Polar S720i cykelmodel någon som har ?

dojan

Medlem
Min gamla Nike pulsmätare har lagt av och letar nu efter en ny. Jag har tittat på Polars 720i som verkar vara fullspäckad med finesser, kadens , hastighet, temperatur , höjdmätare , samt även puls! Det går även att överföra data till datorn via IR porten.

Någon som har några erfarenheter av denna klocka? Jag har kollat på roadbikereview och där har den fått lite blandade recensioner

/Mats

Kan bara rekommendera, tror inte det finns nåt bättre på marknaden överlag. Det är antagligen därför man ser så många polarklockor på proffscyklister, trots att polar inte sponsrat! Dock har jag själv lite problem med dataöverföringen för tillfället, tror dock att det kan bero på mig.. Kan återkomma i fallet när det är löst.

Har haft min i snart 1 år och den funkar klanderfritt, inte ett problem så här långt så de är bara att införskaffa.

Kört med min 720i nu i 3 år både cykel, skidor och löpning, ett batteribyte annars så har allt funkat som det ska.

Kan bara rekommendera har haft min i ca 3 år nu. Den har fungerat kladerfritt. Mycket givande att analysera träningarna med Polars program.

har 710 (samma klocka, olika skal bara)
fungerar bra, vissa brister i programvaran om man vill skippa excel när det gäller träningsschema och utverkdering.. lite omständigt såsätt.. men klockan i sig är bra.. har haft problem med min hastighetssensor då den läckt in vatten och slutat fungera (två gånger hittils och ena gången reparerad, de bytte hölje bland annat, och andra gången fick jag en ny överdisk). men jag är ensam om detta problem vad jag vet.. troligen ett måndags ex jag fått.

jag använder inte hastighetssensorn heller så för mig kvittar det ur träningssynpunkt om den fungerar eller inte.. men det är kul att veta hur långt man kört.

för den som tränar pulsbaserat och vill ha mycket onödiga funktioner på köpet så rekommenderar jag den.

Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> för den som tränar pulsbaserat och vill ha mycket
> onödiga funktioner på köpet så rekommenderar jag
> den.

Ju fler onödiga funktioner, desto bättre!

Har en 720 som jag använt under träning i ca 1200 timmar. Dessutom använder jag den som klocka övrig tid. Till en början upplevde jag den som lite stor och klumpig men nu börjar åldern ta ut sin rätt och storleken kommit till sin fördel. Hyfsat stora siffror, stora knappar som sitter på "rätt" ställe.
Polars instruktionsbok är kanske inte något att hänga i julgran men är man beredd att avsätta lite tid till knappande kommer man snart fram till hur de flesta funktionern funkar.
Polar har inte de lägsta priserna men efterservicen är utmärkt. Bor man som jag i Sthlm har man det väl förspännt med "serviceverkstad" i Alvik. Har besökt dem vid två tillfällen. Ett för batteribyte och ett besök med anledning av vatteninträngning. Hade lyckats ge glaset en snyting med följd att den läckte. Lämnade klockan i Alvik på eftermiddagen kl 1645 och blev uppringe nästa dag kl.9 med besked att boetten och batteriet var bytt, ny packning monterad och klockan täthetstestad. Prislappen hamnade på 400kr.

Till nackdelarna hör känsligheten för störnng vid kraftledning och dylikt. Designen på cykelfästet är inte heller i samma klass som klockan i övrigt. Likaså kvaliten på den lilla flärp (vad den nu har för namn) som håller fast den överblivna delen på armbandet. Har bytt i samband med batteribyte. Hade samma problem med tidigare klocka (x-trainer) från Polar. Pulsbandets resår tappar kraft med tiden men går att spänna upp och får väl betraktas som slitdel. Sändarbältets batterikapacitet är annars tillräcklig. Likaså med hastighets- och kadenssensor som dessutom inte är något problem att själv byta batteri på.
Klockans batteri räckte ca 2 år för mig första gången och det kunde kanske vara lite bättre om man vill lämna in den till en av Polar godkänd serviceverkstad. Att byta själv är inget problem men eftersom man inte har tillgång till ny packning eller kan täthetstesta själv finns risk att det blir fuktinträngning med tillhörande service.

Blev en del negativ kritik men det är lätt att svälja när man väl kört igång klockan, och om man är det minsta prylbög är detta en mycket rolig leksak. De viktigast är ju trots allt funktionen som pulsklocka och där gör den sitt jobb med beröm godkännt med alla funktioner.

Jag är supernöjd med min 720i, förutom med höjdmätaren. Cyklar hemifrån, kör en runda på ett par timmar och när jag kommer tillbaka så är jag ibland 40 meter högre/lägre än när jag började. Dock är lufttrycket (barometer) samma :o

cykelfästet tror ja att de designat om till i år. för mitt fäste som ja fick med min klocka osm ja köpte för en månad sen ser inte ut som det min kompis fick med sin för 1 år sen.

Tillbaka
Topp