Present till min sambo! Hjälp efterlyses :-)

Hej!

Min sambo önskar sig ett pulsband och jag vill ge honom det i julklapp. Har googlat och försökt begripa mig på saker och ting men jag vet inte vad jag gett mig in på. Hoppas att någon av er kan ge mig goda råd 😃

Han har efterfrågat en enkel pulsmätare och jag vet att han alltid använder appen strava. Så det jag försöker lista ut är dels vad som är kompatibelt med strava. Han har själv sagt att vi inte borde köpa julklappar för mer än 600 kr men jag har svårt att hitta något i den prisklassen.

Sneglat på Garmin HRM pro plus(länk nedan) men förstår inte om den är kompatibel med Stava. Prisklass på den är runt tusenlappen. Vet ni?

Tusen tack!! Och God Jul :-)
/vilsen sambo

Plus ett till.
Bra kvalitet.
Går att tvätta i maskinen
Samt är även kompatibel med garminklocka om man vill uppa sitt loggningsgame senare.

Om du bara vill ha pulsmätare så är Polar H10 bättre än garmins modeller. Den stödjer bluetooth så ska funka med mobilen och därmed strava. Finns även H9 som är billigare, men sämre prestanda.

Edit: Största skillnaden verkar vara funktioner och inte prestanda. (H10 vs H9) Se: https://www.dcrainmaker.com/2021/12/polar-monitor-review.html
"So essentially, unless you’re a Garmin watch user – go with the Polar H9 or H10 (note: If you’re a Garmin bike computer user, there’s no meaningful difference between a Garmin strap and another company’s strap). But yes, I know, I just pulled the Polar H9 into this fray out of left field all of a sudden. The simple differences are:

– Polar H9 only supports a single concurrent Bluetooth connection (but still supports ANT+)
– Polar H9 doesn’t have onboard storage (remember, that requires the Polar Beat app for usage)
– The Polar H9 strap doesn’t have the little bumpy traction things, though I often use the H9 and rarely notice the lack of them."

Senast ändrad:
Om du bara vill ha pulsmätare så är Polar H10 bättre än garmins modeller. Den stödjer bluetooth så ska funka med mobilen och därmed strava. Finns även H9 som är billigare, men sämre prestanda.
Fast Polar är väl ganska unik genom att inte ha ant+. Eller har de rättat till den lilla detaljen?

Tack för er hjälp! Så är ni överrens då att jag bör köpa polar H10 istället? Funkar den lika bra för både cykel och löpning? 🏃🚲

Tack för er hjälp! Så är ni överrens då att jag bör köpa polar H10 istället? Funkar den lika bra för både cykel och löpning? 🏃🚲
Jag hade köpt Garmins jag givet att den är billigare och har samma funktioner? Jag springer med den (med Garminklocka) och cyklar (med klocka eller Garmins cykeldator) och kör Zwift (på surfplatta med Bluetooth). Funkar alldeles förträffligt.

Jag hade köpt Garmins jag givet att den är billigare och har samma funktioner? Jag springer med den (med Garminklocka) och cyklar (med klocka eller Garmins cykeldator) och kör Zwift (på surfplatta med Bluetooth). Funkar alldeles förträffligt.
Menar du denna eller den jag ursprungligen tittade på? Måste han ha klocka med eller går de utan?

Tack då är nog H10 mer aktuellt. Han har ingen smartklocka ex men om han en dag vill ha det är det ju kul att kunna bygga på. Han gillar statistik och loggar 😊

För att undvika missförstånd, det gäller alltså mata flera enheter samtidigt.
Ja, det har hänt att jag haft mer än en enhet igång samtidigt. Ja, jag är en statistiknörd.

Har bandet BT så behövs ingen klocka. (och det här bandet har BT, därav namnet "Dual")
Garmins apparater pratar ett protokoll som heter ANT+ med sina sensorer.
Telefonen kommer prata BT med sensorn.

Tack vad hjälpsamma ni är! Jag är fortfarande liiite förvirrad så uppskattar tydligheten(jag kan noll om detta). Ska försöka smita undan och läsa om de ni skrivit, se om jag får rätsida påt! 😊

Precis den ja. Den skickar data via Bluetooth till telefonen (det gör Polar också). Har man en klocka (vilket jag tycker är överlägset när man springer för övrigt) så kan den skicka dit istället (eller också om man vill).

Fö får man massa running-dynamics ur själva klockorna nu.
Får nästan samma saker ur min Venu 3 utan band som ur min fenix 2 med pro löpband.

Det här behöver du inte fundera på @Vilsensambo . Bara en notering kring ovan diskussion.

Precis den ja. Den skickar data via Bluetooth till telefonen (det gör Polar också). Har man en klocka (vilket jag tycker är överlägset när man springer för övrigt) så kan den skicka dit istället (eller också om man vill).
Ok tack så förstår jag! Den första jag delade står det också har BT. Vad är det som gör att ni väljer bort den? Mest nyfiken för det kan vara kul att dela infon med honom sen när han får den.

Fö får man massa running-dynamics ur själva klockorna nu.
Får nästan samma saker ur min Venu 3 utan band som ur min fenix 2 med pro löpband.

Det här behöver du inte fundera på @Vilsensambo . Bara en notering kring ovan diskussion.
Uppfattat!😃

Ok tack så förstår jag! Den första jag delade står det också har BT. Vad är det som gör att ni väljer bort den? Mest nyfiken för det kan vara kul att dela infon med honom sen när han får den.
Har inte riktigt koll på den första, men enligt beskrivningen har den en massa extra finesser som inte har med puls att göra:
"När du springer på en inomhusbana eller på löpband överför pulsmätaren tempo- och distansdata. Pulsmätaren registrerar även löpdynamik, såsom markkontakttid och steglängd, för att hjälpa dig förbättra din löpteknik. HRM-Pro Plus har en räckvidd på 3 meter, men även när du är utom räckhåll från din smartklocka registreras och lagras datan."
Gissningsvis kräver det att du har en kompatibel klocka från Garmin som vet vad den ska göra med den datan.

Har inte riktigt koll på den första, men enligt beskrivningen har den en massa extra finesser som inte har med puls att göra:
"När du springer på en inomhusbana eller på löpband överför pulsmätaren tempo- och distansdata. Pulsmätaren registrerar även löpdynamik, såsom markkontakttid och steglängd, för att hjälpa dig förbättra din löpteknik. HRM-Pro Plus har en räckvidd på 3 meter, men även när du är utom räckhåll från din smartklocka registreras och lagras datan."
Gissningsvis kräver det att du har en kompatibel klocka från Garmin som vet vad den ska göra med den datan.
Ah!! ok. Ja det vore ju tråkigt att ge något som man bara kan använda till hälften. Tack!

En fråga om det där bröstbandet, kan det skava? på vilket vis föredrar man det över band runt handleden? :)

Ah!! ok. Ja det vore ju tråkigt att ge något som man bara kan använda till hälften. Tack!

En fråga om det där bröstbandet, kan det skava? på vilket vis föredrar man det över band runt handleden? :)

Det är vanligare att folk har problem med pulsmätningen vid mätning vid handleden. Bröstbandet tror jag fungerar utan problem för de flesta.

Hej igen allihopa!

Jag har en liten smärre kris- tror jag! Jag vänder mig till er igen och frågar.

Min sambos bror ska ge honom en Garminklocka "gps running smartwatch with advanced training features" som heter "FORERUNNER 255". Dom var ute på en löprunda tillsammans och min sambo nämnde han ville ha någon pulsklocka.. Vips tre dagar senare är den här.

Med tanke på att prislappen är 3000 mer än den makapär jag köpte med er hjälp antar jag nu att min present är så gott som värdelös. Förstår jag saken rätt? Jag känner att jag måste sno mig på och komma på något annat.. Julen känns lite förstörd(för mig, givetvis inte för sambon) och jag uppgiven för jag har inga idéer kvar..

Tacksam om ni kan berätta för mig ifall jag ska returnera min present direkt :)

God Jul!

Hej igen allihopa!

Jag har en liten smärre kris- tror jag! Jag vänder mig till er igen och frågar.

