Please hjälp mig med Karate Monkeyn

BuTTuS

Aktiv medlem
Råkade i ett svagt ögonblick klicka hem min första stålram, en Surley Karate Monkey. Tysken behövde bara fredag till måndag på sig för att få den till Sverige, medans PostNord har spelat pingpong med den i en vecka, men nu har den landat på rätt ställe, oskadd! Kudos?

IMG_0927.JPG

Men genast så blev det för krångligt för min gamla skalle, det här med headsets...
Någon vänlig själ som kan länka till något komplett som passar?
Eller kommar jag tycka den är för brant efter första provturen och ångra att jag inte gick på något angle set på en gång? Vad har jag att välja på där?

Head TubeØ44mm
Steerer TubeØ28.6mm (1-1/8")
Crown RaceØ30mm (1-1/8")
Stock Headset Upper (S.H.I.S)ZS44/28.6
Stock Headset Lower (S.H.I.S)EC44/30

Fråga två: Rostskydd, måste man i med det? Vad jag kommer åt att se så tycks det inte vara naket stål på insidian iaf?

Å tre: Surlys "mokey nuts", hur långt flyttar de bakaxeln? Kan man fulmecka någon annan distans på ett enkelt sätt? Jag har tänkt köra 29" Panaracer Fat B Nimble som inte är i närheten av angivna tre tum, på i35 fälgar, så jag tror de ska få plats med axeln längst fram, men man vet ju aldrig... På bilden är det 2,4" på i30 fälg, gott om plats kvar då (om man fimpar skruven):

IMG_0928.JPG

IMG_0929.JPG

jonte987

Aktiv medlem
Kom den med gaffel men utan styrlager? Det är rakt styrrör?
Det heter precis som det står ZS44/28.6 & EC44/30. För tapared blir det EC44/40 där ner.
Hade trott att det gick med ZS nere också om det ska vara rakt men jag har inte tittat på det

jonte987

Aktiv medlem
tex detta https://www.bike24.com/p2281128.html

Nukeproof har annars billiga med separat uppe och nere
EDIT

jasbru

Medlem
Jag har nyligen byggt upp en Karate Monkey själv!

Headset jag användade: KCNC Kudos-Q1 ZS44/28.6 - ZS44/30 Headset

Till rostskydd anvädade jag "T9 Boeshield"
Men jag gissar att det faktist behövs inte, som det ser ut att insidan av ramen är målat, men jag gjorde den ändå.

Jag har användat 2 Monkey Nuts (version 3)
Jag tror de flytter axeln bak ungefär 12 mm. Jag gissar att 3 tum ska bli lite för mycket. Jag har monterat skärm som är 80 mm bred, och det finns 0 mm mellan skärm och ram. Men på framsidan 3 tum ska funka. Surly säger att man behöver bara en monkey nut, men två funkar bättre.

LWB

Aktiv medlem
Jag har kört med både Biltemas linoljebaserade rostskydd och vanlig kokt linolja. Den förra går det åt mer än man tror, men bättre fläska på och få det ordentligt gjort men att man får lite mer att torka och gno innan det torkar.
Var bara försiktig med trasor med linolja då de kan självantända. Säkrast är att själv elda upp dem under kontrollerade former.

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag har nyligen byggt upp en Karate Monkey själv!

Headset jag användade: KCNC Kudos-Q1 ZS44/28.6 - ZS44/30 Headset

Till rostskydd anvädade jag "T9 Boeshield"
Men jag gissar att det faktist behövs inte, som det ser ut att insidan av ramen är målat, men jag gjorde den ändå.

