Pressa in nya lager, ngt att tänka på?

Healons

Aktiv medlem
Ska pressa in ett gäng nya lager i min Slash. (Lager till baksvingen) Ngt att tänka på? Ska jag lägga dit lite SRAM Butter eller fett för att få lagren att glida in lättare eller är det ett big no no och dom ska pressas in torra? Lägga lagren i frysen innan så dom krymper lite eller tar dom skada då?

Har lagerpress så det är ju ?

Lite fett som skydd mot väta ytterst har jag förstått är bra…

(En annan skum sak var att när jag kände på lagren monterade var dom extremt ”grusiga” och hackiga. Nu när dom är ute så är dom inte alls lika kass i känslan… hur?!?!)

När lagren sitter fast i ramen, så sitter de stumt, det du håller i, ramen, "leder" vibrationer bra, när du håller dem i handen, så dämpas det av dina mjuka händer tänker jag.

Lägga i frysen skadar inte, men efter ipressning kan du vänta med att skruva fast svingen ett tag möjligen, ett par timmar.

Fett på när du pressar i har jag ingen åsikt om. Säger manualen något särskilt?

Tror att Park tools rekommendera HPG-1 (deras "high performance grease") för inpressning av lager...jag brukar använda kopparpasta, och ingen av mina cyklar har haft problem med lagerbyte.

Att lagrerna känns hackiga när de är ute ur ramen tyder ofta på dåliga toleranser.

Tror att Park tools rekommendera HPG-1 (deras "high performance grease") för inpressning av lager...jag brukar använda kopparpasta, och ingen av mina cyklar har haft problem med lagerbyte.

Att lagrerna känns hackiga när de är ute ur ramen tyder ofta på dåliga toleranser.
Dom kändes hackiga i ramen och mjukare ute…

Ska pressa in ett gäng nya lager i min Slash. (Lager till baksvingen) Ngt att tänka på? Ska jag lägga dit lite SRAM Butter eller fett för att få lagren att glida in lättare eller är det ett big no no och dom ska pressas in torra? Lägga lagren i frysen innan så dom krymper lite eller tar dom skada då?

Har lagerpress så det är ju ?

Lite fett som skydd mot väta ytterst har jag förstått är bra…

(En annan skum sak var att när jag kände på lagren monterade var dom extremt ”grusiga” och hackiga. Nu när dom är ute så är dom inte alls lika kass i känslan… hur?!?!)
Nya lager i frysen en stund, och lite försiktigt med varmluftpistol på lagersätet samt lite tunnt med fett så går montaget som en dans. Att de hackar kan vara en kombo av slitet lager, och att lagersäte är deformerat. Det frestar på i svinglager. Så länge det går få dit nya lager, och de sitter fast är det väl bara att köra vidare.

? så trist isf. Farligt?

Så är det i min Fuel ex också, kolfiberram och antar sätet är lite ovalt. Cyklat +500 mil med den så det känns inte som något större problem, lagren vaggar ju bara fram och tillbaka på de flesta ställen i en cykel. Det man kan göra om man är ambitiöst är ju att se till att snurra lagren med jämna mellanrum och kanske fylla lite fett.

Tillbaka
Topp