$£$%"# POLIS!!!

Brauer

Ny medlem
$£$%"# POLIS!!!
Hum, övade lite på trial i stan idag. Jahapp, då cirkulerar det en polisbil där jag är. Där jag var just då är det helt okej att cykla. Det är en offentlig plats utanför stadshuset som vi cyklister delar med fotgängare, skatare och inlinesåkare.
Ett tag senare drog jag mig mot ett torg, visserligen med cykelförbud men jag tog det riktigt lugnt (väjde för allt och alla).
På torget hittade jag en platå med en fontän i mitten. Perfekt att träna på tänkte jag och började cykla runt och på platån. Inget folk i närheten...
DÅ (!) kommer polisbilen och påpekar att jag inte får cykla där. "Nähä, var får jag cykla då?" Svar: "På cykelvägarna." ÅÅÅÅH va trött jag blir! Efter att ha förklarat att jag inte är intresserad av att cykla på cykelvägar och frågat efter nån bana eller lämpligt ställe (utan att få nått vettigt resultat), klämmer han ur sig att jag borde hålla till i skogen, drar upp rutan och kör.

Eftersom jag är en ganska lugn person så skiter jag i torget och letar efter annat. Vad har ni för tips? Det måste finnas en hel den trialcyklister i städerna runt om i Sverige.

$£$%"# POLIS!!!
Tyvärr kan de vara lite trångsynta, fortsätt köra på torget, säger de till igen, säg till dem att du vill ha nånstans att köra och att det nu inte finns några lagliga ställen och därför måste du hålla till på torget. Går det vidare och du får nån böter eller så, gå till tidningen med en snyfthistoria och försök få den publiccerad och gå sedan till kommunen och övertala dem att bygga en skatepark med en trialavdelning.

Lätt som en plätt, eller hur ;)

$£$%"# POLIS!!!
En gyllene regel om man vill cykla "street" på ställen där man inte får cykla är att inte uppehålla sig där mer än några minuter. Skaffa dig en slinga med 10-15 spots med en eller två linjer på varje och kör hela slingan innan du åker tillbaka igen. Då kommer de inte uppfatta det som att du "hänger och stör" på torget utan mer som att du bara åker förbi. MEr cykling och mindre irritation.

/rikard

$£$%"# POLIS!!!
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> En gyllene regel om man vill cykla "street" på
> ställen där man inte får cykla är att inte
> uppehålla sig där mer än några minuter. Skaffa dig
> en slinga med 10-15 spots med en eller två linjer
> på varje och kör hela slingan innan du åker
> tillbaka igen. Då kommer de inte uppfatta det som
> att du "hänger och stör" på torget utan mer som
> att du bara åker förbi. MEr cykling och mindre
> irritation.
>
> /rikard
>
> --
> s+ T+>+++ ss+>++ fs+ hs++ tt++>++++
> M++>++++ H+++ S+ ww-- V+++
> will build wheels for food

Ah, det lät faktiskt bra. Ska kika på en liten runda =)

Henrik VXT's tips var ju också okej, men lite mer nödlösning kanske.

Bara att ösa på då alltså. Jo, det märktes att polisen levde efter "cyklister är ligister, det vet väl alla..." =(

$£$%"# POLIS!!!
Eller så visar du lite stake och slutar gnälla över att du lyder under samma lagar som vi andra.

För min del får du cykla var och hur du vill. Men det är ditt fel om polisen ser dig göra nått förbjudet. Är det värt risken att polisen ser dig så kör. Men då får du ta att det kan skita sig.

Senast redigerad av en moderator:
$£$%"# POLIS!!!
Bianchi oskar skrev:
> lyda lagar när man kör street/trial är
> omöjligt....
>

Visst, men det är ditt val att bryta mot dem.

$£$%"# POLIS!!!
Det handlar nog mest om bristande kunskap. Om hälften av Sveriges invånare fick testa att "cykla på riktigt", trail, trial, XC eller vad du vill, så hade också fler haft förståelse. I nån aktuell tråd här på happy skrivs det om paralleller till klättring. ALLA annorlunda sporter mobbas! Jag tävlar i gevärsskytte. En del anser att det smäller så pass mycket att vår bana är nedläggningshotad.
Fördomar... Kan inte tv4 ha en nolltollerans mot "sportrasism"? ;)

$£$%"# POLIS!!!
ha ha.. mig kom polisen o rykte o slet i när jag balanserade lite på trialcykeln på Norrmalmstorg. Trodde nästan jag skulle råka ut för det klassiska polisgreppet ett tag. Han skällde o levde an som i värsta Åsa-Nisse filmen. Det var vårdslöst hit o farligt dit.

-"Har du körkort"
-"ehh.. nej" (lögn)
-"Tur för dig det. Annars hade jag tagit det ifrån dig"
-"jaha, varför då?"
-"FÖR ATT DU ÄR VÅRDSLÖS I TRAFIKEN!!!"
-"Ja men ... det finns ju ingen trafik här"
-"JAG RÅDER DIG ATT INTE SVARE EMOOOOOOOOOT!!!!"
-"Jaha". "Kan jag gå nu?"
-"Ja, men låt mig inte få se dig här igen"

Tog ett varv förbi Stureplan och återvände 5 min senare. Komiskt som fan, fast samtidigt lite tragiskt. En annan gång blev jag hotad med spö av en hel piketpatrull (med buss o batong o hela kittet) när jag åkte inlines på Sveavägen. Tyckte det var lite konstigt det med. Needless to say har jag en ganska avvaktande inställning till Polisen nuförtiden.

$£$%"# POLIS!!!
HAHAHAHA, men Rippa då... ursäkta att jag garvar men det var en så himla skön dialog =D
HUR kan man vara vårdslös när man står still?! Seriöst? "DU PARKERAR DIN IDIOT! VÅRDSLÖSHET I TRAFIK!", ehum, maktmissbruk?

Trial är väl den mest harmlösa cyklingsformen, om man jämför med att slänga sig utför en smaskig trappa eller blåsa 50 genom en gågata... Va gnäller de för egentligen?

$£$%"# POLIS!!!
Brauer skrev:

> Trial är väl den mest harmlösa cyklingsformen,..

Ja, max 0.2 km/h. Jag förståd inte heller vad mitt lagbrott bestod av. Kanske var det för att jag stod still på bakhjulet. Vad vet jag..

$£$%"# POLIS!!!
Jag blev stoppad av en cykelpolis på gågata. Sen cyklade han därifrån. Dubbelmoral?

HÄr i stan är polisen annars lite småroliga. 200 gymnasieettor är ute på ett fält och super. Polisen står och tittar på.

En 30 åring cyklar mot rött kl 3 på natten när det inte är någon trafik. Stoppas. Då frågar den stoppade om polisen inte hade något bättre för sig. (En av sveriges "farligaste" gator ligger här i stan, misshandel typ varje dag, ALDRIG någon polis där och när restaurangerna ringer polisen för pågpende misshandel med knivar och skit så dröjer det 30 minuter för polisen att komma, fega djävlar...). Resultatet: Hot om rättegång... Då gav sig den stoppade och betalade boten.

$£$%"# POLIS!!!
Bianchi oskar skrev:
> HATA polisen! HATA polisen! HATA polisen! HATA
> polisen! HATA polisen! HATA polisen! HATA polisen!

Det sammhället kan ju du leva i och stormtrivas (?) tillsammans med allt pack i världen. Jag skulle då inte klaga... Polisen är viktig, men tyvärr har de fokus på lite fel saker. De är på tok för få för att kunna göra allt, men det känns som de fokuserar på "lätta" saker just därför.

$£$%"# POLIS!!!
Bianchi oskar skrev:
> fan vad jag ska satsa på o reta polisen sen :P har
> bara blitt stoppad en gång i möker utan lyse :(
>

Håll dig till busschaffisar BO!

$£$%"# POLIS!!!
Fick lite flashback från när vi brukade köra wakeboard i Brunnsviken. 5 knop räcker inte riktigt till i den sporten och det hade polisen ofta åsikter om.

$£$%"# POLIS!!!
Det där med att cykla på torg påminner mig om den klassiska texten i lonely planet där de nämner trafikbestämmelser mm på himmelska fridens torg. Att framföra cyklar är förbjudet, men stridsvagnar är ok ;).

$£$%"# POLIS!!!
Bianchi Oskar - Väx upp! Och lär dig stava framför allt...
Trött man blir på hans eviga tjat överallt...

Senast redigerad av en moderator:
$£$%"# POLIS!!!
teddo skrev:
> Fick lite flashback från när vi brukade köra
> wakeboard i Brunnsviken. 5 knop räcker inte
> riktigt till i den sporten och det hade polisen
> ofta åsikter om.

LOL! Wakeboard i brunnsviken... :D

När syrrans grabb kör wakeboard med deras Uttern 6204 vid den rätt stora bukten vid deras stuga går vågorna snart tokhöga. Sen finns det ju dom som inte gärna vill höra en 4,3 liters V6:a mullra runt där en hel dag heller... :)

$£$%"# POLIS!!!
OK, vi hade en V8... Brunnsviken är ju perfekt - bra vindskydd och lite båttrafik och framförallt 10 grader varmare än Värtan.

Ponera att vi körde runt i Brunnsan i 5 knop - då blev svallen ännu värre eftersom båten inte planar.

$£$%"# POLIS!!!
teddo skrev:
> OK, vi hade en V8... Brunnsviken är ju perfekt -
> bra vindskydd och lite båttrafik och framförallt
> 10 grader varmare än Värtan.

...och med en jädrans massa folk som inte gillar buller runt omkring :)

> Ponera att vi körde runt i Brunnsan i 5 knop - då
> blev svallen ännu värre eftersom båten inte
> planar.

Precis, fart löser alltid problemet :D

Bullrig V8:a? :)

$£$%"# POLIS!!!
haha tragiskt det där där , o oskar hur fan kan du hata polisen eftersom dom bara tagit dig en gång utan lyse ? du borde träffa dom dryga snutarna som stannar dig o skriker på dig utan anledning o sen slår dig med fjäder batongen iof i blekinge hittar du nog inga sånna rätt komiskt lyssna på polisradio här i blekinge i en vecka det end ajag hörde en gång var "nae verkar lungt här jag åker o tvättar bilen" haha dom måste ha ett krävande jobb i blekinge :P .. muerto: menar du badusgatan/ågatan ? ..

$£$%"# POLIS!!!
Nahe är det :D , klart det är jag gringo huvud.Jag skulle kolla rogge's bilder han la in här så såg jag det här så skulle kolla om det var nått kul men var inet så underhållande ,

Tillbaka
Topp