Pressfitskräp - ge mig verktygstips!

Hepp! Hittade denna tråden när jag letade annan tråd att uppdatera. Lika bra att uppdatera här med då!?

Mitt liv med svarv har resulterat i detta:

3CB1E97C-4C78-4C7E-9E5F-28C2B9F28C83.jpeg

2508EBD4-5097-4C4E-927F-29E00353B273.jpeg

Ena sidan är en exakt kopia av den tidigare lånade satsen. Baksidan är plan och kan pressa lite vad som helst.

Är dock fortfarande missnöjd med pressfit och önskar alla en pressfit-fri vardag. Skruva är bra, pressa är dåligt.

Jag svarvade "brickor" och hylsor i alu,både till att dra ur vevlagret,(inte slå ut dom),och pressa i.
Även till styrlager.
Kör med M16 gängstång,behövs inte fingängat,är inga krafter som behövs för att dra i dom.

Tog nån timme eller så,betydligt snabbare än att vänta några dagar på ett verktyg man beställt på nätet och är på väg på posten.....och då får man det precis som man vill ha det.
Men har man ont om tid är väl ett köp enklare kanske.
Men, ts vill citat: "INTE SVARVA" utan söker köptips och inget annat.
Edit lite sen på bollen

Snyggt svarvat! Har haft 5 cyklar med pressfit, när jag köpte första var jag så inställd på att det skulle börja gneka och trilskas så jag köpte verktyg direkt - givetvis har jag inte haft ett enda problem med vevlagren bara för det =P Men jag föredrar ändå gängat alla dagar i veckan.

Är det verkligen tillrådligt att återanvända ett pf-lager? Vilket i sig är irriterande. Exempelvis om man vill testa ett annat vevparti.

Jag har för övrigt aldrig haft problem med pf. Däremot har jag ett praxis gängat pf som knakar och knäpper till förbannelse.

Är det verkligen tillrådligt att återanvända ett pf-lager? Vilket i sig är irriterande. Exempelvis om man vill testa ett annat vevparti.

Jag har för övrigt aldrig haft problem med pf. Däremot har jag ett praxis gängat pf som knakar och knäpper till förbannelse.
Om ett gängat pressfitlager låter så antar jag att ngt lagerläge eller bägge är stora eller att det är felmonterat.

Det håller tyst några rundor. Sedan demonterar jag och monterar igen. Tyst några rundor igen. Det är el lvg-ram ska jag tillägga.

Men, ts vill citat: "INTE SVARVA" utan söker köptips och inget annat.
Edit lite sen på bollen
Sedan tråden startades har jag tagit några stapplande steg mot svarven och lagerpressen kom till när jag ändå svarvade några andra grejer. Köptipsen kan nog vara bra för den stora majoriteten som inte har en svarv..

Snabbsammanfattar lite för dom som inte orkar titta:

- Pressfit är "bra för acceleration" (utslängt rent spontant från presentatören).

- Pressfit är samma som gängade lagerkoppar, då lager faktiskt pressas in i lagerkopparna.

Accelerationen tror jag sitter mer i benen, men det andra om pressade lager stämmer ju. Enda lilla kruxet är att om lagerkopparna på gängade lager krånglar kan man skruva ut och slänga skräpet och köpa nytt för 150-500 kr. Om lagerkopparna i en high-end-ram med pressfit krånglar är det så dyrt att slänga hela ramen. Med tanke på byggkvaliteten på de där Vroomen-ramarna och andra dyra saker inte verkar vara så imponerande så kommer jag nog fortsätta försöka få tag i ramar med gängad vevlagerstandard.

Sen ska väl sägas att en del av problemen med vevlager kommer från att man i en kolfiberram ibland har limmade lagerbanor och annat hittepå. I en ram där man har enkelt bearbetningsbara material, som i alu- och stålramar med vevlagerhylsor som svetsas ihop med ett likadant material, så kan man i efterhand plana och gängskära lagerhylsan på ett enkelt sätt. Det tror jag sällan man kan på de ramar som är ökända för att ha problem. Nu kanske det finns sätt att arbeta runt vevlagerbekymmer på kolfiberramar också, men åtminstone i min värld där jag är kompis med främst stål är det inte värt risken.

Tillbaka
Topp