Plush gaffel istället för Pike

Pastor Hannes

Aktiv medlem
Jag har idag en Canyon Spectral som jag tidigare använt som primär cykel och den har till det fungerat hyggligt med den Pike gaffel som sitter på. Nu har jag skaffat en XC som jag mest använder i hemmaskogen och Spectralen används bara till utförsåkning. Jag har satt på en coil bak och den är underbar i stök. Tyvärr upplever jag piken som allt för o-plush och hela cykeln blir obalanserad med den mycket plusha bakänden och den o-plusha framänden.

Hur kan jag ändra detta? En coil fram hade varit det uppenbara, men det är lite för dyrt för mig och begagnatutbudet är mycket litet. Beggade gafflar brukar dyka upp ganska ofta för 3-3500 vilket är lagom pris. Ofta är det Fox 36’or av olika varianter. Skulle det kunna vara ett alternativ? Är de generellt mer plusha än tex en pike? (Jag har bara ägt en Fox tidigare och det var en 32 step cast så det är inte jämförbart tänker jag.)

Alternativet skulle vara att sälja Spectralen och köpa en renodlad DH. Det skulle funka vid liftburen cykling, men jag åker ibland till tex Tranås och Gränna som inte har lift och mer enduroliknande spår också. Där är kanske en DH inte optimal.

Jag behöver lite hjälp med att tänka. Hur skulle jag kunna göra?

Z1 med coil(den som ers länkar till) är nog det billigaste coil-alternativet om det är det du vill ha.

Annars kanske Zeb eller Domain kan vara ett alternativ. Jag killgissar att de skulle vara ganska stor skillnad utför jämfört med din Pike. Nya Domain Isolator Gold tycker jag ser fin ut men kanske lite dyr eftersom den är väldigt ny.

Min begränsade erfarenhet är att Fox 36 är känsligare och bättre på småstök än Pike (Grip 2 resp. Ultimate Charger 2.1)

Blir ju ändå en bättre deal att skaffa en bra gaffel till din Spectral än att sälja med förlust och köpa en DH. Plus att du blir låst till liftåka med DH. Jag har en Yari som jag uppdaterat med Charger 2.0 och visst den är inte plusch som den Rockshox coil jag har i bak men den funkar absolut. Tänker att det är lite vanesak också.

Blir ju ändå en bättre deal att skaffa en bra gaffel till din Spectral än att sälja med förlust och köpa en DH. Plus att du blir låst till liftåka med DH. Jag har en Yari som jag uppdaterat med Charger 2.0 och visst den är inte plusch som den Rockshox coil jag har i bak men den funkar absolut. Tänker att det är lite vanesak också.
Just Yari har jag funderat på. Det finns för under 3000 sek just nu. Jag tänker att jag t.o.m. skulle kunna prova med Motion Control. Jag har en Revelation på en annan cykel, jag tycker faktiskt den är mycket mer smoth över stök än Piken. Nu sitter den på en hardtail så jag kan med min förmåga inte köra den så fort eller hårt som Piken som sitter på heldämpad med 160 mm fram och bak…

Jo, det är väl egentligen det bästa alternativet för en Spectral med coil bak. Haken är bara att 6200 är relativt mycket. Jag har just nu prutat ned en enklare DH till 7500. Då är inte skillnaden så stor dit. Iofs inte jätte mycket pengar, men det är mycket annat de behöver gå till också…

Just Yari har jag funderat på. Det finns för under 3000 sek just nu. Jag tänker att jag t.o.m. skulle kunna prova med Motion Control. Jag har en Revelation på en annan cykel, jag tycker faktiskt den är mycket mer smoth över stök än Piken. Nu sitter den på en hardtail så jag kan med min förmåga inte köra den så fort eller hårt som Piken som sitter på heldämpad med 160 mm fram och bak…
Yari är en nedgradering. Uppgradera din Pike till en Ultimate istället. Är inte allt för dyrt.

Jag har en Lyrik Select RC 29” 150mm.
Coil-konverterad.
Gul fjäder i, blå fjäder följer med.
Pm:a om det är intressant.
Den ska ut på köp/ sälj ändå.
H C
IMG_8443.jpeg

Ja just det. Det är bara en select, men jag har läst Maktens tråd om Pike och det är nog som han beskriver det (i början) jag känner det…

Men då berör det på vad du menar med plush. Makten klagade framförallt på dämparen. Då spelar stålfjäder eller plush fjäder ingen roll. Men kanske menar du att stiction är för högt. Jag är riktigt nöjd med min Pike Select, men jag har begränsat erfarenhet av andra gafflar. Enda skiljnad i fjädring med en Ultimate är SKF tätningen, som verkar ger mindre stiction (och buttercups, men de flesta märker ingen skillnad där).

