Polygon Siskiu D7 vs T7

johanhag

Medlem
Polygon Siskiu D7 vs T7
Hej!

Börjar bli dags för min första stigcykel (och första inlägg här!), har egenligen inte så mycket erfarenhet men har hyrt heldömpade och hardtail cyklar några gånger och kört lite downhill. Har nog en del gratis från skidåkning och lite för lite spärrar så tar mig ner i röda backar i Åre lätt i alla fall. Bor i Stockholm så tänkte cykla mest i skogarna här, så är mest inne på en Mtb eller trail cykel. Gillar att köra lite mer tekniskt med lite stenar och drops men finns ju inga galna downhill-backar här direkt. Har kollat runt lite och Polygon verkar vara väldigt mycket bang for the buck. Så till frågan, vilken av Polygon Siskiu D7 eller T7 tror ni lämpar sig bäst i Stockholms-skogarna? Jag lutar lite åt D7:an då 120 mm dämpning känns tillräckligt och kanske är lite mer lättmanövrerad och trampvänlig? Trade-offen att den inte äter upp riktigt lika stora stenar och inget man kör downhill med kanske är ok?

Andra cyklar jag kollat på är YT Jeffsy, Giant Stance 29 1 och Vitus Mystique 29 VRX men som sagt tror jag någon av de ovan skulle passa mig.

Polygon Siskiu D7 vs T7
Har du för avsikt att köra lite mer tekniskt, drops och sånt, och har lite för lite spärrar så köp en T7. Har själv en T8 (hyfsat lika komponentmässigt men bättre fjädring) och den bara käkar allt, men är absolut inte slö eller trögtrampad, snarare är den rätt rapp. Skitrolig hoj. Kör den på plattstig, köttig stig, flowtrail, hoppleder, och åker runt och letar "features" och små utförsslingor i lokala skogarna och har riktigt kul. D7 kanske är bra också, men jag hade personligen inte velat ha mindre än 140/135 mm slag till stigcykling. Dessutom är väl D7 mer ålderdomlig i geometrin? Eller har det kommit en ny och modernare version nyligen?

Polygon Siskiu D7 vs T7
T7 alla gånger. den är ju lättare(!) och har 12 växlad lina. 140 slag är inte så mycket ganska lagom för en trailcykel.

Polygon Siskiu D7 vs T7
Om TS köper hojen från bikester, använd koden CYKELYXA2021 för 10% rabatt. Tror den gäller året ut. Men lagerstatus ändras fort..

Polygon Siskiu D7 vs T7
Låter som att T7:an är snäppet vassare då, och ja vikten är en bra poäng så man vinner kanske inte så mycket med D7:an. Kanske lika bra att satsa på lite "mer" cykel då. Man blir ju lite sugen på T8:an nu :P Och tack för koden, är Bikester bra att handla från?

Polygon Siskiu D7 vs T7
Låter som att T7:an är snäppet vassare då, och ja vikten är en bra poäng så man vinner kanske inte så mycket med D7:an. Kanske lika bra att satsa på lite "mer" cykel då. Man blir ju lite sugen på T8:an nu :P Och tack för koden, är Bikester bra att handla från?
Egentligen är den stora skillnaden som jag ser det mellan T7 och T8 framgaffeln. De är hyfsat lika komponentmässigt i övrigt. Det är egentligen inte svårare än att scanna av köp&sälj här lite då och då, det dyker ofta upp rätt fina gafflar för runt 3-5k, och den som T7 kommer med får man nog 1,5-2k för.

Polygon Siskiu D7 vs T7
Nu har jag fått cykeln :) Är helt ny på det här dock så hade inte fattat att jag behövde en speciell pump för dämparna, så ska skaffa det. Men en sak som känns lite konstig, bakdämparen rör sig inte alls hur mycket jag än trycker. Har som sagt inte justerat trycket eller något men känns som att det borde röra sig lite i alla fall? Har vridit på lås-spaken men ingen skillnad. Nån som vet om det bara är trycket som behöver justeras eller kan något vara trasigt?

Polygon Siskiu D7 vs T7
Hehe jag hade satt mig och hängt med massa tryck, men provade att hoppa lite upp och ner när jag satt på cykeln och då lossnade den. Så var lite snabb med att oroa mig :P

Tillbaka
Topp