Prisnivå för tävlingsduglig MTB (XC)

• Trådstartare Trådstartare CE
  • Start datum Start datum

CE

Ny medlem
Vilken prisnivå bör man lägga sig på om man ska sova gott och inte tänka på att hojjen är en begränsning vid MTB-tävlingar? Mer allmänt, vad är den undre gränsen så att säga? Har varit borta från MTB ganska många år och har inte full koll på materialbiten längre. Både heldämpat och hardtail är intressant.

/CE

Beror ju helt på vilken nivå du lägger dig på, bara plånboken sätter gränserna egentligen. Men på min nivå t.ex, jag har ingen träningshistoria i ryggen men har börjat träna ~4 dar i veckan sen maj 2010 och hade tänkt ställa upp i samtliga av långloppcupens tävlingar och ett par till, så kan jag nog egentligen cykla på nästan vad som helst över 15k, för det är benen och inte materialet som sätter gränserna.

Att man sen uppskattar en skön, lätt, snygg och snabb cykel, är en annan historia. :)

Sen är det viktigt för mig just som du säger, att man kan sova gott och inte tänka på att HOJJEN på något vis är en begränsning. Jag gillar känslan av att det är jag som är begränsningen, ingen/inget annat. Så därför nöjer jag mig inte med något som inte får MIG att uppleva den typen av ro.

STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> ... cykla på nästan vad som helst över
> 15k, för det är benen och inte materialet som
> sätter gränserna.
>
> Att man sen uppskattar en skön, lätt, snygg och
> snabb cykel, är en annan historia. :)

+1 // Larsa :D

motionera och motionstävla kan du göra ok på en ht radon för 10k om man gör det för träningen. Då får du något som är kul att cykla på utan att det fläskar på. ska man vara med och tävla så finns ingen övre gräns.

CE skrev:
> Har mycket träning i kroppen och tävlar på LVG,
> tanken är att utöka med MTB också.

Men dåså då har du säkert full koll, det handlar om samma pengar

Ska du cykla mest långlopp så är det väl egentligen 80% en fråga om vikt per krona... att komma och tala om behov av snabba växlar eller bra bromsar på en långloppshoj känns ju lite överflödigt. Att köpa en hoj som är superlätt från början är ju dyrare än knark, men att lätta en hoj kan vara rätt billigt när hållbarhet och prestanda egentligen inte spelar så stor roll.

Jag menar t.ex att du nog klarar långloppscuper på 300 grams däck, du kan köpa superlätta fultysk-hjul med noname-nav för en spottstyver, slänga på en KCNC-sadelstolpe, Aerozine snabbkopplingar, Scud carbon-styre, Biltema SPD-pedaler är snorlätta för inga pengar alls... Listan över asbilliga, superlätta delar som gott och väl duger till långlopp kan göras... ja, lååång.

Så jag skulle kanske siktat på en cykel med shysst ram och gaffel, typ Scott Scale 35, och sen i princip byta stora delar av den till lättviktskomponenter från asien.

Undre gräns är ju svårt att definiera, men även hardtails från tyskland för 10k duger alldeles utmärkt utan att vara begränsande. Sedan att de flesta vill lägga mer pengar än vad som behövs är ju en annan sak :)

fredrikw skrev:
> Undre gräns är ju svårt att definiera, men
> även hardtails från tyskland för 10k duger
> alldeles utmärkt utan att vara begränsande.
> Sedan att de flesta vill lägga mer pengar än vad
> som behövs är ju en annan sak :)

Sluta. Du förstör cykelindustrin. Undre gräns för att träna är 20k, undre gräns för tävling är 45k. Man kan även dra gränserna efter vikt, men då får någon annan rycka in och tala om var gränserna går. ;)

Annars, som stizze sa, man köper sig piece-of-mind - hur mycket behöver du betala för att känna att cykeln inte är begränsningen. Man får löjligt mycket cykel för 10k. Vet du hur cykeln ska kännas kommer du undan billigare än om du måste köpa dig känsla.

viktigast tycker jag är att växlarna inte strular (t ex deore xt), att det är en vettig gaffel (t ex en RS Reba med lockout) och att det är bra däck på cykeln (jag gillar Continentals däck med Black chili), allt det får du utan problem för 10000 om du köper på nätet.

Har du det så är inte cykeln begränsande längre för dig. sen är jag den första att erkänna att det är roligt med lätta/dyra/fina/färgglada cykelprylar.

Huvudsaken med en ok dämpare (Typ RS Reba) och gärna ok hjul, resten kan du uppgradera vartefter. Köper du en Canyon tex borde du få detta tillsammans med en helt tävlingsduglig aluminiumram för 12-15 tusen, med lite tur hittar du den ännu billigare i deras "out-let" :-) T

Tillbaka
Topp