Om det är beteende vid större slag spelar dämpningen också en roll.

Tror du det är generellt för Fox? Eller gäller det bara toppmodellerna?
Den Fox 34 Performance jag hade tidigare var bättre/känsligare än Pike Ultimate, men också en Pike Select med Charger (X?) jag har känns bättre än Ultimate (naturligtvis fullständigt subjektiv uppfattning, kan bero på att den cykeln ofta körs med 27,5+ däck…)

Beror väl lite på vad man menar med plush, men om man vill ha en mer "coilig" gaffel så kanske en uppgradering på luftsidan vore en relativt billig lösning?

Jag har haft tre Pike, med fyra olika luftfjädervarianter. Utan Debonair, med Vorsprung Luftkappe, med Debonair B1 och Debonair C1.
Skulle rangordna dem på följande vis:
Nr 1: Luftkappe
Nr 2: Debonair B1 (ingen större skillnad mot Luftkappe egentligen)
Nr 3: Debonair C1
Nr 4: Utan Debonair.

Tycker det har varit lättare att få en gaffel som är känslig utan att bli för mjuk med Luftkappe eller Debonair B1 än med de andra.

Har tänkt försöka "nedgradera" min nuvarande C1-Pike till B1 eller Luftkappe, men det verkar lite besvärligt och kräver att man letar utgående reservdelar från Rockshox. Har därför precis beställt en Everflow Tank: https://www.everflow.it/webshop/tank-and-co./tank-v4-lyrik-pike-2016-22/
Den verkar både roligare, mer italiensk och mer obskyr än att köpa originaldelar. Hoppas att den får gaffeln att bli lite mer som min Luftkappe-Pike.

Annars finns ju Vorsprung Secus också, men då börjar det kanske bli lite väl dyrt och konstigt.

Men då berör det på vad du menar med plush. Makten klagade framförallt på dämparen. Då spelar stålfjäder eller plush fjäder ingen roll. Men kanske menar du att stiction är för högt. Jag är riktigt nöjd med min Pike Select, men jag har begränsat erfarenhet av andra gafflar. Enda skiljnad i fjädring med en Ultimate är SKF tätningen, som verkar ger mindre stiction (och buttercups, men de flesta märker ingen skillnad där).

Om det är beteende vid större slag spelar dämpningen också en roll.
Med plush menar jag att man får en flygande matta känsla. Jag kan ha tolkat Makten fel så det kanske inte är helt relevant i så fall.

Jag har alltid tyckt att piken är lite ”oföljsam”, dvs stötig och att den inte äter upp ojämnheter. Den blir bättre i högre fart och därmed kraftigare stötar, men inte helt bra.

Jag har en Sid select också. Den är lite som piken (är väl samma dämpenhet?). Den är bara 120 mm och ska i mina ögon vara lite mindre plush då den sitter på en XC raket.

Det finns en burk till debonair för att öka volym i negativa. Det hade varit trevligt men orkar inte ha nåt sittande på utsidan på benet.
Det finns också dual positiv för retrofit som jag tycker låter lovande. Ska jag testa nåt så blir det nog denna.

Annars säger internet att många kör för högt tryck och för lite kompressionsdämpning. Känner igen mig där men en del happyprofiler verkar göra exakt tvärtom

Med plush menar jag att man får en flygande matta känsla. Jag kan ha tolkat Makten fel så det kanske inte är helt relevant i så fall.

Jag har alltid tyckt att piken är lite ”oföljsam”, dvs stötig och att den inte äter upp ojämnheter. Den blir bättre i högre fart och därmed kraftigare stötar, men inte helt bra.

Jag har en Sid select också. Den är lite som piken (är väl samma dämpenhet?). Den är bara 120 mm och ska i mina ögon vara lite mindre plush då den sitter på en XC raket.

OK, då förstår jag lite mer. Men är det mindre eller större ojämnheter som är problemet? Om jag minns rätt hade Makten problemet att sin gaffel, en Ultimate, inte kunde tar mindre och större ojämnheter bra med samma inställning. På hög hastighet i stök blev den dock bättre.

Har du provat en Pike Ultimate?

Det finns en burk till debonair för att öka volym i negativa. Det hade varit trevligt men orkar inte ha nåt sittande på utsidan på benet.
Det finns också dual positiv för retrofit som jag tycker låter lovande. Ska jag testa nåt så blir det nog denna.

Annars säger internet att många kör för högt tryck och för lite kompressionsdämpning. Känner igen mig där men en del happyprofiler verkar göra exakt tvärtom
Tror inte jag har för högt tryck. Jag ställer alltid gaffeln så jag får i princip fullt utslag. Jag har testat alla olika steg med tokens.

Mer kompression gör väl bara gaffeln ännu mer okänslig?

