pendlarlysen+kyla

PeterN

Ny medlem
pendlarlysen+kyla
Hade ett Pro led-framlyse som oavsett batteribyte dog alltmer ju kallare det blev. För ngr v sedan köpte jag ett Cateye HL 210-led. Idag på morgonen, -8 C, verkade det tappa all effekt. Efter ngn halvtimme i värmen funkade det ok. Är detta vanligt? Ngn lampa som är bättre än ngn annan?

pendlarlysen+kyla
Det är kylan som göra tt batterierna tappar effekt. Har de sen fåt värmas upp i normal rumstemperatur, brukar de kunna leverera effekt igen.

pendlarlysen+kyla
Det måste vara batterierna som är veka. Förra året tog mina batterier slut snabbare när det var kallt, men inte så som du beskriver. Nu kör jag med GP uppladdningsbara och de funkar kalasprima. Dyra som gubben men livslängden gör mig glad. De lyser utan problem 15-20 timmar. GP 2700 heter batterierna. Lampan är en cateye EL-530.
/J

pendlarlysen+kyla
Jag tvivlar på att du kommer märka någon större skillnad med nya batterier. Alla kemiska processer går långsammare i kyla, så även med batterier. Se istället till att de är relativt nyladdade hela tiden för batteriernas orkeslöshet blir ännu tydligare i kyla när de är halvtomma.

pendlarlysen+kyla
discha7.gif ht=333

Vid -10° har man ungefär bara 60% av ett batteris kapacitet kvar...

pendlarlysen+kyla
PeterN skrev:
-------------------------------------------------------
> ok, så laddningsbara batterier är att föredra? Clas Ohlsson?

Ja, för det är bättre mot miljön och din plånbok. Se till att ladda ofta.

Nej, för du får lägre spänning och mindre ljus.

Men det är bara ett - och två +. :)

pendlarlysen+kyla
pendlarlysen+kyla
Har inte haft problem med mina NiMH eller Li-ion batterier än så länge. Laddar de iofs efter varje dag när jag pendlar. Full effekt på Halogenlampa eller HID i upp till 2 timmar per dag ned till -10.

Senast redigerad av en moderator:
pendlarlysen+kyla
Lithiumjonbatterier är ju fantatiska! Vilken skillnad det är med såna i kameran. De verkar inte påverkas alls av vädret utan jag kunde knäppa på hur bra som helst i -15 . Min gamla systemkamera hade vanliga CR5 eller vad de hette och de dog direkt.

Har inte sett några li-ion i cykellysen, det är ju lite lurig med laddningen på de där rackarna.

pendlarlysen+kyla
Har samma smartladdare för både NiMH och Li-ion. Det tar aldrig mer än 4 timmar att ladda, men det är ingen problem att lämna den på laddaren i flera dagar om man vill. Aldrig mer dumma laddare som måste ses över!

Tillbaka
Topp