Jag har användat 2 Monkey Nuts (version 3)
Jag tror de flytter axeln bak ungefär 12 mm. Jag gissar att 3 tum ska bli lite för mycket. Jag har monterat skärm som är 80 mm bred, och det finns 0 mm mellan skärm och ram. Men på framsidan 3 tum ska funka. Surly säger att man behöver bara en monkey nut, men två funkar bättre.
Tackar!
Efter lite googlande tror jag att jag satsar på något headset med EC (nu har jag lärt mig ☺ ) för att få den lite högre/flackare även om det blir marginellt. VIlken gaffel kör du med och vad tycker du om vinkeln?
Däcken jag nämde har jag haft på en annan cykel, blev bara 66mm breda på i30 fälg, så jag tror det ska funka, men tack för måtten och tipset om två i fall det blir aktuellt.

jasbru

Medlem
Tackar!
Efter lite googlande tror jag att jag satsar på något headset med EC (nu har jag lärt mig ☺ ) för att få den lite högre/flackare även om det blir marginellt. VIlken gaffel kör du med och vad tycker du om vinkeln?
Däcken jag nämde har jag haft på en annan cykel, blev bara 66mm breda på i30 fälg, så jag tror det ska funka, men tack för måtten och tipset om två i fall det blir aktuellt.

Jag har samma gaffel som du har i din bild. Det funkar bra för mig.
Ok, 66 mm ska funka utan problem.

BuTTuS

Aktiv medlem
Tusan, hade ju tänkt köra fattigmansdropper på den, dvs sadelklämma med quick release, men var hittar man en sån med diameter 33.1?
Salsa ska tydligen ha en, men jag hittar den inte nånstans?

Ragnvald

Aktiv medlem
Tusan, hade ju tänkt köra fattigmansdropper på den, dvs sadelklämma med quick release, men var hittar man en sån med diameter 33.1?
Salsa ska tydligen ha en, men jag hittar den inte nånstans?
Shims till 31.6 borde ju funka. :-)
Edit: läste fel, tänkte på hur få innerdiametern rätt.

jolov

Aktiv medlem
Ja jag funderar på det, hjulbas 1155 på en XL. Ungefär hur mycket längre skulle den bli av 2 grader? Sov nog på den trigonometrilektionen :-)
≈17mm om AC är 480 (vilket jag killgissade på att det var)

jag skulle kunna tänka mig att göra det på min med, om jg inte vore lite för lat

BuTTuS

Aktiv medlem
≈17mm om AC är 480 (vilket jag killgissade på att det var)

jag skulle kunna tänka mig att göra det på min med, om jg inte vore lite för lat
Tackar, 483 tydligen :-)
Då borde detta passa, om man tar med Reducer Crown ner till 1 1/8"?

jolov

Aktiv medlem
Låter som der borde passa.

däremot tycker jag du borde lägga pengarna på en brandx dropper iaf, det är värt pengarna över en qr-lösning. Om du nu inte bara tänkt bikepacka med den och vill ha det så driftsäkert som det bara går

BuTTuS

Aktiv medlem
Låter som der borde passa.

däremot tycker jag du borde lägga pengarna på en brandx dropper iaf, det är värt pengarna över en qr-lösning. Om du nu inte bara tänkt bikepacka med den och vill ha det så driftsäkert som det bara går
Ja vem vet, den kanske är superkul i skogen och då lär det väl sluta med dropper, men tanken nu är bekväm sittställning och typ att dra vagn och kaffetermosutflykter med familjen :-)
Vilket ger en annan fråga, hur man får fast fästet till thule-vagnen, men det tar vi sen. Jag tänker att en stålram borde palla något ful-meck :-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Adaptrar till bromsarna då, Surly säger 51mm I.S. fästen, alla adaptrar jag hittar är för IS2000, är det samma sak?
Och skruvar som brukar följa med adapter, är de aluminium och behöver bytas till stål för att inte rosta och ramla av så att jag avlider och dör?

jolov

Aktiv medlem
1: Det är vanliga IS fästen, Dom du hittar för Is2000 kommer att passa. Vad ska du ha för bromsar?

2: Aluminium rostar inte. (Men skruvarna som följer med är stål, lägg en liten klick fett i skruvhuvudet så slipper du ytrost där sen)

BuTTuS

Aktiv medlem
1: Det är vanliga IS fästen, Dom du hittar för Is2000 kommer att passa. Vad ska du ha för bromsar?

2: Aluminium rostar inte. (Men skruvarna som följer med är stål, lägg en liten klick fett i skruvhuvudet så slipper du ytrost där sen)
Har inte bestämt mig än, man får väl ta det som finns i lager nu verkar det nästan som eller om det dyker upp nått bra på köp å sälj, men behöver absolut inga värstingar, bara handtagen har justerbar reach så duger nog vadsomhelst.
Har jag fattat rätt att om jag köper två adaptrar som den här så blir det för 160mm bak och 180mm fram, eftersom fästena på ram och gaffel är olika, eller skiljer adapter fram/bak också?

BuTTuS

Aktiv medlem
En liten miniupdate: Det går trögt med delar och leveranser, jag kallar den redan för Corona Monkeyn...
Komponent 1a när man bygger känns ju som det är headsetet, och jag råkade ju beställa ett angleset från UK... Betalade iaf momsen för det igår så nu är det bara upp till tullen och postnord.
Appropå det, är det någon vits att lägga ”lagerbanorna” i frysen och ramen på elementet innan man sätter igång? Har ingen riktig press utan tänker försöka med gängstång och muttrar...
Så allt jag hittils gjort är att ta bort varningsstickers och bytt ut 25 blanka stålskruvar mot lika många svarta diton i aluminium :-)

3A5C487D-79B8-4018-B8A8-AABCD1586B14.jpeg

glitch

Aktiv medlem
Lagerbanorna låter du bli, men lagerskålarna kan du lägga i frysen över natten.
Kolla så att det är fritt från lackrester uppe och nere i styrhuvudet innan du börjar trycka dit skålarna. Sen hade jag nog av ren lathet inte ens orkat ta fram gängstång utan lagt skålarna på plats en i taget, lagt över en planka och bankat dit skålarna (rakt).
Se bara till att ramen ligger stumt mot något så t.ex. nedra delen av styrhuvudet vilar mot nåt när du bankar dit övre.
Hade det varit en kolram hade jag varit varsammare :)
Var bara noga med att skålarna ligger rakt när du klubbar så blir det kanon!

jolov

Aktiv medlem
Lagerbanorna låter du bli, men lagerskålarna kan du lägga i frysen över natten.
Kolla så att det är fritt från lackrester uppe och nere i styrhuvudet innan du börjar trycka dit skålarna. Sen hade jag nog av ren lathet inte ens orkat ta fram gängstång utan lagt skålarna på plats en i taget, lagt över en planka och bankat dit skålarna (rakt).
Se bara till att ramen ligger stumt mot något så t.ex. nedra delen av styrhuvudet vilar mot nåt när du bankar dit övre.
Hade det varit en kolram hade jag varit varsammare :)
Var bara noga med att skålarna ligger rakt när du klubbar så blir det kanon!

just då det är ett angleset så skulle jag nog ändå passa på att använda gängstång. Lätt hänt att det vrider sig lite om man kör med plankan :)

glitch

Aktiv medlem
just då det är ett angleset så skulle jag nog ändå passa på att använda gängstång. Lätt hänt att det vrider sig lite om man kör med plankan :)

Just det, angleset! Då är det det så klart bra med en mer varsam metod. Var noga med att linjera upp skålarna ordentligt.

skier

Aktiv medlem
Jag tyckte det funkade dåligt med gängstång när jag monterade ett works styrlager nyligen eftersom undersidan på lagret lutade, så gängstången ville dra koppen snett. Slutade med att jag tog fram plastklubban istället, men man ska förstås vara noggrann så den inte vrider sig under tiden.

glitch

Aktiv medlem
Jag tyckte det funkade dåligt med gängstång när jag monterade ett works styrlager nyligen eftersom undersidan på lagret lutade, så gängstången ville dra koppen snett. Slutade med att jag tog fram plastklubban istället, men man ska förstås vara noggrann så den inte vrider sig under tiden.

När jag monterade angle set så körde jag också klubba faktiskt (i aluram). Det fick rätt enkelt med frysta koppar men resultatet kan nog variera. Men jag kollade många gånger att inte koppen flyttat sig och kom in rakt.

BuTTuS

Aktiv medlem
Ok tack alla, får se hur jag gör när postnord väl får tummen ur och levererar det...
Har jobbat hemifrån idag och väntar på hjul också, paket brukar komma innan lunch men än så länge inget, så jag är skeptisk...

Scut

Aktiv medlem
Välkommen till livet med apa. Den kommer ge mycket glädje. Jag körde med slackset tidigare men plockade bort det då hojen blev för slack för min smak speciellt med stel gaffel

Angående hjul/däck så kan jag meddela att 29x2.6 Pirelli Scorpion Enduro S på fälgar med 35mm innervidd är nog så tight som det går på den hojen med så korta kedjestag som möjligt.

20210224_141159.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
Ok tack alla, får se hur jag gör när postnord väl får tummen ur och levererar det...
Har jobbat hemifrån idag och väntar på hjul också, paket brukar komma innan lunch men än så länge inget, så jag är skeptisk...
Jomen se på tusan...
Fast det röda sticker lite i ögonen på mig, hur drar man lättast bort dom? Räcker hårtork eller ska jag låna en varmluftspistol på en gång?

IMG_0961.JPG

velovin

Aktiv medlem
Ja vem vet, den kanske är superkul i skogen och då lär det väl sluta med dropper, men tanken nu är bekväm sittställning och typ att dra vagn och kaffetermosutflykter med familjen :-)
Vilket ger en annan fråga, hur man får fast fästet till thule-vagnen, men det tar vi sen. Jag tänker att en stålram borde palla något ful-meck :-)

På min Marino har jag ett vanligt M5-fäste jag fulmekat dit Thule-fästet på. Kör såklart väldigt lugnt, då det inte är anpassat för de krafterna. Funkar fint för att bogsera två tunga barn till och från skogen i alla fall.

glitch

Aktiv medlem
Min personliga preferens är att fälgnamnet får vara kvar. Tycker det blir så naket. annars.
Nu ser jag inte ventilhålet direkt, men glöm inte matcha upp däckloggorna mot ventilen sett från drivsidan ;-)

BuTTuS

Aktiv medlem
Däcken har svällt lite under natten, så nu tar gjutskägget i skärmfästet i framkant, så får väl köra med nötterna ändå då kanske :-)

velovin

Aktiv medlem
Har du någon bild eller länk?

Ingen bild med det monterat, ska försöka fixa det framöver. Min ram har i princip samma ramfäste som du har ovanför bromsoket, så det ska nog inte vara några problem. Antar att det inte är någon skillnad i taiwanesiska och peruanska svetsars hållfasthet.

BuTTuS

Aktiv medlem
Ingen bild med det monterat, ska försöka fixa det framöver. Min ram har i princip samma ramfäste som du har ovanför bromsoket, så det ska nog inte vara några problem. Antar att det inte är någon skillnad i taiwanesiska och peruanska svetsars hållfasthet.
Aha, i den lilla rackaren... Blir inte det för högt?

weldion

Aktiv medlem
Ja jag tror det lutar åt det, får väl maskera bort det när cykeln är klar till att börja med, för att se hur det blir.

Bara tullen/posten kunde släppa taget om mitt styrlager nu då så jag kan sätta igång!
Ja jag tror det lutar åt det, får väl maskera bort det när cykeln är klar till att börja med, för att se hur det blir.

Bara tullen/posten kunde släppa taget om mitt styrlager nu då så jag kan sätta igång!
Rensade bort dekalerna på mina vinterhjul. Sparade några reflextejpbitar (som jag själv satt dit) och tyckte det blev ett mer städat intryck.
IMG_5974.jpeg

DSC02693.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer