Personalcykel, är det verkligen lönsamt?

Foss

Aktiv medlem
Vi får ta ut cykel mot bruttolöneavdrag. Leverantör är Sportson vi verkar inte ha någon rabatt på hojjarna utan listpris gäller. Jag kikade på en trek marlin 6+ för 34000. Den kostar kring 23000 netto att ha i tre år. Restvärdet står skrivet i stjärnorna men siffror på runt 20% av nypriset nämns. Det skulle betyda att man totalt får slaska upp med 30’ för hojen. Köper man den på någon säsongsrea gissar jag att man kan få den till -20% (minst). Hur har ni som tagit cykel via arbetsgivaren resonerat?

Vi får ta ut cykel mot bruttolöneavdrag. Leverantör är Sportson vi verkar inte ha någon rabatt på hojjarna utan listpris gäller. Jag kikade på en trek marlin 6+ för 34000. Den kostar kring 23000 netto att ha i tre år. Restvärdet står skrivet i stjärnorna men siffror på runt 20% av nypriset nämns. Det skulle betyda att man totalt får slaska upp med 30’ för hojen. Köper man den på någon säsongsrea gissar jag att man kan få den till -20% (minst). Hur har ni som tagit cykel via arbetsgivaren resonerat?
Tjänar man bra blir det förmånligare, själv räknade jag ut att det inte var intressant. =)

Jag minns inte vilken leverantör huvudkontoret hade anslutit oss till, men däremot var det lätt att räkna sig fram till att det var klart olönsamt pga orealistisk prisbild (plus då att de inte erbjöd varken fixed gear eller liggcykel...).

Sen har ju 42Hz rätt med att det blir fördelaktigare om man tjänar "bra". Har man en månadslön över ca 51000 så att bruttolöneavdraget gör att man kommer under brytpunkten så blir det jobbigare att räkna på, men det blir ändå oftast dyrare än vi större reor.

Hög marginalskatt och billig cykel kan ge procentuellt stora "besparingar". Bättre än de flesta reor. Sen blir det ju som en "räntefri" avbetalning på köpet.
Screenshot_20240304-140802~2.png
Låg marginalskatt och dyr cykel ger väldigt liten besparing procentuellt sett.
Screenshot_20240304-141042~2.png
För 5000 kronor finns single speeds hos cykelhandlarna och för bara lite mer finns det mycket rimliga stadscyklar och hybrider som lämpar sig utmärkt för arbetspendling. Screenshot_20240304-143505~2.png

Senast ändrad:
Känns enklare att betala än att försöka fatta hur det påverkar pensionen. Lite pinsamt också om man nu är så välbetald.

(Fri service, visst)

### This is based on businessbike leasing agreement but I would assume it is relevant in most cases###

The more you earn and the more expensive the bike the more financially interesting it is.
However, since shops have to pay around 9% (average) to the leasing company in the form of a discount from the price charged to you, they tend not to offer discounts. Also, it ends up being a small monthly amount that is easy to swallow so why should they?
Once upon a time (2020-2022), it made sense, right now when you can get a 20% to 50% discount on certain bikes (again, more expensive more likely to get a better discount at this time) you are better off (assuming you have the purchasing power) buying it yourself and not as a lease.
The exception is people with a limited company. Then it may still be beneficial (especially if you included the insurance and service) but it is best to check with your accountant.

Som en del är inne på är det en sanning med modifikation att det blir så mycket förmånligare om man tjänar över brytpunkten. Visst, iom marginalskatteeffekten tjänar man mer, men de flesta pensionsavtal har ju en avsättning på 30-35% på det som är över brytpunkten, så med tillväxten över tid kan det slå betydligt mer när det är dags att ta ut pensionen såvida inte arbetsgivaren kompenserar den förlorade avsättningen.

Personligen tvekade jag inte, mest för att jag ser det som en förmånlig finansiering och jag kan testa vad som passar utan att gå känna motståndet att lägga 15-20 TKR på ett bräde. Efter 3 månader är jag lika nöjd (vi har benify f ö) och ska ta en gravel så snart den här perioden tar slut - och köper så klart ut nuvarande..

Edit: Tog nuvarande hybrid på 12 månader, så påverkan på pensionen bedömde jag som begränsad/rimlig..

Påverkan på pension beror väl på minskade avsättningar inte på hur snabbt man betalar av det. Visst jag har själv haft förmånsbil med 80% avdrag men då betyde fri service något annat.

Leasing/personalköp/avbetalning och allt vad det heter är nästan alltid en tveksam lösning när det gäller saker som cyklar osv.
Priset man får betala är som skrevs ovan listpriset .
Visst man får en viss skatteeffekt men SGI och pension blir lidande.
Det första slår hårdast för de med lägre inkomster och det andra för folk med högre inkomster.
Bäst är som vanligt den klassiska vägen
Spara först,köp sen och handla på utförsäljning...
Kan man klara av en leasing/avbetalning så klarar man att spara samma summa.

Enl. min kalkyl för senaste hojjen blev det klart billigare att köpa en cykel på rea för skattade pengar än betala överpris hos Sportson för en lika bra (och fulare) cykel. Dessutom hade jag behövt uppgradera framgaffel, bromsar och växlar för att hamna i paritet.

Min slutsats:
köpa på rea är bäst och mest ekonomiskt. Men ska/måste du betala fullpris blir hyra tjänstecykel från Sportson billigare.

Senast ändrad:
Jag kikade på en förmånscykel i höstas. Ville ha en fulldämpad mountainbike utan motor. Där var det väldigt skralt utbud hos Ecochange som mitt företag använder. Det fanns bara ett alternativ, en Bianchi Methanol CV FS 9.3. Skulle kosta mig 748kr/mån i 3 år, totalt ca 27000kr. Då hade ju inte cykeln varit färdigbetald efter perioden heller utan jag skulle få köpa ut den efteråt.

Någon månad efter jag börjat fundera hade Allebike sina oktoberdeals och jag fick en Alpha GX för 29000kr istället så det blev aldrig någon beställning av Bianchin.

Känns som personalcykel eller förmånscykel är något man tar ut om man vill skippa bilen och ta en elcykel till jobbet. Kanske rentav en lådcykel med elmotor. Vi som vill ha vanliga cyklar köper den på andra sätt.

Jag har haft en förmånscykel via Personalcyklar/Sportson som jag precis köpt ut nu efter 3 år. Med all info i hand så slutade det på ca 20% "rabatt" mot att ha köpt den rakt av från början. Min slutsats är att det inte var värt det helt enkelt. Mycket pga. att Sportson har dyra listpriser plus att leasingföretaget bakar in massa försäkring och service i dealen som jag inte vill ha men ändå behöver betala för. Att Sportson har rätt kasst utbud att välja på gör det ju inte till ett mer lockade erbjudande.

Min arbetsgivare har nu gått ifrån Sportson och istället köper de cyklarna direkt och leasar till oss anställda utan mellanhand. Det innebär att det direkt blir en MYCKET bättre deal. Obegränsat utbud och möjlighet att köpa på rea plus att det inte blir något leasingbolag som ska ha en marginal på det hela. Förmånscykel som upplägg är en supergrej tycker jag men problemet är helt enkelt ofta att erbjudanden via mellanhänder och med butiker där alla ska ha sitt urholkar värdet för slutanvändaren.

Jag har haft en förmånscykel via Personalcyklar/Sportson som jag precis köpt ut nu efter 3 år. Med all info i hand så slutade det på ca 20% "rabatt" mot att ha köpt den rakt av från början. Min slutsats är att det inte var värt det helt enkelt. Mycket pga. att Sportson har dyra listpriser plus att leasingföretaget bakar in massa försäkring och service i dealen som jag inte vill ha men ändå behöver betala för. Att Sportson har rätt kasst utbud att välja på gör det ju inte till ett mer lockade erbjudande.

Min arbetsgivare har nu gått ifrån Sportson och istället köper de cyklarna direkt och leasar till oss anställda utan mellanhand. Det innebär att det direkt blir en MYCKET bättre deal. Obegränsat utbud och möjlighet att köpa på rea plus att det inte blir något leasingbolag som ska ha en marginal på det hela. Förmånscykel som upplägg är en supergrej tycker jag men problemet är helt enkelt ofta att erbjudanden via mellanhänder och med butiker där alla ska ha sitt urholkar värdet för slutanvändaren.
Way to go ! ?

Det där ni har som erbjudande verkar ju suveränt.
(Och garaget mitt skulle bli överfullt ? om jag hade haft chansen )

Psst... "du kan inte köpa ut en jonne åt en annan är du hygglig..."

Jag har gjort kalkylen också, och en billig brukscykel där man nyttjar det skattefria värdet på 3k/år + lågt inköp kan göra det vettigt även för den med 30-35% skatt, med jobbskatteavdrag och dyl så ligger jag något under 30% och då är det mer eller mindre ±0 mot att köpa ny i butik. Sedan att man aldrig kan få rabatt på cykeln utan måste köpa listpris gör det till en kassa affär även då.

Jag har gjort kalkylen också, och en billig brukscykel där man nyttjar det skattefria värdet på 3k/år + lågt inköp kan göra det vettigt även för den med 30-35% skatt, med jobbskatteavdrag och dyl så ligger jag något under 30% och då är det mer eller mindre ±0 mot att köpa ny i butik. Sedan att man aldrig kan få rabatt på cykeln utan måste köpa listpris gör det till en kassa affär även då.
Kan vara värt att förtydliga att det skattefria värdet på 3000kr är förmånsvärde och inte priset på cykeln. När jag räknade på det så är förmånsvärdet på en cykeln för 20000kr ungefär 3000kr så där någonstans är väl sweetspot för att maximera cykelförmånen. Om man går över det så att man drar på sig en skatteförmån så blir det direkt inte lika fördelaktigt, speciellt inte om man ligger över brytpunkten för statlig skatt.

Köpte min Gravelbike i November via Bikelease.
Dom har ett ganska stort utbud och dessutom en hel del på rea.
Typ alla stora märken på marknaden, även Canion.

Problemet är att dom går på listpris när man leasar. Så för många blir det billigare att köpa en cykel på rea. Tur att man som pensionär inte behöver känna sig frestad.

Suspekt tight timing med tråden, har nu fått erbjudande via jobbet.
Kollat runt lite och konstaterat att enda rimliga är cykel runt 20 i inköpspris och att man vill ha ny cykel var tredje år. Då kostar (vid 50% skatt) cykeln 2000kr per år och man har aldrig mer än tre år gammal cykel. Om man passar in i den något smala ramen så är det kanske inte så dumt.

Hur är med service och underhåll? Hur nära orginalspec behöver cykeln vara när den lämnas tillbaka? Kan tänka mig att man får sköta underhållet och utbyte av slitage-delar själv, men var går gränsen för vilka delar som är okej att ha monterat på cykeln vid retur. Man kanske vill uppgradera när någon del ändå behöver bytas ut. Görs en kontroll och bedömning vid återlämningen? Hur snål kan man vara utan att riskera att åka på någon form av straffavgift?

Hur är med service och underhåll? Hur nära orginalspec behöver cykeln vara när den lämnas tillbaka? Kan tänka mig att man får sköta underhållet och utbyte av slitage-delar själv, men var går gränsen för vilka delar som är okej att ha monterat på cykeln vid retur. Man kanske vill uppgradera när någon del ändå behöver bytas ut. Görs en kontroll och bedömning vid återlämningen? Hur snål kan man vara utan att riskera att åka på någon form av straffavgift?
Tror att största risken är repor och skav från ramväskor osv, men kanske har helt fel.

Om man tar hand om cykeln någorlunda väl så tror jag absolut att det är värt att köpa ut cykeln även om man vill ha en ny efter tre år och istället sälj den direkt. I princip så verkar det som att det kostar ca 20 procent att köpa ut efter tre år och jag tror absolut att man kan få mer än 4000kr för en cykel som kostade 20000kr ny efter tre år? Så kan man ju också ta sig friheter att uppgradera eller byta ut delar :)

Suspekt tight timing med tråden, har nu fått erbjudande via jobbet.
Kollat runt lite och konstaterat att enda rimliga är cykel runt 20 i inköpspris och att man vill ha ny cykel var tredje år. Då kostar (vid 50% skatt) cykeln 2000kr per år och man har aldrig mer än tre år gammal cykel. Om man passar in i den något smala ramen så är det kanske inte så dumt.
Kanske inte mer suspekt än att vi jobbar åt samma arbetsgivare? :)

Du behöver inte ens lämna tillbaka samma cykel utan det räcker med en likvärdig.

Det bästa med den här arbetsgivarcykeln är att den är försäkrad. Försäkringen gäller utan värdeminskning och utan självrisk. Det finns naturligtvis samma aktsamhetskrav som för hemförsäkringen. Bra grej tycker jag, då vågar man kanske ha cykeln som brukscykel.

Såg att Benify börjat med något man kallar benylocal så att man kan leasa från valfri LBS (ska dock vara registrerad hos Benify) med utbudet där. Välkommet tillskott utan uppenbar baksida, så får man se hur ekonomin ser ut när det är dags igen..

Om man tar hand om cykeln någorlunda väl så tror jag absolut att det är värt att köpa ut cykeln även om man vill ha en ny efter tre år och istället sälj den direkt. I princip så verkar det som att det kostar ca 20 procent att köpa ut efter tre år och jag tror absolut att man kan få mer än 4000kr för en cykel som kostade 20000kr ny efter tre år? Så kan man ju också ta sig friheter att uppgradera eller byta ut delar :)
Jag fick betala bra mycket mer än 20% när jag köpte loss min. Nu sålde jag den direkt efter utköp för ungefär 3000 mer än det kostar att köpa loss den. Gällde mtb med nypris kring 13-14k hos Ecochange

Vi fick köpa cykel för rea-priset, vilket var rätt stor skillnad mot listpriset. Men ändå, räknar man med pensionen så blir det nästan precis samma som att köpa och betala för cykeln direkt, skillnaden är att det blir som en räntefri avbetalning. Detta gjorde att vi höll tillbaka på hoj, istället för 100k+ så blev det en 50k hoj.

Vi fick köpa cykel för rea-priset, vilket var rätt stor skillnad mot listpriset. Men ändå, räknar man med pensionen så blir det nästan precis samma som att köpa och betala för cykeln direkt, skillnaden är att det blir som en räntefri avbetalning. Detta gjorde att vi höll tillbaka på hoj, istället för 100k+ så blev det en 50k hoj.
Ja det är ju trots allt inte alla som har 50k cash till en "helt ok cykel" :)

"Varför äter dom inte bakelser?"
Vad jag ser är det en på 44 inlägg som fattar hur det fungerar och han säger att det går jämt ut. Resten bör inte göra nåt som de inte begriper men som påverkar pensionen.

Jämt ut bör ändå betyda att man får mindre pension och beroende på vad den pensionen är så är det kanske inte så jävla jämt.

Vad jag ser är det en på 44 inlägg som fattar hur det fungerar och han säger att det går jämt ut. Resten bör inte göra nåt som de inte begriper men som påverkar pensionen.

Jämt ut bör ändå betyda att man får mindre pension och beroende på vad den pensionen är så är det kanske inte så jävla jämt.
Fantastisk insikt, gissar att det inte är så dumt att veta så mycket som du..

Tillbaka
Topp