Poison slöa på mail? prova webmaster@poison-bikes.de

NizzyBrada

Ny medlem
Nu efter att jag haft min Arsen Xn i ca 18 månader så har jag upptäckt ett litet glapp i länkaget.

Har mailat poison både på tyska och engelska på den vanliga info@poison-bike.de adressen utan att få ett knyst till svar. denna adress används även av formuläret som finns på sidan.

Provade idag istället att skicka direkt till webmaster@poison-bikes.de, och fick svar på 2 minuter.

Testa den om ni inte får svar på vanliga adressen (formuläret).

Lagersats kostar 30 Eur + 10 Eur i frakt. tyvärr går inte lager på garanti.

Hoppas detta hjälper någon

Mvh Nils

Bra tips.
Jag har kämpat lite för att få reda på vilket växelöra som passar på Arsen (det är no2).
Poison är inte så superbra på att svara på mail!

Du får gärna dokumentera lagerbytet, min är inte glapp än, men det kommer väl :-)

/Magnus

japp det ska jag.

glappet är i översta lagrena (ovanför däcket) där sitter enbart glidlager, emedan de övriga lagrena är kullager. Glappet upptäcktes genom att hålla på länkaget och lyfta cykeln i ramen.

Figur.JPG ht=505

Ni som köpt cyklar av Poison bikes, har ni fått något mejl med beräknat leveransdatum etc förutom det automatgenererade mejlet som kommer direkt när man knappat in sin order?

Nix, jag fick inget sådant mail. (fst det är över ett år sedn jag beställde så de kan ju ha ändrat rutinerna sedan dess).

/Johan

Lumber skrev:
-------------------------------------------------------
>Du får gärna dokumentera lagerbytet, min är inte glapp än, men det kommer väl :-)

Nu är tiden inne, kelade lite med min cykel igår och upptäckte att den har blivit glapp i samma länk som NizzyBradas. Fyllde glidlagret med fett som provisorisk lagning men det är nog dags att byta lager.

NizzyBrada skrev:
> Lagersats kostar 30 Eur + 10 Eur i frakt.

Vad ingick i lagersatsen, är den prisvärd eller ska man försöka hitta/tillverka andra lager?
Böt du alla lager eller bara i övre länken?

/Magnus

Hej!

lagersatsen innehåller alla lager, skruvar, skruvar till dämparfästet (ev också bussningar till dämparen), länkageet som förbinder dämparen med bakvagnen, samt växelöra.

Jag bytte bara lagrena i övre länken. varje glidlager hålls på plats i länkaget med 2 plast-insatser som också ingick och som jag bytte. jag bytte även bulten som går igenom lagret

Jag tyckte satsen var prisvärd särskilt med tanke på att man fick ett växelöra med, men frågan är om inte Poison hade kunnat skippa plastinsatserna med glidlager utan gjort ett större hål i länken och satt in ett kulllager istället. Nästa gång det är dags så tror jag jag komemr att försöka med att hitta dessa detaljer (glidlager eller litet kullager + bult) på närmare håll.

Det känns ju som att glidlagrena kommer att slitas ut ett par gånger innan jag behöver byta kullagrena i resten av länkaget, Men nu har jag ju det jag behöver för en sån service när det blir dags.

Jag har lite bilder, lägger in dem i tråden ikväll!

\Nils

Vill man snåla lite kan man säkert även ta isär lagrena och rengöra själv. Går det inte att ersätta plastlagren med några kullager införskaffade på annat håll?

Det är nog inte rengöring som är problemet utan att antingen plastdistanserna som håller glidlagret, eller glidlagret, eller bulten som har blivit sliten.

Men det är klart att rena grejer håller längre ;)

\Nils

Här kommer bilderna från mitt byta av lager på min Poison arsen Xn.

Lossa övre länkagebultarna
20071110368.jpg ht=544

gammalt lager och plastdistans --- nytt lager och plastdistans
20071110369.jpg ht=544

gamla bultar --- ny bult
20071110364.jpg ht=544

plast distanserna är rätt sköra, så ta det försiktigt när du för ihop länkagedelarna igen så att inte flänsen på plasdeistansen går sönder (det hände för mig, påverkar doch inte hur lagret sitter i distansen.)

\Nils

NizzyBrada skrev:
> Här kommer bilderna från mitt byta av lager på
> min Poison arsen Xn.

Vackra bilder!
Verkar vara en annan färg på dom nya distanserna, kanske bättre kvalitet.
Jag ska nog försöka hitta något annat lager, nållager kanske kan funka.
Lagersatsen var ju prisvärd annars, ett växelöra kostar ju 12€.

/Magnus

Tillbaka
Topp