OK, då förstår jag lite mer. Men är det mindre eller större ojämnheter som är problemet? Om jag minns rätt hade Makten problemet att sin gaffel, en Ultimate, inte kunde tar mindre och större ojämnheter bra med samma inställning. På hög hastighet i stök blev den dock bättre.

Har du provat en Pike Ultimate?
Har inte provat ultimate. Tänkte köpa ny dämpenhet, men blev inte övertygad pga Maktens tråd.

Mer kompression gör väl bara gaffeln ännu mer okänslig?

Det berör. Med lite mer kompressionsdämpning kan man köra lite lägre tryck utan att gafflen sagar för mycket i stök. På min Pike Select fick jag tipset att sätta kompressions några clicks från öppet. Jag gjorde det, tror två clicks, och nu är gaffeln lite lugnare i stök. Så lite mindre känslig för att komprimera, men det gör att känslan blir lite lugnare. För mycket kompressionsdämpning gör gaffeln såklart okänslig.

Beror väl lite på vad man menar med plush, men om man vill ha en mer "coilig" gaffel så kanske en uppgradering på luftsidan vore en relativt billig lösning?

Jag har haft tre Pike, med fyra olika luftfjädervarianter. Utan Debonair, med Vorsprung Luftkappe, med Debonair B1 och Debonair C1.
Skulle rangordna dem på följande vis:
Nr 1: Luftkappe
Nr 2: Debonair B1 (ingen större skillnad mot Luftkappe egentligen)
Nr 3: Debonair C1
Nr 4: Utan Debonair.

Tycker det har varit lättare att få en gaffel som är känslig utan att bli för mjuk med Luftkappe eller Debonair B1 än med de andra.

Har tänkt försöka "nedgradera" min nuvarande C1-Pike till B1 eller Luftkappe, men det verkar lite besvärligt och kräver att man letar utgående reservdelar från Rockshox. Har därför precis beställt en Everflow Tank: https://www.everflow.it/webshop/tank-and-co./tank-v4-lyrik-pike-2016-22/
Den verkar både roligare, mer italiensk och mer obskyr än att köpa originaldelar. Hoppas att den får gaffeln att bli lite mer som min Luftkappe-Pike.

Annars finns ju Vorsprung Secus också, men då börjar det kanske bli lite väl dyrt och konstigt.
Jag vet inte riktigt vilken debon air jag har, det är en 2020. Borde vara B1?

Har inte provat ultimate. Tänkte köpa ny dämpenhet, men blev inte övertygad pga Maktens tråd.

De flesta verkar vara nöjd med Charger 2.1 dämparen (jag har inte läst mycket om 3.0). Jag har själv inte jämfört. Min son och fru kör Pike Ultimate, men deras cyklar är för små för mig att prova. Sonen är riktigt nöjd och han klagar på dåliga gafflar. Men han har inte provat en Fox 36. Har hade en Fox 32 förut.

Jag vet inte riktigt vilken debon air jag har, det är en 2020. Borde vara B1?

2020 modell har B1. Men är det en 2020 modell eller en 2021 modell köpt i 2020 (som då skulle har C1)?

Det finns olika uppfattningar om B1 eller C1 är bättre. Valhalla tyckte att B1 är bättre till ståcykling (som jar gör bara nästan).

Det var väl nån som tyckte c1 var bra vid någon slaglängd men i inte annan? Det är överkurs för mig men mindre negativ har den vilket inte låter så lyckat

Det var väl nån som tyckte c1 var bra vid någon slaglängd men i inte annan? Det är överkurs för mig men mindre negativ har den vilket inte låter så lyckat
Jag inbillar mig att det är ganska liten skillnad ändå? Förr hade ju alla gafflar både ställbar positiv och negativ kammare. De gick att ställa så att vägräfflor på grusväg inte kändes alls, men då blev de å andra sidan väldigt kass i skogen…

Jag tänker att om det skulle göra väldigt stor skillnad skulle väl alla gafflar fortfarande ha kvar den featuren?

Senast ändrad:
Jag har på det senaste tagit ur tokens och kört ganska mkt högre PSI än innan. Upplever gaffeln som MKT skönare nu. Jag har iofs en Fox36 men det kostar ju inget för dig att testa. Min idé är att istället för att snabbt hamna i det jobbiga "ramp up"-en så håller den sig högre och arbetar mest i mitten av slaget. Har funkat för mig :-) Känns mkt skönare när jag kör större drop osv. Offrar lite små känslighet men det kan man ju ibland kompensera med lägre lufttryck i däck. Roligare att det känns gött över rotmattor o stora stenar än över småsaker. Sen får man ju ändra rebound o sånt också, givetvis...

Jag har på det senaste tagit ur tokens och kört ganska mkt högre PSI än innan. Upplever gaffeln som MKT skönare nu. Jag har iofs en Fox36 men det kostar ju inget för dig att testa. Min idé är att istället för att snabbt hamna i det jobbiga "ramp up"-en så håller den sig högre och arbetar mest i mitten av slaget. Har funkat för mig :-) Känns mkt skönare när jag kör större drop osv. Offrar lite små känslighet men det kan man ju ibland kompensera med lägre lufttryck i däck. Roligare att det känns gött över rotmattor o stora stenar än över småsaker. Sen får man ju ändra rebound o sånt också, givetvis...
Jag har testat hela spektrat med tokens. Tror jag har en i just nu.

Däcken kan jag inte ha lägre tryck i, jag kör med ganska lågt enligt vad jag ser andra köra med här. De tar inte mer än mindre stenar och rötter dock, så det är inte riktigt det jag är ute efter.

Det är just lite större saker jag vill ska kännas mindre. Rotmattor och större stenar och dylikt.

Rebounden har jag så snabb som möjligt utan att det ska bli pogo stick känsla. (Och jag har givetvis laborerat mig fram till att detta passar mig bäst. ?)

Senast ändrad:
Min upplevelse av en 2020 lyrik ultimate med charger 2.0 är motsatt Healons fox-erfarenhet, (min 34 på en ht är väldigt plush men spenderar mer tid djupare i slaget.)
Körde lyriken på 105 psi i början o tyckte den var väldigt stötig på småstök, fast bra när det gick snabbt o hårt, men på 102-3 psi, så väldigt lite skillnad i tryck, så blev den Mycket mjukare i småstök, utan att ramla genom slaget när det gick fortare. En token nu, skulle säkert kunna sänka trycket lite mer med en token till eller lite mer hsc.
Innan jag hittade rätt funderade jag på en 36 men nu är jag helt nöjd.
Så det kan gå att finlira till gaffeln med lite tålamod och genom att vända på alla stenar.

Ja, det begriper jag inte hur det ska kunna bli mjukare i början utan mindre i pos eller mer i neg.
Det är väl de nya butter vad det nu heter i så fall

Yari är en nedgradering. Uppgradera din Pike till en Ultimate istället. Är inte allt för dyrt.
Om man nu överväger en sådan uppgradering... vad är det då för egentlig skillnad på de två olika varianterna (RC2 och RCT3) ?
Förlorar man något om man väljer den som har tre fasta steg (öppen/trampa/låst)? Verkar vara ungeför samma pris

Det är just lite större saker jag vill ska kännas mindre. Rotmattor och större stenar och dylikt.

Rebounden har jag så snabb som möjligt utan att det ska bli pogo stick känsla. (Och jag har givetvis laborerat mig fram till att detta passar mig bäst. ?)
Är du säker på att så snabb som möjligt är det bästa? Lite långsammare retur kan ge mjukare gång, bara den inte packar ihop.

Med lite mer kompressionsdämpning kan man köra lite lägre tryck utan att gafflen sagar för mycket i stök.
Det där låter mycket intressant. De flesta jag har sett verkar köra helt öppet. Undrar om detsamma gäller även om man har en token i? Jag väger mycket och har experimenterat med tokens och lägre tryck, men aldrig rört kompressionsdämpningen. Skall helt klart börja testa den ratten mera!

Jag tror inte du kommer få det du önskar dig genom att byta gaffel.
Nej. Det är ju det som är så svårt att veta… En coil är jag relativt säker på skulle ge den känsla jag vill åt, men de är så pass fyra att jag nästan kan köpa en renodlad DH med coil för samma peng. Men då får jag 5 träningscyklar och jag lovade sälja en när jag köpte min 4’e…

Fast nyare luftgafflar är generellt väldigt bra. Det är inte en massa sticktion i dom som kommer försvinna för att man istället har en coil. Jag tror också det är lätt att fastna i gaffeln blir väldigt dålig på allt annat om man försöker optimera gaffelinställningen på att det ska kännas mindre i händerna när man kör på små grejer. Att serva gaffeln kan definitivt göra den mer följsam om det var länge sedan.

Fast nyare luftgafflar är generellt väldigt bra. Det är inte en massa sticktion i dom som kommer försvinna för att man istället har en coil. Jag tror också det är lätt att fastna i gaffeln blir väldigt dålig på allt annat om man försöker optimera gaffelinställningen på att det ska kännas mindre i händerna när man kör på små grejer. Att serva gaffeln kan definitivt göra den mer följsam om det var länge sedan.
I mitt fall är det inte de mindre grejerna som är ett ”problem”. Innan jag bytte till coil bak var bakänden lika i beteende. Nu har Canyon en relativt styv upprampning bak jämfört med de fåtal andra liknande hojar jag testat. Jag vill att framändan ska lira med bakändan.

Tillbaka
Topp