Pendlarvinterdäck för 18/19 ? (Ute i god tid)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Pendlarcykeln, eller snarare cyklarna, skall begåvas med vinterdäck. Lika bra att börja kolla marknaden medan det finns lite däck som säljs ut, tänker jag.

Elcykeln har idag 700/40, monstercrossen 700/50. Asfalt på pendling, fast behöver kunna köra lite grus och lätt stig med crossen.

Elcykeln lastas ofta med 30-40 kg extra, typ matvaror.

Schwalbe Marathon Winter, eller bara Winter? Andra förslag?

Dubbfritt
https://www.cykelkraft.se/dack-schwalbe-622-40-marathon-gt-365-dualguard-reflex

Suomi dubb
https://www.cykelkraft.se/dubbdack-40-622-28-suomi-tyres-a10-74-dubbar

Schwalbe dubb
https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=290751;menu=1000,2,103,105;pgc[127]=454;orderby=2

Nokian är bra på att döda all cykelglädje och hålla för evigt. Inte att cykla på.

Jag kör vidare med Schwalbe Winter. Bra pris, tillräckligt bra grepp, tunga men känns annars normala att cykla på.

Varit nyfiken på dubbfritt men prioriterar nog att veta att det alltid kommer funka högre än eventuellt lite mindre rullmotstånd. Jämfört med lätta sommardäck blir det tungt oavsett.

Rattnalle sa:
Nokian är bra på att döda all cykelglädje och hålla för evigt. Inte att cykla på.

Jag kör vidare med Schwalbe Winter. Bra pris, tillräckligt bra grepp, tunga men känns annars normala att cykla på.

Varit nyfiken på dubbfritt men prioriterar nog att veta att det alltid kommer funka högre än eventuellt lite mindre rullmotstånd. Jämfört med lätta sommardäck blir det tungt oavsett.
Nästan OT, men enligt mig är det större försämring att gå från dubbfritt (Conti) till dubbade schwalbe Winter, än att gå från bra sommardäck till dubbfria Conti.

Vad jag vill få sagt är alltså att dubbfria Conti är otroligt mycket trevligare däck på allt utom is än Schwalbe Winter (Nokian är som alltid nämns urusla på allt utom rejält halka eller mycket snö).

Lejon sa:
Rattnalle sa:

Nästan OT, men enligt mig är det större försämring att gå från dubbfritt (Conti) till dubbade schwalbe Winter, än att gå från bra sommardäck till dubbfria Conti.

Vad jag vill få sagt är alltså att dubbfria Conti är otroligt mycket trevligare däck på allt utom is än Schwalbe Winter (Nokian är som alltid nämns urusla på allt utom rejält halka eller mycket snö).
Haken här på västkusten tycker jag är att det ofta växlar mellan blött och varmt, dvs sommardäcken hade funkat, eller svartis. Finns inget torrt kallt väder däremellan. Sen vet jag folk här också som är nöjda med Contis dubbfria men de där dagarna när vinterdäcken faktiskt behövs på riktigt verkar de behöva ta det rätt lugnt ändå. Helst hade jag haft två hjulpar och då hade jag nog kört sommardäcken en stor del av vinter också men är för lat för det.

Schwalbe Marathon Winter 42 eller 50 mm. Allt annat är eljest.

Kristoffer R sa:
Elcykeln har idag 700/40, monstercrossen 700/50. Asfalt på pendling, fast behöver kunna köra lite grus och lätt stig med crossen.

Elcykeln lastas ofta med 30-40 kg extra, typ matvaror.

Schwalbe Marathon Winter, eller bara Winter? Andra förslag?

Jag körde 1000km med Schwalbe Marathon Winter 50-622 senaste vintern och blev mycket imponerad. Fungerar jättebra på is och tillräckligt bra på barmark. Tjock snö är jobbigt, där märker man av att man inte har så mycket mönster. Inga tappade dubbar, kanske för att jag körde in dem 40km helt enligt instruktionerna.

De har fruktansvärt många dubbar och är tunga, men på elcykeln spelar det ju ingen roll så där är det inget snack om saken. På elfri cykel kanske det är kul med något lättare, men för min egen del skulle jag välja Marathon Winter ändå.

Kör lite olika varianter av slicks, dubbfritt och dubbat beroende på väder.

Slicks: Vittoria Randonneur Hyper
Dubbfritt: Continental Top Contact Winter II
Dubbat: Schalbe Marathon Winter

Oftast ett steg upp i grepp på framhjulet än på bakhjulet.
Förra vintern avverkades huvudsakligen med slicks+dubbfritt.

