[Pendling] Järfälla --> Kungens kurva. Vägval?

copytag

Ny medlem
Jobbet har flyttat till Kungens kurva och min tanke är att försöka cykla klämma in min träning inför halvvättern som det snart är dags för.

Cyklar på en Canyon Ultimate CF SLX har möjlighet att duscha på jobbet. Men allt det är egentligen irrelevant. Det jag undrar är lämplig väg?

Lät google maps göra en runda.

https://maps.google.se/maps?saddr=S...lg=b&mra=dpe&mrsp=1&sz=12&via=1&z=13&lci=bike

Finns det någon som cyklat mot KK som har en aning om hur vägarna ser ut? Något att se upp för? Kanske vet du en grym genväg?

En grym omväg är ju såklart att svänga ut på Ekerö via Drottningholm och ta färjan från Ekerö till Slagsta. Om du ska få lite träningssträckor där du kan ligga å nöta utan att behöva ha benkoll på massa trafik så tror jag att det är värt det. I övrigt tyckte jag google-förslaget var bra, åtminstone förbi Stora Essingen, Gröndal och Aspudden/Hägersten.

Varför inte en liten sväng på FRA-rundan när du ändå håller på? (Rörbyvägen och Lovö kyrkallé på Lovön) :)

Skaplig pendlingssträcka:)Kan tyvärr inte ge något tips... men va bra google maps blivit! Cykel rutter. Den ger ju också alternativa cykelrutter. Lägger helt perfekta spår, till skillnad från garmin connect. Hittar bara inte var man får ner datafilen för att lägga in i gps?

Jag jobbar i Spånga (tidigare i Jakobsberg) och bor i Farsta så detta är mina cykelvägar. Om det ska gå snabbt och lätt föreslår jag en omväg. I Bromma fortsätter du rakt fram till Rålambohovsparken och tar Västerbron upp på Söder. Sedan Liljeholmsbron och rakt fram, det går en cykelbana parallellt med stora landsvägen.

KjellF

Håller med KjellF.

Det är kanske 2 km längre att åka över västerbron-liljeholmen men det är troligen en snabbare väg.

Mycket krokar både när man ska från Alvik upp till tvärbanebron och från trekanten till Hägersten gör att det går långsamt.
Hägerstensvägen ser trevlig ut på kartan men de gånger jag åkt där har jag varit tvingen att ta det lugnt för att inte krocka med gående, hundar, folk som ska i och ur bilar mm.

Cykelbanan från Liljeholmen är bred och fin och inte särskilt trafikerad.
Korsa E4 vid tunnelbanebron i Fruängen och kör sista biten på södra sidan. Då slipper du samsas med lastbilar och parkerade släp mm vid Sätra.

"Omvägen" via Ekerö alla dagar i veckan! Dessutom tror jag knappast att det blir någon särskild omväg. Om du är rädd för vatten (färjan Ekerö - Slagsta) håller jag med KjellF. Cyklar Rålambshovsparken - Huddinge varje dag. Funkar fint.

Har cyklat den en par gånger nu. 29.5 km brukar det landa på. Håller med om att det är krångligt vid alvik upp på tvärbanebron. Men till 80 % tycker jag att nuvarande rutt fungerar. Kommer inte ihåg namnet på stället, ska kolla på vägen hem. Den rutten borde gå att lägga bättre. Får cykla på bilvägen med spårvagnsspåren etc i vägen.

just nu tar det 1h 10 min. Borde gå att kofta ned till 1h genom effektivare vägval, resterande förbättringar får nog komma från hjärtat och kroppens övriga muskler.

Tillbaka
Topp