Planet X/On-one - Be aware

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
I'm writing this as a heads up to anyone thinking about getting a bike from Planet X/On-one. I'm sending a link to this thread to Planet X, and that's why I write this in english.

I orderd and Excocet 2 bike on 28/3, it was said to be in stock and build time should be 7-10 days. Before I placed the order I checked if I could have a different set of wheels instead of the stock one. The answer was yes as long as they were in stock, just mail after the order is placed. So I did, and I also asked to have the brakes mounted with the rear brake handle on the right hand side. Everything was confirmed.

A few days later I got a confirmation saying that the bike was scheduled for build 14/4. When 14/4 is getting closer, I get a new standard confirmation, thanking me for buying PlanetX and that my bike will be built 25/4. I called and tried to get a reason for this but all I could get was a sorry.

Then I get a mail that the Dura Ace front mech that was supposed to go on the bike was out of stock and that an Ultegra front mech would be mounted instead and a Dura Ace sent separately when back in stock. This I thought, was very well handled, but then I got a confirmation that an ultegra front mech had been sent. I pointed the mistake out and an order was placed for a Dura Ace.

The 25th passed and I got a confirmation saying that my order was sent. I thought it was the bike that hade been sent, that wasn't the case, it was the Dura Ace front mech that hade been sent. I thought it was strange that the front mech was sent before the bike, so I called again and asked where the bike was. It then turns out that the bike hasn't been built or even picked, since "someone forgot to print the build order". Then I got three new standard order confirmations within three minutes, now saying that the build que now is 21 days. I of course found this unacceptable and called again.

After a couple of calls I got a priority build and I was promised that the bike would be built and most likely sent last Wednesday (7/5), latest on Thursday. No bike was sent on Wednesday, instead I got a mail saying that the wheels I ordered are now out of stock and a question if it's OK with the no logo ditos. I said OK to this Got no confirmation or anything and when I didn't hear anything I called again on Fri 9/5, this time it was confirmed by the bike build team that the bike was built and would be sent later the same day and that I would get a tracking number by mail, and I once again asked to be sure that the brakes would be mounted with the rear brake to the right - Yes, there's a note here about that, was the answer. Well, still no tracking number. Finally after another call on Mon 12/5, I get a tracking number on Tuesday and one week later the bike actually arrives.

First thing I notice is that I actually got the wheels with logos on them. Then, when I mount the handlebar, I immediately notice that the brakes are mounted on the wrong side (moto style)...

This is by far my worst shopping experience over the internet and I'm really disappointed with PlanetX. The bike I looked forward to getting to know and get used to before my half IM race in the beginning of June was delayed over six weeks. Seems impossible to get any straight answers from PlanetX regarding whats going on. I´m sure the bikes are great, but if this is how a buying customer is treated, I can only imagine how a warranty issue is handled.

Senast ändrad:
Maila länken till: david.hanney@planetx.co.uk pch CEO@planetx.co.uk

Det är vdn. Haft mig en koversation med han förr.

Usch vilket vims. Jag har hört liknande innan. Jag beställde en hjälm av dom. De skickade den med en plastpåse runt orginallådan. Jag skrev att jag ville ha pengarna tillbaka. Är den skadad frågade de då. Skulle du använda en hjälm som skickats i en tunn kartong och en plastpåse? 5£ var allt jag fick tillbaka.

Synd på så finna cyklar.

Beställt massor av On-One men senaste upplevelsen var riktigt skum, beställde en uppsättning On-One 29'er Reet'ard Trail hjul med vanlig standardaxel + lite annat. Först fick jag racerhjul, tog bra lång tid att skicka tillbaka, sen kom rätt hjul fast med fel axel (15mm fram), ännu mer samtal för att skicka tillbaka och tredje gången så blev det rätt. Visst dom hjälpte till och lösa det, mailade CEO'n också. Stod på sista ordern Hämta [minns inte namnet] för att dubbelkolla att det är rätt.

marr skrev:
-------------------------------------------------------
> Maila länken till: david.hanney@planetx.co.uk pch
> CEO@planetx.co.uk
>
> Det är vdn. Haft mig en koversation med han
> förr.

Tackar, dyker det inte upp något svar under dagen ska jag maila david-adressen. Har mailat på CEO innan utan resultat.

Har köpt en komplett cykel, en lös ram samt diverse delar och kläder helt utan problem. När min cykel väntades bli försenad ringde de och frågade om jag ville vänta eller få ett annat vevparti. Efter det skickades cykeln dagen efter.

Tråkigt att din erfarenhet av planet-x inte blev lika bra!

PRL skrev:
> De är lite snurriga helt klart. Har haft lite
> småstrul med dem tidigare så när de skickade
> fel i höstas brydde jag mig inte om att informera
> dem om deras misstag.
> Beställde ett par:
> http://www.planetx.co.uk/i/q/WPPXAL30DTR/planet-x-
> al30-d-track-wheelset
> Men de hade skickat ett par:
> http://www.planetx.co.uk/i/q/WPPX52CCL/planet-x-52
> mm-carbon-clincher-wheelset
> Gjorde en ny beställning och behöll felskicket
> som extrahjul till racern.

Då infinner ju sig frågan vilket av hjulparen de tog betalt för vid första leveransen ;)

Jag har haft både strul och icke strul.

Senast beställde jag ett bromsset. Fick dock bara en broms. De skickade dock konplett set nya och lät mig behålla felskicket. Så jag har en reservbroms. Inte helt fel.

Jag har handlat massor av dom och det kan vara lite "sådär" med att få det rätt. Det brukar däremot vara ganska lätt att rätta till saker även om det är lite omständigt. Det är också en massiv kö på att köpa saker som behöver monteringsarbete eftersom dom är underbemannade. Jag la nyligen en beställning trots att jag visste att det är såhär. Vill man ha utmärkt smidig service bör man välja bort On-One/Planet-X.

Jag beställde en lurcher för en månad sedan. det tog 14 dagar för leveransen och då saknade den dropouts. Deras första svar var att jag skulle skicka tillbaka hela ramen, men de ändrade sig snabbt till att de kunde skicka nya dropouts till mig. Nu har det snart gått 14 dagar sedan de skickade dem, så vi får väl se. Lite sloppy tycker jag nog att de har varit. Synd då cyklarna är rätt najs.

Det måste vara galet jobbigt att vara anställt där. Detta är ju bara ett axplock av alla problem. De bör ju sälja en hel del eftersom de säljer till hela Europa och även i USA nu. Synd eftersom de ofta har fina erbjudanden och har en hel del fina cyklar.

Tycker att det verkar som att det finns stora kommunikationsproblem mellan kundservice och lager/byggverksamhet. Likaså verkar uppföljningen på problem eller ordrar vara obefintlig.

Efter en månads väntan fick jag äntligen min Parkwood levererad.

Öppnar kartongen... Ser då att framgaffeln är VIT!!!?!?!?!

Jag har beställt en svart och det står i orderbekräftelsen mailet och på plocklistan i kartongen. Roliga är att det inte finns någon signatur i rutan för gaffeln på plocklistan och så står det ett oläsbart ord bredvid.

De visste alltså att det var fel färg på gaffeln men skickade ändå. Trodde de inte jag skulle märka det eller vad är det frågan om?

Detta är min första "riktiga" mountainbike och den leverades med bra timing för min korta sommarledighet börjar nästa vecka och hade varit perfekt att ha cykeln då. Men efter folks erfarenheter med One-ones kundservice kommer det väll innebära att jag tar min första tur på cykeln i höst istället...

Jag har en vit framgaffel & den verkar dämpa lika bra som kompisens svarta. Så det är nog inget att bekymra sig över. :)

Frid!

Hade en episod i vintras som gjorde att min racer blev en månad försenad. Ramen hade skadats i transporten och efter att ha väntat på svar en vecka hittade jag ägarens adress på ett forum. Han skrev i sin tur till VDn med någon kommentar om "piss poor packing" från deras sida och sen började hjulen snurra.

Mitt tips är att ta kontakt innan köp och ställa någon fråga så man har en personlig kontakt att trakasera om det skulle bli problem senare.

Om man nu lyckas få ngn personlig kontakt öht...
Flertal gånger har jag misslyckats med detta.

De ggr jag är nödgad att beställa ngn reservdel till min Titus ram tar jag det från Planet X i USA.... Tullar hällre skiten än att försöka ha med PX i UK att göra....

Hehe den fjädrar nog på lika bra men det är lite av en principsak att jag ska ha färgen jag beställt. Sen är svart gaffel snyggare på en svart ram ;) vit kan vara snyggt men då får det gärna finnas någon annan vit detalj på cykeln.

aahborg, ditt inlägg fick mig faktiskt att komma på att jag faktiskt redan haft kontakt med dem! Efter min beställning så såg jag att bokstäverna å, ä och ö var borta från min adress och det rättade de till nästkommande dag så det var ju positivt. Och i det bekräftelse mailet man fick att man skickat en fråga genom deras hemsida stod VDns mail så det kan nog bästa vägen att gå.

Bästa vore ju att de skickade en svart gaffel till mig med retursedel så kunde jag skicka tillbaka den vita i samma låda.

Annars skulle jag möjligtvis kunna leva med vit gaffel om jag fick lite kompensation som matchar kostnaden/arbetet att frakta en ny till mig.

Senast ändrad:
Beställde deore 10 delat växelreglage.

Hem kom XT b spec växelreglage som man ju måste ha b-spec kompatibla bromsreglage till.

Mailade, de skulle skicka rätt grej utan att be om den gamla tillbaka.

Hem kom ytterligare ett XT b-spec reglage.

Nu får vi se vad som händer när jag skrivit igen. Plockpersonalen kanske är lite livströtta?

kejkon skrev:
> Annars skulle jag möjligtvis kunna leva med vit
> gaffel om jag fick lite kompensation som matchar
> kostnaden/arbetet att frakta en ny till mig.

Var det inte en principsak att få det man har beställt? Principer är viktigare än pengar.

Jag beställde en svart Reba 27.5 gaffel från OnOne för en vecka sen och fick den idag. Gaffeln var svart och kom i RockShox originalförpackning med servicekit, gaffelpump, starnut och pushloc och nåt annat krafs.

Så jag verkar ha haft tur iallafall.

Fältprästen skrev:
> Var det inte en principsak att få det man har
> beställt? Principer är viktigare än pengar.

Principer får man betala i tid och energi. Det är alltså knappast gratis.

Frid!

Men alltså den enda som lider av att du principsakar dig över fel gaffelfärg är ju du själv. Om jag varit du så hade jag bara kööört och sen hade jag skrivit kränkta mail och inlägg på diverse forum istället.

För varje sekund som passerar så förlorar du dessutom "ride time" på cykeln och den blir därmed dyrare per cykeltimme. Tick tack.

Beställt en blå codein med vit gaffel, fick idag beskedet att den var slut hos RS och de undrade om jag ville ha cykeln byggd "nu" med svart gaffel istället!

Svarade ja till färgbytet och fick bekräftelse och svar på några andra frågor inom en timme!

Någon kanske har gjort något åt saken på on-one? :)

Gaffeln de använder till Hardwood är slut i svart och skulle komma in i lager först i höst som jag förstått det (sedan OP beställde så visar specs och bilder vit gaffel). Kanske att de borde vara bättre på att meddela detta innan leverans till de som beställde medan den fortfarande specsades med svart, men å andra sidan är det väl inte ett helt revolutionerande antagande att de flesta hellre tar cykeln nu på en gång under högsäsongen istället för att vänta till slutet på säsongen på rätt färg?

Men visst, att kommunikationen är väldigt hit and miss där är ju ingen nyhet och det är bra om potentiella köpare är beredda på det.

5kral skrev:
> Beställde deore 10 delat växelreglage.
>
> Hem kom XT b spec växelreglage som man ju måste
> ha b-spec kompatibla bromsreglage till.
>
> Mailade, de skulle skicka rätt grej utan att be
> om den gamla tillbaka.
>
> Hem kom ytterligare ett XT b-spec reglage.
>
> Nu får vi se vad som händer när jag skrivit
> igen. Plockpersonalen kanske är lite livströtta?

Jag försöker köpa i-spec b från planetx med krediten jag fick pga ursprungsfrågan i den här tråden. Än har jag inte fått något svar på mailet men om de inte har den kan jag kanske vara intresserad av att befria dig från din. Är det fram eller bak eller båda?

I did my first online purchase 1995 and planetx (on-one) is by far the worst company I have dealt with online.

Räkna inte med att få tillbaka några pengar från dom även om det är dom som gjort fel. Räkna inte med att få några pengar tillbaka från dom även om de lovar att betala tillbaka. Räkna inte med att de håller sin del av någon överenskommelse ni kommit fram till.

PerFormance skrev:
> Beställt en blå codein med vit gaffel, fick idag
> beskedet att den var slut hos RS och de undrade om
> jag ville ha cykeln byggd "nu" med svart gaffel
> istället!
>
> Svarade ja till färgbytet och fick bekräftelse
> och svar på några andra frågor inom en timme!
>
> Någon kanske har gjort något åt saken på
> on-one? :)

Kul att höra att du fick veta innan att din valda färg var slut! När jag öppnade kartongen blev jag sjukt besviken. Packade inte ens upp cykeln utan bestämde mig at gråta på internet istället :D

Detta fick jag som svar:
"We would have expected our Build team to have contacted to make you aware of this, prior to fitting the white fork and we are sorry that this has not happened. Please be assured that this has been raised and will be dealt with accordingly."

När jag skrev i tråden var jag fortfarande optimistisk att de kunde skicka en svart gaffel snabbt men som sagt visade sig att de skulle få in svarta i slutet av juli. Så jag körde på med vit gaffel och den ser cool ut ändå.

De var snabba på att svara och hade ett vänligt bemötande, så har inget att klaga på den fronten.

När jag köpte en Dirty Disco så satt justerskruven på bakväxeln fast så jag mailade och mailade men ingen svarade så till slut hemmamekade jag lite.

Min erfarenhet av Planet-X/On-one är att mailkonversationer fungerar lite sådär. Man kan få svar på något helt annat än vad man frågade eller att svaren inte alls stämmer. Vill man ha snabb och korrekt hjälp är det ringa som gäller.

Köpt en hel del av PX och det har fungerat bra. 3 ramar, en cykel plus lite annat. Har dock alltid kollat och ibland dubbelkollat så att det jag beställt finns i lager. Telekontakt har funkat ok. Har haft en reklamation som funkade väldigt bra, no questions avsked. Men som sagt, kolla alltid lagerstatus. Cykeln beställde jag i delar och byggde själv. Lite extrajobb men priset bra.

Senast ändrad:
Köpte en Dirty Disco av dem som men fick fel däck. Skulle vart vikbara, men blev wire:ade.
Ett epost senare hade jag ett ersättningspar att hämta ut.

Det verkar som om några ur "golvpersonalen" har korvade kallingar/trosor som skaver lite.

Har köpt två ramar samt ett antal komponenter därifrån. Det har blivit fel vid två tillfällen: en gång hade de missat att lägga med en artikel och en gång var en artikel (styrlager) inkomplett vid leverans. Båda gångerna har det löst sig utan bekymmer, men jag håller med om att det verkar gå väl fort för plockningspersonalen ibland.

Sen att DPD/Postnord verkar använda paketen som försöksmateriel för någon form av krocktest är ju inte On-Ones fel, men irriterande är det. Mina grejer har dock klarat sig, trots misshandeln på resan.

Jag har glömt att uppdatera den här tråden, men efter en del konversation fram och tillbaka fick jag en kredit hos planet x på £50. Dessa användes till delbetalning till ett nytt tvådelat XT-vevparti till min MTB och nya XT-reglage. Dessa levererades utan större problem, i alla fall från Planet x sida. Posten strulade in i det sista men jag fick tag i delarna i tid till Transalp, med nöd och näppe.

Tyckte i alla fall att Planet X löste det rätt snyggt tillslut och visar på en vilja att hantera problem, även om de verkar ha lite svårt att lyckas med det ibland.

När jag beställde mini-v bromsar fick jag först bara till ett hjul. Trots order för två. Så sen fick jag till två hjul. Har alltså en ganska fin broms i reserv :)

Tillbaka
Topp