Jag har för övrigt svårt att tro att det heller i år kommit nåt dubbdäck som klår 45NRTHs vikbara vad gäller kvalitet och prestanda på dubbfronten. Välj lagom antal dubb och bredd bara. Pris är dock en annan sak....

Lejon sa:
Jag har för övrigt svårt att tro att det heller i år kommit nåt dubbdäck som klår 45NRTHs vikbara vad gäller kvalitet och prestanda på dubbfronten. Välj lagom antal dubb och bredd bara. Pris är dock en annan sak....

Hoppas att du inte menar 45nrth xerxes. Farligare däck har jag aldrig cyklat med. Visst rullar det bra, men frånvaron av dubbar när cykeln är rak är extremt otrevlig och gör ont... Ersatte det med schwalbe winter vilket inte håller som bakdäck för mig. Har pajat två eller tre där dubben glatt äter sig in i slangen. Märkligt nog fungerar det bra som framdäck.

Suomi Tyres Skinny Freddie W104 får gå som bakdäck numera - fungerar bra och rullar trögt och är sladdrigt. Bra grepp, men inte något vidare behagligt. Ser ut att kunna hålla bra iaf då det inte är uppenbart felkonstruerat som schwalbe winter eller livsfarliga 45nrth.

Bengt-re sa:
Lejon sa:

Hoppas att du inte menar 45nrth xerxes. Farligare däck har jag aldrig cyklat med. Visst rullar det bra, men frånvaron av dubbar när cykeln är rak är extremt otrevlig och gör ont... Ersatte det med schwalbe winter vilket inte håller som bakdäck för mig. Har pajat två eller tre där dubben glatt äter sig in i slangen. Märkligt nog fungerar det bra som framdäck.

Suomi Tyres Skinny Freddie W104 får gå som bakdäck numera - fungerar bra och rullar trögt och är sladdrigt. Bra grepp, men inte något vidare behagligt. Ser ut att kunna hålla bra iaf då det inte är uppenbart felkonstruerat som schwalbe winter eller livsfarliga 45nrth.

Jo det där hade vi väl en diskussion om förra året och där hade vi olika åsikter och upplevelser. Jag trivs bra sammantaget med 45NRTH Xerxes fram och dubbfritt bak. Livsfarligt är det inte för alla uppenbarligen eftersom jag klarat två vintrar med det fullt levande och utan vurpor pga däcket.

Alla vinterdäck blir ju kompromisser och man måste välja vilka egenskaper man värdesätter högst.
Men Xerxes är inte ett bra isdäck om man vill ha maximal issäkerhet, det kan nog alla vara ense om...

Jag kör marathon Winther 30 mm både fram och bak. Har hållit utmärkt i tre säsonger nu. Måste ha fått ett kanonex.

evo sa:
Jag kör marathon Winther 30 mm både fram och bak. Har hållit utmärkt i tre säsonger nu. Måste ha fått ett kanonex.

Finns det som 30mm verkligen? Winter finns som 30mm, men marathon winter trodde jag fanns som smalast 35mm.

evo sa:
Bengt-re sa:
evo sa:

Finns det som 30mm verkligen? Winter finns som 30mm, men marathon winter trodde jag fanns som smalast 35mm.

Du har rätt, de heter faktiskt bara Winter. My bad.

Dock hade jag önskat marathon winter som 30mm då min cykel inte tar 35mm med skärmar tyvärr.

Kört med Schwalbe Marathon Winter 35mm på vinterhojjen i två vintrar nu (kanske 200 mil totalt bara) och är nöjd. Mest hal och snöig grus och asfalt har det blivit och har inte vurpat en en gång vad jag kan minnas. Has lossnat kanske 5-7 dubb per däck men dom har så många så det inte spelar roll för greppet. Räknar med att använda dom åtminstone en vinter till. Lite tunga är dom dock men priset var sjysst. Enda missnöjesanledningen var väl i våras när en av dubbarna vek sig inåt lite fel och punkterade slangen med bakkanten när jag körde på barmark, men förutom det har jag inte fått punka med dom.

Jag har inte hittat några förutom Nokian/Suomi som håller en hel vinter än. (4 mil om dagen i Stockholmsslask.) På allt annat än hållbarhet och dubbunderlagsgrepp är de att ju dock askass.

Blev sjukt besviken när dyra Gravdal gnagde hål i slangen bak förra säsongen. Dom var ju så sköna att cykla på! Bra grepp och rull samt lätta för att vara dubbade. Se dock upp med gjutskägget som kan skava hål om det är trångt mellan kedjestagen med dessa.

Schwalbe Marathon Winter är ju knappt man klarar sig på två omgångar på en vinter. De går fetbort trots bra grepp-/rullprestanda.

Tror jag ska prova contis dubbade i år. Det är ju svartisen man vill gardera sig mot, så jag är inte riktigt mogen för dubbfritt än. Har haft minst en "nära döden-upplevelse" på svartis där dubbarna definitivt gjorde att jag höll mig på hjulen.

Har kört mina nuvarande Schwalbe Winter 30mm i två säsonger i Det göteborgska klimatet med ömsom barmark och ömsom glattis, har tappat kanske 5 dubb och har haft noll punkor (och vad jag minns 2 vurpor). De är rätt oinspirerande däck så ibland önskar jag att de skulle ta slut någon gång så man hade skäl att byta, men jag gissar att det inte finns något särskilt mycket roligare att tillgå.

Henrik_E sa:
Har kört mina nuvarande Schwalbe Winter 30mm i två säsonger i Det göteborgska klimatet med ömsom barmark och ömsom glattis, har tappat kanske 5 dubb och har haft noll punkor (och vad jag minns 2 vurpor). De är rätt oinspirerande däck så ibland önskar jag att de skulle ta slut någon gång så man hade skäl att byta, men jag gissar att det inte finns något särskilt mycket roligare att tillgå.
Mina kommer att göra sin fjärde vinter nu. Cyklar dock bara en mil om dagen

Hmmm... Verkar inte som Conti har några dubbade däck längre. Nu börjar jag få lite lätt panik. Vad ska man ha för vinterdäck egentligen?

Och varför funderar man på sånt i augusti?!

Det var åtta plusgrader en morgon förra veckan, kändes som frost efter 30+ hela sommaren. :)

05A8ED15-351F-4C19-A193-6CA9F95F1247.jpeg

Jag kör med 28 mm slicks hela "vintern" i Lundatrakten. Köpte faktiskt ett par Schwalbe Winter för snart två år sen och monterade de på ett par reservhjul. Än så länge har jag dock aldrig orkat byta hjul för dagarna med ordentlig is / hårdpackad snö har varit få.

Kristoffer R sa:
Det var åtta plusgrader en morgon förra veckan, kändes som frost efter 30+ hela sommaren. :)

Våren kommer senare,
hösten tidigare och
sommaren blir kortare å kortare.
Fibulavintern är inne.

Cyklisten frös
och sadlarna frös
och även växelvajrarna frös.
Vattnet stelnade i skogen
Enhörningen djupfrystes.

Goda råd äro dyra.

Vi har rejäl nattfrost nu och lyckades dra en vurpa i förrgår så jag böjde vevarmen. Så igår tänkte jag slänga på mina nya Schwalbe Winter 30-622 på pendlarn.

I helvete att det gick...

Har tidigare vintrar fått brottas som att djur med Marathon Winter på 26" MTB men alltid lyckats få på de tillslut, men då är fälgen mycket bredare än på crossen. Problemet är att det är så grov kanttråd i förhållande till fälg att det är inte går att kränga på de sista 15-20 cm av däcket även fast det ligger mitt i fälgbanan runt om. Fälgen är nån billig skit och jag är rädd att böja kanten om jag våldar mer.

Efterlyser era bästa fulknep för montage av styva däck på smala fälgar. Såpvatten använder jag alltid när det inte poppar dit med handkraft. Funderar på att lägga däcken i bastun för att få lite mjukhet.

Kör med Winter Maraton 622x35 med max 3 bar. funkar perfekt för mig. (För högt tryck så blir dom okörbara går bara uppe på dubben ingen kul upplevelse)

janolle sa:
Örjan Lax sa:
Schwalbe Marathon Winter 42 eller 50 mm. Allt annat är eljest.
Jag kör 37mm av den modellen tycker smalare ger bättre grepp.
Det är en smaksak. Men själv cyklar jag mycket landsbygd på grusvägar som ibland efter plogbil eller vägskrapa blir räfflade, spåriga och isiga på vintern, och på ojämna vägar tycker jag bredare däck känns tryggare, med ca 1,5 - 2,0 bar i slangarna beroende på väglaget för dagen.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp