Pole lägger ner sin kolfiber-satsning av etiska skäl

s sa:
Jag läste 'av estetiska skäl'. Men då borde de skrota Evolink-hojarna också. Väldigt oestetiska.

Jag läste 'av etniska skäl". Tänkte att nog för att finnar är som de är, men så illa trodde jag inte det var där.

Cyklist sa:
Bara jag som tycker det hade varit ett bättre statement om de faktiskt gått vidare och gjort kolfibermodellen, men istället letat reda på någon fabrik (oavsett var) som sköter sig och i samma veva arbetat fram en certifiering i samarbete med andra aktörer i branschen?
Certifiering i all ära, många gånger en pappersprodukt. Verkligheten kan dock vara en annan.

xdr sa:
s sa:
Jag läste 'av estetiska skäl'. Men då borde de skrota Evolink-hojarna också. Väldigt oestetiska.

Jag läste 'av etniska skäl". Tänkte att nog för att finnar är som de är, men så illa trodde jag inte det var där.

Det är enklare att bygga om en alu-ram till hembränningsmaskin så det är helt logiskt.

Fältprästen sa:
Cyklist sa:
Bara jag som tycker det hade varit ett bättre statement om de faktiskt gått vidare och gjort kolfibermodellen, men istället letat reda på någon fabrik (oavsett var) som sköter sig och i samma veva arbetat fram en certifiering i samarbete med andra aktörer i branschen?
Certifiering i all ära, många gånger en pappersprodukt. Verkligheten kan dock vara en annan.
Det är sant, tyvärr får man väl säga. Men samtidigt vore det ett stort steg i rätt riktning, om så bara hälften av de certifierade tillverkarna/fabrikerna faktiskt skulle följa kraven till punkt och pricka så vore det ju ändå mycket bättre än dagsläget.

Garanterat inte BS. Såhär tänker många små företag, särskilt i Norden. Dom verkar inte ha problem med verksamheten ändå.

Jag har jobbat för ett indiskt företag som tillverkar vindkraftverk. Soptippen utanför fabriken (i Indien) där dom tillverkade rotorblad drömmer jag fortfarande mardrömmar om. Samma sorts avfall vi talar om här.

Det absolut bästa ur hållbarhetsperspektiv är att cyklarna som redan tillverkats används så länge det bara går (köp begagnat!) och sen återvinns ordentligt.

Enorm respekt till Pole för detta.

Tänker att det måste bli en slags kortslutning för den miljöprofilerade marknadstokliberale globalisten här. Hela grejen att de rika högutvecklade länderna skall handla av de (ännu inte så rika och ännu inte så högutvecklade) länderna, faller ju om man börjar fundera i samma banor som Pole.

Arbetsintensiv, giftig och lågbetald produktion av något (cyklar i detta fallet) som sedan, då det når fram till de rika och välbeställda och nervöst medvetna konsumenterna, marknadsförs som något miljöpolitiskt korrekt och trendigt. Säger nu någon att detta borde ersättas av lokal produktion under goda villkor. Luktar inte detta antiglobalism, protektionism, stängda gränser och kanske kan det rent av leda till, ve och fasa, ett slags nationalistiskt, eller åtminstone patriotiskt, konsumtionstänkande?

Det låter som något Trump skulle kunna ha tänkt ut.

Senast ändrad:
Snuten sa:
Tänker att det måste bli en slags kortslutning för den miljöprofilerade marknadstokliberale globalisten här. Hela grejen att de rika högutvecklade länderna skall handla av de (ännu inte så rika och ännu inte så högutvecklade) länderna, faller ju om man börjar fundera i samma banor som Pole.

Arbetsintensiv, giftig och lågbetald produktion av något (cyklar i detta fallet) som sedan, då det når fram till de rika och välbeställda och nervöst medvetna konsumenterna, marknadsförs som något miljöpolitiskt korrekt och trendigt. Säger nu någon att detta borde ersättas av lokal produktion under goda villkor. Luktar inte detta antiglobalism, protektionism, stängda gränser och kanske kan det rent av leda till, ve och fasa, ett slags nationalistiskt, eller åtminstone patriotiskt, konsumtionstänkande?

Närproducerat och ekologiskt/miljövänligt har väl alltid stått högt i kurs? Att värna det behöver inte stå i strid med att vara liberal. Däremot förespråkar väl de flesta miljövänlig produktion, oavsett var den sker?

itisasitis sa:
Garanterat inte BS. Såhär tänker många små företag, särskilt i Norden. Dom verkar inte ha problem med verksamheten ändå.

Jag har jobbat för ett indiskt företag som tillverkar vindkraftverk. Soptippen utanför fabriken (i Indien) där dom tillverkade rotorblad drömmer jag fortfarande mardrömmar om. Samma sorts avfall vi talar om här.

Det absolut bästa ur hållbarhetsperspektiv är att cyklarna som redan tillverkats används så länge det bara går (köp begagnat!) och sen återvinns ordentligt.

Har du insyn eller hur kan du garantera detta?
Som ett litet nystartat företag så låter det givetvis bättre att skylla på miljön än på att man inte har råd med formarna.
Det är vad jag tror men hoppas jag har fel.

Vad tror ni om den nya Pålen som de gör i nån ny tillverkningsmetod i alu istället för kolfiber?
pole_1.jpg

pole_2.jpg

Är det pressgjutna halvor som svetsas? Är allt CNC-fräst? Bägge verkar långsökta.

3D printning säger Leo nej till i kommentarerna så det är det inte.

TK sa:
itisasitis sa:

Som ett litet nystartat företag så låter det givetvis bättre att skylla på miljön än på att man inte har råd med formarna.

Fast kan de köra en "surt sa räven..." och komma undan med det så är det ju en bra vinst marknadsföringsmässigt. Det finns inga "goda" företag - görs det något som förefaller "gott" är syftet bara att vinna marknadsföringspoäng. Inget dåligt i det - enda syftet bakom företagande är att maximera vinsten på kort eller lång sikt. Företag som glömmer det upphör snart att finnas till.

Kommunism, enbarnspolitik & offentliga avrättningar passerade det finska etiska rådet när de granskade Kina som tillverkningsland, men återvinningen av kolfiber gjorde att projektet inte gick i lås.. Yeah, right!

Tycker Leos argumentation på Pinkbike om varför cyklarna inte görs av återvunnen alu. håller en del att önska om han ska spela ut miljökortet på kolfiber..

7AF0BAAC-3142-4C11-9E11-5BE176A61CD3.jpeg

Henrik83 sa:
Kommunism, enbarnspolitik & offentliga avrättningar passerade det finska etiska rådet när de granskade Kina som tillverkningsland, men återvinningen av kolfiber gjorde att projektet inte gick i lås.. Yeah, right!

Tycker Leos argumentation på Pinkbike om varför cyklarna inte görs av återvunnen alu. håller en del att önska om han ska spela ut miljökortet på kolfiber..

Du missade ockupationen av tibet och hela den biten, men just det avfallshögen av kolfiber var liiite större än mördarde munkar och ockuperade landområden...

Senast ändrad:
Dom skyller inte på miljön, då läste du inte ordentligt. Dom vittnar om produktion där mänskliga rättigheter, grundläggande arbetsvillkor OCH miljöhänsyn kastas ut genom fönstret. Många framgångsrika genuint "purpose driven" nordiska mindre företag har nått en punkt där dom inte ställer sig bakom vad som helst.

Hade dom på riktigt inte menat det dom säger hade dom förmodligen valt den klassiska fatta-ingenting-egentligen-strategin: skita i hur produktionen går till och istället donera pengar till valfri lagom känd välgörenhet i utvecklingsland. Dom har förstått var och hur dom kan påverka och skapa ringar på vattnet även fast dom är små. Med erfaret öga brukar det synas på lång väg vad som är genuint och inte.

Men såklart: jag sitter inte i Poles ledningsgrupp, detta är min kvalificerade gissning.

Senast ändrad:
Inte bara små företag som tänker så.

Jobbar på ett svenskt företag, näst störst inom sin gebit i världen.

Våra produkter består i dag av 60/40 bensin/el drivet. Vi har i fem år använt kolfiber i några av våra högspecade produkter. Ska vi klara de miljökrav som kommer i framtiden(väldigt snart) så är det skrotning av bensindrivet och kolfiberkompositer som gäller. Bensindrivet gör inget, batteridrivet är redan nu effektivare/starkare/smidigare så det är en nobrainer. MEN ersätta kolfiber är lite lurigare, just nu. Dock så finns det och kommer mer biologiskt nedbrytbara material med liknande egenskaper. Bambufiber med resin framtaget ur svamp är ett spännande material t.ex.

Dock tror jag det kommer hända på riktigt så fort som det kommer lagändringar.

Som glödlampan, såg likadan ut från dagen då Edison tog fram den tills typ 2010 då hårdare lagkrav krävde effektivare lampor. I dag har vi lampor på 20 watt som lyser starkare än de gamla 100 wattarna, dessutom håller de längre och blir knappt varma heller.

Långt rabblande men ja, kolfiber är ett "smutsigt" material, kommer det ersättas av ballare miljövänligare alternativ, ja!

Som någon skrev, återvinn är det bästa, men jag liksom andra är trendkänsliga och prylnördar:)

Och nej, innan det slängs in som svepande argument: väldigt få produkter eller produktionsprocesser är perfekta. Det krävs ofta mycket svåra avvägningar. Batteriproduktion t ex är ett tveeggat svärd.

TK sa:
itisasitis sa:

+1
Jag tycker det luktar green-washing lång väg. Självklart är det nåt annat (typiskt sett ekonomiskt) som ligger bakom, och då ser man ett chans att vinna billiga poäng genom att säga att man gör det av hänsyn till etik och miljö. Alla seriösa företag idag jobbar aktivt med CSR, men inget skulle sätta det före viktiga ekonomiska beslut! Tro mig, jag vet, jag har jobbat många år med hållbarhet på ett av Sveriges största företag som har väldigt hög CSR-svansföring...

Det gör även jag, så vi får väl ha duell i gryningen om detta. :) Börsnoterat?

Ärligt dock, intressant att vi tolkar det helt olika. Var ringer varningsklockorna för dig?

Senast ändrad:
Henrik83 sa:

Enbarnspolitiken är väl en lysande idé? Varför ska folk obehindrat få föröka sig till höger och vänster?

Om man nu ska vara lite OT.

Senast ändrad:
H. sa:
Snuten sa:

Närproducerat och ekologiskt/miljövänligt har väl alltid stått högt i kurs? Att värna det behöver inte stå i strid med att vara liberal. Däremot förespråkar väl de flesta miljövänlig produktion, oavsett var den sker?

Men att vara emot det arbetsintensiva eftersom det kräver stora löneskillnader för att bli attraktivt, det borde ju i förlängningen slå undan argumenten för den hyperglobaliserade ekonomin?

Petar man sedan in miljöargumentet så blir det ju än "värre".

Luthman Photography sa:
Henrik83 sa:

Enbarnspolitiken är väl en lysande idé? Varför ska folk obehindrat få föröka sig till höger och vänster?

Om man nu ska vara lite OT.
Ja det borde fler länder införa....
vill man bli rädd på riktigt är det bara kolla på en kurva på jordens befolkningsökning.

Bilagor

• bef2.jpg
    bef2.jpg
    10.7 KB · Besök: 63
Swoop sa:
Vad tror ni om den nya Pålen som de gör i nån ny tillverkningsmetod i alu istället för kolfiber?

Är det pressgjutna halvor som svetsas? Är allt CNC-fräst? Bägge verkar långsökta.

Jag är också nyfiken!
I ett tidigare inlägg visades en bild av vad såg ut som en halv form

pennan sa:
vill man bli rädd på riktigt är det bara kolla på en kurva på jordens befolkningsökning.

+1 Samt läsa Dan Browns "Inferno"
Fast det mer humana sättet att "reglera" barnafödandet på är ju demokrati, utbildning och jämställdhet. Om kvinnan ges möjlighet till en utbildning och karriär utanför hemmet, minskas även födseltalen. Precis som västvärlden gjort sedan världskrigen...

happymtb.fr sa:
Swoop sa:

Jag är också nyfiken!
I ett tidigare inlägg visades en bild av vad såg ut som en halv form

larsaw sa:
pennan sa:

+1 Samt läsa Dan Browns "Inferno"
Fast det mer humana sättet att "reglera" barnafödandet på är ju demokrati, utbildning och jämställdhet. Om kvinnan ges möjlighet till en utbildning och karriär utanför hemmet, minskas även födseltalen. Precis som västvärlden gjort sedan världskrigen...

Då skickar vi ut dig i världen för att få igenom detta! OK? Börja med Kongo Kinshasa, Indien, Indonesien och Angola så har du att göra ett tag.

Pole har nog goda chanser att påverka Kina i stort... Nä, men kanske åtminstone behöver de inte bidra iom kolfiberfabriker.

Ser ju nästan ut som att det är två halvo pressat i tjockare gods som sen är CNC'at ner till rätt dimension.

Edit:

Ser rättare sagt ut som det är många delar som är ihoppussladeinte två halvor, och sedan fräst. Det är mitt bud.

Senast ändrad:
Gissar på alu som är stämplat eller hydroformat och därefter svetsat och efterbearbetat med en cnc fräs.

21273619_1315960671859947_3977248026667617802_o.jpg

Här är bilden
Pressade eller hydroformade plåtar låter rimligt men då förstår jag inte dom tvärgående ribbor med skruv mitt i...

Nej den är lite mysko den där. Jag lutar åt att de fräser fram två formhalvor som de skruvar ihop och svetsar/limmar ytterfogen. Känns som att det borde ta bissart lång tid i fräsen bara... iaf om man vill ha en vettig yta. Men man slipper svetsfogarna och kan styra helt och hållet hur godstjockleken ska vara på olika platser för att vikt- och styrkeoptimera den.

Jag är kass på aluminium, men cykelramar antar jag både normaliseras och åldras efter svetsning för att få upp styrkan i dem. Då tjänar man ändå ingen styrka på att deformationshärda aluminiumet vid hydroformningen så rent materialtekniskt borde man få liknande styrka och utmattnings egenskaper som hos en svetsad ram men utan alla försvagningar vid fogarna.

Vad har det för betydelse vilka skäl dom har att välja bort kolfiber? Blir det mer eller mindre bra för miljön eller arbetsvillkoren etc beroende på vad skälen är?

happymtb.fr sa:
Här är bilden
Pressade eller hydroformade plåtar låter rimligt men då förstår jag inte dom tvärgående ribbor med skruv mitt i...

Första jag tänkte på var hydroformade rör.
Sen tänkte jag pressade halvor.
Men jag blir inte heller klok på ribborna.

happymtb.fr sa:
Här är bilden
Då kan man ju skruva isär ramhalvorna när man skall dra reverbslangen eller växelvajern! Vad praktiskt! :D

Lingon sa:
happymtb.fr sa:
Här är bilden
Då kan man ju skruva isär ramhalvorna när man skall dra reverbslangen eller växelvajern! Vad praktiskt! :D
Jävlar vad med snickers man kan ha med sig ut i skogen också!

Ett försök till riktigt standardverktyg vore väl i och för sig inte helt tokigt? Rätt sinnessjukt många skräddarsydda verktyg i cykelvärlden.

Konvalj sa:
En miljönackdel som är svår att komma ifrån med kolfiber är att resinerna är en oljeprodukt. Nu är ju knappast metallindustrin driven på förnybara källor, men teoretiskt skulle den kunna vara det till skillnad från kompositplasterna. Å andra sidan lär det väl inte vara så långt tills någon uppfinner en icke-oljebaserad resin.

Islands stora aluminiumverk är helt drivna av geotermiskt framställd el.

Visst är alu energikrävande, men det spelar inte så stor roll om det är 100% förnyelsebar energi.

itisasitis sa:
Ett försök till riktigt standardverktyg vore väl i och för sig inte helt tokigt? Rätt sinnessjukt många skräddarsydda verktyg i cykelvärlden.

Det var lite det jag menade :P Ett nytt "Standard"-verktyg. Obskyr skalle med en gänga baserad på fibonaccital och måttenheten alnar eller famnar, och dess hållfasthet skall baseras på smör, vid 120 grader Farenheit.

Läser om det svenska elbilsprojektet Uniti i dagens Metro. Där skriver man att bilens " skal är byggd i miljövänlig kolfiber.".
Öh

Tillbaka
Topp