Priserna för cyklar 2010

Supersonic

Aktiv medlem
Priserna för cyklar 2010
Jag tänkte höra vad ni tror om cykelpriserna för 2010. Många tillverkare höjde ju sina priser en eller ett par gånger under 2009 pga svag kronkurs. Kronans värde stiger sakta igen. Kommer 2010 års modeller att vara dyrare eller billigare än 2009:orna?

Priserna för cyklar 2010
Det ligger ju ute ganska många 2010:or redan, tycker det ser ut som om de vanliga prishöjningarna. Fast du kanske kolla på andra sorters hojar än mig.

Priserna för cyklar 2010
Jag vet ett riktigt topsar-märke som kommer bli obehagligt mycket dyrare 2010. Därför har jag redan köpt en 2009:a.

Priserna för cyklar 2010
De flesta höjer sina priser, hur mycket verkar bero på fabrikat och leverantör. Höjningarna, eller pris justeringarna är svåra att jämföra exakt mot årets(2009) cyklar då specifikationenerna har ändrats mer än vanligt.

När det gäller komponenter och tillbehör så händer det inte så mycket där häller. Den ända leverantören som sticker ut där med en lite större prishöjning är Shimano nordic.

Sen beror det ju på hur man jämför också, om det är mot det priset som det skyltades med innan prishöjningarna i år eller det priset som har varit sen i våras.

Priserna för cyklar 2010
Jag kan säga att SEK-kursen inte inverkar lika stort på cykelpriserna om man jämför med dollar/yen/yuan/taiwan dollar.

Får förfrågningar om detta ibland, och det beror även på när inköpen är gjorda. Många inköp sköts 1-2 år innan varan är i butik (eller finns fysiskt för den delen) och priser beror starkt på vilka krediter som ges och när betalning sker.

[generell uppskattning]En fåtal modeller kommer behålla sin position prismässigt nästa år, antingen p.g.a. förmånligt inpris eller att de helt enkelt prisats in för att konkurrera.

Men flertalet modeller kommer gå upp i pris ca; 2-4%, i undantagsfall 8-15% (av de listor jag sett so far)[/generell uppskattning]

Priserna för cyklar 2010
Jag har kikat på Specialized Demo 8 1. och -09 kostade de i regel 30 000:-, men för -10 ser de ut att landa på 39 000:- med i stort sett identisk spec.... lite fel kan man tycka, speciellt nu när kronan stärks mot dollarn, pundet och euron.

Priserna för cyklar 2010
Har sneglat på priserna lite och nog känns det som om höjningarna är större än vanligt. Tex en Specialized Epic Marathon Carbon. Man undrar hur de svenska firmorna resonerar när de sätter priserna:

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45732&eid=4342&menuItemId=0

http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=17804
http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=402237

Den kostar alltså $5500 i USA dvs ca 38000 det är *väldigt* långt från de 58000 kr man tror sig kunna ta betalt här i Sverige. För de extra 20000 kronorna kan jag flyga (business class) till USA, köpa en cykel där och semestra i ungefär en vecka (all inclusive)... Go figure.

Priserna för cyklar 2010
jo, fast så tillkommer moms och tull även om chansen är liten att fastna om du åker över själv. Om du bara beställer den så blir det 5500dollar + frakt, tull och moms. Det ger nog ca 55000kr.

Priserna för cyklar 2010
gzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Har sneglat på priserna lite och nog känns det
> som om höjningarna är större än vanligt. Tex
> en Specialized Epic Marathon Carbon. Man undrar
> hur de svenska firmorna resonerar när de sätter
> priserna:
>
> http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp
> ?spid=45732&eid=4342&menuItemId=0
>
> http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=Show
> Product.aspx&prodid=17804
> http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=402237
>
> Den kostar alltså $5500 i USA dvs ca 38000 det
> är *väldigt* långt från de 58000 kr man tror
> sig kunna ta betalt här i Sverige. För de extra
> 20000 kronorna kan jag flyga (business class) till
> USA, köpa en cykel där och semestra i ungefär
> en vecka (all inclusive)... Go figure.

Men du, räkna om och räkna rätt. Moms + toll ger ett påslag på 27,5%. Därutöver ska det täckas för frakt och distributionskostnader. Cyklar kommer alltid verka billigare i USD men de ska hit också och ska det göras lagligt så kostar det.

Men visst, så som du beskriver det kan man också göra. Se det som en möjlighet. (Och hoppas att tullen tror dig) :)

Priserna för cyklar 2010
svenska butiker tar från dansk leverantör, inte usa (även om tull + moms + frakt tillkommer då).

den danska leverantörens priser TILL den svenska butiken ligger nog i linje med priset till kund i usa. sen ska moms betalas, frakt, säljning av cykeln, rekalamtionshantering osv... Det kan låta märkligt, men cykelhandlare i sverige vill också gå med vinst på sin försäljning. sen finns det någonting som heter marknadspris och prisdumpning.

den cykeln du pratar om, sen ska klubbrabatt på 10% dras av. då är skillnaden 12200 kr. kommer du fortfarande till usa t o r?

Så resonerar svenska firmorna.

gzon skrev:
> Har sneglat på priserna lite och nog känns det
> som om höjningarna är större än vanligt. Tex
> en Specialized Epic Marathon Carbon. Man undrar
> hur de svenska firmorna resonerar när de sätter
> priserna:
>
> http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp
> ?spid=45732&eid=4342&menuItemId=0
>
> http://evaldsmtb.jetshop.se/default.aspx?main=Show
> Product.aspx&prodid=17804
> http://www.cykelspecoutlet.se/?pid=402237
>
> Den kostar alltså $5500 i USA dvs ca 38000 det
> är *väldigt* långt från de 58000 kr man tror
> sig kunna ta betalt här i Sverige. För de extra
> 20000 kronorna kan jag flyga (business class) till
> USA, köpa en cykel där och semestra i ungefär
> en vecka (all inclusive)... Go figure.

Priserna för cyklar 2010
Kul att det tog lite skruv med exemplet. Jag skiter givetvis i att betala momsen när jag smugglar hem cykeln, det är en kalkylerad risk.

Jag vet i alla fall hur jag skulle göra. Men för "bara" 12000 får jag nog skippa business class...

Priserna för cyklar 2010
Bortse från exemplet som gzon ger så är prisökningen iaf väldigt stor. Spec Demo 8 1 har fått en prisökning på 30% till i år. Frågan är vad det kommer sig.

Priserna för cyklar 2010
Just Specialized är ett dåligt exempel. De kommer med största sannolikhet att förlora marknadsandelar. Vad ryktet i branchen säger så har de redan förlorat flera av sina återförsäljare i Sverige. Det är en ny säljorganisation som har hand om Specialized i år. Förra året var det Tokind, nu är det Specialized själva som står bakom.

Priserna för cyklar 2010
Anledningen till min fråga var delvis att Cyclecomponents precis lanserat en generell sänkning av priserna på Shimano och PRO-prylarna. En sänkning på ungefär tio procent. Då framstår det märkligt att cykeltillverkarna i sin tur höjer de redan höga priserna med tio procent ytterligare. Dvs totalt tjugo procents skillnad. Har svårt att förstå logiken i det.

Hmm jaha nåja det kanske är läge att slå till på en utförsäljningshoj av 09:orna då?!

Priserna för cyklar 2010
Westman skrev:
> Men du, räkna om och räkna rätt. Moms + toll
> ger ett påslag på 27,5%.

Nä.

Tull 14% (cyklar) + Moms 25% = 42,5%
Tull 4,7% (delar) + Moms 25% = 30,9%

Priserna för cyklar 2010
JT skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men du, räkna om och räkna rätt. Moms + toll
> > ger ett påslag på 27,5%.
>
> Nä.
>
> Tull 14% (cyklar) + Moms 25% = 42,5%
> Tull 4,7% (delar) + Moms 25% = 30,9%

Nu snackade ju Westman om "toll", det är något helt annat. :)

Priserna för cyklar 2010
JoMenSåAtt skrev:
> jonzen: Vad är det för skillnader på Demo 09/10
> förutom att 10 har tapered headtube?

De måste ju täcka Sam Hills lön och kostnaden att köra ett världscupteam nu. Slå ut det per såld Demo 8 så blir det ett påslag.

De har också tagit bort främre dämparfästet och fäst dämparen direkt i ramen. Dvs en del mindre mot tidigare. (besparing). För att klara av att bottna dämparen i det nya läget har de böjt om sadelröret lite.

My bad med tullkostnaderna, 2.5% påslag får jag på alla cykeldelar och ramar jag köpt, kanske inte gäller OEM-import. Alltså dyrare än jag trodde vilket ger mitt motargument mer tyngd.

Priserna för cyklar 2010
År X: Vi måste göra en höjning på 30% för RnD kostnader till den nya ramen.
År Y: Vi måste göra en höjning på 30% för RnD kostnader till den nya ramen.
År Z: Vi måste göra en höjning på 30% för RnD kostnader till den nya ramen.

RnD kostnaderna bör kanske inte öka väldigt mycket för varje gång man konstruerar om en ram. Dessa kostnader låg även för ramens pris vid senaste ändringen.

Sanningen är nog mer att nu har de en världs stjärna som dragplåster = ökade omkostnader och framför allt ökad image = de kan ta ut mer pengar för ramen med bibehållen försäljning.

Lägg därtill på att handlare har lätt att höja priser vid valutaförändringar men benägenhet att inte sänka priset vid positiva (för oss) valutaförändringar så tror jag att man kommer närmre sanningen.

Sen är det inget fel att Spec höjer priset i enlighet med ökade kostnader och ökat marknadsvärde iom stora åkare i sitt stall.

Priserna för cyklar 2010
Vilket jäkla snack det är om tullen,

Det är väl bara att knata igenom med cykelkartongen underst på bagagevagnen, det vet jag många som har gjort med framgång. Till och med med hela kartongen tejpad av någon amerikansk antiterrorist myndighet, dvs ganska tydligt att det inte rör sig om ett paket från EU.

/C

Priserna för cyklar 2010
carl.josefsson skrev:
> Vilket jäkla snack det är om tullen,
>
> Det är väl bara att knata igenom med
> cykelkartongen underst på bagagevagnen, det vet
> jag många som har gjort med framgång. Till och
> med med hela kartongen tejpad av någon amerikansk
> antiterrorist myndighet, dvs ganska tydligt att
> det inte rör sig om ett paket från EU.
>
> /C

Det gällde ju främst varför listpris i Sverige är så mkt högre än listpris i USA, och huvudskälet är att USA inte anger moms på listpriser (bl a för att momsen är delstatsberoende), en annan orsak till prisskillnaden är att det kommer till tull på cyklar från USA.
Jag har svårt att se att specialized i Sverige ska börja med smuggling i stor skala till Sverige genom att transportera dom på bagagevagnar genom tullen :)

Priserna för cyklar 2010
JoMenSåAtt skrev:
> Jag har kikat på Specialized Demo 8 1. och -09
> kostade de i regel 30 000:-, men för -10 ser de
> ut att landa på 39 000:- med i stort sett
> identisk spec.... lite fel kan man tycka,
> speciellt nu när kronan stärks mot dollarn,
> pundet och euron.

Du får köpa en Sunn Radical istället, ligger kvar på samma pris som 2009 (c:a 31.000:-)fast uppgraderade komponenter. (Nya Boxxern, Formula RX bromsar) ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Priserna för cyklar 2010
Albion skrev:
> Du får köpa en Sunn Radical istället, ligger
> kvar på samma pris som 2009 (c:a 31.000:-)fast
> uppgraderade komponenter. (Nya Boxxern, Formula
> RX bromsar) ;-)

+1. Grymt kompetent hoj och dessutom prisvärd som komplett.

Priserna för cyklar 2010
Priserna för cyklar 2010
eggen skrev:
>
> Känns som jag inte kommer fortsätta åka på
> detta märke!

Nej kan bara hålla med tyvärr. Amerikanerna håller på att köra i diket tyvärr. Ohc vi blir fast med (ful)tyskar här i Sverige.

Priserna för cyklar 2010
Om man tar med en cykel dit? (gammal en) o sen skrotar den, köper en ny, slår ihop den där o cyklar lite, drar en repa osv

Då kan väl int tullen säga ett skit? Eller momsfia på skattemyndigheterna?

Ngn som ser en miss i min plan?

Priserna för cyklar 2010
nej, du kommer inte undan bara för att du tar med dig en cykel som ser eller är begagnad. bevisbördan ligger på dig, om de misstänker att du försöker smuggla in en vara så måste du kunna bevisa att så inte är fallet.

sedan att tullen verkar skita i cykelkartonger är egentligen något helt annat.

Priserna för cyklar 2010
Det är ingen som bryr dig om du tar med dig en cykel ut, det är ju inte direkt så att det finns listor vad alla passagerare tar med sig in och ut ur landet. Men se det som en kalkylerad risk, har du inte råd att betala moms och tull och ev straffavgift när du kommer hem blir det ju lite surt. Inget kul att hamna hos kronkalle för en sådan grej.

Jonzén, kliv ned från din höga häst.

Edit: Du kan även får butiken att skriva ned värdet på hojen, jag har för mig att allt under typ 350kr är tullbefriat om det köps utanför EU.

Priserna för cyklar 2010
ngn som åkt fast för just cykelprylen här?
vet många som åkt dit på sprit men vore intressant o höra va som händer om man nu åker dit, allt som allt

Priserna för cyklar 2010
Tråden har ju spårat ur lite så jag fortsätter med lite halv-OT tankar i tråden: Specialized och många andra bolag förbjuder ju försäljning över nätet utanför landet. Detta för att främja lokala handlare antar jag. Vet någon om denna typ av leverans/handelsbegränsning har prövats i EU e.dyl?

Priserna för cyklar 2010
mzi skrev:
> jag har för mig att allt under typ 350kr är tullbefriat om det köps utanför EU.

Nä, köper man det på resa så är det 4300 kr som är gränsen.
Köper man det på distans (på nätet exempelvis) så går gränsen vid 0 kr.

Priserna för cyklar 2010
Jonzen: Fasen... pull out the stick. Jag gissar att även du stundom kör lite för fort eller kanske till och med går mot rött någon gång. Lagen är inte det samma som rätt alltid.

Dessutom har vi ju som sagt börjat spåra ur från trådens topic.

PS. Jonzen, jag har absolut inget emot dig, men i denna fråga så måste jag ändå skriva detta...

Priserna för cyklar 2010
Specialized dikterer hårdt priserne i europa, det betyder ikke de er ens mellem de forskellige lande. Feks. skriver de fleste online butikker i UK at de ikke må sælge specialized til andre lande, gæt hvorfor ?! ;o)

Yderligere kræver specialized at man skal tage nogle kæmpe partier af cykler hjem for at få lov til at sælge deres mærke, samtidigt har de opbygget en rabat struktur alt efter hvormeget forhandleren afsætter. Specialized i Europa siger at de vil holde øje med prisdumpninger med konsekvens.

Jeg kender mange forhandlere i Danmark som er gået over til Scott istedet. Derfor tror jeg ikke det holder det spec. har gang i. Muligvis fungere deres Concept Store i store lande som Tyskland og UK.

Iøvrigt er der epic 2010 vildt tunge i forhold til Spark ;o)

Spark 10 er faldet meget i pris i 2010, de andre priser er ret uforandret.

Priserna för cyklar 2010
man kan köpa en cykel för 30, cykla på den en vecka och sen ta in den som begagnad, värde ca hälften till 70% = 15 - 20k + tull och moms, frakten är försumbar, typ 400 kr beroende på bolag :)

Så inköp 30 k, sen begagnad värde 17400 + frakt 400 + tull avgift 662 kr moms 4631 kr = Total pris 35693

Tar du in den ny som den är: 30 k + 400 + 1125 + 7885 = 39410

Ganska långt från 55 000

Tillbaka
Topp