Plattforms/Kombinations pedaler MTB

borton

Ny medlem
Har köpt e beg cykel, som i sin helhet är schysst till de pris ja köpt den för. Skulle nu vilja bytta ut en del delar som är slita eller vädligt dåliga, till o börja med "wellgo" (billigaste model) pedalerna som inte är spec roliga att cykla på. kombination mellan att ha möjlighet att köra med t.ex. SPD skor men även kunna cykal i vanliga skor. finns de pedalr me denna kombination som värkligen funkar bra båda när man sitter fast (vilket som oftast gör) men även när man har de vanliga lösa skorna, (vilket dom inte lika ofta gör)
finns de några som ngn har erfanenheter av att par pedaler som värkligen funkar bra till båda dessa endamål?

Ngn som har några schyssta förslag på plattforms pedalder till en enduro!?

(eller om ngn här sitter å håller på ett par schyssta plattforms pedaler i hyllan som bara dammar, å har lust att sälja till ett lågt pris?! :)

/Leeo

Post Ändrad (04-03-05 16:16)

Vill du ha vanliga flatties eller pedaler som det går att clippa fast sig i?

Flatties, då är faktiskt Wellgopedalerna ett bra budgetalternativ.

Vill du kunna clippa fast dig:

Crank Bros Mallet
Time Z eller Z Control (*micke* kör med sådana)
Shimano har några modeller också, har inte koll på vad de heter numera tyvärr. 545 och 646 hette de förra året.

Ja har kört på SPD innan, å måste säga att ja gillar det i skogen.
så ngn slangs kombination mellan dom våre ju absolut ett intressant altenativ. men funkar de värkligen bra då? är inte t.ex. Egg Beater-infästning imitten ivägen när man inte anväder såna skor? hur mkt sticker den upp ovanför "ytan" på resten av pedalen? på Crank Brothers, Mallet.

/Leeo

Post Ändrad (04-03-05 15:23)

Till FR mm. Använder jag Shimanos 545 och Azonic A-frame. Båda gör sitt jobb utan att knorra. A-frame har (vassa) skruvar för att minska halkrisken, och dom är inte sköna att få i benen om man slinter av pedalen.. Blir fula sår! Benskydd rekommenderas isf..

Om du ska ha flatties kan jag rekommendera Snafu Concave (eller nåt liknande), biliga på cyclecomponents. Jag har haft mina nu i vinter och är mycket nöjd. De har bättre lagergång än mina DMR V8 och är lite större. 325 spänn tror jag de gick på...inte mycket att bråka om.
Vad jag tycker om Time Z finns att läsa i Mallet tråden.

Vill du ha kombi modell så är Shimanos modell 324 (tror jag den heter) en bra pedal kör med den själv, kanske inte jätte billig men kvalitet kostar ju alltid en slant.

Bosse

Själv åker jag med Shimano MX30 plattformspedaler. De har vassa (utbytbara) skruvar, benskydd rekommenderas altså även där. Jag gillar dem skarpt pga. greppet och vikten, men man har ju fått sota ett par gånger när inte benskydden suttit på (aj!).

Hade tidigare Shimano 324:or och de är ingen höjdare i stökig terräng, efter att ha klippat ur vet man inte vilken sida som är upp (SPD endast på en sida).

Har nu Shimano 545:or och de funkar bra både i och ur-klippade, däremot så är de inge vidare med vanliga skor pga att pedalen sticker upp för mycket ur korgen (30 graders istegsvinkel har jag för mig).

De nya Shimano 647:orna ser intressanta ut, ny 959 liknande pedal konstruktion och liten istegsvinkel (12.5 grader) vilket även borde innebära att de inte sticker upp speciellt mycket ur korgen heller.

Mallet och Time Z ser annars också ganska intressanta ut. För övrigt är det någon som kan förklara vad det är för någon skillnad mellan Time Z och Time Z Control?

jag kör med Shimano M324 och de är verkligen ingen höjdare. Man får i stort sett alltid upp fel sida. Åt andra sidan kör jag lika mycket med spd som utan och det känns jobbigt att byta pedaler ... kruxigt tycker jag. Ska kolla de modellerna (Time Z, Mallet och Shimano 545) ni använder i hopp att hitta den rätta lösningen.
/Simon

Simon: Shimano 545:or är bra SPD pedaler, men utan SPD skor är de inte speciellt sköna. Skulle du dyka upp vid Hellas imorgon? Om du gör det kan du få prova mina, ska försöka komma ihåg att ta med en 15 mm ringnyckel annars har nog nån annan en med sig.

Ytterliggare en fundering kring detta med pedaler..
Hur bra funkar pedaler av "kombinationsmodell" om man vill kunna köra med vanliga skor utan SPD?
Det känns ju bättre att inte "sitta fast" när man ska öva på sådana grejer som man inte behärskar riktigt...
Det vore ju gött om man kunde ha en och samma pedal till allt och slippa byta mellan fatties o SPD..

/Micke

545:orna är inga höjdare utan SPD-skor iallafall. Jag misstänker att alla motsvarande SPD-pedaler är likadana på så vis. För att mekanismen ska nå upp till skon utan att skornas mönster tar i pedalen först, måste mekanismen alltid sticka upp en bra bit och det gör att du får upp den kännbart i foten och inte riktigt får något bra fäste på taggarna om du kör med vanliga skor. Men det är ju absolut bättre än vanliga skor på små SPD-pedaler iallafall.

Det beror på vad du tänker ge dig in på, att prova på ett extra svårt ställe i skogen utan att sitta fast i t.ex. 545:or går utmärkt. Men det är inget vidare att börja träna trialmoves med dem, det är på tok för slipprigt.

Mallet-pedalerna verkar vara hyggliga även med helt vanliga skor av recensionerna att döma. äggvispen fäller ut sig.

Tänkte satsa lite tid på att öva upp bristfällig teknik denna säsong.
Det vore väl f-n om man inte kunde lära sig att dra på en riktig Wheelie eller lägga på ett stilfullt hopp!
Det börjar bli dags nu när man närmar sig 30-strecket =).

Och det känns ju som det är mindre chans att slå sig om man inte sitter fast vid mindre lyckade försök..
Får ta o kika lite närmare på Mallet det ser ju schyssta ut på bild!

/Micke.

Jag kör med Shimano 646, och kan bara instämma med folk som kör 545. De funkar riktigt bra som spdpedal och man behöver inte klippa i om det är nån jobbig passage, men som plattform är de inge vidare. Det fungerar till lite glidande i stan utan vidare, men det är allt

När det handlar om att öva teknik tror jag att det faktiskt är en fördel att sitta fast. Jag hade en övningscykel med flatties men jag tyckte tramptekniken skilde sig så mycket från att köra med SPD så jag tyckte inte att det gav något att träna teknik på den. När man verkligen ska ha nytta av den teknik man lärt sig är ju på skogsturerna och då använder man ju SPD. Bättre då att våga lite mer. Ställer man fjädern så mjukt det går funkar det att komma ur även när det blir lite bråttom.

Mkt intressanta inlägg, Märkar dok som majoriteten av kombinations pedalerna är inte spec funktionela som "vanliga" (plattformas pedaler). De enda pedalerna som ingen kritiserat (en iaf! :P) är Mallet. Men åt andra sidan värkar dt inte som ngn har några erfarenterher av att ah cyklat på dom själva, vilket hade varit rätt intressant . Värkar iaf som hela Shimano serien a kombinations pedaler är inget att ha. (så vida man inte vill cykla på SPD till 80-90% av tiden) vilket inte dirket va min avsikt, ja skulle vilja ha ngt som värkligen funkar på båda, efter som jag i stor utsträckning kommer cykla på plattforms istan, å när det ska hoppas å trixas, men i de lite längre turerna och i skogen skulle sitta fint med ett har SPD. Vore välidgt intressant om ngn hittade en vettig resention av Mallet pedalerna!!

Nej, nu ska ja iväg till hellas å hojja en sväng!
/Leeo

och jag med (alltså ut till Helllas) men vi blev lite försenad så vi kommer nog inte att möta Happy gänget tyvärr.

McBear: tack för ditt erbjudande, jag missade att läsa ditt inlägg i tid men det lär bli flera tillfälle att träffas ute i Hellas hoppas jag!

/Simon

Tillbaka
Topp