Polar RC3 vs. Garmin Edge

JWinberg

Aktiv medlem
Hej

Funderar på att skaffa en ny pulsklocka/dator med gps till lvg och mtb.
Använder Suunto M5 med gps-pod idag, saknar plottning och vill slippa poden.

Funktioner jag söker.
* Bra webbtjänst
* Kartplottning
* Puls
* Kadens

Vill gärna få input på nedanstående modeller. Framförallt hur Polaren lämpar sig till cykling då jag inte hittar så mycket info om den på forumet.

Polar RC3 gps
Garmin edge 510

Tack på förhand!
// JWinberg

Senast ändrad:
Har förvisso bara Edge 500 modellen, men är väldigt nöjd med den och kommer definitivt köpa från Garmin när jag ska uppgradera. Webbtjänsten är helt okej och visar allt det man behöver.

En nackdel med Polaren som jag upplever det är att det är så många grejjer att hålla reda på:
-Pulsband
-Pulsgivare
-GPS-sensor
-Laddkabel GPS
-Klockan
-USB-sticka för dataöverföring
-Kadensgivare?

Tappa bort någon av dem och den blir relativt värdelös

Garmin:
- Pulsband
- Laddkabel/Överföringskael
- GPS:en
- Kadensgivare (sitter ju fast på cykeln)

510 har inga kartor. Däremot kan man läsa in "spåret" efteråt till valfri webb-tjänst. Eller SportTracks.

pLu skrev:
-------------------------------------------------------
> Vill du kunna se skärmen när du cyklar?

Ja det vill jag följer med styrfäste till polaren så det tänkte jag använda isf.

mikka528 skrev:
> En nackdel med Polaren som jag upplever det är
> att det är så många grejjer att hålla reda
> på:
> -Pulsband
> -Pulsgivare
> -GPS-sensor
> -Laddkabel GPS
> -Klockan
> -USB-sticka för dataöverföring
> -Kadensgivare?
>
> Tappa bort någon av dem och den blir relativt
> värdelös

Jag slaktar cykeln efter varje pass och det blir problem om jag inte hittar hjulen till nästa pass.

Miss Lycka skrev:
> Jag slaktar cykeln efter varje pass och det blir problem om jag inte hittar hjulen till nästa pass.

Jag fäster mina hjul med klämmor i ärmarna när jag mekar så jag inte tappar bort dem. Hur många udda hjul har du vid det här laget? Sjukt irriterande när man får para ihop hjul i olika färger.

mikka528 skrev:
> En nackdel med Polaren som jag upplever det är
> att det är så många grejjer att hålla reda
> på:
> -Pulsband
> -Pulsgivare
> -GPS-sensor
> -Laddkabel GPS
> -Klockan
> -USB-sticka för dataöverföring
> -Kadensgivare?
>
> Tappa bort någon av dem och den blir relativt
> värdelös

för det första har rc3 inbyggd gps mottagare, som redan nämnts, sen undrar jag lite vilka av dessa saker du inte har löst på garmin. Alla saker du har löst till rc3 har du löst till garmin, lönar sig att läsa på lite innan.

Dock har jag för mig att polarklockan inte ä helt vattentät, är kanske inte nå problem realistiskt sätt (om jag nu minns rätt, tål regn o sådant, men inte bada eller hur det var). Det skulle få mig välja Garminen.

Vattentät är ett väldigt diffust begrepp. Både Polar RC3 GPS och Garmin Edge tål väta enligt IPX7.

Jag skulle inte bada med dem.

Körde polar förr(läs: gammal modell). Kör numera med Edge 800 och kommer definitivt köpa en ny garmin när det är dags nästa gång. Den klarar allt jag önskar och gör det riktigt bra. Va idag ute och körde en för mig okänd bana på stig och det fungerar ofantligt bra att navigera en bana i skogen med hjälp av en edge.

Nu vet jag ju att det var 510 du frågade om, men om du ev. vill ha navigering så fundera på om du inte ska gå till en 800 istället. kostar ju nästan exakt lika mycket?

JWinberg skrev:
> Den jag menar heter RC3 GPS och har inbyggd gps
> tror du har rcx3.

Stämmer att jag blandade ihop RCX3 och RC3 GPS, jag har RCX3 vilket helt klart den här tråden inte handlar om...jag kan inte lägga nån värdering i hur Polar är jämfört Garmin heller eftersom jag aldrig rört vid nån Garminprodukt, men jag stör mig lik förbannat på att behöva leta den där laddkabeln som jag inte använt på 3v...

Om du letar efter en klocka skulle jag vilja slå ett slag för Garmin Fenix. Har kört några månader med en sån nu och är grymt nöjd. Den funkar bra till många olika former av sporter vilket en Edge inte gör på samma sätt. Jag har använt den till cykel, längdskidor, slalom och löpning och är supernöjd. Jag använder Mac så Polars program funkar inte utan man måste ha något tredjepartsprogram för att få in datan i datorn. Jag använder själv Rubytrack http://www.rubitrack.com/ och är jättenöjd med det. Sen har man ju också tillgång till Garmin Connect om man vill/litar på att ha all sin träningsdata på nätet. En möjlig nackdel med Fenix'en är att hastigheten i dagsläget är GPS baserad, den använder inte hastighetsdatan från GSC-10 givaren utan bara kadensinfon. Detta har jag förstått att Garmin arbetar på och i framtida firmware kommer hastighetsdatan att tas från GSC-10 givaren vad jag förstår.

Jag har en Polar RC3 GPS sedan ett par veckor tillbaka, och här är mina intryck så långt:

+ Snygg, smidig, lättanvänd

-Displayen visar max tre datafält samtidigt, och man kan inte välja fritt här.

Generellt får jag intrycket att Polaren är väldigt fokuserad på att träna pulsbaserat, och är det främst det man vill göra så är den trevlig. Om man vill träna hastighetsbaserat, jaga tider, hålla tempo, etc ger den inte lika mycket stöd.

Vet inte riktigt vad du menar med kartplottning, men Polaren kan inte visa karta i displayen, däremot kan den med en pil visa åt vilket håll "hemåt" ligger.

Mvh Marcus

Marcus_A skrev:
> Jag har en Polar RC3 GPS sedan ett par veckor
> tillbaka, och här är mina intryck så långt:
>
> + Snygg, smidig, lättanvänd
>
> -Displayen visar max tre datafält samtidigt, och
> man kan inte välja fritt här.
>
> Generellt får jag intrycket att Polaren är
> väldigt fokuserad på att träna pulsbaserat, och
> är det främst det man vill göra så är den
> trevlig. Om man vill träna hastighetsbaserat,
> jaga tider, hålla tempo, etc ger den inte lika
> mycket stöd.
>
> Vet inte riktigt vad du menar med kartplottning,
> men Polaren kan inte visa karta i displayen,
> däremot kan den med en pil visa åt vilket håll
> "hemåt" ligger.
>
> Mvh Marcus

Kan man inte välja vad displayen skall visa som på RX800CX?

Luzen: Nej. Det finns 7 fördefinierade displayer med olika kombinationer av data man kan välja mellan, men man kan inte själv anpassa dessa. T ex finns inte kombon puls-hastighet-total tid

Mvh Marcus

Fenixen var ju, snygg. Det är väl det bästa med den. Annars verkar den tämligen trist, ungefär som en gammeldags Polarklocka.

Marcus_A skrev:
> Luzen: Nej. Det finns 7 fördefinierade displayer
> med olika kombinationer av data man kan välja
> mellan, men man kan inte själv anpassa dessa. T
> ex finns inte kombon puls-hastighet-total tid
>
> Mvh Marcus

Dom kanske ändrade till 800CX-modellen, men på den gamla 800 så gick det att ändra på vad som skulle visas vill jag minnas. Om det var 5 olika "sidor" med 3 olika data på varje och dessa data gick att kombinera hur man ville.

Funderar på dessa jag med. Edge 510 verkar trevlig och jag antar att den stora displayen är helt rätt för cykel även om man inte har en karta att titta på?

Tillbaka
Topp