[Porteur] Framlastad hoj - Löst!

Boe

Ny medlem
Gitane hade 1974 en suverän hoj i sitt sortiment, en fixed gear porteur, perfekt för stadskörning när man vill lasta lite prylar på hojjen.

Jag vill bygga / köpa ett sådant front rack. Paul's flatbed är inte ett alternativ. Inte heller dom där svindyra rack's som tillverkas i SF.

Det här ser bra ut, tror ni det är byggt av rör eller solida stänger?

Och så lite avslutande inspiration:

En bild från en budtävling i Paris, roots alleycat!

Senast redigerad av en moderator:

Lekeberg

Aktiv medlem
Jag tror racket är byggt av solida stänger. Men det går nog att göra av rör om du hellre vill det.

Boe

Ny medlem
mao. borde man kunna skära ut basplattan från en gammal kundvagn... dom är ju ytbehandlade på något sätt också...

malaka

Medlem
Nja, kundvagnarna är nog förzinkade så det är lite segt att svetsa i. Gå till närmaste gymnasieskola eller mekaniska verkstad med en ritning så svetsar de ihop en sån där på 10 min!

Lekeberg

Aktiv medlem
Materialet från kundvagnen kan du ju böja som du vill ha det och på så vis slippa svetsa. Risk för att ytan spricker upp dock. Med nimma skruvförband kan du ju få ihop delarna annars.

Aktiv medlem
I amsterdam hade de verkligen packåsnor till cyklar. Inte helt ovanligt att hela familjen kom på en och samma cykel.

Studieresa kanske?..:)

Åke

Aktiv medlem
Boe:

Varför vill du packa sakern där fram?
När jag va yngre hade jag en cykel där jag hade skruvat på en sån låda som postcyklarna har på styröret (köpte på ÖB för en femma) och två stycken vapen fett burkar på varsin sida om paket hållaren.

De va mitt tips, del från äldre post cykel. Lasten följer ju inte med styrer i svängen vilket kan va lurigt om du ska va med i race.

-Åke

Boe

Ny medlem
Åke: För att det är snyggare än pakethållare. Snyggt är alltid = rätt.

Dom som rejsar på bilden har ju sina racks fästa i gaffeln, tror den konstruktionen inte är så dålig faktiskt.

Peter E

Aktiv medlem
sätter några kronor på att de är solida stänger.

går att svetsa i galvat men det är inte så kul

Hårdlöd å lacka alt låt någon kroma det åt dig eller så svetar du det i RF

Boe

Ny medlem
Joel Metz lösning har jag suktat på länge, får nog helt enkelt prata med Olle om lite svetsjobb.

Finns det någon anledning till varför man inte skulle hänga stöttan runt framaxeln istället för direkt i gaffeln?

Scand

Ny medlem
Är också sugen på en sådan där lösning. Villken syn, packgaller fram barnstol bak och yaken på drag efter.

/STEFAN

Calle F

Ny medlem
Ska man bygga något eget så är stålskaft till gamla golfklubbor riktigt tunnväggiga, ofta stegvis reducerade utvändigt och billiga. Jag såg t ex ett gammal golfbag med 15-16 klubbor för 100 spänn på en loppmarknad för ett tag sen.

Annars kan man ju samla på sig "utrangerade" torkställningar för tvätt, trasiga såna där vagnar som pensionärerna dra hem maten i och allt annat med tunna rör i. För mycket rör får man ju aldrig :)

Boe

Ny medlem
Idag blev min white thrash pickup klar. Nu fattas bara en sydstatsflagga och gunrack.

pickup1.jpg ht=470

pickup2.jpg ht=408

Första pizzan + julklappar hemkörda. Stack em high!

cerro

Aktiv medlem
Boe: Glöm inte att posta bilder efter du gjort som bigmollo skrev. (: Är det en Fattygaffel som pryder cykeln eller bara jag som ser i syne?

jesperC

Aktiv medlem
Boe skrev:
-------------------------------------------------------
> Hallå jag tog ju bort hjulen och myntgrejjen.

Snyggt, perfekt till julhandeln.
Men du skulle sparat hjulen. 29" var 2006.
2007 ska de var 2" hjul med självsvängning på kundvagnsvis.

//j

Markus F

Aktiv medlem
Nja, jag väntar nog till Calle F börjar ta upp beställningar. Men jag är attans sugen på ett lastställ på framgaffeln.

Daner

Aktiv medlem
That shure is a big 'un. Got 'cha'll a good place to mount the headlights 'n evrythin'. I kin git ya'll one of them there stars n' bars flags if ya really wants wun.

I took sum pitchers of stuff ya'll can't git here in Sweedun at mah favorit store back home. Thawt ya'll might like ta see'um.

Picture12.jpg ht=480

Picture13.jpg ht=480

Picture15.jpg ht=480

Picture18.jpg ht=480

Picture21.jpg ht=480

Picture17.jpg ht=480

Picture20.jpg ht=480

Yessir, ah do miss my guns. If it warn't fer all the good moonshine 'n hotties 'n racism over here I'da be pow'rful homesick. That reminds me, got's ta go by the liquor store 'n git me sum J.D. for the hawlidays...

Krister

Ny medlem
Nej fan, cykla inte i butiker, jag har blivit utslängd från i tur och ordning: prisextra, konsum, åhlens, nk, systemet, en resebyrå, gallerian och grönmarks järn.

Systemet var svårast, där fick jag ta av hjulen och lägga allt i en kundvagn för att få ha med mig cykeln.

Störst framgång har jag haft på prisextra där jag cykelhandlade många gånger i somras, tyvärr med korgen i handen...

48/16

Ny medlem
stadigt och stiligt boe!

Jag har också svetsat ihop ett rack, lagom för en väska är tanken. återkommer med bilder när det sitter på plats tillsammans med Nitto B-602 styret.
tack2.gif ht=383

Fick en bit mahogny av en lokal båtägare.
rack1.gif ht=340

Vill ha två lampor till navdynamon men vet fortfarande inte hur det ska gå till.

Jag gillar ju packcyklar och "riktig" cykling. Den här har jag i stan:

packis2.gif ht=195

Den här och en till på landet. Den tar lika mycket mat som får plats i en varuvagn.

packis1.gif ht=234

Calle F

Ny medlem
Markus F skrev:
> Nja, jag väntar nog till Calle F börjar ta upp
> beställningar. Men jag är attans sugen på ett
> lastställ på framgaffeln.

Framlastat är det som fungerar, men att ta på mig beställningar räcker inte riktigt mitt självförtroende till. Det brister även en smula på verktygsfronten för att jag ska få till finishen bra nog för den som inte gillar trashiga prylar. Jag ska dock ta och bygga nåt åt mig själv med gigantisk lastmöjlighet fram, förstärkt framgaffel och kanske postcykelhjul av överviktig modell. Om man inte räknar med att lasta nåt större bak (om nu inte den sadelplacerade baken är av ansenlig tyngd) så blir belastningen där relativt liten, och jag har skissat en smula på hur man får till en design med balans mellan en mycket kraftig framdel och den mer normala bakdelen. Det är inte så lätt estetiskt sett, men det ska nog fungera på något vis till slut.

Egentligen skulle jag väl fixa till en relativt "hanterad" postcykel, men den är blytung och inte särskilt kul helt enkelt. Gängorna i vevhylsan var försvunna (jag har iofs lött i en "modern" vevhylsa redan) och då har tanken kommit upp att kombinera enbart styrhuvud/gaffel/framhjul/frampakethållare(<- för liten egentligen) från postcykeln och göra en annan bakände. En kompis har en hög fina entums stålrör och en vettig bakram har jag över. Ska man nu hoja till vardags får det ju fungera så man inte tröttnar.

:)

Markus F

Aktiv medlem
Calle F skrev:

> jag har
> skissat en smula på hur man får till en design
> med balans mellan en mycket kraftig framdel och
> den mer normala bakdelen. Det är inte så lätt
> estetiskt sett, men det ska nog fungera på något
> vis till slut.

... och sen så är det massvis med bra saker..

>Ska man nu hoja till vardags får det ju
>fungera så man inte tröttnar.

Jag väntar med spänning.

48/16: När jag blir rik så köper jag ritningen på din frampakethållare och skickar till Taiwan, OK?

48/16

Ny medlem
Markus F skrev:

> 48/16: När jag blir rik så köper jag ritningen
> på din frampakethållare och skickar till Taiwan,
> OK?

"Ägande är stöld" ;)

Om jag hade en ritning skulle du få den. Modellen får du sno, Jag har ju själv snott lite här och där.

/M

48/16

Ny medlem
Boe skrev:
> Markus, dollarn är ju låg, köp en ANT
> framlastare, dom är väl som du vill ha dom?

ANT har ju hel del sköna lösningar men det vilar en lite "vetaranbil-gubbig" känsla över vissa av hojarna. Pakethållarna är klart fina. Det står "Baskets and racks are built for ANT frames only. They must be purchased at the same time as the frame and fork. They are custom made to fit each individual frame" men det kanske går att omförhandla.

/M

Calle F

Ny medlem
48/16 skrev:
> Jag har också svetsat ihop ett rack, lagom för
> en väska är tanken.

Väldigt trevligt, det där =)

Aktiv medlem
bjorre skrev:
> Näe.. du har ju inget bag-in-box fäste på din
> hojj jö'

Undra vad det är för gaffel boe har...;)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer