Planering inför cykelresa i sommar (Estland / Lettland)

Cmatte

Ny medlem
Hej!

Jag har äntligen bestämt mig för att genomföra min första cykelresa utomlands. Den ska genomföras i sommar, runt Juni / Juli.

Det har jag i åtanke är att cykla mellan Paldiski i nordvästra Estland till Ventspils i västra Lettland. Vilken av dessa som blir start respektive slutdestination är inte bestämt än. Jag funderade på att även inkludera Litauen men då blev det knepigt med färjorna då färjan från Klaipeda går till Karlshamn (Bor i Stockholm). Sträckan mellan Paldiski och Ventspils är ungefär 650 kilometer.

Den cykelvana som jag har är i stort sett pendling till och från jobb samt en del motionscykling på fritiden (Några kilometer per dag under sommarhalvåret). Den cykel som jag har för tillfället och som kommer att användas i sommar är en racer-hybrid Nishiki Pro SLD från 2013 och är i aluminium.

Länk till cykeln (Min Nishiki > Kollektionsarkiv > 2013 > Scrolla ner till Pro SLD för att se specifkationer): http://www.nishiki.se/min-nishiki/kollektionsarkiv/2013

Med anledning av att jag inte har en touringcykel och att den inte är i stål så blir jag lite fundersam hur jag egentligen ska packa den för att cykeln ska orka med resan. Resan kommer nog att hamna på 1-2 veckor och jag vill kunna packa så att jag klarar mig hela resan med kläder och dylikt (Kommer säkert att kunna tvätta nånstans på vägen). Jag kommer inte att tälta under resan utan kommer att bo på vandrarhem och äta på restauranger/caféer. Jag kommer även att resa ensam. Just att resa ensam har jag gjort förut så det är inget nytt för mig.

Tips angående hur jag bör packa cykeln (vilken typ av väskor och dylikt...) samt allmänna råd inför resan vore väldigt trevligt och tas tacksamt emot!

Tack på förhand!
/Mathias

Ett tips är att provköra utrustningen så att du vet att det fungerar. Allt man testar blir inte bra och det är bättre att upptäcka det hemmavid.

Trevlig resa låter det som - lycka till!

Tack för tipset Bengt!

Planen är att testköra cykeln hemma med all utrustning packad några veckor innan avresa, både för att prova och vänja mig vid utrustningen! Kan tänka mig att cykeln kan kännas ganska annorlunda fullpackad.

Stål eller aluminium spelar ingen som helst roll för den tur du tänkt ta.

Enklast är väl om du kan slänga på en pakethållare bak som du sedan fäster ett par vattentäta cykelväskor på. Ortlieb, Vaude, Timbuk2 är olika tillverkare av bra väskor. Två vattenflaskor i "ramtriangeln" tar upp utrymmet där.

Många (även jag) tycker att det blir bättre balans på cykeln om man kan fördela packningen fram och bak. Dock blir det lite meckigt att ordna med frampakethållare på din cykel, det blir dessutom dubbelt så dyrt som att bara ha packningen fram eller bak.

Nu vet jag inte vad du ska ha med dig för packning men om det bara handlar om att ha med dig kläder, några verktyg, extraslang, mat för dagen, kort och gott, det man behöver för dagen så räcker två väskor bra. Inte behöver det bli särskilt tungt heller. Ska du ha med dig ett kamerasystem, tubkikare eller liknande blir det förstås en annan sak.

Sedan tycker jag att det är bra att ha en mindre väska med värdesaker, nycklar, telefon, pass, som du lätt tar med dig när du stannar kort för att gå in i butik eller liknande. Styrväska är bra, lättåtkomligt och så har du uppsyn över väskan under tiden du cyklar.

Estland är ett fint cykelland där det är ganska nära till allt. Skulle du råka ut för ett totalhaveri är hjälpen oftast inte speciellt långt borta. Vad jag vill få sagt med detta är; planera inte för att det värsta skall hända. Då kommer du bara ha med dig onödigt mycket packning.

Gubbcyklist sa:
Stål eller aluminium spelar ingen som helst roll för den tur du tänkt ta.

Enklast är väl om du kan slänga på en pakethållare bak som du sedan fäster ett par vattentäta cykelväskor på. Ortlieb, Vaude, Timbuk2 är olika tillverkare av bra väskor. Två vattenflaskor i "ramtriangeln" tar upp utrymmet där.

Många (även jag) tycker att det blir bättre balans på cykeln om man kan fördela packningen fram och bak. Dock blir det lite meckigt att ordna med frampakethållare på din cykel, det blir dessutom dubbelt så dyrt som att bara ha packningen fram eller bak.

Nu vet jag inte vad du ska ha med dig för packning men om det bara handlar om att ha med dig kläder, några verktyg, extraslang, mat för dagen, kort och gott, det man behöver för dagen så räcker två väskor bra. Inte behöver det bli särskilt tungt heller. Ska du ha med dig ett kamerasystem, tubkikare eller liknande blir det förstås en annan sak.

Sedan tycker jag att det är bra att ha en mindre väska med värdesaker, nycklar, telefon, pass, som du lätt tar med dig när du stannar kort för att gå in i butik eller liknande. Styrväska är bra, lättåtkomligt och så har du uppsyn över väskan under tiden du cyklar.

Estland är ett fint cykelland där det är ganska nära till allt. Skulle du råka ut för ett totalhaveri är hjälpen oftast inte speciellt långt borta. Vad jag vill få sagt med detta är; planera inte för att det värsta skall hända. Då kommer du bara ha med dig onödigt mycket packning.

Hej Gubbcyklist! Tack för all info!

Det jag var lite skeptisk till var om min hybrid orkar med en 2 veckors resa med såna väskor på pakethållaren. Jag kanske underskattar min cykel?

Det känns ju som att två väskor på 24L vardera räcker för den resan jag har i åtanke. Jag kommer inte att ta med någon kamera, dator eller dylikt. Även en styrväska har jag också haft tankarna på att införskaffa. Bör man med fördel skaffa en styrväska som har plats för en karta på ovansidan av locket? Känns ju smidigt.

Aldrig varit i vare sig Estland eller Lettland så det ska bli kul att utforska dessa länder lite mer!

Är det ett par såna här väskor du menar som man sätter på pakethållaren bak isåfall?

Bilagor

• 29126_9425.jpg
    29126_9425.jpg
    50.1 KB · Besök: 66
Cykeln kommer absolut att orka.

Ja, det är den typ av väskor som jag menade. 2 x 24 liter räcker absolut.

När det gäller styrväska kan det väl vara bra med plats för karta. Jag har svårt för att navigera "i farten" varför jag i stort sett alltid stannar för att läsa kartan. Då är det viktigare att den är lättåtkomlig än att den går att läsa från cockpit så att säga. Många skickligare än jag håller inte med mig här och det kan jag förstå. Är du van kartläsare kommer du säkert att uppskatta att den är läsbar "i farten".

Viktigare än att ha ett "kartfack" tycker jag det är att väskan är lätt att plocka av från cykeln och ta med sig.

Ett annat råd är att lägga in rutten i mobilen att ha som backup ifall du av någon anledning tappar orienteringen på kartan. Ganska snart kommer du att göra det omvända; använda gps i mobilen att navigera efter och använda kartan mer för planering eller för att få en översikt. En padda ovanpå styrväskan som Miss Lycka föreslår låter inte så dumt, även om jag aldrig har testat det.

Gubbcyklist sa:
Cykeln kommer absolut att orka.

Ja, det är den typ av väskor som jag menade. 2 x 24 liter räcker absolut.

När det gäller styrväska kan det väl vara bra med plats för karta. Jag har svårt för att navigera "i farten" varför jag i stort sett alltid stannar för att läsa kartan. Då är det viktigare att den är lättåtkomlig än att den går att läsa från cockpit så att säga. Många skickligare än jag håller inte med mig här och det kan jag förstå. Är du van kartläsare kommer du säkert att uppskatta att den är läsbar "i farten".

Viktigare än att ha ett "kartfack" tycker jag det är att väskan är lätt att plocka av från cykeln och ta med sig.

Ett annat råd är att lägga in rutten i mobilen att ha som backup ifall du av någon anledning tappar orienteringen på kartan. Ganska snart kommer du att göra det omvända; använda gps i mobilen att navigera efter och använda kartan mer för planering eller för att få en översikt. En padda ovanpå styrväskan som Miss Lycka föreslår låter inte så dumt, även om jag aldrig har testat det.

Okej! Någon van kartläsare är jag inte så kommer förmodligen att ha samma svårighet som dig med att läsa av kartan i farten. Får se då hur det blir med det helt enkelt.

Tack igen för tipsen!

Tillbaka
Topp