Min sambos bror ska ge honom en Garminklocka "gps running smartwatch with advanced training features" som heter "FORERUNNER 255". Dom var ute på en löprunda tillsammans och min sambo nämnde han ville ha någon pulsklocka.. Vips tre dagar senare är den här.

Med tanke på att prislappen är 3000 mer än den makapär jag köpte med er hjälp antar jag nu att min present är så gott som värdelös. Förstår jag saken rätt? Jag känner att jag måste sno mig på och komma på något annat.. Julen känns lite förstörd(för mig, givetvis inte för sambon) och jag uppgiven för jag har inga idéer kvar..

Tacksam om ni kan berätta för mig ifall jag ska returnera min present direkt :)

God Jul!
För det mesta anses pulsband över bröstet mäta mer exakt. Vissa kan även finna det irriterade med en klocka på handleden när man cyklar. Så jag tror nog att din present fortfarande fyller en funktion.

Tack så mycket, det är en tröst. Vilket är bäst för att springa?
Pulsband över bröstet. Men det beror ju även på hur viktigt man tycker det är med exakt pulsmätning, jag t ex nöjer mig med den inbyggda pulsmätaren i klockan när jag springer, men när jag cyklar blir det oftare pulsband över bröst + cykeldator på styret.

Pulsband över bröstet. Men det beror ju även på hur viktigt man tycker det är med exakt pulsmätning, jag t ex nöjer mig med den inbyggda pulsmätaren i klockan när jag springer, men när jag cyklar blir det oftare pulsband över bröst + cykeldator på styret.
Ok han springer i huvudsak..jag kanske får åka in till stan och tänka om?

Ok han springer i huvudsak..jag kanske får åka in till stan och tänka om?

Har något minne av att du skrev att han är lite statistiknörd (som jag), jag skulle utan att tveka använda bröstband till klockan. Dels kan klockan missa ibland, och jag tror de flesta upplever att den släpar lite efter. Framförallt kan den missa pulstopparna vid intervall. Men beror alltså på hur pass petig han är.

Har du dessutom varit lite sådär skämtsamt "himla med ögonen" över hans sportande så kommer den julklappen att värma. Menar inte att lägga mig i, men det är ju ett perspektiv på det, alltså att affektionsvärdet (hmm) är värt mer än pengavärdet.

EDIT: Alltså bröstband till klockan om jag sprang.

Har något minne av att du skrev att han är lite statistiknörd (som jag), jag skulle utan att tveka använda bröstband till klockan. Dels kan klockan missa ibland, och jag tror de flesta upplever att den släpar lite efter. Framförallt kan den missa pulstopparna vid intervall. Men beror alltså på hur pass petig han är.

Har du dessutom varit lite sådär skämtsamt "himla med ögonen" över hans sportande så kommer den julklappen att värma. Menar inte att lägga mig i, men det är ju ett perspektiv på det, alltså att affektionsvärdet (hmm) är värt mer än pengavärdet.

EDIT: Alltså bröstband till klockan om jag sprang.
Okej, jag ska kanske torka tårarna och försöka tänka så istället. :)

Nej, det blir nog bra. Pulsband som mäter med elektriska signaler är alltid mer exakt än vad en klocka på handleden kan göra med ljus. Plus att med pulsband kan han ha klockan utanpå kläder om det är kallt
Okej! + Det är en bra poäng :)

Pulsband till pulsklockan är aldrig fel att ha.

Hinner inte komma innan jul, men ett tips för framtiden är dessa adaptrar för att ladda klockan. Jag har sådana sittandes i ett snöre på olika USB-c sladdar. På så vis kan jag alltid ladda klockan.
Ex https://amzn.eu/d/gpyQYKg (dubbelkolla att det är rätt modell till klockan)

Hinner inte komma innan jul, men ett tips för framtiden är dessa adaptrar för att ladda klockan. Jag har sådana sittandes i ett snöre på olika USB-c sladdar. På så vis kan jag alltid ladda klockan.
Snyggt med ögla.

Tack för fint tips. :) Omtänksamt och praktiskt

Tillbaka
Topp