i 28"...

Och givetvis har det framhjulet inte fäste för skivbroms. Tack för att jag fick stjäla er uppmärksamhet.

Det är egentligen bara två alternativ som är gångbara. Antingen ett bra standardnav eller Shimanos generatornav. Jag skulle gå på alternativ 1 eftersom det redan finns så pass många billiga och batterisnåla belysningsalternativ för den som enbart kör på väg.

Koncentrera dig på dom basfunktioner du redan har specifierat ( stora däck, lastkapacitet, navväxlar, skivbromsar, utrymme för stänkskärmar osv..)
Fast om du vill fånga in den målgrupp som vill cykla Nordkap-Sagres så är ju en navgenerator skitbra.

I'm sure that it is worth every bit of 298 kr.

Fredrik Larsson skrev:
> Vill du prispressa så har Biltema framhjul med
> dynamo och lampa för 298kr i 28"...

Tillbaka
Topp